• 0

Verlies dochteronderneming boeken in dochter en holding

Beste mensen,

 

Ik ben samen met mijn vrouw in 2013 een bv (constructie) begonnen vanuit een vof en zit met een vraag over het boeken van een verlies in de dochtermij. Ik hoop dat iemand van jullie een antwoord heeft op onze (vast beginners)vragen. Eerst even voor de beeldvorming wat (afgeronde) getallen:

 

Beginbalans Holding

Debet:

Deelneming in Dochter 1

RC Dochter 15000

 

Credit:

Aandelenkapitaal 2

Agioreserve 14500

Winstreserve 0

RC Directie 499

 

Beginbalans Dochter

Debet:

Immateriële vaste activa 14000

Bank 1001

 

Credit:

Aandelenkapitaal 1

Winstreserve 0

RC Holding 15000

 

Holding en dochter zijn geen fiscale eenheid er is ook geen sprake van een garantiestelling van de Holding voor de Dochter.

 

Nu boekt de dochter in 2013 verlies van 5000 euro

Hieronder de journaalposten die volgens mij gemaakt moeten worden:

 

Dochter:

Aan 9999 Winst/Verlies (VW) 5000

2004 Te verrekenen verlies (Balanspost, EV) 5000

 

VRAAG: Kan het verlies onder deze naam "Te verrekenen verlies" bij het EV op de balans staan onder de post Winstreserve of moet ik die anders noemen?

 

Holding:

 

VRAAG: Moet ik bij de Holding de Deelneming terugboeken tot 0 of verder tot -4999?

Het lijkt me tot 0 omdat de Deelneming op de dochter nu op papier zonder waarde is en er geen verplichtingen zijn om verliezen te compenseren of garant te staan.

 

VRAAG: Mag het negatieve resultaat van de deelneming wel in de VW rekening van de Holding komen? Of moet dit direct ten laste komen van het EV van de Holding?Het lijkt me eigenlijk dat ik geen verliezen van de Dochter in de holding mag verrekenen….Of toch wel?

 

Dus zo?:

9800 Resultaat deelnemingen 1

Aan 1200 Deelneming 1

En dan:

Aan 9999 Winst/Verlies (VW) 1

2004 Te verrekenen verlies (balanspost, EV) 1

(in Holding is verlies)

 

Of toch gelijk zo?:

2004 Winstreserve (balanspost, EV)1

Aan 1200 Deelneming (B) 1

 

Als beginnende BV-ondernemer heb ik dus even wat hulp nodig van Die hards die de eerste verliezen al hebben gehad (en geboekt) of iemand uit het vak zelf. Ik hoop dat er iemand naar mijn vraag wil kijken, alvast bedankt!!!!

 

Jerry/Jeroen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je krijg bij de dochter een negatieve overige reserve voor het verlies wat je maakt. Je onttrekt het verlies aan de reserve. Die is denk ik nul en wordt dus negatief.

 

Ik zou bij Holding de deelneming niet verder terugboeken dan 0 als de holding niet aansprakelijk is. Door de deelneming negatief te boeken (voorziening deelneming aan de creditzijde) erken je impliciet dat de holding aansprakelijk is voor deze schuld, dus dat een schuldeiser boven kan komen ophalen. Daarvoor zetten we geen BV-structuren op.

 

Als je resultaat deelneming boekt boek je dat altijd via de winst- en verliesrekening. In principe boek je via de winst en verliesrekening (er zijn natuurlijk soms uitzonderingen) anders onttrek je posten aan het zicht van de gebruiker van de jaarrekening. Ik zou dit dus niet boeken gewoon de deelneming op 1 laten staan, want dan blijft deze zichtbaar.

 

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is :)

 

 

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de supersnelle reactie!

 

Dus bij de dochter boek ik het verlies op Overige reserves, die wordt negatief (-5000)

Wel onthouden dat ik dat verlies kan verrekenen als ik winst ga maken.

 

Dus de deelneming niet verder terugboeken dan 0 zoals ik al dacht. Het is zelfs beter om die op 1 te laten staan ivm met zichtbaarheid van een deelneming in een andere bv. Helder.

 

Dus resultaat Deelneming altijd boeken via VW rekening vd holding. Dit is dan waar ik dan nog een vraag over heb. Moet je dat resultaat dan scheiden van het resultaat van de eigen bedrijfsvoering van de Holding. Want een verlies van de Holding moet je toch later kunnen verrekenen met een eventuele winst van de eigen bedrijfsactiviteiten van de Holding? Zodat de holding minder vpb betaald.

En als de deelneming op bijv 501 euro had gestaan op de balans, had ik een verlies (bijv 500 euro) van de dochter/deelneming dan ook in de VW van de holding kunnen boeken? Dan trek je die 500 euro toch 2 keer af, 1 keer in de holding en 1 keer in een toekomstig winstjaar in de dochter?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Jerry,

 

Fiscaal blijft een deelneming hier op kostprijs staan. (wat je ervoor betaald hebt)

Resultaat deelneming boek je alleen maar in je bedrijfseconomische jaarrekening, maar zoals ik al zei ik zou helemaal niks boeken in de holding hiervan.

 

Dan gaat het fiscaal ook goed.

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Ik zal je nog even helpen Jerry.

Sinds 2007 is het ook toegestaan om een jaarrekening op fiscale grondslagen op te stellen.

 

Dan zijn de waarderingsgrondslagen gelijk aan die van de aangifte VpB. Je vermeld dat ook in de algemene grondslagen van de jaarrekening.

 

In het begin kan dit voor jou uitkomst bieden.

 

Als de onderneming meer begint te draaien zou ik voor de jaarrekening wel op commerciële grondslagen overgaan. Want deze geven namelijk meer inzicht in de echte vermogenspositie van jouw ondernemeing. Maar als ik het zo hoor zijn de activiteiten nog zeer beperkt dan volstaan fiscale grondslagen in de jaarrekening met wat extra toelichting soms. :)

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Ik geloof dat ik hier nog wat meer over ga lezen want ik begrijp het verschil tussen jaarrek op comm en fiscale grondslag niet helemaal. Zit het verschil alleen in de vpb die je laat zien in de fiscale jaarrek of is er meer aan de hand. Sorry ik kan het dus nog niet volgen....maar bedankt voor de tip in ieder geval.

Link naar reactie
  • 0

Beste Jerry

 

Een jaarrekening van een BV wordt verplicht opgesteld volgens BW 2 Titel 9. BW 2 Titel 9 splitst BV's in kleine, middelgrote en grote BV's op basis van omzet, balanstotaal en personeelsleden. (Zie bij de Kamer van Koophandel)

 

In de tijd van de zwartwit tv's en nokia 3310's kende BW 2 Titel 9 alleen maar één systeem van waardering, de Nederlandse Bedrijfseconomische waardering (Met duur woord NL GAAP: gelijk weer vergeten). Deze waardering verschilde op diverse punten van de VpB zoals bijvoorbeeld de regels voor waardering van deelnemingen.

 

De laatste jaren zijn er echter dingen veranderd: Uit oogpunt van vereenvoudiging is toegestaan om de grondslagen van de VpB te gebruiken en vanuit internationaal perspectief is in ons land IFRS binnen gewaaid.

 

Dus we hebben tegenwoordig de keuze om de jaarrekening op te stellen volgens de volgende 3 methoden voor kleine BV's:

 

Fiscale VpB grondslagen

NL Gaap (neigt meer naar wat je ervoor betaald hebt of lagere verkoopwaarde)

IFRS (neigt naar marktwaarde waarvoor iets verhandeld kan worden)

 

Als je er meer over wilt weten zou je een boek over externe verslaggeving kunnen aanschaffen via Bol.com of zo.

Leeg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.