• 0

Angstmarketing, hoe ver kan je gaan?

Daar sta je dan aan de balie van Hertz in Sevillia, rij mensen achter je. Een mooie dame wijst op de mogelijkheid de auto goed te verzekeren. Wacht even, denk je dan. Hij is toch al verzekerd? Dat stond duidelijk in de aanbieding. "Ja, maar dat is een basis verzekering met een hoog eigen risico van €900,-.” " Ok, wat kost dat dan, een goede verzekering”? En dan blijkt de auto die we voor 72 Euro all-in huurde voor 5 dagen een extra verzekering nodig te hebben van 240 Euro. Omdat ik met Ryan Air vlieg mag het voor de helft. Uiteraard heb ik daar geen zin in. Hoe groot is de kans dat ik in 5 dagen een schade krijg? En 900 Euro is erg pijnlijk maar ik ga daar niet failliet aan. Toch ga ik weg met een heel vervelend gevoel. En dan krijg je een Seat Ibiza met 150.000 km op de teller (prima auto overigens). Ik grapte nog tegen mijn vrouw dat we bij een klein ongeval de auto “ in de fik” zetten. Heb je nog wat plezier van je 900 Euro.

 

Inspelen op angst is een veel gebruikte marketing tool. Soms subtiel. Bijvoorbeeld een crème dat je tegen beter weten in beloofd langer jong te blijven. Of een tabletje dat je wasmachine tegen het verschrikkelijke kalkmonster moet beschermen. Waarvan Engels onderzoek aantoont dat het 9/10 keer compleet overbodig is.

 

Soms minder subtiel. Bijvoorbeeld het aanpraten van angst op basis van incidenten. Toen er hier in de buurt was ingebroken kregen we weken lang beveiligingsbedrijven aan de deur. Op zich slim als ze de woningen met slechte sloten zouden benaderen met een aanbod. Maar nee, het ging om een zeer duur alarmsysteem met extra korting omdat het bedrijf bekend wilde worden. In Amerika is er, na een incident met een oppas, een knuffel met een verborgen camera op de markt gekomen, met groot succes.

Soms is het regelrechte onzin die mensen verzinnen om anderen angst aan te praten. Zo zag ik op Internet een wanhopige moeder die er achter was gekomen dat er “maltodextrine” in de meeste babypoedermelk zat. Terwijl dit gewoon een ” trage “suiker is die ook in mout (vandaar “malto”) zit waar helemaal niets mis mee is in een gebalanceerde hoeveelheid.

 

En dan heb je nog de, wat ik maar even verborgen angstmarketing noem, die bijvoorbeeld mensen laat geloven dat succes maakbaar is. Het is volgens de verkopers gewoon een kwestie van de juiste (dure) cursussen volgen en heel hard werken. En lukt het dan nog niet om heel snel rijk te worden dan ligt het aan jezelf, dan ben je gewoon een loser. Onzin natuurlijk, succes is maar voor een klein deel maakbaar.

 

Ik vraag me wel eens af hoe ver je kunt gaan als ondernemer bij het gebruiken van gevoelens van onzekerheid of angst om je product te verkopen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dus altijd grondig wassen en goed afdrogen met een schone en droge handdoek.

 

In mijn eerste microbiologische practicum leerde ik dat te lang handen wassen de beschermende vetlaag van de huid oplost waardoor de bacterien die in de huid leven (en daar goed werk doen) aan het oppervlak komen. ;)

 

Nederland is wel kampioen toiletpot desinfecteren met de WC eend en bleek terwijl dat volgens mij weinig effectief is.

 

Of zinvol - het is niet alsof je uit die pot gaat proberen te eten of zo... ;)

 

/offtopic (sorry)

Link naar reactie
  • 0

Vroeg in de vorige eeuw was het gebruikelijk om langs trappen in ziekenhuizen, stations en openbare gebouwen, koperen stangen te monteren omdat koper bacteriedodend is.

 

Pure angstcampagne van de koperindustrie! ;)

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Veel commercials gaan stiekem over angst, namelijk de angst om iets niet te hebben.

Maar dan verpakt als 'als je dit koopt/eet/drinkt/doet ben je cool/sexy/slim.

En soms inderdaad heel stellig: 'zonder deze creme zie je er straks uit als een mummie'. :-p

(Hoewel, zo stellig heb ik het nog niet gezien.)

 

Een klein zijsprongetje:

Angstmarketing is ook een groot onderdeel van politiek geworden.

De documentaire-serie The Power of Nightmares gaat voor een deel ook over 'angstmarketing' (omdat alle idealistische politieke ismes gefaald zouden hebben.)

In 'Bowling for Columbine' gaat het deels ook over angst: na 9/11 zou de verkoop van inbraakalarmen enorm gestegen zijn.

 

Bange mensen zijn makkelijker te sturen. Bange mensen zoeken hoevast.

Tevreden mensen kun je moeilijker iets verkopen dat ze niet echt nodig hebben.

Hele blije mensen kunnen daarintegen weer sneller ja zeggen in een impulsief enthousiasme.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Las laatst over een interessant fenomeen nu we toch ook wat zijsprongetjes nemen. Het is bekend dat de lichamelijke respons op angst/opwinding, een hogere hartslag en snellere ademhaling, de hersenen in verwarring kunnen brengen in een complexe situatie. Een man die over een heel gammele brug liep en vlak daarna (hoge hartslag/ademhaling nog aanwezig) contact had met een mooie vrouw had nadien veel meer interesse in een date met de zelfde vrouw dan mannen die later in een genormaliseerde situatie met dezelfde mooie vrouw werden geconfronteerd. Hier het volledige experiment.

Bij een eerste date zou het, doordenkend, erg slim kunnen zijn om samen een heel griezelige achtbaan te nemen in plaats van een standaard date in een restaurant. Of een reclamebord aan het einde van een achtbaan succesvol zou kunnen zijn weet ik niet. Heb er nog nooit een gezien. Weet wel dat heel veel relaties vroeger op de kermis begonnen. Mijn vader en moeder bijvoorbeeld. 8)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit plaatje lijkt me ook wel toepasselijk. Welk risico is de ondernemer bereid te nemen???

 

mouse-mission-impossible.jpg

 

In de Efteling zie je tijdens een ritje in St. Joris en de Draak, ook een paar opvallende reclameborden voorbij komen. In dat ding wordt je bruut heen en weer geslingerd, dus als je eruit stapt denk je aan een toilet en een versnapering.

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk is alle marketing natuurlijk angstmarketing omdat het gericht is op het vermijden van een situatie die in meer of mindere mate angstwekkend is ...

 

Zoals de "laagste prijs garantie", die de angst moet wegnemen dat je het product na aanschaf elders goedkoper vindt ...

Link naar reactie
  • 0

Goed voorbeeld doet volgen, daarom doet NL altijd als beste leerling in de klas mee met oorlogen gebaseerd op leugens en angst.

 

Het blijkt te werken, Syrie ging nog even niet door omdat mensen net genoeg de tijd kregen kritisch na te denken maar anders zaten we er nu gewoon. Goed voor de export en NL imago bij de amerikanen. Want dat is enig wat belangrijk is.

 

Als het gaat om opzoeken van grenzen van toegestaan angst aanjagen is de overheid heer en meester. Het bedrijfsleven volgt deze insteek en de burgers lopen hier als makke schaapjes achteraan of trappen er keer op keer in.

 

Van een afstandje bekeken is het vaak komisch, ware het niet dat de gevolgen zo verschrikkelijk zijn... Een verzekering nemen (altijd gebaseerd op gevoel van angst) is dan een klein geval van afkopen van angst

Link naar reactie
  • 0

Mooie column. Zo herkenbaar. Ik heb ook eens doorgerekend wat huurautoverzekeringen kosten. Iedere keer als we naar Thailand gaan huur ik een auto. Ik heb becijferd dat ik na een keer schadevrij huren een keer totall loss mag rijden. Voorlopig heb ik 6 keer schadevrij gehuurd. Wel altijd aan denken dat je het risico kunt dragen wat je neemt, al bleek dat volgens de sites een paar duizend te zijn, maar bij het ophalen en weigeren van extra verzekeringen slechts een paar honderd te zijn.

Nee, mij pakken ze niet met zulke truuken. Dacht ik. Vorig jaar een TV gekocht. Na lang zoeken op internet toch bij een lokale dozenschuiver gekocht. Helemaal in mijn nopjes er mee. Tot mijn vrouw gisteravond terloops liet vallen dat ik me geen zorgen hoef te maken voor als hij stuk gaat, want ze heeft een extra garantie van 10 jaar. Kostte meer dan de helft van de prijs extra. De verkoper had haar verteld dat het heel verstandig was om dat wel te doen..... Dus, ja, het werkt, angstmarketing. Het zou alleen niet mijn businessmodel zijn......

Link naar reactie
  • 0

Gelukkig komen steeds meer mensen bij hun eigen wijsheid. In deze tijd komt (wikileaks) er steeds meer aan het licht dat "niet deugd".

 

Zo ook zal de angstmarketing minder grip krijgen op de mensheid. We zijn er als mensheid collectief nog niet, maar we gaan steeds meer richting vertrouwen van wat echt goed voelt.

 

En ja, ik werk met de gevoelens van onzekerheid of angst in mijn dienstverlening. Het gaat hier niet om misbruik, want ik koester mijn klanten, maar om hun successen naar boven te laten komen. De vraag is: waar focus je je op? De angst wat niet goed werkt of op het succes?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Veel commercials gaan stiekem over angst, namelijk de angst om iets niet te hebben.

Veel commercials zijn niet eens stiekem meer.... Denk maar eens aan het sterretje dat een barst kan worden....

 

Bowling for Columbine heeft trouwens niet te maken met 9/11, maar 9/11 is wel een goed voorbeeld want dat heeft een boel angst aangejaagd in de internationale handel, met allerlei veiligheidsmaatregelen tot gevolg.

Link naar reactie
  • 0

Het angsteffect is niet altijd bewust. Een deel van de angst wordt onbedoeld veroorzaakt door de media. De grote hoeveelheid geweld in de media, in misdaadprogramma’s en vooral journaals, zorgt voor meer angstgevoelens en gevoelens van onveiligheid. Dat zorgt er ook voor dat mensen die gemiddeld meer televisie kijken, het aantal misdaden in hun eigen omgeving gemiddeld sterker overschatten. De beeldvorming van mensen over hoe de wereld in elkaar zit wordt door de media beïnvloed, al geldt dat niet voor iedereen in gelijke mate.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

 

Voordat de media nou weer de schuld krijgen. Er is een groep mensen die dolgraag kranten lezen die bevestigen dat we overlopen worden door criminelen uit het oostblok. En er is een andere groep mensen die aan extreme sports doet. Sommigen mensen willen graag bevestigd worden in hun angst en anderen negeren dat compleet.

 

Misschien is angst wel een behoefte. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Voordat de media nou weer de schuld krijgen.

 

Voor de goede orde: ik geef de media niet de schuld, ik geef slechts aan wat uit onderzoek is gebleken ;)

 

(Mediapsychologie is een van mijn interesses. Heb er een studie in gedaan en geef er sinds kort weer les in.)

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Veel commercials gaan stiekem over angst, namelijk de angst om iets niet te hebben.

...............................

 

Bowling for Columbine heeft trouwens niet te maken met 9/11, maar 9/11 is wel een goed voorbeeld want dat heeft een boel angst aangejaagd in de internationale handel, met allerlei veiligheidsmaatregelen tot gevolg.

 

Het gaat er inderdaad niet over (dat heb ik ook nergens willen beweren), maar als het in de film over angst gaat, komt wel even dat gekke feitje voorbij over inbraaksystemen en 9/11. (De Tweede Wereldoorlog en Marilyn Manson komen er ook in voor, ookal gaat de film daar niet over.)

 

Trouwens, wordt van ondernemers niet vaak verwacht dat ze vertellen welk 'probleem' ze oplossen?

(Zelf denk ik liever aan 'wensen' dan 'problemen'.)

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Moest even aan deze column denken bij het lezen van dit artikel

 

Sportarts Steef Bredeweg van het Universitair Medisch Centrum Groningen, promoveert op zijn stelling dat dure hardloopschoenen niet beter zijn dan goedkope en dus geldklopperij.

Hij zegt o.a.

 

Is dit nieuwe informatie voor al die schoenenfabrikanten?

 

'Nee, zij weten dit allang. Ik durf zelfs te stellen dat zij de hardlopers hebben misleid. Door hen is bij veel hardlopers de angst ontstaan: als ik geen goede schoenen koop, loop ik kans op een blessure. Die boodschap heeft tot een enorm marketingsucces geleid.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan het artikel niet openen maar het is inderdaad een mooi staaltje van angstmarketing. Hier wordt angstmarketing gekoppeld aan neuromarketing. Je brein koppelt vanzelf goed aan duur. Is dat voor, op of over de grens? Voor mij is het vóór de grens. Er worden namelijk geen onwaarheden verkondigd. Goede schoenen zijn beter tegen blessures. Zelfde geldt voor kinderschoenen.

 

Dreft doet het zelfde en zet daarbij in de kantlijn dat vergeleken wordt met een niet geconcentreerde kopie, en dan ook alleen het effect op vet. Die kopieën zijn er inderdaad want ik heb ze zelf ontwikkeld in het verleden. Maar er zijn ook goedkope afwasmiddelen die vrijwel evenveel afwassen. Weet niet hoe het nu is maar het huismerk van de Aldi (Una) was een voorbeeld van een afwasmiddel dat het op punten zelfs beter deed dan Dreft in bepaalde tests. Deze reclame is wat mij betreft over de grens. Dreft gaat zeker niet 3x langer mee dan een gemiddeld huismerk.

 

Over Neuromarketing gesproken ook hier moet je oppassen omdat wetenschappelijke gegevens vertaald worden naar niet wetenschappelijke claims.

images?q=tbn:ANd9GcSeF9KKsnsSUxgKBVgFDR2nGkoIQFAUEY-BOzSs2eAwtI0uj_Uu

 

Neuromarketing op zich is overigens ook gewoon marketing van neuromarketing. Een boterham met kaas helpt je betere beslissigen te nemen. Of niet? Hier is een een fraaie TED talk over dit onderwerp.

Link naar reactie
  • 0
Weet niet hoe het nu is, maar het huismerk van de Aldi (Una) was een voorbeeld van een afwasmiddel dat het op punten zelfs beter deed dan Dreft in bepaalde tests.

 

Dit raakt aan een ouwe discussie in marketing. Veel vergelijkende tests zijn gebaseerd op de veronderstelling dat de consument een rationeel wezen is. Dat is helaas niet het geval. Keuzes worden beïnvloed door tal van factoren. Gemakzucht bijvoorbeeld. Je kan in de supermarkt niet elke aanschaf uitgebreid afwegen, dus je koopt wat je al kent. Wat je moeder al kocht. Gewoon routinegedrag. Heel moeilijk om te doorbreken.

 

Maar het lukt de Aldi's en Lidl's en huismerken op lange duur wel. Gewoon door elke keer een stukje meer af te snoepen van de dure A-merken. Die steeds opnieuw zeuren dat ze geld nodig hebben voor ontwikkeling. Terwijl ze kapitalen uitgeven aan salarissen van top-managers en geld voor overnames. Eén grote mallemolen.

 

Gemakzucht is misschien een emotie. Een niet-rationele factor in koop- en gebruiksgedrag. Er zijn een heleboel van dat soort factoren. Marketing maakt daar gebruik van en soms zelfs misbruik. Angst is ook zo'n factor. Dat gaat gewoon in de blender en daar komen positioneringen en campagnes uit voort. Die zijn niet altijd even subtiel.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Interessant artikel, angst is een veel gebruikte aanjager voor verkoop, en daarom ook de insteek van alle bekende TelSell commercials, alles gedreven uit angst. Niet de nadruk op het gemak van de antiaanbakpan, maar de stank, het vele afwaswerk en de ongezonde stoffen in het eten van je kinderen als je de pan niet aanschaft. Of het werkt, zeker. Of het leuk is om zo te werken is een tweede.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.