• 0

aandelen niet betaald ondanks notaris akte

In november 2009 heeft mijn beheer maaatschappij S. Beheer BV haar aandelen verkocht aan T. Holding BV, eigenaar V. Dit is gekomen na bedrog en bedreiging van de heer V.. Ik heb hiervoor een notaris ingeschakeld die de verkoop acte heeft opgesteld.

 

In deze acte is opgenomen dat de heer V. 50% van de overdracht direct diende te betalen en voor het restant uitstel van betaling kreeg tot en met 30 juni 2010. Op 1 juli 2010 ontving ik een mailtje van de heer V. dat hij niet van plan was te betalen. Hierop heb ik de zaak uit handen gegeven aan een advocaat die een deurwaarder heeft ingeschakeld.

Nu nu 4 jaar en 2 maanden verder is er nog steeds geen zicht op afwikkling cq ontvangst van de penningen.

 

Ik heb naar de advocaat geopperd om te bekijken of er een mogelijkheid bestaat om deze transactie nietig te laten verklaren. Helaas dien ik dan eerst een bedrag van € 5000,00 te betalen zonder dat ik van te voren weet of dit een mogelijkheid is of niet.

 

Tevens heeft deze actie geleidt tot een schade post voor de beheer maatschappij van € 431.000,00 vanwege het "sneeuwbal" effect.

 

Mijn vraag is dan ook of er een mogelijkheid bestaat om deze transactie nietig te laten verklaren en of de schade die hierdoor ontstaan is te verhalen valt?

 

Ik hoop hier een advies cq antwoord te verkrijgen die mij verder helpt om de juiste stappen te kunnen ondernemen.

 

dank bij voorbaat

 

Modedit: eigennamen verwijderd/aangepast!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

In november 2009 heeft mijn beheer maaatschappij S. Beheer BV haar aandelen verkocht aan T. Holding BV, eigenaar V. Dit is gekomen na bedrog en bedreiging van de heer V.

 

 

Je verkoopt je aandelen na bedreiging, schakelt daarna wel een advocaat in en wil nu harde actie tegen de bedreiger ???

 

 

Heb je in 2009 aangifte gedaan?

 

Waarom denk je dat er nu wel een kans is om schade te verhalen? Een deurwaarder is het blijkbaar nioet gelukt? Is er vonnis?

 

 

Succes.

 

Danny

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Dag huibje011,

 

Welkom op het forum.

 

Vervelende situatie.

 

Maar: als een advocaat al 5.000 euro nodig heeft om in deze zaak te duiken en te onderzoeken of de transactie nietig te verklaren is, waarom verwacht je dan dat we op een forum, met zeer summiere informatie, een bruikbaar antwoord uit de mouw schudden?

 

Ik denk dat je er niet aan ontkomt om een jurist in te schakelen die je volledig inzicht geeft in de situatie. Er lopen nu teveel dingen door elkaar (bedreiging, aandelenoverdracht, wanbetaling, schade, ...). Tezamen uitermate vervelend, maar om de oplossing te vinden moet de kluwen eerst uit elkaar gehaald worden. En ja, dat zal helaas geld kosten.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Beste Ron

 

dank voor de reply.

 

Ik denk, mede met de acte van overdracht, dat er geen onduidelijkheid zou moeten ontstaan.

mede gezien dat de advocaat de actes voor ondertekening op juridische juistheid heeft gecontroleerd

Dezelfde advocaat is dus ook per 1 juli 2010 ingeschakeld om de penningen te innen. Hiervoor heeft hij een deurwaarder ingeschakeld.

Gebleken is dat de bewuste persoon in kwestie tegoeden uit zijn BV houdt, dmv andere rekening couranten te openen etc etc zodat de deurwaarder geen beslag kan leggen op tegoeden daar hij op dat moment geen weet heeft waar hij beslag dient te leggen.

 

Gezien het verloop is mijn vertrouwen in de advocatuur dusdanig gedaald dat ik mijn vragen via dit forum stel om enigzins informatie te verkrijgen of zo een zaak uberhaubt mogelijk is. In mijn ogen is zo'n zaak haalbaar en ligt in de beschikbare informatie zoals de acte van verkoop en diverse mail berichten.

 

Om deze persoon prive aan te spreken dien ik bij hem mis managment aan te tonen. Dit proces is zoals men weet zeer moeilijk. Enige mogelijkheid die ik zie om dit te bewerkstelligen is om de beheers maatschappij failliet te laten gaan en de curator, die toch meer toegang heeft, dit te laten aantonen.

 

Blijft de vraag dus staan of er de mogelijkheid is om de overeenkomst nietig te laten verklaren en indien dit mogelijk is via een andere procedure de schade te verhalen.

 

mvr groet

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Huibje 011,

 

Na "bedrog en bedreiging" ??? Bedrog door wie? Is die bedreiging gekomen omdat jij hem hebt bedrogen en ben je toen door de knieen gegaan? Heeft hij je zowel bedrogen als ook bedreigd? Als dat laatste het geval is, waarom heb je dan niet meteen justitie ingeschakeld toen hij je bedrogen en bedreigd heeft? Waarom doe je dit niet alsnog? Of open je daarmee een beerput die je liever gesloten houdt?

 

Zoals je zelf al schrijft heb je iets verkocht en dat door de notaris in een acte van verkoop laten bevestigen. In je laatste post schrijf je "acte van overdracht". Wat is het nu precies?

 

Bij koop / verkoop van iets wordt een koper onmiddelijk eigenaar van hetgeen hij gekocht heeft en heeft de verkoper een vordering op de koper. Tenzij er acte van is opgemaakt en in de acte een clausule is opgenomen met een eigendomsvoorbehoud waarin bepaald wordt dat de overdracht van het verkochte / gekochte, of een resterend gedeelte daarvan, pas plaatsvindt nadat de volledige koopsom is voldaan.

 

De volgende zin snap ik niet: "In deze acte is opgenomen dat de heer V. 50% van de overdracht direct diende te betalen en voor het restant uitstel van betaling kreeg tot en met 30 juni 2010." Hier spreek je van "overdracht" en dat is een wezenlijk verschil met "koopsom". Bedoel je hier misschien 50% van de koopsom"? Of is 50% van de aandelen in eigendom overgegaan door de betaling van 50% en wil je dat hij zich aan het koopcontract houdt en de andere 50% betaalt zodat die ook van eigenaar wisselen? In het laatste geval ben je dus nog steeds eigenaar van die resterende 50% van de aandelen.

 

Als je geen eigenaar meer bent en er een acte van verkoop is opgesteld zonder eigendomsvoorbehoud en overdrachtsclausule twijfel ik eraan of de betreffende notaris wel zo goed in het belang van beide partijen heeft gewerkt en wat zijn rol in het geheel is. In dat geval zou ik misschien eens onderzoeken in hoeverre je de notaris hiervoor aansprakelijk zou kunnen stellen. Hij heeft tegenover beide partijen een verantwoording en dient beide tegen malversatie en berdog te beschermen lijkt me.

 

Als een deurwaarder al niet verder komt, komt een curator ook niet verder.

 

Ik ben bang dat er geen andere legale methode van incasso is dan die, die je al hebt geprobeerd om aan je geld te komen.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

jouw verhaal lijkt een beetje op mijn activa-transactie uit 2007.... kostte me 6 ton.

 

gelijk krijgen is heel wat anders dan gelijk hebben.

ik vrees dat intussen je kunt fluiten naar je geld. lik je wonden, kijk naar de toekomst en verdien het gewoon weer opnieuw. scheelt veel achteruit vechten en energie.

 

Sterkte en succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.