• 0

Uitkering Agio onder deelnemingsvrijstelling

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

De normale route die ik ken is agio omzetten in kapitaal en vervolgens dit kapitaal terugbetalen of verminderen.

Ik zou de specifieke situatie moeten beoordelen met een jurist of we hier omheen kunnen.

Let wel op de nieuwe flexbv wetgeving als je dividend uitkeert. Het verplicht doen van een balans- en uitkeringstest op straffe van hoofdelijke aansprakelijkheid bij het ongeoorloofd doen van dividenduitkeringen.

Ik verwacht dat jouw uitkering aan de holding onder de deelnemingsvrijstelling zal vallen en fiscaal onbelast is.

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Maar het is toch al kapitaal? Waarom moet ik dan naar de notaris ? Ik heb het idee dat ik deze jongens alleen maar aan het spekken ben dan of heb ik het mis. Kan ik niet gewoon een dividend uitkeren ter grootte van de agio en die onder de deelnemingsvrijstelling uitdelen aan mijn holding? Welk fiscaal risico loop ik dan ?

Link naar reactie
  • 0

Beste Appel,

Voor een BV geldt jaarrekeningrecht vastgelegd in BW 2 Titel 9 van het burgerlijk wetboek en dat is in eerste instantie waar we naar kijken en waar we ons aan moeten houden. Op basis hiervan zou ik moeten kijken of het kan.

Let overigens wel op. Er zijn uitspraken van de Hoge Raad waarbij een DGA agio heeft uitgekeerd vanuit zijn holding aan zichzelf prive en dat deze agio toch belast was. Deze DGA had zich niet aan de goede volgorde gehouden van agio omzetten in kapitaal en vervolgens kapitaal verminderen. (Ik denk dat het risico tussen BV's beperkt is maar noem hem toch maar voor de zekerheid)

Agio is echter te complexe materie om zo even een 100% garantie uitspraak te doen op een forum. Daar moet goed naar de specifieke situatie worden gekeken en vervolgens nagegaan of dit agio uitgekeerd kan worden. Kan je overigens niet uitkeren van je gewone winstreserves?

Leeg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar