• 0

Opdrachtgever in Surseance, wat nu?

Een van mijn opdrachtgevers heeft afgelopen surseance aangevraagd en deze is toegekend. Voor deze opdrachtgever doe ik op projectbasis consultancy klussen. Er is voor de komende tijd een bewindspersoon aangewezen voor het bedrijf.

 

De afgelopen 2 jaar ben ik al veel door deze opdrachtgever ingezet, dus het is een waardevolle opdrachtgever. Voor nu, maar er wordt ook al gesproken over een grote kans voor een doorstart, dus zou ook in de toekomst weer een opdrachtgever kunnen worden.

 

Nu heb ik geen enkele ervaring met een dergelijke situatie, dus vraag me af wat ik nu het beste kan doen om in het bijzonder de volgende 2 situaties op te lossen:

 

- Er staat nog een groot bedrag aan facturen open, van uren die gemaakt zijn voordat de surseance is uitgesproken. Kan ik die nog (gedeeltelijk) betaald krijgen?

 

- Er lopen nu ook projecten waarvoor ik ingezet kan worden. Echter, hoe verstandig is het om überhaupt nog uren te maken voor deze opdrachtgever, zolang deze zich in surseance bevindt? Als ik mij helemaal niet meer in wil zetten ben ik bang dat de opdrachtgever na een eventuele doorstart misschien een andere consultant kiest. Anderzijds wil ik ook zo weinig mogelijk risico lopen om nog meer uren niet betaald te krijgen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Een van mijn opdrachtgevers heeft afgelopen surseance aangevraagd en deze is toegekend. Voor deze opdrachtgever doe ik op projectbasis consultancy klussen. Er is voor de komende tijd een bewindspersoon aangewezen voor het bedrijf.

 

De afgelopen 2 jaar ben ik al veel door deze opdrachtgever ingezet, dus het is een waardevolle opdrachtgever. Voor nu, maar er wordt ook al gesproken over een grote kans voor een doorstart, dus zou ook in de toekomst weer een opdrachtgever kunnen worden.

 

Nu heb ik geen enkele ervaring met een dergelijke situatie, dus vraag me af wat ik nu het beste kan doen om in het bijzonder de volgende 2 situaties op te lossen:

 

- Er staat nog een groot bedrag aan facturen open, van uren die gemaakt zijn voordat de surseance is uitgesproken. Kan ik die nog (gedeeltelijk) betaald krijgen?

Dat ligt eraan wat het resultaat is van het werk van de bewindvoerder. De ervaring leert - helaas - dat de surseance een voorportaal van het faillissement is.

- Er lopen nu ook projecten waarvoor ik ingezet kan worden. Echter, hoe verstandig is het om überhaupt nog uren te maken voor deze opdrachtgever, zolang deze zich in surseance bevindt? Als ik mij helemaal niet meer in wil zetten ben ik bang dat de opdrachtgever na een eventuele doorstart misschien een andere consultant kiest. Anderzijds wil ik ook zo weinig mogelijk risico lopen om nog meer uren niet betaald te krijgen.

Laat de bewindvoerder maar zorgen voor een bankgarantie of andere zekerheid. Zonder zekerheid doorwerken voor een opdrachtgever die uitstel van betaling heeft gekregen geeft vooral het signaal dat je graag voor niets werkt.

Link naar reactie
  • 0

Aanvullend:

Heb je niet eerder signalen gehad van betalingsproblemen bij de opdrachtgever? Een surseance komt meestal niet uit de lucht vallen.

 

Je zou ook met je opdrachtgever kunnen afspreken dat je wel werkzaamheden blijft verrichten maar uitsluitend in de uren dat je geen andere (betalende!) klussen hebt. Zo laat je je bereidheid zien en wellicht komt er toch nog een oplossing voor de betalingsproblemen.

 

Ik weet niet hoe de relatie is met je opdrachtgever en hoeverre dit bespreekbaar is. Je loopt het risico niet betaald te krijgen voor je werkzaamheden maar je laat dan in ieder geval geen andere betaalde klussen ervoor schieten.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

De kans is groot dat je helemaal niets meer betaald krijgt. Ik zou me dan ook niet tot meer uren laten verleiden voordat de openstaande rekeningen betaald worden. Eventuele vrije moet je besteden aan acquisitie. Zorg dat je niet afhankelijk bent van deze (ex-) opdrachtgever....

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

@Marjan, er waren wel tekenen dat het minder ging, maar facturen van voorgaande maanden werden altijd nog netjes betaald, dus echte problemen waren er tot op heden niet.

 

Ik heb ervoor gekozen om geen werkzaamheden meer uit te voeren totdat er meer duidelijkheid is. Die is er ondertussen, best wel snel vond ik zelf. Er is nu een doorstart gemaakt. Binnenkort ga ik weer met opdrachtgever om tafel om toekomst van onze samenwerking te schetsen. Het ziet er dus toch nog enigszins positief uit.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou proberen op basis van voorschotten te werken. Bijvoorbeeld een voorschot van 10 uur en als dit op is een voorschot op de volgende 10 uur. Geen voorschot = geen werk meer doen.

 

Als de bewindvoerder er inderdaad een voordeel in ziet jou verder voor het bedrijf te laten werken en ook toekomst in het bedrijf ziet, zal hij hier op in gaan. Doet hij dat niet zou ik het snel vergeten. Zonder garantie op betaling zou ik niks meer doen. Je vordering wordt alleen maar groter.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.