• 0

Winstaandeel en aandeel in contract is verschillend

Beste mensen, stel we komen 50/50 overeen in onze VOF, maar gedurende de eerste 3 jaren van onze VOF krijg ik 90% van de jaarwinsten en mijn compagnon de wettelijke minimale 10%.

Dan kan hij toch niet aan het eind van de 3 jaren 50% van de winsten opeisen als ik hem wil uitkopen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kan zijn, maar stel je dit eens voor: jij hebt aan de boekhouder het nodige doorgegeven, hij heeft zonder er verder naar te kijken de cijfers overgenomen in zijn aangifte en komt er nu pas achter dat hij geen 50% maar slechts 10% heeft ontvangen.

 

Dat zou hij kunnen beweren, en als er niet duidelijk ergens formeel is vastgelegd dat de verdeling voor jaar X 10/90 zou zijn, dan heb je volgens mij niet echt veel kans. Maar goed - laten we even de mening van de meer ervaren HL'ers afwachten.

Link naar reactie
  • 0

Alles is in goed overleg gegaan en hij ontkent dit ook niet. Ik kan hem laten bevestigen dat dit zo is, hij gebruikt deze verdeling zelf ook. Maar vindt dat hij recht heeft op 50% omdat hij 1 van de 2 vennoten is.

 

Mijn visie, redelijkerwijs heb ik hem als uitkoopvoorstel de laatste 3 jaren winst gepakt, zijn aandeel hiervan berekent, zijn restant van zijn vermogen erbij en de schulden door 2 gedeeld er afgetrokken. Uiteindelijk komt hier een bedrag uit wat ik heb geboden, wat natuurlijk vele malen lager ligt dan wanneer hij op zijn beurt 50% van het geheel berekend.

Link naar reactie
  • 0
Alles is in goed overleg gegaan en hij ontkent dit ook niet. Ik kan hem laten bevestigen dat dit zo is, hij gebruikt deze verdeling zelf ook. Maar vindt dat hij recht heeft op 50% omdat hij 1 van de 2 vennoten is.

 

Dit alleen geeft al aan dat jullie het over twee verschillende dingen hebben. Ik vermoed dat hij akkoord is gegaan met een andere verdeling van de opname van de winst, maar niet met de andere verdeling van de winst zelf. Daar zit echt een verschil in.

 

Als er 10K binnenkomt en de verhouding binnen de VOF is 50/50, dan is 5K van hem en 5K van jou. Echter, wat je van de VOF-rekening overboekt naar jouw eigen rekening is een heel ander verhaal - hij kan er prima mee akkoord gaan dat jij 9K opneemt, en hij maar 1K. Dat verandert dan alleen niks aan de oorspronkelijke verdeling van 50/50, alleen heb jij dan 4K die eigenlijk onderdeel uitmaakt van zijn winstdeel in overleg mogen opnemen.

 

Bijvoorbeeld.

 

edit: in jullie IB-aangiftes zou je in bovenstaand voorbeeld wel allebei 50% van de winst moeten opgeven.

Link naar reactie
  • 0

Begrijp ik goed dat hij met terugwerkende kracht de winstverdeling van de de afgelopen drie jaar wil aanpassen?

 

OF: wil hij dat jullie onafhankelijk van elkaar verder gaan en stelt hij dat VOF voor 50% van hem is en hij dus recht heeft op 50% van de waarde van de VOF?

 

In het eerste zou ik hem gelijk geven, TENZIJ jij kan aantonen dat een andere winstverdeling overeengekomen is.

In het tweede zou ik hem gelijk geven, TENZIJ er uit het VOF-contract iets anders blijkt.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

We gaan uit elkaar en ik wil hem uitkopen.

Ondanks dat ik het grootste gedeelte van de winst toegekend heb gekregen, omdat ik meer werk heb verricht (in overleg). Maar nu de situatie nijpend is, en we niet verder kunnen wil hij een uitkoopbedrag op basis van 50% van de afgelopen 3 jaren winst.

 

In het VOF contract is vastgelegd dat de winstverdeling 50/50 is tenzij anders overeengekomen, en dat is per jaar anders overeengekomen, zoals beschreven. Ik ga niet akkoord met het uitkopen van een 3x zo hoger bedrag.

Link naar reactie
  • 0

OK, ik begrijp dat je partner een onderhandelingstactiek toepast.

 

Ik doe even net of ik de advocaat van de duivel ben (wacht, dat ben ik ook, ik moest maar eens een factuurtje sturen :P)

 

Je partner vraagt een bedrag van X om er uit te stappen.

Jij zegt (vrij vertaald) "je kunt m'n rug op"

Je partner zegt "nou dan niet".

In 2014 behaalt jullie VOF een winst van 50k. Op basis van het VOF-contract heeft hij recht op 50% daarvan, tenzij jullie anders overeenkomen. Aangezien jullie ietwat gebrouilleerd zijn, gaan jullie niks anders overeenkomen en krijgt hij 50%.

 

Als ik zijn adviseur was, zou ik 'm adviseren om dus drie jaar op mijn achterwerk gaan zitten en zo alsnog die 50% te incassseren.

Of anders gezegd: je hebt wellicht gelijk, hoe zorg je dat je het krijgt?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ter illustratie, ik doe het gehele fulfillment proces.

We werken niet bij elkaar op kantoor.

Zijn inbreng is er, maar is niet zo duidelijk als de mijne, waardoor de verdeling ook zo is geweest.

 

hij kan niet blijven zitten, en ik ook niet. We hebben schulden en ik ben er naast aan het werken om mijn negatieve kapitaal zsm terug te dringen. We zijn er beiden over uit dat we moeten stoppen. Dus of hij koopt mij uit (en ik heb nog een voorstel) of ik koop hem uit (tegen het voorstel wat ik heb gedaan, meer kan en wil ik niet, omdat dit op basis van de rekenregel terecht is en zijn aandeel is).

 

Ter illustratie: ik bied X en hij wil bijna 3,5X omdat hij vindt dat hij 50% van de afgelopen 3 jaren winst verdiend.

Hierdoor komen we niet naast elkaar maar tegen over elkaar te staan, helaas. Ik ga hem voorstellen dat hij nu ook 2,5 (5 dagen, elk 2,5 op basis van 50% voor 2014) dagen het fulfillment proces gaat doen, omdat ik mijn kaptiaal moet aanzuiveren.

 

Het verhaal is nog langer, ik bespaar verdere details.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.