• 0

lening aan familielid

Ik wil aan een familielid een bedrag lenen. Het gaat om een bedrag van ongeveer 1000 euro.

Ik verwacht echter niet dat het geld ooit terug terugkomt, zeker niet in de eerste 5 jaar.

 

Hoe doe ik dat boekhoudkundig? Als ik het zomaar overmaak wordt het misschien gezien als zwart uitbetaling.

 

Ik zou het gewoon kunnen opnemen en dan kunnen geven, maar betalen we dan niet allebij inkomstenbelasting?

Of moet ik hem in dienst nemen en dan uitbetalen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Doorgaans komt dit niet in je boekhouding terecht, omdat de lening niet vanuit ondernemingsperspectief maar vanuit priveredenen wordt verstrekt. Tenzij sprake is van bijzondere omstandigheden (inclusief lening verstrekt aan de onderneming van partner of minderjarige kinderen en soms ook (groot-)ouders of (meerderjarige of klein-) kinderen), zal het gewoon een box-3-vordering zijn. Bij de lener is het afhankelijk van het doel van de lening, consumptief = box 3, maar met drempel.

 

De enige vastlegging die je dan hebt, is een leningovereenkomst. Eventueel kan sprake zijn van een schenking, maar het bedrag blijft onder de vrijstellingsgrens (wel even opletten als het vaker voorkomt, dan kan natuurlijk de drempel op enig moment overschreden worden).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
Ik zou het gewoon kunnen opnemen en dan kunnen geven, maar betalen we dan niet allebijei inkomstenbelasting?
Giften tot 2000 euro zijn vrijgesteld van schenkbelasting.

 

Ik verwacht echter niet dat het geld ooit terug terugkomt, zeker niet in de eerste 5 jaar

Dan lijkt een gift me het meest eenvoudig.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.