• 0

Garantietermijn voor Chinese smartphones

Ik verkoop Chinese smartphones en bied daarbij 1 jaar garantie aan. Nu weet ik dat in het europese recht een verplicht termijn staat opgenomen van 2 jaar, maar dat dit niet is overgenomen door Nederland. Wèl staat er dat ik als ondernemer alsnog aansprakelijk ben wanneer een product waarvan men kan verwachten dat het langer dan 1 jaar meegaat kapot gaat. Mijn vraag is dus of dit voor mij ook geldt; ik bied namelijk smartphones aan voor een schijntje van de prijs van bijvoorbeeld een Iphone, kan men dan verwachten dat deze net zo lang meegaan?

 

m.v.g.,

Tom

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Peter,

 

Bedankt voor de reactie.

Ik vind dit inderdaad een redelijk garantietermijn, het gaat om smartphones met goede specificaties, die rond de 200 euro kosten. Voor de prijs van een telefoon met ongeveer dezelfde specificaties van een van de grote merken kan men er meerdere bij mij kopen, waardoor het mij niet logisch lijkt om ook nog eens net zo lang garantie te geven. Overigens zou het heel goed kunnen dat ze wel 2 jaar meegaan, maar dit zou ik graag eerst willen weten voor ik 2 jaar garantie aanbied. Ik studeer namelijk nog en wil/kan het risico niet nemen dat ik ineens erg veel moet gaan betalen.

 

m.v.g.,

Tom

Link naar reactie
  • 0

 

Garantie is een gokje. De consument heeft allerlei rechten, maar niemand dwingt naleving af. De klant zal dus naar de rechter moeten stappen om te beargumenteren dat zijn leverancier na een X periode verplicht is om wat te doen. Het kan maar zo zijn dat de rechter meegaat in een redenatie dat een smartphone 1) een tamelijk kwetsbaar product is en 2) verkocht voor een lagere prijs een lagere verwachting rechtvaardigt.

 

Ga niet op hearsay af maar lees goed waar de bewijslast ligt. En onderbouw je keuzes met goede info, zoals recent onderzoek van de ACM (pdf).

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

ik bied namelijk smartphones aan voor een schijntje van de prijs van bijvoorbeeld een Iphone, kan men dan verwachten dat deze net zo lang meegaan?

 

het gaat om smartphones met goede specificaties, die rond de 200 euro kosten

 

Tja... Ik noem € 200,00 geen schijntje van de prijs van bijvoorbeeld een iphone. Dat is iets minder dan de helft van een iphone 5s.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties,

 

Het ACM gaat dus in principe wel uit van een langere garantie dan 2 jaar. Op Consuwijzer.nl (http://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/wettelijke-garantieperiode-in-europa) staat dat de wettelijke fabrieksgarantie niet door nederland is overgenomen, maar dat het product zo lang mee moet gaan als men kan verwachten, maar is dit dan per se langer dan 2 jaar?

Wat de prijzen betreft, ik kan de iphone 5s, simlockvrij, niet vinden onder de 600, waar men er bij mij dus 3 voor kan kopen, en dus in principe ook 3 jaar garantie heeft.

 

Link naar reactie
  • 0

Daar heb je wel gelijk in, dat zal ik inderdaad te veel doen.

Deze wet zal er ook wel zijn zodat men verplicht is om meer garantie te geven op bijv. een nieuwe auto, maar toch staat het nergens expliciet vermeld dat de verwachte levensduur minimaal 2 jaar moet zijn.

Het is trouwens ook niet zo dat ik klanten per se geen 2 jaar garantie wil geven, maar nu ik nog niet weet hoe lang mijn telefoons meegaan kan ik me dit nog niet veroorloven.

Link naar reactie
  • 0

200 euro vind ik niet goedkoop, wellicht in vergelijk met een iphone, maar die zijn gewoon duur.

Een Motorola Moto G kost 180 oid, en dan heb je ook gewoon "volle" garantie. Ik verwacht dat jouw kopers ook zo denken.

 

Maar bij die chinese telefoon zou ik eerder bezorgdt zijn over aansprakelijkheid. Wat als die dingen toch giftig zijn? Ontploffen of spontaan in brand vliegen? dat gaat je meer kosten dan een nieuwe tel bij een garantie claim.

Persberichten opmaken en versturen - logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Beste Tom,

 

Wèl staat er dat ik als ondernemer alsnog aansprakelijk ben wanneer een product waarvan men kan verwachten dat het langer dan 1 jaar meegaat kapot gaat. Mijn vraag is dus of dit voor mij ook geldt; ik bied namelijk smartphones aan voor een schijntje van de prijs van bijvoorbeeld een Iphone, kan men dan verwachten dat deze net zo lang meegaan?

 

De koper heeft recht op een deugdelijk product. Wat er van het product verwacht kan worden, hangt o.a. af van de prijs, zie Wat u van een product kunt verwachten hangt af van de volgende dingen

 

Op de site van ConsuWijzer wordt er op deze pagina gezegd, dat een koper een mobiele telefoon een aantal jaren gewoon moet kunnen gebruiken.

 

Een exacte termijn is niet te geven. Daarover oordeelt de rechter met in achtneming van de omstandigheden.

 

Heb je al bij de fabrikant geïnformeerd naar wat deze aan levensduur garandeert?

 

 

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Mijn fabrikant geeft me ook 1 jaar garantie, ik moet mijn producten dan echter wel opsturen naar china, wat zoveel verzendkosten kost dat ik het beter hier kan laten maken. Maar ik zie dat de prijs en het merk wel worden meegnomen als het er op aan komt om de deugdelijkheid te bepalen. Ik denk dat ik dan genoeg weet en dat ik het de komende tijd maar even zo laat.

Espen, dat lijkt me een beetje overdreven, ik heb er zelf een sinds augustus en die is nog niet ontploft ;)

Die Motorola heb ik even opgezocht en die is inderdaad niet duurder, ik zit ongeveer in dezelfde prijsklasse. Het probleem is alleen dat ik nog niet weet wat ik kan verwachten van mijn eigen producten, op eerste gezicht lijkt het me dat ze wel 2 jaar mee kunnen, maar dat weet je natuurlijk nooit voordat we 2 jaar verder zijn.

Mijn vraag was eigenlijk of het wettelijk gezien mogelijk was om maar 1 jaar garantie aan te bieden en ik denk dat dat nu wel beantwoord is.

 

Iedereen bedankt voor de hulp,

m.v.g.,

Tom

Link naar reactie
  • 0

Een China smartphone is nu eenmaal geen iPhone. Net zo min als een Motorola dat is. Toch geeft Motorola 2 jaar garantie. Ik begrijp absoluut niet waarom je zo doorgaat met het vergelijken van die China smartphone met iPhone. Dat is helemaal niet relevant. Er bestaan nu eenmaal wettelijke regels en die heb je als bedrijfsmatig verkoper, onafhankelijk van wat anderen doen, na te volgen.

 

De officiële garantieperiode voor een echte iPhone in China of HK is ook maar 1 jaar. Als je die zelf in HK koopt en meebrengt is en blijft de garantie maar 1 jaar. Ga hier maar eens met een defecte HK iPhone naar Apple en dan zul je zien dat je garantie voor dat betreffende apparaat na 1 jaar afgelopen is. Verkoop je bedrijfsmatig originele iPhones uit HK en gaat er wat stuk, dan moet jij 2 jaar garantie geven en Apple zegt: Sorry, geen garantie meer.

 

Als je niet bereid bent je aan de wettelijke voorschriften te houden of dat niet kunt, moet je ook geen ondernemer worden.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Even terug naar de basis;

 

Waarom denk je dat iemand 200 euro wil gaan betalen voor een namaak Iphone, die de persoon ook zelf kan importeren via een site als Dealextreme. Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat je ongeacht het probleem, de telefoon omwisselt zonder problemen, dat de consument binnen een week een nieuw toestel heeft. Dit betekent echter wel dat je dit moet gaan inbouwen in je eigen marge.

 

Ik denk ook dat je eens een redelijk onderzoek moet gaan doen (i.p.v. naar jezelf te kijken) in je omgeving, van potentiële klanten die er behoefte aan hebben. Daarnaast zul je moeten onderzoeken hoe je aan je klanten gaat komen, helemaal als blijkt dat de toestellen niet deugen en je negatieve reacties kunt krijgen op sites als klacht.nl etc. Dat begint in de service nog, buiten de garantieperiode om heen. Mensen willen tevreden worden gesteld in hun product en als dat product (om welke reden dan ook) niet deugt, dien je voor iets vervangends te zorgen.

 

Ook schrijf je dat je nog niet weet hoe lang een toestel mee gaat; Ik zou eerst zeggen: koop 1 toestel voor jezelf, doe de gekste dingen ermee en kijk wat het aan kan... Dit voordat je ook maar naar buiten toe treedt.

Link naar reactie
  • 0

Je moet je houden aan de wet dus moet je zorgen dat de kans zo klein mogelijk is om later in de problemen te komen. Ik zou dan kijken naar:

 

- reputatie van de fabrikant (forums/youtube)

- is de telefoon eenvoudig (goedkoop) te repareren (youtube filmpjes?)

- maak de telefoon iets duurder en leg juist de nadruk garantie in je marketing

- je kan de garantie beperken voor slijtage onderdelen (batterijen, opladers enz) en voor defecten door verkeerd gebruik

- zorg voor een goede Nederlandstalige gebruiksaanwijzing

 

De kans dat veel telefoons het pas na een jaar begeven is niet erg groot. Bij een zwakke telefoon zullen de problemen bij intensief gebruik eerder komen. Zelf importeren geeft extra risico, daar staat een lage inkoopprijs en dus (als het goed is) marge tegenover.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Garantie is een gokje. De consument heeft allerlei rechten, maar niemand dwingt naleving af. De klant zal dus naar de rechter moeten stappen om te beargumenteren dat zijn leverancier na een X periode verplicht is om wat te doen. Het kan maar zo zijn dat de rechter meegaat in een redenatie dat een smartphone 1) een tamelijk kwetsbaar product is en 2) verkocht voor een lagere prijs een lagere verwachting rechtvaardigt.

 

Dat -zou kunnen- inderdaad, maar het zou ook heel goed kunnen van niet.

 

Dat een smartphone kwetsbaar is zou best kunnen, maar als er geen zichtbare schade is waaruit blijkt dat de klant er iets mee gedaan heeft dat je niet met een telefoon behoort te doen (van het balkon laten vallen oid) dan heb je op dat punt weinig houvast. En de lagere prijs is ook een lastige: als het grofweg vergelijkbaar is met een moto G die even duur is, dan kan de klant ook wel op gelijkwaardige kwaliteit rekenen.

 

Het kan allebei beide kanten op, en het is uiteindelijk de kantonrechter die erover beslist - en dan kan er nog best eens van komen als je klanten hebt die voor rechtsbijstand verzekerd zijn of gewoon hun gelijk willen halen ondanks het risico op gerechtelijke kosten.

 

Op termijn heb je natuurlijk vooral je reputatie te verliezen: als al die toestellen na 13 maanden uit elkaar vallen dan zullen de reacties daarop niet mals zijn.

 

Je moet een inschatting maken van hoe snel ze defect raken. Reken wel dat -alle- toestellen defect kunnen raken op een korte termijn na aankoop. De vraag is eerder hoeveel procent nog werkt na 1, 2 of 3 jaar. Als dat 99, 95 en 90 procent is zit je redelijk goed, en hoef je maar een kleine marge voor vervanging te reserveren. Is het 90, 60 en 30 procent is dat een heel ander verhaal.

Link naar reactie
  • 0
en hij wilt namaak verkopen dat is absouluut strafbaar, pas daar mee op.

 

Romano maakte ook al melding van "namaak Iphones"

 

Ik heb het topic van voor tot achter gelezen maar kom nergens tegen dat Topicstarter namaak wil verkopen. Alleen dat ze een schijntje van een Iphone kosten, maar dat doet een volledig legale huawei ook.

 

Kortom: Waar lezen jullie dat het namaak is ? Waar lees ik over heen ;)?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.