Degroot-21 Geplaatst: 3 februari 2014 Degroot-21 3 0 Geplaatst: 3 februari 2014 Hallo leden, Voor mijn eenmanszaak heb ik een advies gehad van een financieel adviseur. Dit ging om mijn pensioen en aov. De factuur daarvoor is gericht aan mijn bedrijf. Er staat geen btw op. De kosten hiervoor, mag ik die van mijn winst aftrekken? Waarom staat er geen btw op? In 2013 ben ik met mijn bedrijf begonnen. Vanuit privé heb ik toen heel wat gereedschap meegenomen. Op advies heb ik toen van elk stuk gereedschap de economische waarde opgezocht. In totaal gaat het om 23 goederen met een totaalwaarde van 4500 euro. Moet ik elk artikel apart in mijn boekhouding zetten, of mag het ook als totaal. Er zit gereedschap bij van onder de 450 euro. Mag ik dat in keer als kosten opgeven? Het totaalbedrag is boven de 2300. Geldt hiervoor dan ook de investeringsaftrek? Alvast bedankt Groetjes Henk Link naar reactie
0 Marcel Spruit R.I.P. Geplaatst: 3 februari 2014 Marcel Spruit R.I.P. 1,5k 137 Geplaatst: 3 februari 2014 Hallo Henk, welkom op HigherLevel! Ik ga niet al je vragen beantwoorden, daar is het te laat voor, maar ik maak alvast een begin. Edit: o. Nu heb ik toch alle vragen behandeld. :-[ Voor mijn eenmanszaak heb ik een advies gehad van een financieel adviseur. Dit ging om mijn pensioen en aov. De factuur daarvoor is gericht aan mijn bedrijf. Er staat geen btw op. De kosten hiervoor, mag ik die van mijn winst aftrekken? Waarom staat er geen btw op? Die laatste vraag, dat zou ik ook wel eens willen weten. Wellicht dat Norbert dat uit zijn hoofd kan. Ik dacht dat enkel de bemiddeling m..b.t pensioen- en AOV-overeenkomsten vrijgesteld was, dus eigenlijk zou er wel btw over afgedragen moeten worden. Maar dat brengt ons bij het eerder punt, mag je die kosten aftrekken? Ik heb geen idee wat je doet in je eenmanszaak, maar het lijkt me sterk dat advies over een AOV en een pensioen veel met de onderneming te maken hebben. Die adviezen gaan over de continuïteit van jouw inkomen, zodat jij boterhammetjes kan blijven eten. Dat wordt beschouwd als een privé aangelegenheid en die kosten zijn dus niet aftrekbaar. De premie voor een AOV en een lijfrente-verzekering zijn (onder voorwaarden) wel aftrekbaar. Omdat je als afnemer van het advies hoe dan ook als particulier fungeert , hoeft de adviseur geen btw op zijn factuur te vermelden, dus misschien dat het er om die reden niet op staat. Omdat je het advies niet gebruikt in de btw-belaste handelingen van je onderneming, mag je de btw namelijk sowieso niet terugvragen. In 2013 ben ik met mijn bedrijf begonnen. Vanuit privé heb ik toen heel wat gereedschap meegenomen. Op advies heb ik toen van elk stuk gereedschap de economische waarde opgezocht. In totaal gaat het om 23 goederen met een totaalwaarde van 4500 euro. Moet ik elk artikel apart in mijn boekhouding zetten, of mag het ook als totaal. Ik zou je adviseren om het te splitsen, omdat je per stuk gereedschap moet bijhouden of het nog in gebruik is of niet. Er zit gereedschap bij van onder de 450 euro. Mag ik dat in keer als kosten opgeven? Als je het kunt beschouwen als aanloopkosten voor de onderneming en het is minder dan 5 jaar geleden aangeschaft EN je hebt de koste niet op een andere manier afgetrokken of er al eerder verdiensten mee behaald, meen ik dat dat kan (art. 3.10 Wet IB) Het totaalbedrag is boven de 2300. Geldt hiervoor dan ook de investeringsaftrek? Nee. De inbreng van privémiddelen geldt niet als investering. Daarnaast geldt iets pas als investering als het (per stuk) meer dan 450,- euro kostte. Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden. Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen! Link naar reactie
0 Degroot-21 Geplaatst: 3 februari 2014 Auteur Degroot-21 3 0 Geplaatst: 3 februari 2014 Hoi Marcel Bedankt voor je snelle maar late reactie :) Over het advies had ik al mijn vermoeden. Het gaat inderdaad om mijn prive situatie. Ik had er mijn bedrijfsgegevens boven laten zetten voor de btw. Maar er zit geen btw op. Moet ik alle 23 artikelen apart in mijn administratie vermelden? En moet dat dan op de balans komen? Jij geeft aan dat ik elk stuk gereedschap moet blijven volgen. Maar dat gebeurd toch ook niet bij een printer van 8 tientjes. Deze komt in de winst en verlies en klaar is Kees. Of moet ik daar ook op gaan afschrijven? En ja, natuurlijk gebruik ik de printer ook wel eens prive. Gaan ze daar bij een controle moeilijk over doen? Ik snap het niet echt. Ik kan toch niet alles wat ik zakelijk koop ook in de gaten blijven houden of het nog werkt of niet? Link naar reactie
0 Degroot-21 Geplaatst: 4 februari 2014 Auteur Degroot-21 3 0 Geplaatst: 4 februari 2014 Sorry, ff een ophoging Link naar reactie
0 Joost Rietveld Geplaatst: 4 februari 2014 Joost Rietveld Moderator 22,6k 79 2286 Geplaatst: 4 februari 2014 Sorry, ff een ophoging Het is pas 24 uur later, slaap je er zo slecht van ;) Ik denk dat het advies uiteindelijk geleid heeft tot een afgesloten product. Dan is het advies BTW-vrij. De inbreng van eigen gereedschappen kun je het beste splitsen: < 450 per stuk meteen de kosten in > 450 per stuk op de balans zetten en afschrijven. En ja, dat noteer je per stuk. Je cijfers moeten wel getrouw zijn en als jij alles als 1 bundel gereedschap noteert en je verkoopt er 1 van of er gaat er 1 stuk, dan weet je niet met welk bedrag je de gereedschappen moet afwaarderen. groet Joost DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal Link naar reactie
Degroot-21
Degroot-21
Hallo leden,
Voor mijn eenmanszaak heb ik een advies gehad van een financieel adviseur. Dit ging om mijn pensioen en aov.
De factuur daarvoor is gericht aan mijn bedrijf.
Er staat geen btw op.
De kosten hiervoor, mag ik die van mijn winst aftrekken?
Waarom staat er geen btw op?
In 2013 ben ik met mijn bedrijf begonnen. Vanuit privé heb ik toen heel wat gereedschap meegenomen.
Op advies heb ik toen van elk stuk gereedschap de economische waarde opgezocht. In totaal gaat het om 23 goederen met een totaalwaarde van 4500 euro.
Moet ik elk artikel apart in mijn boekhouding zetten, of mag het ook als totaal.
Er zit gereedschap bij van onder de 450 euro. Mag ik dat in keer als kosten opgeven?
Het totaalbedrag is boven de 2300. Geldt hiervoor dan ook de investeringsaftrek?
Alvast bedankt
Groetjes Henk
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag