Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Lenn P

Exclusieve Club 2014

Recommended Posts

Beste members,

 

In mijn eerste post vraag ik jullie graag om assistentie en reflectie bij een interessant project waar ik momenteel bij betrokken ben.

 

In samenwerking met een vriend van mij uit de voetballerij ben ik momenteel bezig met het opzetten van een exclusief horecaproject. In de vorm van restaurant/nachtclub bieden wij bekend en hoger segment Nederland een luxe gelegenheid waar men kan dineren en feesten op internationaal niveau, waarbij wij ons hebben laten inspireren door steden als Miami, Londen en Ibiza. Daarbij hebben wij onder ons uitgebreide netwerk onderzoek gedaan, om de doelgroep en haar vraag/eisen nog beter te leren kennen. Het product moet immers wel 'wanted' en 'logisch' zijn..

 

Nu werken wij wat betreft het exploitatieplan en het investeringsplan samen met een internationaal bureau dat o.a. ervaren is met accountancy, dus wat dat betreft hebben wij de juiste kennis om het bedrijfsplan te perfectioneren.

 

Echter zijn er nog een hoop haken en hogen waar wij rekening mee moeten houden aangaande een horeca-onderneming. Uiteraard trekken wij ook hier specialisten voor aan indien mogelijk. Maar ik vraag de ondernemers en gepassioneerden op dit forum toch om tips en 'heads ups' waar wij, en ik in het bijzonder, rekening mee moeten houden.

 

Ikzelf heb een geweldig netwerk binnen de doelgroep, heb ervaring als zelfstandig ondernemer, behoor zelf tot de doelgroep en beschik over voldoende middelen om kennis aan te trekken, MAAR heb zelf geen enkele ervaring met horeca opzetten/leiden/managen.

 

Mijn eerste punt is dat wij de onderneming in BV-vorm willen opzetten. Wat vinden jullie hiervan en wat zijn dan essentiele zaken om op te letten? (Ikzelf heb geen ervaring met het opzetten van BV's.)

 

Mijn tweede vraag gaat over het feit dat ik las dat er mbt hygiene een bepaalde diploma behaald moet worden door eigenaar/leidinggevende. Betekent dit bijvoorbeeld dat ik die echt zelf moet halen? Of is het voldoende als de floor-manager/host of chefkok die wij inhuren al over deze beschikt?

 

Ik las een aantal threads op dit forum van jongelingen die een discotheek wilden starten, en zij stuitten op zeer kritische punten en vragen vanuit 'jullie' zijde. Dit ging voornamelijk over financien en realisme, en is op sommige vlakken gedateert. Ik hoop daarom eigenlijk dat jullie ditzelfde bij mij kunnen doen, alleen dan mbt mijn situatie. Brand het idee beargumenteerd af en wees kritisch!

 

O, wij werken overigens zonder banken/leningen. ;-)

 

Ik hoor graag van jullie en alvast enorm bedankt!

 

Mvg,

 

Lenn

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Veel succes ermee, en de groeten aan PWC. ::)


Schouderklopjes mogen nog wel! :upside-down-face:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Merci!

 

De laatste opmerking is cynisch? ;)

Als de opmerking zodanig is bedoeld dat u bang bent dat ik hier info vandaan haal die zij gebruiken, dan is dit incorrect. Zij doen louter de jaarlijkse belastingsfeesten en helpen bij de opzet exploitatieplan.

 

In deze post vraag ik echt om info voor mijzelf als participant in dit geheel. Online heb ik e.e.a. gelezen, maar het zijn steeds dezelfde stappenplannen die ik tegenkom. Ik wil graag leren van andere ondernemers of zelfs ervaringsdeskundigen.

 

Graag ben ikzelf namelijk geinformeerd alvorens ik eventueel iemand inhuur voor specifieke zaken.

 

Oh, en was u niet cynisch, dan doe ik ze uiteraard de hartelijke groeten.

 

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Als de opmerking zodanig is bedoeld dat u bang bent dat ik hier info vandaan haal die zij gebruiken, dan is dit incorrect. Zij doen louter de jaarlijkse belastingsfeesten en helpen bij de opzet exploitatieplan.

 

 

 

Lijkt mij dat zij je dit allemaal hadden moeten vertellen...

 

Hoe het op mij overkomt? Niet echt werkelijk. Een club zoals jij die beschrijft gaat tonnen kosten. niet 1 of 2, maar minimaal 7. Dan is het lastig te geloven dat iemand jou dat geld leent/geeft zonder dat je deze redelijke basiskennis hebt. Zonder ervaring...

 

 

Danny

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wij hebben volgende week pas onze eerste afspraak met hen, en voor die tijd ben ik graag al ingelicht. Bovendien is de afspraak met een specifieke afdeling en zal pas op een latere termijn bepaald worden of wij eventueel ook een andere afdeling van hen inschakelen om ons hier volledig in bij te staan. Nogmaals, ik educeer mijzelf graag op dit forum..

 

Dat het zo overkomt bij u dat is goed mogelijk. Ik moet u wel corrigeren, het gaat zelfs om een hoger bedrag. Bovendien 'leent' niet iemand mij het geld, maar werk ik samen met een aantal mensen, waarvan een persoon de financieerder is.

 

Daarbij zijn wij dus voornemens mensen aan te trekken met de vereiste kennis, maar nogmaals, informeer ik sowieso zeer graag mijzelf hier op het forum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Een advies dan alsnog. Voor een 7M startup huur je goeie mensen in. Praatjesmakers op een forum heb je helemaal niks aan.


Schouderklopjes mogen nog wel! :upside-down-face:

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Daarbij zijn wij dus voornemens mensen aan te trekken met de vereiste kennis, maar nogmaals, informeer ik sowieso zeer graag mijzelf hier op het forum.

 

Waar heeft die 7m investeerder jou dan voor nodig?

 

Mocht het toch wat serieuzer zijn,ik twijfel daar nog wel wat aan :) Ga dan maar eens flink met google aan de slag. Al je vragen omtrent vergunningen,eisen,kansen,faillissementen kan je vinden. En wat moet je in hemelsnaam bij PWC...

 

Danny

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Daarbij zijn wij dus voornemens mensen aan te trekken met de vereiste kennis, maar nogmaals, informeer ik sowieso zeer graag mijzelf hier op het forum.

 

Waar heeft die 7m investeerder jou dan voor nodig?

 

Mocht het toch wat serieuzer zijn,ik twijfel daar nog wel wat aan :) Ga dan maar eens flink met google aan de slag. Al je vragen omtrent vergunningen,eisen,kansen,faillissementen kan je vinden. En wat moet je in hemelsnaam bij PWC...

 

Danny

 

Hoewel ik niet had verwacht dat ik mijzelf of mijn belang in deze kwestie zou moeten bewijzen, zal ik het doen in de hoop dat men toch met vruchtbaardere reacties komt.

 

Ik zal op ten duur een aantal belangrijke taken op mij nemen als de gelegenheid gereed is, echter bemoei ik mij nu ook met de opzet.

 

Stiekem hoopte ik bijvoorbeeld iemand hier te treffen met ervaring en kennis mbt horeca, die eventueel als adviseur zou kunnen worden ingehuurd/aangesteld. Tot heden beantwoord ik echter meer vragen dan dat ik ze stel. Ik was in de veronderstelling dat de uitleg in mijn eerste post uitgebreid genoeg was.

 

Ik heb gegoogeled, en kwam zo o.a. uit bij dit forum.. Verder veel dezelfde stappenplannen en bekende a,b,c'tjes..

 

Bij PWC zitten wij met oog op belastingtechnische zaken e.d. Iemand binnen onze vriendenkring runt daar e.e.a.

 

Bedankt voor de moeite in ieder geval.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Een advies dan alsnog. Voor een 7M startup huur je goeie mensen in. Praatjesmakers op een forum heb je helemaal niks aan.

 

Praatjesmaker op een forum.. Topreactie..

 

Merci

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet helemaal niets. Sterker nog, er wordt je geadviseerd om kennis buiten een forum om in te kopen.

Maar je krijgt vooral waar je om vroeg:

 

Ik las een aantal threads op dit forum van jongelingen die een discotheek wilden starten, en zij stuitten op zeer kritische punten en vragen vanuit 'jullie' zijde. Dit ging voornamelijk over financien en realisme, en is op sommige vlakken gedateert. Ik hoop daarom eigenlijk dat jullie ditzelfde bij mij kunnen doen, alleen dan mbt mijn situatie. Brand het idee beargumenteerd af en wees kritisch!

 

Doe er je voordeel mee en lees vooral tussen de regels door. Het is af en toe even slikken maar er wordt hier onbetaalbare kennis gratis ter beschikking gesteld!


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet helemaal niets. Sterker nog, er wordt je geadviseerd om kennis buiten een forum om in te kopen.

Maar je krijgt vooral waar je om vroeg:

 

Ik las een aantal threads op dit forum van jongelingen die een discotheek wilden starten, en zij stuitten op zeer kritische punten en vragen vanuit 'jullie' zijde. Dit ging voornamelijk over financien en realisme, en is op sommige vlakken gedateert. Ik hoop daarom eigenlijk dat jullie ditzelfde bij mij kunnen doen, alleen dan mbt mijn situatie. Brand het idee beargumenteerd af en wees kritisch!

 

Doe er je voordeel mee en lees vooral tussen de regels door. Het is af en toe even slikken maar er wordt hier onbetaalbare kennis gratis ter beschikking gesteld!

 

Hoi Dennis,

 

Dit begrijp ik, en ik kan hier ook om glimlachen. Alleen krijg ik geen inhoudelijke reacties, maar gaat het voornamelijk over de validiteit van mijn verhaal en mijn rol hierin. ;-)

 

Maar dank voor uw reactie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag Lenn

 

Een BV lijkt me in dit geval (meerdere stakeholders en een grote investeerder) zeker de juiste weg.

De hygiëne waar je over schrijft is het diploma sociale hygiëne. Heeft niets van doen met opruimen...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sociale_hygiëne

 

Er zijn nog meer vereisten, wat me te binnen schiet: bedrijfs hulpverlening, drankvergunning en niet verplicht maar wel aan te raden, kennis van boekhouden en BTW.

 

Lijkt me dat je nog zeer veel te weten hebt te komen. Meer dan je bijv. via een forum bijeen kunt harken. Gesprek met een adviseur in de horeca kan ik dan ook aanraden.

 

groet en succes

Joost


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alleen krijg ik geen inhoudelijke reacties, maar gaat het voornamelijk over de validiteit van mijn verhaal en mijn rol hierin.

 

Still early days ;)

Kwaliteit heeft zich reeds vertoond, en dat binnen drie uur na de initiële post 8)


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alleen krijg ik geen inhoudelijke reacties, maar gaat het voornamelijk over de validiteit van mijn verhaal en mijn rol hierin.

 

Still early days ;)

Kwaliteit heeft zich reeds vertoond, en dat binnen drie uur na de initiële post 8)

 

U heeft gelijk! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag Lenn

 

Een BV lijkt me in dit geval (meerdere stakeholders en een grote investeerder) zeker de juiste weg.

De hygiëne waar je over schrijft is het diploma sociale hygiëne. Heeft niets van doen met opruimen...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sociale_hygiëne

 

Er zijn nog meer vereisten, wat me te binnen schiet: bedrijfs hulpverlening, drankvergunning en niet verplicht maar wel aan te raden, kennis van boekhouden en BTW.

 

Lijkt me dat je nog zeer veel te weten hebt te komen. Meer dan je bijv. via een forum bijeen kunt harken. Gesprek met een adviseur in de horeca kan ik dan ook aanraden.

 

groet en succes

Joost

 

Dank voor de response Joost!

 

De zaken die u aankaart had ik inderdaad al op papier staan.

 

Ik ga inderdaad sowieso nog een adviseur raadplegen! Ik orienteer mij graag zo breed mogelijk en middels zoveel mogelijk bronnen.

 

Merci nogmaals ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb na je diverse posts nog geen enkel idee wat jij gaat doen binnen dit bedrijf, waarom JIJ dat gaat doen (en niet een ander) en wat jij er voor terugkrijgt.

Uit je openingspost krijg ik de indruk dat je mee doet vanwege je "geweldig netwerk binnen de doelgroep".

De doelgroep is dan 'bekend en hoger segment Nederland'.

 

Nu wordt ik nooit uitgenodigd voor die feestjes, dus ik heb geen idee hoe die doelgroep werkt. Maar ik heb de indruk dat een 'uitgebreid netwerk' in die doelgroep uiterst vervangbaar is. Nu is iedereen uiterst vervangbaar, maar jouw waarde voor het op te starten bedrijf is dus - mijns inziens - niet in beton gegoten.

 

Dat geeft niks, maar het is belangrijk om je daar bewust van te zijn. En om te zorgen dat je afspraken maakt met je compagnons die deze kwetsbaarheid - excusez le mot - enigszins temperen.

Ik adviseer je daarom om je ook in je persoonlijke situatie goed te laten adviseren. Een internationaal vermaard accountantskantoor gaat jou - misschien - niet vertellen dat de afspraken die jullie maken vooral de grootste geldschieter bevoordelen en jou benadelen, dat is namelijk niet in hun belang.

 

Meer in algemene zin: als jullie een BV gaan opzetten, hoe verdeel je onder de aandeelhouders het stemrecht? Hoeveel stemmen zijn er nodig voor 'moeilijke besluiten'? Hoe verdeel je de winst? Wanneer ga je over tot winst-uitkeringen? Hoe ga je om met de situatie dat er onverwachts nog een extra zak geld in moet?

 

 

Verder zul je in de andere topics over horecagelegenheden ook gelezen hebben dat een toko nooit vanaf dag één 'groot' is.

Aangezien jullie je doelgroep beperken, zal het wellicht nog lastiger zijn om snel 'groot' te worden, terwijl je dat wel nodig hebt om zwarte cijfers te schrijven.

Tip 2 is dus om te onderzoeken hoe gelegenheden die jullie beschouwen als voorbeeld of zelfs als concurrent, het voor elkaar hebben gekregen om 'groot' te worden. Wanneer gebeurde dat? Welke omstandigheden waren relevant? Hoe lang duurde dat?

 

 

Verder zijn er best wel mensen die je plan 'kritisch willen afbranden', zoals je hebt gemerkt staan ze te trappelen. 8)

Maar dan helpt het natuurlijk wel als je iets meer van je zelf of je plan laat zien.


Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan niet precies teruglezen of je al een pand op het oog hebt, of dat er nog iets ver- c.q. gebouwd moet worden. Maar laat ik (als o.a. horecaondernemer) wat zaken - al dan niet eerder benoemd - eens voor je op een rijtje zetten:

1- vergunningseisen: de gemeente moet vergunningen verlenen en bestemmingsplannen toetsen c.q. aanpassen, dus daar moet je zeker op gesprek en je idee voorleggen.

2- je pand moet voldoen aan het bouwbesluit en voor de horecavergunning (mits de gemeente die voornemens is te verlenen) moet je voldoen aan inrichtingseisen

3- Verder moet tijdens de openingsuren altijd iemand aanwezig zijn die in het bezit is van een verklaring sociale hygiëne eventueel moeten BHV-ers worden opgeleid en altijd aanwezig zijn

 

Dat zijn zomaar wat harde waarden, maar de zachte waarden lees ik helemaal niet terug, terwijl dat juist de waarden zijn waarmee een horeca-onderneming valt of staat, denk aan professionaliteit, gastvrijheid, kwaliteit, niveau/beleving van de dienstverlening en de service, uitstraling etc... Wat wil je daarin bereiken, hoe denk je dat te bereiken, wat heb je daarvoor nodig? Ben ik wel nieuwsgierig naar, want als ik het e.e.a. zo teruglees, leg je de lat nogal hoog qua doelgroep.

 

Succes en groet,

 

Hans

 

 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een concept waar ik meteen aan moest denken is http://www.caviarclub.nl/. Een bedrijf dat draait om exclusiviteit, horeca, gastvriendelijkheid, lekker eten, mooie locaties, etc. Gericht op een selecte doelgroep. Misschien liggen daar kansen om je locatie een keer te verhuren en om aan extra informatie te komen over de culinaire kant van het verhaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Marcel Spruit

 

Dank voor de reactie. Wat betreft mijn rol; Laten we zeggen dat kwaliteit te koop is, vertrouwen/betrouwbaarheid niet. De mensen met wie ik werk hebben niet allemaal evenveel tijd, ook niet de tijd om voor elk specifiek vakgebied mensen aan te trekken. Dan komen al snel vertrouwelingen in beeld om hierin te assisteren.

 

Wat betreft het BV stuk, merci voor de opmerkingen. Wat betreft het grootmaken van een gelegenheid, daar hebben wij ons onderzoek voor gedaan zoals aangegeven, en zullen wij altijd blijven onderzoeken. De praktijk zal dit uitwijzen uiteindelijk.

 

@Hans van den Bergh

 

We zijn momenteel bezig met een tweetal panden. De drie punten die u noemt was ik inderdaad al van op de hoogte.

Wat betreft de 'zachte waarden', alle punten die u noemt zijn in ons concept van essentiele waarde. Om dit te bewerkstelligen trekken wij overal de kennis die nodig is aan.

 

Het feit dat ik hier om info vraag is puur om het feit dat ik mijzelf graag educeer en mijn kennis verrijk. Uiteraard doe ik mijn huiswerk bij andere bronnen, maar de beste resultaten komen uit discussie en gesprek. Vandaar mijn aanwezigheid hier, en de hoop op weetjes voor mij onbekend. ;-) Merci!

 

@Erik Gloudemans

 

Ik ben toevallig zelf bezoeker geweest van dit event. Grappig dat u het aanhaalt. Qua doelgroep komt een deel van hen inderdaad overeen met de onze. Al moet gesteld worden dat qua nachtclubconcept onze doelgroep relatief jonger is.

 

Dank voor de reacties heren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
... Het feit dat ik hier om info vraag is puur om het feit dat ik mijzelf graag educeer en mijn kennis verrijk. Uiteraard doe ik mijn huiswerk bij andere bronnen, maar de beste resultaten komen uit discussie en gesprek. Vandaar mijn aanwezigheid hier, en de hoop op weetjes voor mij onbekend...

Je wilt je kennis verrijken en hoopt op 'onbekende weetjes', maar dan krijg je een aantal 'weetjes' en steevast dan je reactie dat die je al wel bekend waren >:( ??? ::) Misschien moeten we het omdraaien: laat ons eens weten wat je al wel weet en al wel hebt gedaan, misschien kunnen we dan kijken en bediscussiëren of je eventueel dingen hebt overgeslagen, als ik dan nog mee wil doen, want jouw insteek is voor mij alles behalve motiverend. Neem bijvoorbeeld deze volzin:

... Wat betreft de 'zachte waarden', alle punten die u noemt zijn in ons concept van essentiele waarde. Om dit te bewerkstelligen trekken wij overal de kennis die nodig is aan...
is gewoon hetzelfde zeggen als ik deed, alleen in andere woorden, (professor Clavan ;D) dan blijft er weinig ruimte voor discussie, want ik heb je daar wat vragen gesteld om de discussie aan te gaan en je daarmee hopelijk aan het denken te zetten en te helpen. Maar dan moet je wel op dat soort vragen ingaan!

 

Succes en groet,

 

Hans


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Excuses Hans! Ik ben niet heel ervaren met dit soort opzetjes op fora!

 

Misschien heb ik mij onbeuwst minder ingelicht voorgedaan, dan dat ik daadwerkelijk ben.

 

Ik heb wel een concreet vraagstuk dat misschien interessanter is: De directie dient uiteraard ook een salaris te krijgen indien de onderneming in de vorm van een BV gedreven wordt. Hierbij geldt voor directeur-grootaandeelhouders (meer dan 5% van de aandelen) een fiscaal minimum van EUR 43.000 bruto op basis van een fulltime dienstverband.

 

Stel dat er meerdere aandeelhouders zijn met allen meer dan 5% van de aandelen, waarvan twee in principe in Nederland een woning hebben, maar beiden officieel in het buitenland wonen. Hoe moeten wij bovenstaand dan precies invullen? (fiscaal minimum van EUR 43.000 bruto op basis van een fulltime dienstverband

 

 

Daarnaast las ik in een andere thread over een club en hoeveel bezoekers er ongeveer gerekend wordt per x aantal m2. Ik ben alle threads aan het doorspitten, maar kan dit niet terugvinden. :-\

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hierbij geldt voor directeur-grootaandeelhouders (meer dan 5% van de aandelen) een fiscaal minimum van EUR 43.000 bruto op basis van een fulltime dienstverband.

Niet meer dan, maar ten minste 5% van de aandelen. € 44.000 per jaar ongeacht deeltijdpercentage, maar afwijking naar beneden is mogelijk als je dit aannemelijk kunt maken en afwijking naar boven is mogelijk als de belastingdienst dit aannemelijk kan maken. De term 'directeur' is daarbij wat misleidend, het gaat om een aanmerkelijkbelanghouder die werkzaamheden verricht.

 

De fiscale behandeling van de in het buitenland woonachtige ab-houders is afhankelijk van diverse factoren, o.a. waar ze volgens de Nederlandse fiscale wetgeving wonen, waar ze volgens het verdrag ter voorkoming van dubbele belasting met het betreffende land wonen, waar ze volgens de fiscale wetgeving van het betreffende land wonen, de structuur ("1 bv is geen bv"), waar de feitelijke werkzaamheden worden verricht, de exacte inhoud van het betreffende belastingverdrag ten aanzien van de verdeling van de heffingsbevoegdheid over deze inkomsten (inclusief de kwalificatie van deze inkomsten volgens het verdrag), etc.

 

Daar is dus niet heel snel antwoord op te geven.


Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Share this post


Link to post
Share on other sites
Daarnaast las ik in een andere thread over een club en hoeveel bezoekers er ongeveer gerekend wordt per x aantal m2. Ik ben alle threads aan het doorspitten, maar kan dit niet terugvinden. :-\
Dat is te herleiden uit o.a. het bouwbesluit (daar zei je van op de hoogte te zijn, maar goed, een hint: zoek eens op 'bijeenkomstfunctie') of praat daar eens over met een aannemer.

 

Succes en groet,

 

Hans


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn tweede vraag gaat over het feit dat ik las dat er mbt hygiene een bepaalde diploma behaald moet worden"

 

 

Ik kreeg het samen met mijn diploma cafebedrijf dat overigens ook niets voorstelt.

Dat is het sociale hygiene certificaat van de SVH , meestal haal je dat tegelijk als je het diploma cafebedrijf haalt , kost bijna niets en haal je in een dagje , stelt niets voor , dus gewoon even halen, prijs vanaf 100 euro en je kan een deel van de belasting terug krijgen volgens mij

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Ronaldinho

 

Thanks voor de toelichting. Dusdanig gecompliceerd dat het mij helder is dat dit extra aandacht vereist.

 

@Hans

 

Dank! Ik zal de term 'bijeenkomstfunctie' onderzoeken.

 

@WolfsSpirit

 

Ik begreep inderdaad dat dit vrijwel een formaliteit is. Bedankt voor deze bevestiging!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 20 leden online en 393 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept