• 0

Buitenvennootschappelijke investeringen & kosten

Geachte lezer(s),

 

Ik heb een vraag omtrent buitenvennootschappelijke investeringen in onze VOF onderneming.

in 2013 ben ik met een eenmanszaak begonnen en al snel met een compagnon verder als VOF gegaan.

We hebben beide een auto gekocht met zakelijk doel. Ik een 0% auto Chevrolet volt met MIA KIA en VAMIL en mijn compagnon een jaar oude Peugeot. Tevens voldoen wij beide aan het uren criterium voor onze overige aftrekken.

 

Nu even de vraag hoe dit het best administratief te verwerken is, ik kan hier niet veel over vinden namelijk. De onderneming had geen kapitaal dus hebben we met privé geld geïnvesteerd. ik 40K en hij 8K. De btw hebben we aan ieder terugbetaald nadat de VOF het retour had ontvangen.

 

Hebben wij als compagnon in dit geval dan ieder los van de VOF een aparte balans waar de auto op staat zodat we ook niet met elkaars afschrijving te maken hebben?

Hoe moet ik het zien met het bedrag ex BTW? Moet dat in lijn met het afschrijven aan de vennoot worden terugbetaald oid? Of kan dit niet met het resultaat worden verrekend?

 

En komen de autokosten dan ook los van de VOF in een aparte balans?

Of moeten die dan juist wel weer in de VOF worden geboekt met verrekening op de kapitaal rekening? Wij hebben als vennoot wel aparte kosten voor verder bijvoorbeeld telefoon o.i.d.. Ik ben daarvoor ook benieuwd of dit altijd in de VOF administratie verwerkt moet worden, of dat dit apart kan middels aparte balansen.

 

Momenteel hebben wij nog geen accountant omdat dit voor ons nog een vrij kostbaar iets is.

 

Alvast bedankt voor eventuele reacties! Die worden ten zeerste gewaardeerd!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag TY

 

Buitenvennootschappelijk vermogen (BVV) mengt zich per definitie niet met de VOF.

Voor je IB komt er dus een extra balans en W&V die betrekking hebben op dat BVV. Dus alle autokosten en de afschrijving komen daarin terug.

 

BTW idem dito. Ik zou zelfs een apart BTW nummer aanvragen op je eigen BSN zodat de BTW op de auto's niet in de VOF terrecht komt.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost!

 

Op dit onderwerp loop ik een beetje vast omdat ik van verschillende professionals verschillende antwoorden krijg wat betreft het buiten vennootschappelijk vermogen.

 

Feiten:

één VOF met 2 vennoten. In september komt er een derde bij.

Vennoot 1 heeft een auto gekocht van 36K en vennoot twee één van 6K.

De BTW van de auto's e.d. is terug gevraagd via de aangifte van de VOF. Er zijn geen aparte nummers gebruikt of aangevraagd.

 

Ik heb vanmorgen met een belasting inspecteur gesproken. Die wist mij te vertellen dat de fiscus simpel kijkt waar de btw is teruggevraagd en vervolgens checkt of het goed aanwezig is op de balans. Als dit niet het geval is was er 1) geen recht op btw verrekening in de onderneming 2) terugvordering btw 3) investeringsaftrekken terugdraaien. Een aparte balans voor de vennoten apart was erg vreemd voor de inspecteur.

 

Als de auto's wel op de VOF balans moeten komen wordt het boekhoudkundig complex om alles met elkaar constant te verrekenen. Als ik ze nu toch apart van de VOF zet kan dit weer problemen opleveren naar wat ik begrepen heb.

 

Nu mijn vraag:

is het buitenvennootschappelijke vermogen en balans puur als verrekening voor de VOF/vennoten en staan de auto's wel op de balans van de VOF. Of staat dicht echt los en apart voor iedere vennoot?

 

Alvast bedankt!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag TY

 

Zoals ik al 15 jaar werk met buitenvennootschappelijk vermogen, geef ik dat aan via een extra balans en W&V in de IB-aangifte van de vennoot die dat buitenvennootschappelijk vermogen bezit. Volgens mij is dat ook de enige juiste manier.

 

Dat de inspecteur daar via BTW-nummers naar kijkt is onzin! Immers, een auto kan voor de BTW privé zijn en voor de IB zakelijk en vice versa. Zie de vele auto topics op HL.

 

Als de inspecteur langs die route een klant van mij zou belasten met dat standpunt, dan ligt er direct een bezwaarschrift + kostenvergoedingsverzoek op het bureau van een collega van hem.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Ik ga hier nog goed naar kijken. Vandaag bij een boekhouder geweest waar ik het laat uitvoeren. Daar begrijp ik dat het voor de onderneming fiscaal allemaal samenkomt voor de IB, maar dat het in de onderneming wel degelijk los van elkaar komt de staan. Daarmee bedoel ik de auto's van de vennoten.

 

De auto's worden in de boekhouding verrekend en ik blijf eigenaar van mijn eigen auto. Het BVV wordt dan volgens mij toch wel ingebracht, maar dat is dan puur fiscaal. In lijn met jouw berichten moet ik dit dan toch weer in twijfel trekken. Het resultaat blijft onder aan de streep wel hetzelfde volgens mij.

 

Jouw bericht van 5 februari 2014, 01:21 ga ik wederom aan mijn boekhouder overleggen. Hopende dat er nog een andere kijk op komt. Bedankt voor je info. Ik zal het eventuele vervolg wel posten.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.