• 0

fiscaal en commercieel balans

Hoi,

ik heb (misschien een stomme) vraag. Als je gebruik maakt van een fiscaal balans, dus ook willekeurig gaat afschrijven en aan de hand daarvan de boekwaarde hebt staan van een activa. Wat gebeurt er dan als je die gaat verkopen het jaar daarop. Je hebt een veel lager boekwaarde dan op een commercieel balans ( of als je niet willekeurig had afgeschreven maar in 5 jaar bijv). Stel je auto heeft een boekwaarde van 4000 omdat er willekeurig is afgeschreven. Zou je normaal afschrijven dan zou die bijv, 7000 zijn. Als je deze auto dan verkoopt voor 7000 euro, dan heb je dus 3000 boekwinst gemaakt omdat je willekeurig hebt afgeschreven toch? had je dat niet gedaan, dan had je ook geen winst gemaakt. Heb ik het helemaal onder controle zo? want het leek me een beetje sterk dat je alsnog naar de commerciële waarde zou mogen kijken bij verkoop om je boekverlies of boekwinst te bepalen. Maw door willekeurig afschrijven bereikt je activa sneller een lagere waarde.. ga je het dan verkopen voor de gangbare marktprijzen, dan heb je 9 van de 10 keer dus een boekwinst(omdat je snel hebt afgeschreven) en dat is dus het nadeel van willekeurig afschrijven..(?)

klopt dit zo>?

gr U

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Ucar

Het beste is om de fiscale en bedrijfseconomische waardering even in kolommetjes naast elkaar te zetten:

Fiscaal Bedrijfseconomisch

Aankoop auto € 10.000 € 10.000 0

Afschrijving €6.000 €3.000 3.000

Boekwaarde €4.000 €7.000 3.000

Verkoop (stel 10.000) 10.000 10.000 0

Winst 6.000 3.000 -3.000

Je redenering klopt dus dat je meer boekwinst maakt als je sneller afschrijft.

Ik hoop dat het zo duidelijk is voor jou

:)

Leeg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar