• 0

Lichtbedrijf, hoe verder?

Dag beste mede ondernemers,

 

Hopelijk hebben jullie wat advies voor mij, (weet niet of ik op het goede onderwerp gepost heb maar dit leek me de beste) het volgende, 1.5jaar geleden ben ik met een groothandel in verlichting gestart en hierbij ook de mogelijkheid om energiebesparingsplannen te maken om mede hierdoor wat handel op gang zien te brengen.

 

Ik kreeg hierbij de mogelijkheid om minimaal een jaar als zzp'er bij mijn toenmalige baas aan de slag te blijven voor 3 dagen per week als verkoper. Het was geen vetpot, maar ik kon er van rond komen. Dus niet getreurd schouders er onder en gaan met die banaan! :)

I.p.v. 3 was de praktijk dat het meestal vijf dagen waren i.v.m. drukte in dat bedrijf maar zeker aan het begin was het fijn want dan kon ik uren maken en klanten waren er toen niet zoveel, dat zou later komen dacht ik......

 

Druk gefolderd bij bedrijventerreinen, bedrijven opgebeld, admarkt, adwords, contacten afgelopen, enz. Om eerlijk te zijn heb ik 1 leuk project mogen doen en vrienden en kennissen vragen wel eens om een "lampje" verder loopt het erg moeizaam. Kwa financien heb ik gelukkig (nog) niets te klagen maar zo kan het niet veel langer door gaan want dan komen de problemen vanzelf.

 

Nu is mijn vraag, wat denken jullie ervan? Andere richting opgaan wat een beetje voelt als opgeven of kop in het zand en op de 1 of andere manier hopen dat het wel gaat werken...

 

Alvast heel erg bedankt voor de reacties!!

 

 

[Mod edit: titel verduidelijkt]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste mmint, dank voor je reactie,

 

1. Bedankt voor je tip, heb ik nog niet tot in detail gedaan. Ga ik mee aan de slag.

 

2. De folders, advertenties en dergelijke worden goed gelezen hier heb ik navraag na gedaan bij verschillende ontvangers. Deze advertenties gingen dan wel puur over het energie besparen op de verlichting, hier merk ik dat er weinig tot geen interesse in is/was.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Goedemiddag themystery,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Goed om te lezen dat je verkoopervaring hebt en diverse acties onderneemt, maar heb je dan ook een ondernemingsplan of verkoopplan opgesteld, waarop je je baseert? Wie is jouw doelgroep? Ik lees niks over andere adviseurs of installateurs.

 

Waar ik benieuwd naar ben, is wat je precies verkoopt (productgroepen) en via welke website of webshop je dat dan probeert op te starten?

 

Je bent (klinkt) zelf misschien enigszins teleurgesteld in de behaalde resultaten, maar part-time ondernemen en starten levert vaak niet direct op korte termijn succes. Dat geldt voor heel veel starters. Zelf heb je daarnaast waarschijnlijk een beter inzicht in de huidige markt.

 

Als je wilt dat we ons licht over jouw activiteiten laten schijnen, dan is het forumonderdeel 'Wat vinden jullie van mijn...' daarvoor uitermate geschikt.

 

Slotvraag: heb je inmiddels toevallig teruggelezen hoeveel HL-leden op jouw horloge vraag hebben gereageerd?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Highio, bedankt voor de reactie!

 

Inderdaad heb ik een verkoopplan liggen dat gebaseerd is op een normale opstart van een eenmanszaak.

In 2013 heb ik een naar mijn idee goede omzet gedraaid +/- 80k waar een gedeelte van 20% voort gekomen is uit de handel. Vanaf 01 januari 2014 ben ik volledig ondernemer geworden en de uren bij de vorige baas zijn tot bijna nihil gedraaid i.v.m. goede bezetting personeel. Ik heb wel een website dat meer als visitekaartje dient als een webshop.

 

(@Twabla) Wat ik aanbied en bedoel met groothandel is, eigenlijk alle verlichting die van toepassing is binnen bedrijven die het monteren of door verkopen en installeren. Heel simpel eigenlijk, zoekt een installateur, of bijv. carosseriebouwer verlichting kunnen ze bij mij terecht. Ook heb ik als extra service dat ik verlichtingsplannen en berekeningen kan leveren.

 

Naam en toenaam houd ik liever (nog) even onbekend i.v.m. mijn huidige klanten me lief zijn.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nu je fulltime aan de slag kunt met je onderneming, vraag je al na 1 maand adviezen zonder informatie te willen verstrekken. Wat is je actuele plan voor de nieuwe situatie? Hoe wil je het advieswerk oppakken? Hoe wil je de handelsactiviteiten laten bloeien? Zonder inzicht of is het inzage kan niemand je adviseren.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@ Highio

 

Bedankt voor je advies en dat je de moeite neemt om te reageren!

Bedrijfsnaam houd ik liever achter omdat er hier met zo een 50.000 leden makkelijk een klant of bedrijfscontact kan wezen die ik liever deze informatie onthoud. Het is niet meer dan een naam en een visitekaartje......

 

Als je daarom niet meer zou reageren zou ik erg jammer vinden maar dat is niet anders!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste themystery,

 

Je schrijft over de activiteiten die je hebt verricht om klanten te krijgen. Heb je al eens nagedacht over wie je klant is en met name wat deze klant nog meer nodig heeft. Ik zou je willen adviseren om op deze wijze je doelgroep in kaart te brengen en te bekijken wat zij nog meer nodig hebben. Wellicht is een samenwerking met andere leveranciers een optie zodat beide partijen (jij en een andere leverancier met andere producten) samen dezelfde klanten kunnen benaderen. Ik denk dat samenwerken met andere branches of andere leveranciers een goede optie kan zijn en elkaar kan versterken.

 

Groet,

Danny

 

 

Preport International B.V. / Human Comfort International B.V.

De Corantijn 27D, 1689 AN ZWAAG

www.preport.nl / www.human-comfort.com / www.hollandcampinggroup.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Danny,

 

Bedankt voor de tip! Ik zal daar ook mee aan de slag gaan, op dit moment ben ik vooral bezig geweest om willekeurige bedrijven die verlichting "verbruiken" te benaderen. Maar wellicht is het verstandig om eerst eens in de kaart te brengen hoe en wat, in ieder geval dankje voor de tip!

 

Groeten!

Link naar reactie
  • 0

 

 

(@Twabla) Wat ik aanbied en bedoel met groothandel is, eigenlijk alle verlichting die van toepassing is binnen bedrijven die het monteren of door verkopen en installeren. Heel simpel eigenlijk, zoekt een installateur, of bijv. carosseriebouwer verlichting kunnen ze bij mij terecht. Ook heb ik als extra service dat ik verlichtingsplannen en berekeningen kan leveren.

 

 

Wat verkoop je, armaturen of lichtbronnen. Waarin onderscheid je je van bv een andere groothandel met een gerenommeerde naam. Lichtplannen en berekeningen zijn zo gemaakt, dat doet een ander ook.

 

Wat je doet is niet uniek, probeer je USP (unique selling point) te omschrijven, en vanuit daar kun je je potentiële klanten in beeld brengen

Link naar reactie
  • 0

De verlichting markt is zeker niet makkellijk de laatste paar jaren. Zeker niet als je vanaf begin probeert als groothandel door het leven te gaan. Meestal is dat gewoon een farce, luchtkasteel.

 

Ik zit al wat jaren in de verlichting, iedereen die hierin begint moet rekening houden met 2 jaar aanlooptijd alvorens je ook mag beginnen met hopen op grotere opdrachten. Referenties opbouwen, elke dag op pad etc etc.

 

Maakt niet uit hoeveel " freelance" verkopers je om jouw toko hebt verzameld, die verkopen allen samen nooit meer dan jij als eigenaar kan bereiken. Wel feelgood factor ze te hebben, maar verwacht niet te veel.

 

Probleem is dat vele zolderkamer ondernemers zich op "energie besparende verlichting" geworpen hebben, zonder ook maar te weten wat ze doen, wat ze echt kunnen leveren of ook maar enig benul hebben hoe in deze wereld een voet aan de grond te krijgen. Ondertussen kermen ze totale onzinverhalen de markt in, rakend aan oplichting of in iedergeval bewuste misinformatie.

 

Je zal door echte deskundigheid, direkte betrokkenheid en service een plaats moeten veroveren. De markt voor verlichting is heel goed, maar enkel voor diegenen die er voor gaan en volharden.

Link naar reactie
  • 0

 

(@Twabla) Wat ik aanbied en bedoel met groothandel is, eigenlijk alle verlichting die van toepassing is binnen bedrijven die het monteren of door verkopen en installeren. Heel simpel eigenlijk, zoekt een installateur, of bijv. carosseriebouwer verlichting kunnen ze bij mij terecht. Ook heb ik als extra service dat ik verlichtingsplannen en berekeningen kan leveren.

 

 

Dat rijmt niet zo goed met wat je eerder meldde.

 

Druk gefolderd bij bedrijventerreinen, bedrijven opgebeld, admarkt, adwords, contacten afgelopen, enz.

 

Dat laatste klinkt alsof je (ook) op de afnemer mikt.

 

Is klassiek push/pull verhaal. Push betekent: bij installateur op de plank zien te krijgen en hopen dat het verkoopt. Pull betekent dat je de afnemer gek maakt en die gaat dan bij zijn installateur vragen.

 

De laatste variant kan ook zo vertaald worden dat je installateurs werft met de belofte om (te proberen) klanten voor hen binnen te halen. Dus jij 'verkoopt' het product en je installateurs krijgen de business. Vergt investering. Maar zo te zien was je al iets vergelijkbaars aan het doen.

 

Hoe groot is het dhz-aandeel? Is het puur B-to-B? Zijn er bijzondere deelmarkten?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@ Rive

 

Dank voor je bericht, ik verkoop lichtbronnen en armaturen. En dan wel alleen van gerenommeerde merken, degelijke Europese verlichting.

En de USP is zeer snel leveren, maar die alleen is niet genoeg om bij bedrijven binnen te komen. Zal een betere moeten zoeken!

 

@ Paul Struyer

 

Fijn om iemand tegen te komen die al jaren met het bijltje hakt en weet waar hij over praat in de verlichtingswereld, je handvaten zijn enorm welkom, ik leer graag bij!

Bedankt voor je input.

 

@ TwaBla

 

Dat komt omdat ik toen het hele verhaal nog niet gedaan had :)

 

Het is meer de laatste variant, ik verkoop een project en de installateur installeert dan de verlichting. DHZ- word geleverd zonder tussenkomst groothandel praktisch altijd via consumentenlijnen van de fabrikanten.

Direct op de afnemer mik ik niet, het is echt B to B.

Van de deel markten heb ik geen direct antwoord op, ga ik naar zoeken!

 

Nogmaals, dank voor het meedenken iedereen!

Link naar reactie
  • 0

@ Rive

 

Dank voor je bericht, ik verkoop lichtbronnen en armaturen. En dan wel alleen van gerenommeerde merken, degelijke Europese verlichting.

En de USP is zeer snel leveren, maar die alleen is niet genoeg om bij bedrijven binnen te komen. Zal een betere moeten zoeken!

 

 

Je zal idd een betere moeten zoeken, denk dan aan bemonstering van armaturen. Je verkoopt twee dingen, een armatuur, waar klanten jarenlang naar gaan kijken en de lichtkleur. Iets wat mensen beleven, koel of warm.

 

Als je zeer snel een bemonsteringsset kan leveren en het bevalt de klant, heb je al de helft van je verkoop gedaan.

Als je dan ook nog binnen 24 uur een lichtplan kunt opstellen, heb je de andere helft al gedaan. Dan nog prijstechnisch het e.e.a. overeen zien te komen, dat is de laatste drempel.

 

Als je daar je USP van maakt en je gaat netwerken, koffiedrinken, je bezoekt installatiebedrijven, architecten, winkels etc. zal dat zijn vruchten afwerpen. Je zal 30x voor niks je best doen en een lichtplan maken, maar op een gegeven moment zal iemand ja zeggen. :)

Link naar reactie
  • 0

Snel leveren is een beetje een Usual Selling Point. :-p

En je moet opboxen tegen groothandels die behalve licht ook de overige electra en vaak ook nog sanitair leveren.

(Veel bedrijven zijn gevoelig voor de one-stop-shop: ze hoeven maar bij 1 bedrijf aan te kloppen.)

 

Dus je zal een goed verhaal moeten hebben.

Waarom doe je dit?

Waarom is het nuttig voor de eindgebruiker?

Waarom is jouw aanpak beter?

 

Energie besparen vindt iedereen belangrijk, maar vaak blijft het een beetje abstract.

Als je de energiebesparing kunt uitdrukken in euro's zou dat misschien iets meer tot opdrachten kunnen leiden.

(Zomaar een idee, maar het blijkt als sinds de Club van Rome dat grondstoffen te abstract zijn, maar geld heel concreet is in het mensenbrein.)

In het kader van angstmarketing: hoeveel geld laat een bedrijf per maand door het stopcontact wegstromen als ze niet bij jou aankloppen?

 

Probeer ook tevreden klanten een referentie te laten schrijven of film het (alleen als je dat goed doet): dat zal jouw verhaal en reputatie versterken.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.