• 0

VAMIL MIA KIA verwerken in administratie

Beste mensen,

Ik heb een vraag m.b.t. de extra afschrijvingen op 0% auto’s.

Afgelopen jaar heb ik een auto (Chevrolet Volt) aangeschaft en mag gebruik maken van alle extra belasting voordelen (VAMIL,MIA,KIA). (bevestiging gekregen van agentschap)

 

Voor alle duidelijheid, ik doe mijn eigen boekhouding, niet zo zeer om kosten te besparen maar ik vind het leuk om te doen.

 

Wat ik echter niet helemaal begrijp is hoe de afschrijving werkt m.b.t. tot deze regels.

 

Laten we voor het gemak zeggen dat de auto 40.000,- excl. BTW gekost heeft.

Regeling Afschrijving

VAMIL 75% : 30.000,-

KIA 28% : 11.200,-

MIA 36% : 14.400,-

 

Totaal afschrijvingen komt neer op 75% + 28% + 36% = 139% (= 55.600,-)

 

Nu heb ik de auto geboekt op een balans rekening “transportmiddelen” en vervolgens een Winst en Verlies rekening “Afschrijving transportmiddelen” aangemaakt.

 

VAMIL regeling, van wat ik er van begrepen heb houd in;

1e jaar 75% (=30.000,-)

Vervolgens op reguliere wijze afschrijven.

2e jaar -2.500,-

3e jaar -2.500,-

4e jaar -2.500,-

5e jaar -2.500,-

Na 5 jaar is de auto zodoende afgeschreven.

 

Mijn vraag, hoe verwerk je de KIA en MIA regeling hierin, ik kan het niet gewoon afschrijven omdat vervolgens mijn balans (transportmiddelen komt in de min) voor de resterende 4 jaar niet meer klopt.

 

Moet ik hier een aparte rekening voor aanmaken of is dit iets wat je alleen aangeeft met je inkomsten belasting. Mocht dit laatste het geval zijn dan laat je boekhouden weer meer winst zien dan je daadwerkelijk aangifte.

 

Ik heb behoorlijk lang gezocht naar een antwoord op het internet maar kan nergens echt een duidelijk antwoord hierop vinden, hopelijk heb ik hier meer succes.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Richard,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Dus als ik het goed begrijp neem ik alleen de VAMIL mee in mijn administratie zoals ik beschreven heb.

De MIA en KIA worden pas verrekent met de daadwerkelijk aangifte.

 

Maar dit levert toch uiteindelijk een verschil op in winst met wat ik in mijn boekhouding heb staan en wat bij de belasting bekend is?

 

Voor de duidelijkheid, ik doe dit voor het eerst (zelf studie boekhouden) en de aangifte programma van de belasting dienst is nog niet beschikbaar. Heb dus nog geen idee hoe dat in de praktijk er uit ziet. Bij deze mijn excuses voor als de vragen dom over komen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Levent,

 

Wat Joost aangeeft dat klopt. Vaak (lees: bijna altijd) worden op de winst die uit resultatenrekening komt nog allerlei fiscale correcties gemaakt Bijtelling voor beperkt aftrekbare kosten die fiscaal niet mogen en verminderingen ivm allerlei regelingen die ons kabinet bedenkt.

 

Dit komt omdat we in de normale bedrijfseconomische boekhouding geen MIA, KIA VAMIL etc etc kennen en omdat het kabinet elk jaar wel weer wat nieuws bedenkt.

 

Leuker kunnen we hiet niet maken ;)

 

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Twee aanvullende vragen m.b.t. dit onderwerp:

 

1. Ben je verplicht om naar 0 af te schrijven?

 

2. Omdat je nu in jaar 1 direct 75% mag afschrijven, zit je al meteen onder de dagwaarde.

Moet je dan nog in jaar 2 en 3 wel afschrijven of kan je bijv. in jaar 4 weer afschrijven als de boekwaarde weer boven de dagwaarde is?

Link naar reactie
  • 0

Met de verkoop van de vele PHEV's de laatste maanden 2013 hebben meerdere ondernemers dergelijke vragen, zo ook hier:

 

Stel je hebt een winst van 20k, volgend jaar hoger, dus vamil in 1e jaar op vrijwel 0 zetten, dan zijn er echter nog een aantal aftrekposten, grofweg: KIA: 10k, ZA : 7k, dan blijft er een belastbare winst over van 3k, met heffingskortingen en hypotheek zit je dan dus op een inkomen van 0. Heel fijn natuurlijk, geen IB betalen, maar het inkomen komt te laag uit. Ik heb het exacte bedrag niet, maar je "moet" niet onder de 6 a 7k uitkomen omdat er dan al niets meer betaald hoeft te worden.

 

Nu begrijp ik dat je ZA en (is me niet helemaal duidelijk, maar volgens mij ook) KIA kan verrekenen met het voorgaande jaar en 9 toekomstige jaren. Maar volgens mij alleen als je op verlies uit komt. Dat is nu dus niet het geval, je blijft een paar duizend winst houden, echter na verrekening van heffingskortingen en hypotheek kom je onder nul uit.

 

Hoe kan ik de regelingen optimaal gebruiken en dus maximale aftrek genieten?

 

Link naar reactie
  • 0

Twee aanvullende vragen m.b.t. dit onderwerp:

 

1. Ben je verplicht om naar 0 af te schrijven?

 

2. Omdat je nu in jaar 1 direct 75% mag afschrijven, zit je al meteen onder de dagwaarde.

Moet je dan nog in jaar 2 en 3 wel afschrijven of kan je bijv. in jaar 4 weer afschrijven als de boekwaarde weer boven de dagwaarde is?

 

1. nee. Je kunt maar afschrijven tot de (verwachte) restwaarde

 

2. je MAG inderdaad afschrijven tot 75%. Dat hoeft niet, mag ook minder zijn. De V in VAMIL staat namelijk voor Vrije (Afschrijving MILeu investeringen).

Als je dat doet dan zit je inderdaad onder de dagwaarde. Niets mis mee. En ja, je mag inderdaad daarna gewoon doorgaan met vrij afschrijven zoals jij dat wilt, zolang je maar boven de restwaarde zit (verwachte restwaarde op basis van verwachte gebruiksduur).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Met de verkoop van de vele PHEV's de laatste maanden 2013 hebben meerdere ondernemers dergelijke vragen, zo ook hier:

 

Stel je hebt een winst van 20k, volgend jaar hoger, dus vamil in 1e jaar op vrijwel 0 zetten, dan zijn er echter nog een aantal aftrekposten, grofweg: KIA: 10k, ZA : 7k, dan blijft er een belastbare winst over van 3k, met heffingskortingen en hypotheek zit je dan dus op een inkomen van 0. Heel fijn natuurlijk, geen IB betalen, maar het inkomen komt te laag uit. Ik heb het exacte bedrag niet, maar je "moet" niet onder de 6 a 7k uitkomen omdat er dan al niets meer betaald hoeft te worden.

 

Nu begrijp ik dat je ZA en (is me niet helemaal duidelijk, maar volgens mij ook) KIA kan verrekenen met het voorgaande jaar en 9 toekomstige jaren. Maar volgens mij alleen als je op verlies uit komt. Dat is nu dus niet het geval, je blijft een paar duizend winst houden, echter na verrekening van heffingskortingen en hypotheek kom je onder nul uit.

 

Hoe kan ik de regelingen optimaal gebruiken en dus maximale aftrek genieten?

 

 

Je stelling klopt dat een inkomen onder ruwweg 6 a 7k geen verdere aftrekposten meer nodig heeft. Het resultaat (nul belasting) zal gelijk zijn, maar je verspilt wel aftrekposten.

 

In jouw voorbeeld kun je daar niet zo heel veel aan doen. KIA, MIA en ZA en MKB-winstvrijstelling kun je niet doorschuiven zolang je winst hebt. De VAMIL moet je beslist op nul% zetten en volgend jaar pas mee beginnen.

 

Overigens is voor de KIA en MIA beslissend wat je aanbetaald hebt in 2013 mocht de PHEV pas in 2014 zijn geleverd. Dat kan nog je 'redding' zijn. Speelt dat bij jou ook en wat heb je dan in 2013 aanbetaald?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo heren,

Ik heb ook graag een vraag over MIA en KIA.

Eind 2012 heb ik een electrische auto gekocht op de zaak. De MIA en KIA heb ik in VPB 2012 opgegeven. Nu ben ik met VPB van 2013, ik weet niet hoe ik deze op de beginbalans van 2012 moet zetten.

Voorbeeld:

EV begin 2012 = 100.000 euro

Winst over 2012 is 10.000 euro

VPB over 2012 is dus =2000 euro

 

Normaal boek ik deze zo op de beginbalans van 2013 als volgt:

 

Debet Credit

EV 8000

EV 2000

Af te dragen vennootschapsbelasting 2000

 

MIA in 2012 = 1000 euro, dus ik heb alleen 1000 euro aan VPB betaald.

Dus:

Debet Credit

EV 8000

EV 1000

Af te dragen vennootschapsbelasting 1000

Mijn vraag is, hoe moet ik deze 1000 euro opmijn beginbalans zetten om het sluitend te krijgen?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

Vriendelijk bedankt voor je snelle reactie.

Naar aanleiding van je reactie heb ik zitten puzzelen.

Zeg jij hiermee dat als ik MIA en KIA op de aangifte van 2012 heb opgegeven, doe ik niets met dit bedrag op mijn beginbalans voor 2013?

Indien wel, dan stijgt mijn algemene reserve voor 2013 dus met ook met het subsidiebedrag?

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.