• 0

Ondernemer en het steeds terugkerende tekort aan geld.

Als ondernemer begin je een bedrijf bijna nooit met de bedoeling een bedrijf te beginnen. Meestal begin met je klussen te doen, opdrachten uit te voeren, of je hebt een goed idee dat je uit wilt werken. De eerste stappen maak je gewoon zonder dat je aan geld denkt. Je vult een behoefte in van jezelf of van een ander uit je directe omgeving. Dit kan het maken van een website zijn, een dienst, een verbouwing, of een ontbrekend product. Na bepaalde tijd merk je dat jouw 'klant' tevreden is met het resultaat en dat geeft je de gedachte om het vaker te gaan doen, of het idee verder te ontwikkelen. Kortom, zonder dat je het zelf beseft, ga je 'opschalen'.

 

Dan ontstaan er nieuwe uitdagingen: je hebt goed gereedschap nodig, je hebt meer tijd nodig, je hebt meer afnemers nodig, je hebt een boekhouder nodig, je hebt een ruimte nodig, je hebt een bedrijfsbus nodig, je hebt meer... enzovoort.

Maar alles wat je nodig hebt vraagt om financiering. De eerste zaken kun je wel opvangen met spaargeld, een vooruitbetaling van materialen, alvast veel zelf doen, misschien wat geld lenen van familie, maar er komt snel een grens. Het is goed om deze grens snel te bereiken want het maakt je creatief en het toont aan dat je drijfveren in orde zijn.

 

De meest logische stap is om jouw plannen eens goed op papier te zetten en te laten beoordelen door een deskundige en dan met het kersverse ondernemingsplan naar de bank te stappen. Helaas stopt voor veel ondernemers hier het opschalen. De bank vraagt zekerheden, die je niet hebt en dan stopt het meestal met de financiering. Dit is in veel gevallen een goede zaak. Een gedreven ondernemer gaat dan namelijk echt ondernemen. Die zoekt net zolang wegen tot het uiteindelijk vaak, zonder extern geld, toch een leuk bedrijf wordt. Daarna zijn banken wel bereid om te financieren, omdat er dan 'zekerheden' zijn gecreëerd. Die zekerheden moeten er ook zijn, omdat een bank het geld van hun klanten zo veilig mogelijk moet uitlenen. Een ondernemer wil echter het liefst zo min mogelijk gebruik maken van 'niet eigen' geld. Geld van een bank lenen is voor een ondernemer vaak prijzig, maar noodzakelijk, terwijl het voor de klant van de bank, de spaarder, vaak prijzig is om het op de bank te parkeren gezien de lage opbrengst aan rente, maar wel noodzakelijk als hij niet teveel risico's wil lopen.

 

Zowel de ondernemer als de klant van de bank willen eigenlijk hetzelfde, namelijk optimaal gebruik maken van het ruilmiddel geld. Geld dat de spaarder in de toekomst voor nuttige dingen wil gebruiken en wat een ondernemer tijdelijk wil gebruiken voor het financieren van bijvoorbeeld voorraden of machines, maar zo snel mogelijk weer zou willen terugbetalen, omdat het lenen van geld nu eenmaal duur is. De bank heeft deze twee partijen van oudsher altijd aan elkaar gekoppeld. Dit is hun eigenlijke bestaansrecht, zeker de coöperatieve banken. Helaas lijkt de bank deze functie de laatste jaren niet meer als primaire doelstelling te hebben als het gaat om de kleinere bedrijven en de kleinere spaarders.

 

Een leuke relatief nieuwe vorm, om behoefte van de spaarder en de ondernemer aan elkaar te koppelen, is crowdfunding.

Mijn eigen bedrijf in de techniek ben ik gestart in 1978 en heb ik opgebouwd op de bovenomschreven manier. Ik heb in het begin gewerkt zonder vreemd kapitaal en ben langzaamaan geld van banken gaan gebruiken om mijn bedrijf en privésituatie te ontwikkelen. Dit heeft er uiteindelijk in geresulteerd dat ik al jaren geen gebruik meer hoef te maken van extern geld. Ik heb op eigen kosten en met soms meer, soms minder goed resultaat, nieuwe producten ontwikkeld en op de markt gebracht. Op dit moment heb ik een product dat meer investering vraagt dan met eigen middelen mogelijk is, om op grotere schaal de markt te kunnen benaderen.

Hiervoor heb ik besloten niet naar banken te stappen, maar het gloednieuwe crowdfunding platform Kapitaal op Maat in te schakelen. Voor mij is het een nieuwe manier en ik ben bijzonder nieuwsgierig hoe deze vorm van financiering mijn bedrijf gaat helpen. Omdat mijn ervaring ook voor jullie allen van belang kan zijn, houd ik jullie op gezette tijden van mijn ervaringen op de hoogte via dit blog.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Op ons forum wordt veel gesproken over growdfunding, maar nog geen ervaringsverhaal. Dankjewel dat je dit met ons wilt delen.

Ik zie trouwens het door jou gekozen platform in de top 5 van nieuwkomers staat.

 

@Herman: hoe ben je gekomen tot het selecteren van het juiste crowdfunding platform en welke stappen volgen dan daarna? Wat doet zo'n platform precies voor jou als ondernemer? Alles staat en valt met de promotie rondom het product en het enthousiasmeren van anderen om daar in te investeren. Ligt die taak voornamelijk bij jou of bij het platform zelf?

Daarnaast ben ik benieuwd hoe je bepaalt voor welke vorm van terugbetaling er aan de "crowd" gekozen wordt. Wat dat betreft zijn er nogal wat varianten. En wat zijn de risico's waar je rekening mee moet houden m.b.t. de verkregen funding als je het benodigde bedrag binnen hebt gehaald en in het ergste geval niet terug kan betalen binnen de gestelde termijn?

 

Er is veel informatie te vinden over "wat" crowdfunding is. Mijn vragen zijn met name gebaseerd op het "hoe" en waar loop je, of ben je inmiddels tegenaan gelopen in de fases die je doorloopt?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Hoi Mikky, ik ben 1 van de oprichters/aandeelhouders van Kapitaal Op Maat. Ik las in jouw reactie een aantal vragen die ik graag wil beantwoorden.

 

Allereerst is het goed om te weten dat er meerdere vormen van Crowdfunding bestaan: doneren – geld schenken voor een goed doel

sponsoring – ondersteunen van een project van een bedrijf of particulier

aandelen – een aandeel nemen in bedrijven

lenen – uitlenen van geld aan een bedrijf

 

Wij zijn net gestart als platform en actief in de laatste categorie. Via Kapitaal Op Maat brengen wij ondernemers en investeerders met elkaar in contact. Heel simpel gezegd: investeerders lenen geld uit aan ondernemers en in ruil hiervoor ontvangen zij een rentepercentage die afhankelijk is van de Rating (risico). De lening is op annuitaire basis. Een ondernemer lost dus per maand zijn lening af. Wij hebben hier een naam aan gegeven: Crowdfinancing.

 

De uitdaging voor ons en de ondernemers is om voldoende investeerders te interesseren voor het project. Dat vraagt om een inspanning van beiden. Wij investeren bijvoorbeeld fors in Online Marketing en ook Social Media is een belangrijke aanjager om bekendheid te creëren.

 

Wij zijn erg blij dat Herman van der Helm met zijn project Tiller voor ons platform heeft gekozen. Het is ons 1e project! Er gaan snel meerdere volgen.

Crowdfunding | Crowdfinancing | Communicatie | Marketing | Social Media | Entrepreneur | (mede) Aandeelhouder Kapitaal Op Maat

Link naar reactie
  • 0

Prachtig al die crowdfunding platforms, maar . . .

 

Ik lees nergens wie de mensen achter het platform zijn, wat ze gedaan hebben.

Hetzelfde geld voor de adviseurs die de plannen lezen, bij veel platforms wordt er naar verwezen zonder dat ik ergens kan lezen wie dit dat dan zijn en waarom zij in staat zijn een risicoprofiel op te maken.

 

 

Verder vraag ik mij af wat er gaat gebeuren als steeds meer projecten hun doelen niet halen.

Ook op het platform Kapitaal Op Maat is mij als lezer niet duidelijk welk risico's ik als inlegger loop.

 

 

Een ander niet duidelijk risico, als investeerders ook allemaal iets te zeggen krijgen omdat ze iets ingelegd hebben breng je corporate toestanden zoals je soms ziet bij aandeelhoudersvergaderingen ziet binnen bij de kleine ondernemer.

 

Er is al jaren een tendens dat als het even kan je niet met een VC in zee moet gaan. Waarom zou je dan wel het risico willen lopen op het binnenhalen van heel veel kleine VC"s wiens inleg waarschijnlijk vooral uit spaargeld en erfenissen bestaat.

De kans dat je op deze manier relevante kennis aan je bind lijkt mij niet groot.

En als dat wel gebeurt dan is de kans groot dat die overstemt worden door het geschreeuw van mensen die hun pensioen hebben belegd in de beloofde gouden bergen.

Link naar reactie
  • 0

Dag Nico. Ik lees je reactie en ik ben blij dat ik je kan melden dat wij van Kapitaal Op Maat juist die transparantie bieden waar velen naar op zoek zijn. Zo zie je op ons platform in de tab "over ons" de mensen achter Kapitaal Op Maat met naam en toenaam genoemd. Wat zij doen en wat hun ervaring is. In het tabje "acceptatiebeleid" vertellen wij precies aan welke voorwaarden een project moet voldoen. Ik nodig je van harte uit dit nog eens te lezen. En zijn er nog onduidelijkheden? Bel mij gerust.

Crowdfunding | Crowdfinancing | Communicatie | Marketing | Social Media | Entrepreneur | (mede) Aandeelhouder Kapitaal Op Maat

Link naar reactie
  • 0

Zojuist terug van de officiële start van Kapitaal op Maat. Hoog boven Rotterdam in gezellige ambiance en goed gepresenteerd. Geeft mij wel vertrouwen ondanks mijn hoogtevrees.

Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen. Ik heb Pim persoonlijk gevraagd de vragen van Nico uitgebreid te beantwoorden, ter lering voor andere ondernemers.

 

@Mikky, ik ben tot de keuze van dit platform gekomen, omdat we niet alleen uitbreiding van de financiën zochten, maar ook ambassadeurs willen hebben, die in hun kring ons product helpen promoten. Omdat een van mijn partners dit nieuwe platform van dichtbij heeft zien opstarten hebben we voor hen gekozen. Voor ons een uitdaging en ook voor hen zijn en waren wij een pilot.

 

Het platform heeft uitgebreide promotiemogelijkheden door goede wortels in de communicatie wereld en dus kansen voor de promotie van ons product en dat gaat vanaf vandaag los. Zelf gaan we ook vanaf heden via onze kanalen de promotie doen voor het vinden van investeerders en daardoor automatisch ook klanten.

 

 

Link naar reactie
  • 0
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

"Achteraf" ben je er nu wel mee bezig ;)

 

Hoe staat er nu voor? Ik zie dat de investeringen nog niet snel op gang komen. Bij andere voorbeelden zie ik dit juist weer wel snel op gang komen. Heb je (gevoelsmatig) enig idee waar dat aan ligt? Voor zover ik weet blijft het toch niet alleen bij het werven van investeerders via het platform? Hierbij ben ik dan ook met name benieuwd naar de PR-achtige activiteiten om de crowd voor funding te vinden en te enthousiasmeren.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 1

Ik vond het een heel leuk topic tot de eenzijdige commercial break die er na volgt. De top 5 vind ik opmerkelijk. Hoe kan een platform met 1 project in de top 5 komen? Hebben de anderen dan geen projecten? Lijkt me niet... ik ken verschillende platforms en daar zijn meer pitches.

 

De comments van Nico slaan de spijker wel op zijn kop. Verder is crowd funding niet nieuw. De Belastingdienst is ook zo begonnen. Op onvrijwillige basis is iedereen verplicht in niet nader gespecificeerde projecten te investeren waarvan het rendement totaal onzichtbaar is. Banken doen ook aan crowdfunding. Halen geld op bij de spaarders en lenen het uit. Dat is niet zonder reden volledig gereguleerd. Spaargeld moet zo veilig mogelijk zijn. Vroeger lag het in de dikste kluis om het tegen de bankrovers te beschermen. Nu is het Basel III die bescherming biedt en lijken de bankiers de boeven te zijn. Onveiligheid t.a.v. spaargeld leidt tot bankrun. Met alle narigheid van dien.

 

Crowdfunding platforms schieten overal uit de grond. Sommigen hebben alleen een website en denken niet na over AFM richtlijnen e.d. Anderen pakken het professioneler aan. Net als een bank verbindt een crowdfunding platform geldhebbers met geldzoekers. Maar vaak zonder enige vorm van bescherming die een bank wel biedt. En ja... dat kost geld. Ik denk nog vaak aan Boober, een peer to peer "bank" waar mensen elkaar geld konden lenen. Extreem hoge rente, nog hogere default. Geld weg...

 

Verder kom ik veel ondernemers tegen die via crowdfunding wel even geld zullen gaan ophalen. Daar wordt heel gemakkelijk over gedacht. Alsof je zomaar tonnen uit de markt trekt. Naar mijn idee is het meer kaf dan koren. Crowdfunding is maar voor een beperkte groep business ideeën geschikt. En dan zie ik het vooral als onderdeel in de totale financieringsmix. De grootste meerwaarde van crowdfunding is dat je de propositie al voortijdig kunt pitchen en afhankelijk van de animo kunt BEWIJZEN dat er een markt is en mensen ook echt betalen voor dit product. Met dat keiharde bewijs zal een (informal) investeerder minder risico ervaren en eerder bereid zijn in te stappen. En dan volgt de bank ook wel...

Link naar reactie
  • 0

"Achteraf" ben je er nu wel mee bezig ;)

 

Hoe staat er nu voor? Ik zie dat de investeringen nog niet snel op gang komen. Bij andere voorbeelden zie ik dit juist weer wel snel op gang komen. Heb je (gevoelsmatig) enig idee waar dat aan ligt? Voor zover ik weet blijft het toch niet alleen bij het werven van investeerders via het platform? Hierbij ben ik dan ook met name benieuwd naar de PR-achtige activiteiten om de crowd voor funding te vinden en te enthousiasmeren.

 

Het loopt anders dan ik heb verwacht. De aanmeldingen op het platform lopen inderdaad niet zo snel. Wat wel goed werkt is de publiciteit die eromheen is gegenereerd. Die heeft geleid tot verhoogde verkoop van ons product.. Afhandeling hiervan steek ik ook eerlijkheidshalve meer energie in dan het vragen om geld. Uiteraard doen we dit en passant ook wel. De druk is bij ons ook niet zo groot om het geld te moeten ophalen.

 

Er zijn ook investeerders gekomen die in één bepaald vakgebied van ons product willen investeren en dan met grotere bedragen. Dit loopt niet via het platform, want dat heeft een bovengrens. Dit is echter wel het effekt van onze keuze voor crowdfunding.

Kortom tot nu toe ben ik wel tevreden, maar het zou ook leuk zijn als we toch het plaatje compleet zouden krijgen. Niet alleen voor ons, maar ook voor het medium op zich. Ik vind het tot nu toe wel enerverend.

Link naar reactie
  • 0

 

Verder kom ik veel ondernemers tegen die via crowdfunding wel even geld zullen gaan ophalen. Daar wordt heel gemakkelijk over gedacht. Alsof je zomaar tonnen uit de markt trekt. Naar mijn idee is het meer kaf dan koren. Crowdfunding is maar voor een beperkte groep business ideeën geschikt. En dan zie ik het vooral als onderdeel in de totale financieringsmix. De grootste meerwaarde van crowdfunding is dat je de propositie al voortijdig kunt pitchen en afhankelijk van de animo kunt BEWIJZEN dat er een markt is en mensen ook echt betalen voor dit product. Met dat keiharde bewijs zal een (informal) investeerder minder risico ervaren en eerder bereid zijn in te stappen. En dan volgt de bank ook wel...

 

Uiteraard is het voor maar een bepaalde groep geschikt. Wij merken dat het probleem van "tillen" niet zo'n consumenten item is. Een elektrisch voertuigje voor particulier gebruik is dat wel en dat loopt dus ook sneller "vol". Dit ligt dichter in hun beleving. Dit is wat we eigenlijk onderweg bij de verkoop ook steeds tegen komen. Ons apparaat verkoopt goed, als mensen al problemen met hun rug hebben en willen blijven werken. Voor anderen is het nog een ver van mijn bed show waar ze niet over willen nadenken. Daar moeten we dus nog veel evangeliseren. ;) zoals hier: www.veiligtillennietmeertillen.nl

 

Inderdaad heb je goed gezien Stefan, dat crowdfunding een leuk onderdeel is van je financieringsmix, maar uiteraard ook van je marketingmix.

Link naar reactie
  • 0

Kapitaal op Maat stelt op haar site het volgende:

"Bent u ondernemer en handelt u vanuit een zakelijk account? Voor ondernemers/bedrijven die in het kader van hun onderneming handelen, vormt het uitgeleende bedrag een (vreemd vermogen) vordering die op de balans gezet moet worden. Ontvangen rente behoort tot het resultaat (de winst). Voor IB ondernemers wordt de winst belast in box 1, voor BV’s valt e.e.a. onder de vennootschapsbelasting. Indien de lening onverhoopt niet kan worden afgelost, kan afgewaardeerd worden ten laste van de winst."

 

Wat verstaat Kapitaal op Maat onder een zakelijk account? Veel IB-ondernemers gebruiken een aparte priverekening als rekening voor de zaak. Geldt dit ook als een zakelijk account?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het volledig eens met stefan0

2 tot 2.5 jaar geleden begonnen met een groothandel in innovatieve producten, je hebt geld geen geld genoeg om het spoedig van de grond te krijgen.

Dus crowdfunding benadert, papierwerk in orde, goede rating enz...

he he eindelijk wachten tot het volgestort wordt.. nou vergeet het maar want als je zelf niets doet staat het na 3 maanden nog steeds op 0.

Het is voor jezelf dus doe je alles om het goed te laten fuctioneren. helaas geen volstorting.

Zelf maar aanmodderen en het duurt daarom ook veel langer. geeft niets maar wel soms frustrerend.

Nu het wel goed gaat en veel verkoop in meerdere landen krijg je meer connecties en krijg je zelf de vraag of je wilt investeren in cf.. zak je broek toch van af.

en dan nog wel van die zak hooi die moeilijk deed binnen cf.

Ik ben een beetje klaar met cf, Net ambtenaren geld verdienen met niets doen.

 

Kan uren doorgaan maar dan leest niemand meer.

Ik wens iedereen succes maar van cf moet je t niet hebben.

 

mvrg

 

Link naar reactie
  • 0

Wat verstaat Kapitaal op Maat onder een zakelijk account? Veel IB-ondernemers gebruiken een aparte priverekening als rekening voor de zaak. Geldt dit ook als een zakelijk account?

 

Het gaat om een zakelijk account bij Kapitaal op Maat, cq. of je zakelijk of particulier investeert. Dit heeft niets met je bankrekening je maken.

 

Dit had je beter aan Kapitaal op Maat zelf kunnen vragen, je reageert nu op een heel oud topic.

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.