• 0

Oplichting in spam-mailtje?

Enkele weken geleden ontving ik een spam-mailtje van een niet nader te noemen incassobureau. Daarin stond onder meer het volgende:

 

"XXX is een onderneming met meer dan 1500 medewerkers in 9 landen (België, Denemarken, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Spanje). XXX biedt innovatieve en hoogwaardige oplossingen voor het innen van vorderingen op consumenten en bedrijven aan meer dan 12.000 klanten."

 

Hoewel ik een tegenstander ben van spam, was ik op dat moment net op zoek naar een betrouwbaar incassobureau voor een tweetal klanten die al heel lang niet willen betalen. Zodoende besloot ik toch maar te reageren, ook omdat het incassobureau adverteerde met de slogan "Geslaagde incasso is gratis incasso".

 

Ik belde op en kreeg een aardige mevrouw aan de lijn. Hoewel ze erg vriendelijk was, kreeg ik een beetje de indruk dat het 'gewoon' een telefoniste was. Toen ik vroeg om meer informatie over de incassodiensten, liet ze weten dat er iemand beschikbaar was om mijn vragen te beantwoorden. Als ik mijn naam en telefoonnummer achterliet zou ik zo snel mogelijk worden teruggebeld. Natuurlijk bevreemde mij dit (er werkten toch meer dan 1500 medewerkers bij dat incassobureau?), maar ik was nog steeds geïnteresseerd.

 

Twee dagen later werd ik teruggebeld door ene meneer Van Asperen. Hij vertelde dat zijn incassobureau XXX zo succesvol was omdat ze nog nooit een zaak hadden verloren. "Bij ons ontkomt niemand aan zijn verplichtingen", vertelde hij. "We hebben veelvuldig contact met alle gerechtsdeurwaarders, desnoods melken we uw schuldenaars helemaal uit." Dit was niet helemaal het beleid dat ik voor ogen had en ik liet het eerst maar even voor gezien.

 

Na afloop van het gesprek besloot ik eens wat meer informatie over het incassobureau te gaan verzamelen. Ik zocht op de naam met Google en kwam ineens allemaal rare verhalen tegen waarin stond dat het bedrijf maar één medewerker zou hebben, de eigenaar zelf, en dat deze zich in het verleden schuldig zou hebben gemaakt aan een heleboel strafbare feiten.

 

Daarop belde ik de Kamer van Koophandel. Het betreffende incassobureau bleek een CV te zijn, met een stichting als beherend vennoot. Vestigingen in andere landen waren niet bekend. Het bedrijf bleek gehuisvest in een pand van Regus. De CV was pas begin december ingeschreven in het handelsregister, daarvoor had de eigenaar nog korte tijd enkele andere bedrijven gehad (een eenmanszaak en een BV io).

 

Ik ben blij dat ik niet op het aanbod ingegaan ben, maar het had niet veel gescheeld. Toch voel ik mij behoorlijk belazerd en ben ik van mening dat dit soort mensen een halt moet worden toegeroepen. Als niemand iets doet blijft die man gewoon doorgaan.

 

Vraag is nu: Kan ik van de tekst in het spam-mailtje aangifte doen wegens oplichting?

 

Graag jullie reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat een verhaal zeg. Spam of geen spam, als je opgelicht bent kun je aangifte doen. Ik weet niet hoe het zit als je (nog) niet opgelicht bent (want je bent niet met ze in zee gegaan).

 

Wat doe je eigenlijk met zo'n klacht?

 

Volgens mij kan je het melden bij de KvK. Die houden dit soort zaken nouwlettend in de gaten. Je kunt het melden op http://www.internetoplichting.nl/ of één van de andere fora op dit gebied en een mailtje aan http://www.opgelicht.nl/ kan ook geen kwaad.

 

Ben je er in getrapt, dan moet je aangifte doen bij de politie.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Kun je even contact met me opnemen want ik heb het vermoeden dat ik contact heb met die partij en alvorens verder te gaan wil ik graag weten van de hoed en de rand. Zitten ze in Arnhem?

 

Tot op heden is overigens alles netjes verlopen.

 

Laat het me even weten.

 

Groet,

 

Remo

Amadeos, inspireert ...

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Remo Natali

PS: http://www.penprinter.nl

PPS: http://www.3ddirect.nl

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Als je dit in Google in typt (vergeet de aanhalingstekens niet):

 

"biedt innovatieve en hoogwaardige oplossingen voor het innen van vorderingen op consumenten en bedrijven"

 

Dan krijg je een idee welk bedrijf het is ;)

 

P.s. dit biedt natuurlijk geen uitsluitsel :-X

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Ik heb de naam van het incassobureau met opzet niet genoemd, want dat is vragen om problemen. Maar een kleine hint kan geen kwaad: Remo, hij zit inderdaad in Arnhem.

 

Ik ben erg geschrokken van een e-mail die ik zojuist heb ontvangen. Het is allemaal nog erger dan ik al dacht.

 

Collega-ondernemers die een probleem hebben met dit incassobureau worden opgeroepen om zich bij mij te melden. Dit kan met een privé-berichtje. Ik zal alle reacties vervolgens doorsturen naar een groep mensen die zich momenteel intensief bezig houdt met dit incassobureau en de eigenaar.

 

Dortmont: je zit verkeerd.

Link naar reactie
  • 0

hieruit blijkt maar weer eens hoe voorzichtig je moet omgaan met spam en dat soort mail.

vraag altijd referenties en trek die actief na.

bezoek het bedrijf en voordat je de receptie voorbij bent heb je al een goede indruk van de betrouwbaarheid van het bedrijf.

vraag kvk-informatie op, het kost bijna niets en geeft veel informatie.

 

sterkte.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.