Ik ben samen met mijn vrouw in 2013 een bv (constructie) begonnen vanuit een vof en zit met een vraag over het boeken van een verlies in de dochtermij. Ik hoop dat iemand van jullie een antwoord heeft op onze (vast beginners)vragen. Eerst even voor de beeldvorming wat (afgeronde) getallen:
Beginbalans Holding
Debet:
Deelneming in Dochter 1
RC Dochter 15000
Credit:
Aandelenkapitaal 2
Agioreserve 14500
Winstreserve 0
RC Directie 499
Beginbalans Dochter
Debet:
Immateriële vaste activa 14000
Bank 1001
Credit:
Aandelenkapitaal 1
Winstreserve 0
RC Holding 15000
Holding en dochter zijn geen fiscale eenheid er is ook geen sprake van een garantiestelling van de Holding voor de Dochter.
Nu boekt de dochter in 2013 verlies van 5000 euro
Hieronder de journaalposten die volgens mij gemaakt moeten worden:
Dochter:
Aan 9999 Winst/Verlies (VW) 5000
2004 Te verrekenen verlies (Balanspost, EV) 5000
VRAAG: Kan het verlies onder deze naam "Te verrekenen verlies" bij het EV op de balans staan onder de post Winstreserve of moet ik die anders noemen?
Holding:
VRAAG: Moet ik bij de Holding de Deelneming terugboeken tot 0 of verder tot -4999?
Het lijkt me tot 0 omdat de Deelneming op de dochter nu op papier zonder waarde is en er geen verplichtingen zijn om verliezen te compenseren of garant te staan.
VRAAG: Mag het negatieve resultaat van de deelneming wel in de VW rekening van de Holding komen? Of moet dit direct ten laste komen van het EV van de Holding?Het lijkt me eigenlijk dat ik geen verliezen van de Dochter in de holding mag verrekenen….Of toch wel?
Dus zo?:
9800 Resultaat deelnemingen 1
Aan 1200 Deelneming 1
En dan:
Aan 9999 Winst/Verlies (VW) 1
2004 Te verrekenen verlies (balanspost, EV) 1
(in Holding is verlies)
Of toch gelijk zo?:
2004 Winstreserve (balanspost, EV)1
Aan 1200 Deelneming (B) 1
Als beginnende BV-ondernemer heb ik dus even wat hulp nodig van Die hards die de eerste verliezen al hebben gehad (en geboekt) of iemand uit het vak zelf. Ik hoop dat er iemand naar mijn vraag wil kijken, alvast bedankt!!!!
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Jerry70
Jerry70
Beste mensen,
Ik ben samen met mijn vrouw in 2013 een bv (constructie) begonnen vanuit een vof en zit met een vraag over het boeken van een verlies in de dochtermij. Ik hoop dat iemand van jullie een antwoord heeft op onze (vast beginners)vragen. Eerst even voor de beeldvorming wat (afgeronde) getallen:
Beginbalans Holding
Debet:
Deelneming in Dochter 1
RC Dochter 15000
Credit:
Aandelenkapitaal 2
Agioreserve 14500
Winstreserve 0
RC Directie 499
Beginbalans Dochter
Debet:
Immateriële vaste activa 14000
Bank 1001
Credit:
Aandelenkapitaal 1
Winstreserve 0
RC Holding 15000
Holding en dochter zijn geen fiscale eenheid er is ook geen sprake van een garantiestelling van de Holding voor de Dochter.
Nu boekt de dochter in 2013 verlies van 5000 euro
Hieronder de journaalposten die volgens mij gemaakt moeten worden:
Dochter:
Aan 9999 Winst/Verlies (VW) 5000
2004 Te verrekenen verlies (Balanspost, EV) 5000
VRAAG: Kan het verlies onder deze naam "Te verrekenen verlies" bij het EV op de balans staan onder de post Winstreserve of moet ik die anders noemen?
Holding:
VRAAG: Moet ik bij de Holding de Deelneming terugboeken tot 0 of verder tot -4999?
Het lijkt me tot 0 omdat de Deelneming op de dochter nu op papier zonder waarde is en er geen verplichtingen zijn om verliezen te compenseren of garant te staan.
VRAAG: Mag het negatieve resultaat van de deelneming wel in de VW rekening van de Holding komen? Of moet dit direct ten laste komen van het EV van de Holding?Het lijkt me eigenlijk dat ik geen verliezen van de Dochter in de holding mag verrekenen….Of toch wel?
Dus zo?:
9800 Resultaat deelnemingen 1
Aan 1200 Deelneming 1
En dan:
Aan 9999 Winst/Verlies (VW) 1
2004 Te verrekenen verlies (balanspost, EV) 1
(in Holding is verlies)
Of toch gelijk zo?:
2004 Winstreserve (balanspost, EV)1
Aan 1200 Deelneming (B) 1
Als beginnende BV-ondernemer heb ik dus even wat hulp nodig van Die hards die de eerste verliezen al hebben gehad (en geboekt) of iemand uit het vak zelf. Ik hoop dat er iemand naar mijn vraag wil kijken, alvast bedankt!!!!
Jerry/Jeroen
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag