Ik heb het higherlevel forum en internet naarstig afgespeurd maar kon geen antwoord op mijn vraag vinden.
Hoe moet je in de boekhouding van een ZZPer de kosten gemaakt met een OV-chipkaart verwerken? De OV-chipkaart staat op naam (persoonlijk) en wordt uitsluitend gebruikt voor zakelijk (woon-werk)verkeer. Ik kan zelf twee mogelijkheden bedenken:
1. Een apart kasboek (OV-chip) aanmaken in de boekhouding en het opgeladen saldo van de OV-chip kaart daar in boeken. Vervolgens periodiek op basis van een uidraai van mijnovchipkaart zakelijke kosten boeken ten laste van dit kasboek. Voor de terugvordering BTW 6% en aangifte IB is de datum van het boeken van de zakelijke kosten relevant.
of
2. Het opgeladen saldo van de OV-chip kaart direct boeken als zakelijke kosten. Voor de terugvordering BTW 6% en aangifte IB is het moment van opladen dan relevant. Als onderbouwing van deze zakelijk geboekte kosten worden de overzichten van mijnovchipkaart bewaard.
-Wat is de juiste wijze van het verwerken van OV-kosten in de boekhouding?
-Mag je in het geval van de eerste werkwijze ook één declaratie doen aan het eind van het jaar? Of dien je dat per kwartaal te doen ivm terugvorderen van de BTW die per kwartaal moet geschieden?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
wouter_15
wouter_15
Ik heb het higherlevel forum en internet naarstig afgespeurd maar kon geen antwoord op mijn vraag vinden.
Hoe moet je in de boekhouding van een ZZPer de kosten gemaakt met een OV-chipkaart verwerken? De OV-chipkaart staat op naam (persoonlijk) en wordt uitsluitend gebruikt voor zakelijk (woon-werk)verkeer. Ik kan zelf twee mogelijkheden bedenken:
1. Een apart kasboek (OV-chip) aanmaken in de boekhouding en het opgeladen saldo van de OV-chip kaart daar in boeken. Vervolgens periodiek op basis van een uidraai van mijnovchipkaart zakelijke kosten boeken ten laste van dit kasboek. Voor de terugvordering BTW 6% en aangifte IB is de datum van het boeken van de zakelijke kosten relevant.
of
2. Het opgeladen saldo van de OV-chip kaart direct boeken als zakelijke kosten. Voor de terugvordering BTW 6% en aangifte IB is het moment van opladen dan relevant. Als onderbouwing van deze zakelijk geboekte kosten worden de overzichten van mijnovchipkaart bewaard.
-Wat is de juiste wijze van het verwerken van OV-kosten in de boekhouding?
-Mag je in het geval van de eerste werkwijze ook één declaratie doen aan het eind van het jaar? Of dien je dat per kwartaal te doen ivm terugvorderen van de BTW die per kwartaal moet geschieden?
Alvast dank voor de reacties.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
1 antwoord op deze vraag