Beste mensen, ik kom er niet helemaal uit. Ik heb momenteel geen auto en wil die wel graag. Als Nederlander ook nog zo goedkoop mogelijk, zonder dat ik iedere maand gedoe heb. ;) De auto wordt alleen privé gebruikt.
Ik kan volgens mij:
- Privé een nieuwe auto kopen
- Privé een tweedehands auto kopen
- Als DGA zakelijk een nieuwe auto kopen (bijtelling in privé)
- Als DGA zakelijk een tweedehands auto kopen (bijtelling in privé)
- Als DGA een auto leasen (bijtelling in privé)
Als ik het verschil tussen privé/DGA probeer af te wegen, kloppen de volgende veronderstellingen dan?
- Als DGA kan ik alle kosten van de BTW aftrekken inclusief aanschaf, lease, brandstof, onderhoud, etc
- Alle auto kosten komen op rekening van de zaak
- Alleen de bijtelling moet ik meerekenen in privé
Ik ga er vanuit over een jaar of 2-5 iets anders te willen, dus rij de auto niet op. Er is voldoende cash in privé en zakelijk om een auto in 1x te financieren, mocht dat voordeliger uitpakken.
Dan lijkt het bijna altijd voordeliger om als DGA de auto te kopen/leasen (uitgaande van 14% of 20% bijtelling)? Zelfs lease lijkt dan erg voordelig? Of mis ik iets belangrijks? Als ik Lease als voorbeeld zou pakken en dat terug reken naar privé:
- Lease bedrag EUR 200, uitgaande van 42% belasting dus EUR 116 per maand in privé
- Bijtelling 14% van EUR 10.000 dus EUR 116 per maand, uitgaande van 42% belasting dus EUR 67 per maand in privé
- Totaal in privé EUR 116 + 67 = EUR 183 per maand
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
dreas
dreas
Beste mensen, ik kom er niet helemaal uit. Ik heb momenteel geen auto en wil die wel graag. Als Nederlander ook nog zo goedkoop mogelijk, zonder dat ik iedere maand gedoe heb. ;) De auto wordt alleen privé gebruikt.
Ik kan volgens mij:
- Privé een nieuwe auto kopen
- Privé een tweedehands auto kopen
- Als DGA zakelijk een nieuwe auto kopen (bijtelling in privé)
- Als DGA zakelijk een tweedehands auto kopen (bijtelling in privé)
- Als DGA een auto leasen (bijtelling in privé)
Als ik het verschil tussen privé/DGA probeer af te wegen, kloppen de volgende veronderstellingen dan?
- Als DGA kan ik alle kosten van de BTW aftrekken inclusief aanschaf, lease, brandstof, onderhoud, etc
- Alle auto kosten komen op rekening van de zaak
- Alleen de bijtelling moet ik meerekenen in privé
Ik ga er vanuit over een jaar of 2-5 iets anders te willen, dus rij de auto niet op. Er is voldoende cash in privé en zakelijk om een auto in 1x te financieren, mocht dat voordeliger uitpakken.
Dan lijkt het bijna altijd voordeliger om als DGA de auto te kopen/leasen (uitgaande van 14% of 20% bijtelling)? Zelfs lease lijkt dan erg voordelig? Of mis ik iets belangrijks? Als ik Lease als voorbeeld zou pakken en dat terug reken naar privé:
- Lease bedrag EUR 200, uitgaande van 42% belasting dus EUR 116 per maand in privé
- Bijtelling 14% van EUR 10.000 dus EUR 116 per maand, uitgaande van 42% belasting dus EUR 67 per maand in privé
- Totaal in privé EUR 116 + 67 = EUR 183 per maand
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
18 antwoorden op deze vraag