• 0

Vaste autokostenvergoeding en brandstofbonnen

Sinds een jaar verzorg ik de financiële administratie voor een horecazaak (voorheen v.o.f. nu c.v.)

 

De vorige accountant nam als uitgave voor de vennoten maandelijks een vaste vergoeding op aan 'autokosten'.

Ik kan deze vergoeding niet herleiden naar geschatte noch werkelijke aantallen kilometers x 0,19 cent.

De vaste vergoeding in kwestie ligt veel hoger dan het werkelijk aantal gereden kilometers (vnl. woon-werk).

Is iemand bekend met een andere fiscale regeling die kan worden toegepast waarbij de vergoeding (veel) hoger mag liggen dan het aantal werkelijk gereden kilometers?

 

Ook vroeg men de vennoten aan het einde van elk boekjaar naar alle brandstofbonnen, vermoedelijk om de BTW terug te vragen. Echter, als er geen kilometerregistratie wordt bijgehouden, hoe bepaal ik dan welk deel/percentage van deze BTW we kunnen terugvragen?

 

Bij voorbaat dank voor de reactie.

 

Nanda van der Elst

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sinds een jaar verzorg ik de financiële administratie voor een horecazaak (voorheen v.o.f. nu c.v.)

 

Dag Nanda,

 

Welkom terug op HL.

 

In de forumregels staat bij de eerste bullet vermeld dat dit soort vragen voor klantdossiers buiten de focus van dit forum vallen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

In de forumregels staat bij de eerste bullet vermeld dat dit soort vragen voor klantdossiers buiten de focus van dit forum vallen.

 

En dat is dan ook de reden waarim dit topic gesloten wordt.

 

Modgroet,

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

De vorige accountant nam als uitgave voor de vennoten maandelijks een vaste vergoeding op aan 'autokosten'.

Ik kan deze vergoeding niet herleiden naar geschatte noch werkelijke aantallen kilometers x 0,19 cent.

De vaste vergoeding in kwestie ligt veel hoger dan het werkelijk aantal gereden kilometers (vnl. woon-werk).

Is iemand bekend met een andere fiscale regeling die kan worden toegepast waarbij de vergoeding (veel) hoger mag liggen dan het aantal werkelijk gereden kilometers?

 

Voor IB-ondernemers is er binnen de wet een speciale regeling opgenomen voor de kosten van het zakelijk gebruiken van privé auto's. De regeling ziet er op dat er voor iedere zakelijk gereden kilometer € 0,19 op de winst in mindering gebracht mag worden. Er is dus geen sprake van een vergoeding van privé gemaakte kosten.

Als de accountant maandelijks een vaste vergoeding van autokosten heeft opgenomen, en deze vergoeding is ook uitbetaald, dan spreken we gewoon van een onttrekking. En wat onttrokken wordt heeft geen enkele invloed op het vaststellen van de winst, en deze winst in maatgevend voor het bepalen van het uiteindelijke belastbare bedrag.

Ik zou dus gewoon om een kilometerstaat vragen en deze volgen. Alle andere manieren van bepalen van de winst is op de lange termijn vragen om problemen.

 

Ook vroeg men de vennoten aan het einde van elk boekjaar naar alle brandstofbonnen, vermoedelijk om de BTW terug te vragen. Echter, als er geen kilometerregistratie wordt bijgehouden, hoe bepaal ik dan welk deel/percentage van deze BTW we kunnen terugvragen?

 

Voor deze gevallen is een speciale regeling, op basis van een besluit van de staatssecretaris van financiën, van toepassing. Als er niet te achterhalen valt wat de verhouding zakelijk/privé is in de gereden kilometers kan alle BTW op autokosten (brandstof, onderhoud etc.) gedurende het hele jaar als voorbelasting afgetrokken worden. Bij de laatste aangifte van een boekjaar wordt 1,5% van de cataloguswaarde van de auto als privé opname gecorrigeerd. Het is dus niet nodig om de verhouding te weten.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dennis van Dijk, dank voor je reactie. Helder.

Ten aanzien van de BTW teruggave van BTW op brandstofkosten, klopt het dat dit een regeling is die een aantal jaren geleden is gewijzigd? Ik vond namelijk oude posts op dit forum (2008) en elders op internet waarin werd gesproken over een toegestane aftrek van 75% van het totaal aan betaalde BTW op verbruikskosten indien geen kilometeradministratie werd bijgehouden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ten aanzien van de BTW teruggave van BTW op brandstofkosten, klopt het dat dit een regeling is die een aantal jaren geleden is gewijzigd?

 

Ja, klopt helemaal. De hele mooie regeling van 75% van de voorbelasting is helaas komen te vervallen en is vervangen door het huidige wanstaltige gedrocht.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.