• 0

Bitcoin mining onderneming starten

Hallo allemaal,

 

Ik loop met het idee om een klein bedrijfje op te starten met als als core-business: cryptocurrency minen.

 

Ik doe het nu voor de hobby kleinschalig en merk dat je er best wat mee kunt verdienen. Ik zou het daarom serieus willen opschalen. Omdat daar thuis geen ruimte voor is en het behoorlijk wat geluid en warmte produceert zou ik daarvoor een ruimte willen huren.

 

Ik heb nog niet eerder een onderneming gehad dus dat gedeelte is nieuw voor mij. Helaas in mijn omgeving ook geen kennissen die mij wat erover kunnen vertellen...behalve dat ongenuanceerde geneuzel dat je geen geld in Bitcoins moet steken (mensen die alleen de artikels op Nu.nl zien en zich niet verdiept hebben).

 

Mijn vraag is, kan ik mij gewoon inschrijven bij de KvK als eenmanszaak, en dan aan de slag?

 

Ik zie het nu zo (even heel kort):

 

Inschrijven bij KvK.

Pand huren (kosten zijn huur, plus een serieuze elektriciteitsrekening).

Hardware kopen, en aan de slag.

De omzet = Bitcoins zodra ze zijn omgezet in Euro's (zolang het Bitcoins zijn is het volgens mij voor de belasting ook nog onduidelijk wat ze ermee gaan doen).

 

Mis ik iets? Ik hoef geen voorgekauwd plan (mag wel ;D), wat trefwoorden of links in de goede richting, zaken waar ik rekening mee kan/moet houden zou ik wel mee geholpen zijn.

 

Nog een kleine bijzaak/vraag, ik zit wat rond te kijken en heb een ruimte op het oog. Dit is een bedrijfsruimte met overhead-deur. Geheel losstaand van het bovenstaande ben ik toevallig ook op zoek naar een plaats waar ik een oldtimer droog kan stallen. Mag dit zomaar in een ruimte die je zakelijk huurt?

 

Alvast bedankt voor reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Bedankt voor het meedenken. Ik begrijp dat het niet makkelijk is voor de schommelende Bitcoin geldverstrekkers te vinden, maar gelukkig is dat niet (echt) nodig.

 

Ik kan deels mijn eigen hardware gebruiken en heb nog wat geld over om te investeren in extra hardware. Daarmee heb ik (volgens mijn berekeningen met de huidige koers enz.) voldoende om de huur te betalen en de eindigen met winst. Energiekosten uiteraard meegerekend.

 

Het lijkt mij voldoende om mee te starten, geld wat het oplevert wil ik grotendeels in nieuwe hardware steken.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan deels mijn eigen hardware gebruiken en heb nog wat geld over om te investeren in extra hardware. Daarmee heb ik (volgens mijn berekeningen met de huidige koers enz.) voldoende om de huur te betalen en de eindigen met winst. Energiekosten uiteraard meegerekend.

 

En wat gebeurd er als de koers (voor een langere periode) halveert? Met de huidige volatiliteit ook niet bepaald een ondenkbaar scenario toch? Je kosten blijven dan gelijk terwijl je inkomsten aanzienlijk lager kunnen liggen.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan deels mijn eigen hardware gebruiken en heb nog wat geld over om te investeren in extra hardware. Daarmee heb ik (volgens mijn berekeningen met de huidige koers enz.) voldoende om de huur te betalen en de eindigen met winst. Energiekosten uiteraard meegerekend.

 

En wat gebeurd er als de koers (voor een langere periode) halveert? Met de huidige volatiliteit ook niet bepaald een ondenkbaar scenario toch? Je kosten blijven dan gelijk terwijl je inkomsten aanzienlijk lager kunnen liggen.

Het bitcoin protocol is zo ontwikkelt dat de moeilijkheidsgraad zich aanpast aan de beschikbare rekenkracht (stapsgewijs). Als de koers halveert wordt het ook minder interessant om te minen. Uiteindelijk zou dat dan resulteren in 2x zoveel bitcoins die de helft waard zijn.

 

Het is daarnaast ook zo dat ik niet afhankelijk ben van de inkomsten hiervan, hoef geen gezin ervan te onderhouden o.i.d. Het is meer een hobby waar ik graag een gokje mee wil wagen. Een maandje geen winst is dus jammer, maar geen ramp.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ook gewoon starten (met de risico's van dien) en je wat later, met terugwerkende kracht inschschrijven etc.

 

Dat wist ik niet, interessant! Ga mij hierover even over inlezen. Eerste vraag die dan zo nu in mij opkomt, kan ik tot die tijd dan wel een bedrijfsruimte huren zonder kvk?

Link naar reactie
  • 0

Zolang je niet economisch actief bent hoef je ke niet in te schrijven. Er zijn vast wel verhuurders die geen kvk verlangen.

Ik denk niet dat de belastingdienst je hierme als ondernemer voor de IB/OB zal kwalificeren.

De inkomsten vallen voor de ib dan onder "overig"

 

Anders wordt het wanneer je b.v. de overtollige warmte van je Asics/Gpu's probeert te verkopen of wanneer je de coins via een soort winkel gaat verkopen.

 

(Los daarvan kun je belangstelling verwachten van overvliegende hennepcontroleurs)...

Link naar reactie
  • 0

 

Het is daarnaast ook zo dat ik niet afhankelijk ben van de inkomsten hiervan, hoef geen gezin ervan te onderhouden o.i.d. Het is meer een hobby waar ik graag een gokje mee wil wagen. Een maandje geen winst is dus jammer, maar geen ramp.

Higherlevel is niet bedoeld voor hobby's en/of gokjes! wel voor serieuze ondernemersvragen.

Vandaar dat ik hier een slot op zet.

 

edit: na oveleg dit topic weer ontsloten.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het heroverwegen van dit onderwerp.

 

Zolang je niet economisch actief bent hoef je ke niet in te schrijven. Er zijn vast wel verhuurders die geen kvk verlangen.

Ik denk niet dat de belastingdienst je hierme als ondernemer voor de IB/OB zal kwalificeren.

De inkomsten vallen voor de ib dan onder "overig"

 

Anders wordt het wanneer je b.v. de overtollige warmte van je Asics/Gpu's probeert te verkopen of wanneer je de coins via een soort winkel gaat verkopen.

 

(Los daarvan kun je belangstelling verwachten van overvliegende hennepcontroleurs)...

Bedankt voor het meedenken. Ik ga eens onderzoek doen en kijken in hoeverre ik voldoe aan de kwalificaties om als ondernemer gezien te worden.

 

Ik verwacht niet de warmte te kunnen verkopen (hangt natuurlijk van de uiteindelijke ruimte af). Een deel van de coins wil ik vasthouden als belegging. Een ander deel wil ik graag gebruiken om lasten te betalen en verder te investeren (zal ze dan omzetten naar euro's via bijvoorbeeld Bitonic.nl). Als het lekker loopt uiteindelijk ook wat Bitcoins omzetten naar euro's als pure winst (tenzij dat niet meer nodig is en de Bitcoin een algemeen geaccepteerd betaalmiddel is ;D).

 

Wat betreft de overeenkomsten met een hennepkwekerij, op het eerste gezicht wel een behoorlijke overlap ja (ken de ins en outs hier ook verder niet van). De verhuurder zal misschien ook wel achter z'n oren krabben als iemand op zoek is naar een goed geventileerde ruimte, veel warmte, hoge energierekening enz., maar er is natuurlijk niets illegaals aan minen. Mochten mensen denken dat er iets anders gaande is mogen ze gerust komen kijken, neem aan dat dat verder geen zorg hoeft te zijn en ik kan gewoon open en eerlijk over m'n business zijn.

Link naar reactie
  • 0

Wat heeft dit met ondernemen te maken?

 

Je hebt uitvinders die op ideeën zitten te broeien en nu blijkbaar ook virtuele munters die bitcoin-broedkasten bouwen. je kan het niks vinden, maar je hoeft niet perse op elk topic te reageren. Er is al mod-overleg geweest. Soms is een kritische gedachtenwisseling beter dan het verwijderen van topics. Dit is een forum over Innovatie & Ondernemerschap en dan krijgt innovatie het voordeel van de twijfel.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Grappig hoor, maar waar zit het ondernemende element hier?

 

Ook de KvK zal je dat vragen, daar loop je waarschijnlijk al vast op de bedrijfsomschrijving.

Het heeft er alle schijn van dat de KvK (nog) kritischer is geworden bij inschrijving van nieuwe bedrijven.

Ook de belastingdienst zal zich in dit geval zeker afvragen waar precies het element van ondernemerschap zit.

 

Nu kun je natuurlijk wat rommelen met je inschrijving, zaken anders voorstellen dan ze in werkelijkheid zijn.

Zoals ik al schreef, het heeft er alle schijn van dat er kritischer gekeken wordt naar bedrijven die eigenlijk geen bedrijven zijn.

De gevolgen kunnen zijn dat, bijvoorbeeld omdat je geen klanten hebt, met terugwerkende kracht niet wordt aangemerkt als ondernemer. Dan heb je kans dat je bijvoorbeeld ineens je kosten zelf moet gaan dragen, de BTW alsnog af moet dragen over aangeschafte goederen enz enz.

 

 

Paar weken terug had ik met een paar knappe koppen aan de lunchtafel een discussie over mining.

De algemene consensus was dat de gouden dagen van mining eigenlijk voorbij zijn omdat het minen om steeds meer capaciteit vraagt en ook steeds meer van de miner zelf gaat vragen terwijl de waarde van bitcoins, tja, puur speculatief is.

Als morgen enkele grote landen bepalen dat bitcoin geen betaalmiddel is en verboden moet worden, dan is het ook meteen over en uit.

Link naar reactie
  • 1

Volgens mij is het wel degelijk ondernemend. Of het de status van een onderneming krijgt houd ik terzijde. Goud delven was ook ondernemend en dat is ook met alle mineralen delven. Al is het alleen een computer te laten draaien om de uitkomst te verkopen ::).

 

Ik ben benieuwd toch hoeveel energie (kWh) er nodig is voor een Bitcoin?

En met hoeveel vermogen (W) denk je gemiddeld te draaien?

Hoeveel tijd is er nodig (vandaag) voor de mining van 1 Bitcoin ?

 

Link naar reactie
  • 0

Even zoeken op "energy needed for mining bitcoins" levert veel info op deze bijvoorbeeld: http://techcrunch.com/2013/04/13/the-cost-of-a-bitcoin/

 

The alternative is to just buy specialty hardware designed to do nothing but mine for Bitcoins. Like any other investment, the return isn’t assured, and likely will be based on how Bitcoin market takes shape as time goes on. But right now, as with most gold rushes throughout history, it’s those who are supplying the miners that are finding the real riches.
Link naar reactie
  • 0

Volgens mij was het principe van een onderneming dat je een goed en/of een dienst (prestatie) verkoopt/levert aan betalende klanten. Waarom zou ik dan de vraag niet mogen stellen hoe dit "mining" in dat model past? De TS zou zijn capaciteiten en "mining" aan derden kunnen aanbieden, maar dat lees ik nergens.

Link naar reactie
  • 0

Een hoop reacties...de Bitcoin maakt nogal wat los ;D. Ik denk overigens dat het niet handig is om hier tussendoor de zin en onzin van de Bitcoin te bespreken, en het is ook niet mijn intentie om hier de Bitcoin de verkopen/verdedigen. Iedereen mag (moet) vooral vinden wat hij/zij ervan vindt. Het gaat mij puur om hoe ik mijn idee goed uit kan werken, en hoe ik dat aan moet pakken. Uiteraard sta ik wel open voor alle kritiek over de "onderneming" zelf.

 

Als het zo simpel zou zijn, pand huren, apparatuur kopen en minen maar. Dan lijkt het me dat er veel startups zijn in deze materie en het minen uiteindelijk te kostbaar wordt om echt winstgevend te kunnen zijn. Of?

Je kunt niet met zekerheid zeggen dat minen winstgevend is. Je kunt dure hardware aanschaffen en deze door forse stijging van de moeilijkheidsgraad misschien niet eens terugverdienen. Of de Bitcoin stort in en je hebt hardware waar je niets aan hebt (in het geval van ASIC's - speciale hardware, die niets anders kan dan minen). Het is dus niet zonder risico's. Ik ben zelf bereid de risico's te nemen, maar dit kan uiteraard andere mensen ervan weerhouden om te gaan minen.

 

Grappig hoor, maar waar zit het ondernemende element hier?

 

Ook de KvK zal je dat vragen, daar loop je waarschijnlijk al vast op de bedrijfsomschrijving.

Het heeft er alle schijn van dat de KvK (nog) kritischer is geworden bij inschrijving van nieuwe bedrijven.

Ook de belastingdienst zal zich in dit geval zeker afvragen waar precies het element van ondernemerschap zit.

 

Nu kun je natuurlijk wat rommelen met je inschrijving, zaken anders voorstellen dan ze in werkelijkheid zijn.

Zoals ik al schreef, het heeft er alle schijn van dat er kritischer gekeken wordt naar bedrijven die eigenlijk geen bedrijven zijn.

De gevolgen kunnen zijn dat, bijvoorbeeld omdat je geen klanten hebt, met terugwerkende kracht niet wordt aangemerkt als ondernemer. Dan heb je kans dat je bijvoorbeeld ineens je kosten zelf moet gaan dragen, de BTW alsnog af moet dragen over aangeschafte goederen enz enz.

 

Paar weken terug had ik met een paar knappe koppen aan de lunchtafel een discussie over mining.

De algemene consensus was dat de gouden dagen van mining eigenlijk voorbij zijn omdat het minen om steeds meer capaciteit vraagt en ook steeds meer van de miner zelf gaat vragen terwijl de waarde van bitcoins, tja, puur speculatief is.

Als morgen enkele grote landen bepalen dat bitcoin geen betaalmiddel is en verboden moet worden, dan is het ook meteen over en uit.

Het is niet zo dat ik super graag een KvK-registratie op mijn naam wil hebben, maar als ik serieuze euro's ga investeren in hardware, en deze inkomsten gaan genereren voelt dat voor mij (als leek in de ondernemerswereld) toch aan als een onderneming..Neem aan dat ik over de gegenereerde inkomsten ook netjes belasting moet gaan betalen. Ik wil het netjes aanpakken (dus ook niet rommelen met de inschrijving) zodat ik later niet voor verrassingen kom te staan. Je bericht heeft me wel aan het denken gezet, het zal goed zijn om voor mijzelf ook even goed op een rijtje te zetten wat ik nu precies wil gaan doen, en dit ook duidelijk over moet kunnen brengen op anderen.

 

Nog een klein element wat mij wel duidelijk ondernemend lijkt en ik nog niet eerder heb genoemd. Ik kan mijn rekenkracht eventueel ook verhuren, dan lever ik dus een dienst. Ik wil in eerste instantie vooral zelf gebruik maken van de rekenkracht, maar als het meer oplevert om mijn rekenkracht te verhuren kan dat ook onderdeel worden van de bezigheden (voorbeeld is http://leaserig.net).

 

Wat betreft "gouden dagen" van mining. Dat is maar hoe je ernaar kijkt. Je kon vroeger met een simpele computer Bitcoins minen, als je dat had gedaan was je nu misschien wel miljonair of had je in elk geval een mooie bonus binnen gehaald. Mensen zijn toen echter ook gestopt omdat het niet meer rendabel was, de Bitcoin was toen nog niets waard en niet zo bekend als nu. Er valt nog wel degelijk winst te behalen met het minen, maar je moet nu wel investeren en niet zonder risico.

 

Volgens mij is het wel degelijk ondernemend. Of het de status van een onderneming krijgt houd ik terzijde. Goud delven was ook ondernemend en dat is ook met alle mineralen delven. Al is het alleen een computer te laten draaien om de uitkomst te verkopen ::).

 

Ik ben benieuwd toch hoeveel energie (kWh) er nodig is voor een Bitcoin?

En met hoeveel vermogen (W) denk je gemiddeld te draaien?

Hoeveel tijd is er nodig (vandaag) voor de mining van 1 Bitcoin ?

Is moeilijk eenduidig te zeggen, op dit moment is het rendabeler om andere coins te minen en deze weer in te ruilen voor Bitcoins.

Hier een klein rekenvoorbeeldje (let wel de opbrengsten op lange termijn zijn niet betrouwbaar)

 

Volgens mij was het principe van een onderneming dat je een goed en/of een dienst (prestatie) verkoopt/levert aan betalende klanten. Waarom zou ik dan de vraag niet mogen stellen hoe dit "mining" in dat model past? De TS zou zijn capaciteiten en "mining" aan derden kunnen aanbieden, maar dat lees ik nergens.

Ik begrijp je punt. Toevallig hierboven wel aangegeven dat ik de rekenkracht deels kan verhuren, maar dit ben ik niet per se van plan.

 

Als het vanwege het ontbreken van leveren van een goed en/of dienst aan (directe) klanten geen onderneming genoemd kan worden, wat is het dan wel? Dit kan mij ook op weg helpen bij het verhelderen van dit hele plan voor mijzelf.

 

Dank aan iedereen voor het meedenken en ik kijk uit naar de volgende reacties!

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ook duiven gaan houden. Dat is ook privé! Als je niet van zin's bent om iets te verkopen of te verhuren e.d., lijkt me duidelijk dat het niet onder ondernemen valt. En dat staat los van zin of onzin van een bitcoin.

 

Wat zeur je nou? Mods hebben de vraag weer geopend. Lees het dan niet...

 

Naar mijn mening maakt hij Bitcoins en verkoopt die voor keiharde euries.

 

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ook duiven gaan houden. Dat is ook privé! Als je niet van zin's bent om iets te verkopen of te verhuren e.d., lijkt me duidelijk dat het niet onder ondernemen valt. En dat staat los van zin of onzin van een bitcoin.

Ik denk dat de Bitcoin hier een moeilijk verhaal van maakt. Uiteindelijk wil ik er natuurlijk wat aan verdienen, maar in hoop van een stijging in waarde wil ik een deel van de Bitcoins ook graag vasthouden.

 

Zoals ik eerder aangaf, een deel wil ik ook verkopen om kosten te kunnen betalen, als winst en om verder te investeren.

 

Als ik nu zeg: ik verkoop 75% van de gegenereerde Bitcoins (aan handelaren als Bitonic.nl of aan particulieren). Voor mijn gevoel verandert er dan weinig, maar is er dan wel ineens duidelijk sprake van een onderneming?

Link naar reactie
  • 0

Zoals wel vaker met iets heel nieuws zul je hier en daar tegen regels aanlopen die niet anticiperend genoeg geschreven zijn.

 

Los van dat je minen als activiteit kunt zien komt jouw handel in mijn ogen het meest overeen met de handel derivaten.

 

Ja het is ondernemend maar als je puur naar de regeltjes kijkt (de KvK) dan ben ik bang dat je er in harde dobber aan zult hebben om ze ervan te overtuigen dat je een bedrijf hebt.

 

 

Verder vraag ik me af waarom je per se een pand wil met allerlei hardware.

Er zijn allerlei clouddiensten waar je ook rekenkracht in kunt kopen. Of je huurt een stuk of wat webservers die je inricht voor rekenwerk.

Als je slim inkoopt dan ben je vrijwel zeker goedkoper uit dan wanneer je zelf een gebouw vol gaat zetten met hardware.

Een gebouw dat natuurlijk nooit zo geschikt zal zijn als wanneer je rekenkracht in een datacenter inkoopt.

Link naar reactie
  • 0

Zoals wel vaker met iets heel nieuws zul je hier en daar tegen regels aanlopen die niet anticiperend genoeg geschreven zijn.

 

Los van dat je minen als activiteit kunt zien komt jouw handel in mijn ogen het meest overeen met de handel derivaten.

 

Ja het is ondernemend maar als je puur naar de regeltjes kijkt (de KvK) dan ben ik bang dat je er in harde dobber aan zult hebben om ze ervan te overtuigen dat je een bedrijf hebt.

 

Verder vraag ik me af waarom je per se een pand wil met allerlei hardware.

Er zijn allerlei clouddiensten waar je ook rekenkracht in kunt kopen. Of je huurt een stuk of wat webservers die je inricht voor rekenwerk.

Als je slim inkoopt dan ben je vrijwel zeker goedkoper uit dan wanneer je zelf een gebouw vol gaat zetten met hardware.

Een gebouw dat natuurlijk nooit zo geschikt zal zijn als wanneer je rekenkracht in een datacenter inkoopt.

Ik zal de KvK regels er eens bij zoeken om te kijken in hoeverre dat overeenstemt.

 

Wat betreft clouddiensten/datacenter/webservers enz. Dat is echt andere hardware dan mining hardware. Qua warmteontwikkeling is het ook niet echt handig om een eigen serverrack te huren. Google eens op "mining rig" en op "datacenter" en kijk bij afbeeldingen, dan zal het je meteen duidelijk worden :) Bij mining rig zul je open kasten vinden met rijen videokaarten en ventilatoren (omdat ze continu volledig belast worden), dat is echt anders dan een datacenter.

 

Nu kan ik uiteraard ook mining-rekenkracht huren (ik noemde hierboven al een site, maar er zijn meer mogelijkheden zoals jaarcontracten enz.) maar op de lange termijn is het niet goedkoper. Daarnaast is het aanbieden van mining-kracht iets wat ik misschien zelf juist aan wil bieden als er wat "over" is. Mining-kracht huren is interessant als je voor een kortere tijd veel power wilt maar niet de hardware aanschaffen.

Link naar reactie
  • 0

Volgens de link van Peter doe ik er een slag naar.Ik besef dat er wel andere parameters een rol spelen.

Maar wel leuk.

 

miners are generating $470,000 in Bitcoin-related revenue per day.

Stel 1 bitcoin is nu $ 835. Dan zijn dit er 563 per dag. (etmaal?)

miners are using 1,005.59 megawatt hours of electrical consumption each day in their pursuit of new blocks of Bitcoins.

Hiervoor is ongeveer 1000 MWh voor nodig geweest.

Dat is dus 1777 kWh per bitcoin. In Nederland kost een Bitcoin dus aan elektriciteit € 408,- terwijl de waarde nu €614,- ($835) is.

 

Dus een winst van 50%. Is toch wel een goede ondernemer ::). Maar of dat duurzaam bewust is, ... ??

(Hoeveel energie is er overigens nodig voor de productie van €614 aan Euro's?)

 

Stel je wilt een omzet van €30000 per jaar dan heb je 48,86 bitcoins nodig. Als zijn waarde zo blijft.

Dit kost 86824 kWh . Stel je wil dat in 200 dagen /jaar. Dat is 18kWh per etmaal. Dat is een 754 Watt machine. De apparatuur heeft maar 3,3 ampere nodig. Wat doe ik fout??

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens de link van Peter doe ik er een slag naar.Ik besef dat er wel andere parameters een rol spelen.

Maar wel leuk.

 

miners are generating $470,000 in Bitcoin-related revenue per day.

Stel 1 bitcoin is nu $ 835. Dan zijn dit er 563 per dag. (etmaal?)

miners are using 1,005.59 megawatt hours of electrical consumption each day in their pursuit of new blocks of Bitcoins.

Hiervoor is ongeveer 1000 MWh voor nodig geweest.

Dat is dus 1777 kWh per bitcoin. In Nederland kost een Bitcoin dus aan elektriciteit € 408,- terwijl de waarde nu €614,- ($835) is.

 

Dus een winst van 50%. Is toch wel een goede ondernemer ::). Maar of dat duurzaam bewust is, ... ??

(Hoeveel energie is er overigens nodig voor de productie van €614 aan Euro's?)

 

Stel je wilt een omzet van €30000 per jaar dan heb je 48,86 bitcoins nodig. Als zijn waarde zo blijft.

Dit kost 86824 kWh . Stel je wil dat in 200 dagen /jaar. Dat is 18kWh per etmaal. Dat is een 754 Watt machine. De apparatuur heeft maar 3,3 ampere nodig. Wat doe ik fout??

Het wordt een beetje technisch om dat uit te leggen, maar ik zal een korte poging doen.

 

Om Bitcoins te minen is hardware nodig die SHA-256 kan hashen, dat kan je nu alleen bijbenen met ASIC's (Application-Specific Integrated Circuit) en dat is gewoon dure hardware. Deze ASIC's zijn wel zuiniger omdat ze specifiek zijn ontwikkelt voor minen, maar duur in de aanschaf.

 

Scrypt-coins (zoals Litecoin, Dogecoin) gaat nu nog met videokaarten (tot er daarvoor ook ASIC's komen, maar dat duurt waarschijnlijk nog even voordat die serieus met videokaarten kunnen concurreren).

 

Het kan rendabel zijn om een andere coin te minen en deze via exchanges weer in te wisselen voor Bitcoins. Zo mine je dus indirect Bitcoins maar is de opbrengst hoger.

 

In jouw voorbeeld moet je dus meerekenen dat er dure maar zuinige hardware aan het werk is. Daarnaast stijgt de moeilijkheidsgraad telkens, waardoor dezelfde hardware steeds minder oplevert. Je kunt dus niet zomaar de opbrengst van een dag uitrekenen maal 365=jaaropbrengst.

 

(en over duurzaamheid: https://en.bitcoin.it/wiki/Myths#Bitcoin_mining_is_a_waste_of_energy_and_harmful_for_ecology)

 

Link naar reactie
  • 0

 

Complimenten voor je uitleg Jerr.

 

Het verbaast me niks dat regulators moeite hebben om het fenomeen een plek te geven. Het zal best zo zijn dat de KvK worstelt met definities, want regelgeving is van nature tamelijk behoudend.

 

Dit forum gaat over Innovatie & Ondernemerschap, dus dan moet je bij twijfel over randgevallen Innovatie het voordeel gunnen. En misschien is dat juist ook wel Ondernemerschap, maar dan als frontier activiteit. Ik verbaas me over reacties waarin denkbeeldige kaders van de KvK als criterium genoemd worden.

 

Fuck de KvK!

 

En de Belastingdienst: die kiest vast voor de constructie waarin het meeste te halen is. Als mensen verdienen aan bitcoins, dan wordt de regulering zo aangepast dat zowel beleggers als mijnwerkers moeten inleveren. Dus dat is ook geen criterium.

 

Je investeert, je neemt risico, je bouwt en je hoopt aan het end van de rit wat over te houden. Dat is ondernemen.

 

Eén ding wil ik wel toevoegen. Ik snap dat bitcoins zo opgezet zijn dat er een virtueel schaars goed ontstaat. Cryptogoud. Maar wat een verspilling van resources!

 

Als gedachtenoefening wil ik dan ook Daisy Gold voorstellen. Daisies kun je in je achtertuin planten. Op een zodanige schaal dat ze opgepikt worden door satelieten. Ik weet niet hoe vaak die voorbijkomen, maar daarmee zou je regelmatig kunnen vaststellen hoe de Daisy-voorraad zich ontwikkeld. Heb je ook een virtueel schaars goed. Misschien dat een andere plant beter is. Maak er Garden Ponds van voor mijn part. Als het maar iets is dat energie toevoegt, in plaats van onttrekt.

 

Onderneem ze!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.