Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Hans v N

Angstmarketing, hoe ver kan je gaan?

Recommended Posts

De meest absurde in mijn ogen is trouwens die van Dettol die een handzeeppompje heeft die automatisch zeep afgeeft als je je handen eronder houdt, want het is natuurlijk te griezelig voor woorden als je 1 seconde voordat je handen gaat wassen besmet wordt met de bacterien van iemand anders!

 

Leuk voorbeeld. In mijn eerste microbiologische practicum leerde ik dat (kort) handen wassen niet erg effectief is, zeker als je de handen niet ook grondig afdroogt. Sterker, kort wassen en even afdrogen mobiliseert bacteriën en virussen zodat de kans op kruisbesmetting eerder groter dan kleiner wordt. Dus altijd grondig wassen en goed afdrogen met een schone en droge handdoek. Inspelen op angst voor bacteriën is in Nederland overigens veel minder effectief dan in de Angelsaksische landen en Japan. Nederland is wel kampioen toiletpot desinfecteren met de WC eend en bleek terwijl dat volgens mij weinig effectief is. Wij zijn vooral bang dat het bezoek denkt dat we viezerikjes zijn. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus altijd grondig wassen en goed afdrogen met een schone en droge handdoek.

 

In mijn eerste microbiologische practicum leerde ik dat te lang handen wassen de beschermende vetlaag van de huid oplost waardoor de bacterien die in de huid leven (en daar goed werk doen) aan het oppervlak komen. ;)

 

Nederland is wel kampioen toiletpot desinfecteren met de WC eend en bleek terwijl dat volgens mij weinig effectief is.

 

Of zinvol - het is niet alsof je uit die pot gaat proberen te eten of zo... ;)

 

/offtopic (sorry)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vroeg in de vorige eeuw was het gebruikelijk om langs trappen in ziekenhuizen, stations en openbare gebouwen, koperen stangen te monteren omdat koper bacteriedodend is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vroeg in de vorige eeuw was het gebruikelijk om langs trappen in ziekenhuizen, stations en openbare gebouwen, koperen stangen te monteren omdat koper bacteriedodend is.

 

Pure angstcampagne van de koperindustrie! ;)


That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angst wordt met de paplepel ingegoten van jongs af aan.

Als je je groente niet opeet, word je niet groot en sterk

 

En deze geniale vorm van angstmarketing hangt bij onze tandarts in de behandelkamer :

 

images?q=tbn:ANd9GcRV2EnVEZp8s93CBYyTLRAUIFGgbmEnH36fUdChn5Lfm-QfpFat


B2Bsure, de vooruithelpers in risicomanagement en verzekeringen

 

Vragen, second opinion of offerte  m.b.t. AOV, aansprakelijkheid of andere bedrijfsverzekeringen?  →  contact 📞📧

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel commercials gaan stiekem over angst, namelijk de angst om iets niet te hebben.

Maar dan verpakt als 'als je dit koopt/eet/drinkt/doet ben je cool/sexy/slim.

En soms inderdaad heel stellig: 'zonder deze creme zie je er straks uit als een mummie'. :-p

(Hoewel, zo stellig heb ik het nog niet gezien.)

 

Een klein zijsprongetje:

Angstmarketing is ook een groot onderdeel van politiek geworden.

De documentaire-serie The Power of Nightmares gaat voor een deel ook over 'angstmarketing' (omdat alle idealistische politieke ismes gefaald zouden hebben.)

In 'Bowling for Columbine' gaat het deels ook over angst: na 9/11 zou de verkoop van inbraakalarmen enorm gestegen zijn.

 

Bange mensen zijn makkelijker te sturen. Bange mensen zoeken hoevast.

Tevreden mensen kun je moeilijker iets verkopen dat ze niet echt nodig hebben.

Hele blije mensen kunnen daarintegen weer sneller ja zeggen in een impulsief enthousiasme.


BrokxMedia - Audiovisueel Ontwerp

Boeiende Bedrijfsfilms, Commercials & Onlinevideo

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Las laatst over een interessant fenomeen nu we toch ook wat zijsprongetjes nemen. Het is bekend dat de lichamelijke respons op angst/opwinding, een hogere hartslag en snellere ademhaling, de hersenen in verwarring kunnen brengen in een complexe situatie. Een man die over een heel gammele brug liep en vlak daarna (hoge hartslag/ademhaling nog aanwezig) contact had met een mooie vrouw had nadien veel meer interesse in een date met de zelfde vrouw dan mannen die later in een genormaliseerde situatie met dezelfde mooie vrouw werden geconfronteerd. Hier het volledige experiment.

Bij een eerste date zou het, doordenkend, erg slim kunnen zijn om samen een heel griezelige achtbaan te nemen in plaats van een standaard date in een restaurant. Of een reclamebord aan het einde van een achtbaan succesvol zou kunnen zijn weet ik niet. Heb er nog nooit een gezien. Weet wel dat heel veel relaties vroeger op de kermis begonnen. Mijn vader en moeder bijvoorbeeld. 8)

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit plaatje lijkt me ook wel toepasselijk. Welk risico is de ondernemer bereid te nemen???

 

mouse-mission-impossible.jpg

 

In de Efteling zie je tijdens een ritje in St. Joris en de Draak, ook een paar opvallende reclameborden voorbij komen. In dat ding wordt je bruut heen en weer geslingerd, dus als je eruit stapt denk je aan een toilet en een versnapering.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eigenlijk is alle marketing natuurlijk angstmarketing omdat het gericht is op het vermijden van een situatie die in meer of mindere mate angstwekkend is ...

 

Zoals de "laagste prijs garantie", die de angst moet wegnemen dat je het product na aanschaf elders goedkoper vindt ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Het wordt zo wel een fraai voorbeeld van crowd wisdom. ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals de "laagste prijs garantie", die de angst moet wegnemen dat je het product na aanschaf elders goedkoper vindt ...

 

Of "hoge collectieve kortingen" uiteraard ;)

 

 


B2Bsure, de vooruithelpers in risicomanagement en verzekeringen

 

Vragen, second opinion of offerte  m.b.t. AOV, aansprakelijkheid of andere bedrijfsverzekeringen?  →  contact 📞📧

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed voorbeeld doet volgen, daarom doet NL altijd als beste leerling in de klas mee met oorlogen gebaseerd op leugens en angst.

 

Het blijkt te werken, Syrie ging nog even niet door omdat mensen net genoeg de tijd kregen kritisch na te denken maar anders zaten we er nu gewoon. Goed voor de export en NL imago bij de amerikanen. Want dat is enig wat belangrijk is.

 

Als het gaat om opzoeken van grenzen van toegestaan angst aanjagen is de overheid heer en meester. Het bedrijfsleven volgt deze insteek en de burgers lopen hier als makke schaapjes achteraan of trappen er keer op keer in.

 

Van een afstandje bekeken is het vaak komisch, ware het niet dat de gevolgen zo verschrikkelijk zijn... Een verzekering nemen (altijd gebaseerd op gevoel van angst) is dan een klein geval van afkopen van angst

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Als het gaat om opzoeken van grenzen van toegestaan angst aanjagen is de overheid heer en meester.

 

 

Nee hoor. De gouden medaille gaat naar de kerk. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie column. Zo herkenbaar. Ik heb ook eens doorgerekend wat huurautoverzekeringen kosten. Iedere keer als we naar Thailand gaan huur ik een auto. Ik heb becijferd dat ik na een keer schadevrij huren een keer totall loss mag rijden. Voorlopig heb ik 6 keer schadevrij gehuurd. Wel altijd aan denken dat je het risico kunt dragen wat je neemt, al bleek dat volgens de sites een paar duizend te zijn, maar bij het ophalen en weigeren van extra verzekeringen slechts een paar honderd te zijn.

Nee, mij pakken ze niet met zulke truuken. Dacht ik. Vorig jaar een TV gekocht. Na lang zoeken op internet toch bij een lokale dozenschuiver gekocht. Helemaal in mijn nopjes er mee. Tot mijn vrouw gisteravond terloops liet vallen dat ik me geen zorgen hoef te maken voor als hij stuk gaat, want ze heeft een extra garantie van 10 jaar. Kostte meer dan de helft van de prijs extra. De verkoper had haar verteld dat het heel verstandig was om dat wel te doen..... Dus, ja, het werkt, angstmarketing. Het zou alleen niet mijn businessmodel zijn......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gelukkig komen steeds meer mensen bij hun eigen wijsheid. In deze tijd komt (wikileaks) er steeds meer aan het licht dat "niet deugd".

 

Zo ook zal de angstmarketing minder grip krijgen op de mensheid. We zijn er als mensheid collectief nog niet, maar we gaan steeds meer richting vertrouwen van wat echt goed voelt.

 

En ja, ik werk met de gevoelens van onzekerheid of angst in mijn dienstverlening. Het gaat hier niet om misbruik, want ik koester mijn klanten, maar om hun successen naar boven te laten komen. De vraag is: waar focus je je op? De angst wat niet goed werkt of op het succes?

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel commercials gaan stiekem over angst, namelijk de angst om iets niet te hebben.

Veel commercials zijn niet eens stiekem meer.... Denk maar eens aan het sterretje dat een barst kan worden....

 

Bowling for Columbine heeft trouwens niet te maken met 9/11, maar 9/11 is wel een goed voorbeeld want dat heeft een boel angst aangejaagd in de internationale handel, met allerlei veiligheidsmaatregelen tot gevolg.


BvL Douane Advies - Advies & trainingen Import Export BTW Accijnzen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het angsteffect is niet altijd bewust. Een deel van de angst wordt onbedoeld veroorzaakt door de media. De grote hoeveelheid geweld in de media, in misdaadprogramma’s en vooral journaals, zorgt voor meer angstgevoelens en gevoelens van onveiligheid. Dat zorgt er ook voor dat mensen die gemiddeld meer televisie kijken, het aantal misdaden in hun eigen omgeving gemiddeld sterker overschatten. De beeldvorming van mensen over hoe de wereld in elkaar zit wordt door de media beïnvloed, al geldt dat niet voor iedereen in gelijke mate.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Voordat de media nou weer de schuld krijgen. Er is een groep mensen die dolgraag kranten lezen die bevestigen dat we overlopen worden door criminelen uit het oostblok. En er is een andere groep mensen die aan extreme sports doet. Sommigen mensen willen graag bevestigd worden in hun angst en anderen negeren dat compleet.

 

Misschien is angst wel een behoefte. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voordat de media nou weer de schuld krijgen.

 

Voor de goede orde: ik geef de media niet de schuld, ik geef slechts aan wat uit onderzoek is gebleken ;)

 

(Mediapsychologie is een van mijn interesses. Heb er een studie in gedaan en geef er sinds kort weer les in.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel commercials gaan stiekem over angst, namelijk de angst om iets niet te hebben.

...............................

 

Bowling for Columbine heeft trouwens niet te maken met 9/11, maar 9/11 is wel een goed voorbeeld want dat heeft een boel angst aangejaagd in de internationale handel, met allerlei veiligheidsmaatregelen tot gevolg.

 

Het gaat er inderdaad niet over (dat heb ik ook nergens willen beweren), maar als het in de film over angst gaat, komt wel even dat gekke feitje voorbij over inbraaksystemen en 9/11. (De Tweede Wereldoorlog en Marilyn Manson komen er ook in voor, ookal gaat de film daar niet over.)

 

Trouwens, wordt van ondernemers niet vaak verwacht dat ze vertellen welk 'probleem' ze oplossen?

(Zelf denk ik liever aan 'wensen' dan 'problemen'.)


BrokxMedia - Audiovisueel Ontwerp

Boeiende Bedrijfsfilms, Commercials & Onlinevideo

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze spelen kennelijk niet alleen in op angst...

 

Een mooie dame wijst op de mogelijkheid de auto goed te verzekeren.

 

;)


That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moest even aan deze column denken bij het lezen van dit artikel

 

Sportarts Steef Bredeweg van het Universitair Medisch Centrum Groningen, promoveert op zijn stelling dat dure hardloopschoenen niet beter zijn dan goedkope en dus geldklopperij.

Hij zegt o.a.

 

Is dit nieuwe informatie voor al die schoenenfabrikanten?

 

'Nee, zij weten dit allang. Ik durf zelfs te stellen dat zij de hardlopers hebben misleid. Door hen is bij veel hardlopers de angst ontstaan: als ik geen goede schoenen koop, loop ik kans op een blessure. Die boodschap heeft tot een enorm marketingsucces geleid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan het artikel niet openen maar het is inderdaad een mooi staaltje van angstmarketing. Hier wordt angstmarketing gekoppeld aan neuromarketing. Je brein koppelt vanzelf goed aan duur. Is dat voor, op of over de grens? Voor mij is het vóór de grens. Er worden namelijk geen onwaarheden verkondigd. Goede schoenen zijn beter tegen blessures. Zelfde geldt voor kinderschoenen.

 

Dreft doet het zelfde en zet daarbij in de kantlijn dat vergeleken wordt met een niet geconcentreerde kopie, en dan ook alleen het effect op vet. Die kopieën zijn er inderdaad want ik heb ze zelf ontwikkeld in het verleden. Maar er zijn ook goedkope afwasmiddelen die vrijwel evenveel afwassen. Weet niet hoe het nu is maar het huismerk van de Aldi (Una) was een voorbeeld van een afwasmiddel dat het op punten zelfs beter deed dan Dreft in bepaalde tests. Deze reclame is wat mij betreft over de grens. Dreft gaat zeker niet 3x langer mee dan een gemiddeld huismerk.

 

Over Neuromarketing gesproken ook hier moet je oppassen omdat wetenschappelijke gegevens vertaald worden naar niet wetenschappelijke claims.

images?q=tbn:ANd9GcSeF9KKsnsSUxgKBVgFDR2nGkoIQFAUEY-BOzSs2eAwtI0uj_Uu

 

Neuromarketing op zich is overigens ook gewoon marketing van neuromarketing. Een boterham met kaas helpt je betere beslissigen te nemen. Of niet? Hier is een een fraaie TED talk over dit onderwerp.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Weet niet hoe het nu is, maar het huismerk van de Aldi (Una) was een voorbeeld van een afwasmiddel dat het op punten zelfs beter deed dan Dreft in bepaalde tests.

 

Dit raakt aan een ouwe discussie in marketing. Veel vergelijkende tests zijn gebaseerd op de veronderstelling dat de consument een rationeel wezen is. Dat is helaas niet het geval. Keuzes worden beïnvloed door tal van factoren. Gemakzucht bijvoorbeeld. Je kan in de supermarkt niet elke aanschaf uitgebreid afwegen, dus je koopt wat je al kent. Wat je moeder al kocht. Gewoon routinegedrag. Heel moeilijk om te doorbreken.

 

Maar het lukt de Aldi's en Lidl's en huismerken op lange duur wel. Gewoon door elke keer een stukje meer af te snoepen van de dure A-merken. Die steeds opnieuw zeuren dat ze geld nodig hebben voor ontwikkeling. Terwijl ze kapitalen uitgeven aan salarissen van top-managers en geld voor overnames. Eén grote mallemolen.

 

Gemakzucht is misschien een emotie. Een niet-rationele factor in koop- en gebruiksgedrag. Er zijn een heleboel van dat soort factoren. Marketing maakt daar gebruik van en soms zelfs misbruik. Angst is ook zo'n factor. Dat gaat gewoon in de blender en daar komen positioneringen en campagnes uit voort. Die zijn niet altijd even subtiel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant artikel, angst is een veel gebruikte aanjager voor verkoop, en daarom ook de insteek van alle bekende TelSell commercials, alles gedreven uit angst. Niet de nadruk op het gemak van de antiaanbakpan, maar de stank, het vele afwaswerk en de ongezonde stoffen in het eten van je kinderen als je de pan niet aanschaft. Of het werkt, zeker. Of het leuk is om zo te werken is een tweede.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 11 leden online en 254 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept