• 0

Investeren: geld lenen aan of deelnemen in BV?

Beste Higherlevelers,

Ik wil graag vrienden helpen met het realiseren van hun webwinkel. Er is al een behoorlijk goede website, er is een business plan incl. berekeningen van kosten/baten en de heren hebben voldoende tijd (80-100%) om e.e.a. verder te realiseren. Ze beschikken ook over voldoende markt- en IT kennis. Het ontbreekt ze echter aan kapitaal om de benodigde voorraad in te kopen. Het Idee is dat ik dat verschaf :-)

1e fase 20k, na een maand of 6 wederom 20k (maar dan is al duidelijk dat die eerste 20k voor een belangrijk deel is omgezet in verkopen en er dus sprake is van groei/ succes).

Ikzelf heb een goed lopende EMZ (ZZP) met omzet van ca. 140k gemiddeld over afgelopen 5 jaar (dus net op de grens van wel/geen BV, maar zie op tegen het geregel ervan dus heb het tot nu toe niet gedaan).

Voor dit plan zie ik grofweg twee wegen:

1) ik leen de heren de vereiste bedragen op basis van een overeenkomst, met natuurlijk rente (ze bieden 8,8%) en afbetalingsregeling. Voordeel: eenvoudig, weinig gedoe. Nadeel: weinig invloed en tussentijds inzicht in gang van zaken.

2) ik neem deel in de BV: aanbod is 12,5% voor eerste 20k en nog eens 12,5% voor de volgende 20k. Na 40k dus 30% eigendom. Voordeel: meer inzicht in de financiële handel en wandel (dat is onderdeel van de overeenkomst), inspraak, hulp etc. m.a.w, meer bemoeienis, maar dat kan ook leuk zijn. Nadeel: veel moeilijker te organiseren / vast te leggen.

Met name route 2 intrigeert me. Wat is in dat geval wijsheid: Zelf eerst BV worden, vanuit die BV investeren. Is een Holding BV dan aan te bevelen boven op de eigen BV. Of juist als EMZ gewoon aandeel nemen in de BV van de webwinkel?

Waar kan ik deskundige hulp vinden in dit vraagstuk zonder meer kwijt te zijn aan advies dan aan de investering zelf?

Benieuwd naar inzichten en ervaringen.

Hartelijke groet,

Jan-Thijs

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

2 x 12.5% is geen 30%, maar "slechts" 25%

De 2e optie is interessant als je verwacht dat het bedrijf een aanzienlijke winst gaat maken en dus voldoende dividend kan uitkeren. Je wilt namelijk dat je investering geld in het laatje brengt. Bij optie 1 zou je de heren eventueel ook prive het geld kunnen lenen zodat je bij een eventueel faillissement iets sterker staat.

• 0

Of een BV voor je eigen interessant is hangt o.a. af van de winst, niet van de omzet. Maar er komt meer bij kijken aan voordelen en nadelen. Maar dat terzijde.

Dan je echte vraag. Bij optie 1 moet je even bedenken of je dat geld wil uitlenen vanuit je EMZ of vanuit privé. Aan de andere kant idem: verstrek je het aan de heren privé of aan hun onderneming? Daar zijn regels voor, je mag vanuit je EMZ geen lening verstrekken aan particulieren bijvoorbeeld. En als je vanuit privé uitleent is die 8,8% onbelast, vanuit je EMZ niet. Dat soort dingen. Geld uitlenen laat trouwens je vermogensrendementsheffing in privé niet dalen, want je moet een lening uit privé gewoon meetellen.

Bij optie 1 is het de bedoeling het geld op korte termijn terug te zien, zolang de BV niet failliet is. Bij optie 2 is het risico veel groter. Probeer die aandelen maar eens te verkopen als het geen daverend succes wordt. En vergeet niet dat je maar 25% hebt, zoveel invloed is dat niet.

Ook bij optie 2 de vraag of je aandelen krijgt in privé of in je onderneming. Privé zijn koersstijging en dividend onbelast, maar de vermogensredementsheffing loopt ondertussen op en (verlies door) koersdaling is niet aftrekbaar. Vanuit een holding BV is dividend wel belast, koerswinst pas na de verkoop van de aandelen belast, maar (verlies door) koersdaling aftrekbaar. Het is maar wat je wilt...

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0

Ook bij optie 2 de vraag of je aandelen krijgt in privé of in je onderneming. Privé zijn koersstijging en dividend onbelast, maar de vermogensredementsheffing loopt ondertussen op en (verlies door) koersdaling is niet aftrekbaar. Vanuit een holding BV is dividend wel belast, koerswinst pas na de verkoop van de aandelen belast, maar (verlies door) koersdaling aftrekbaar. Het is maar wat je wilt...

Dit stuk kan ik niet helemaal volgen. Wellicht bedoel je:

Als je de aandelen in prive houdt, dan is sprake van een aanmerkelijk belang (box 2), want ten minste 5% van de aandelen. Dividend en het resultaat bij vervreemding is belast tegen 25% inkomstenbelasting (waarbij ingehouden dividendbelasting mag worden verrekend).

Als je de aandelen via een holding houdt, dan is dividend en vervreemdingsresultaat onbelast in de holding (deelnemingsvrijstelling), maar dividend van de holding naar privé en vervreemding (liquidatie) van de holding belast in box 2.

In het laatste geval kun je belastingheffing dus uitstellen tot het moment dat je de inkomsten daadwerkelijk naar prive haalt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar