• 0

Boeken rentevergoeding vennoot

Goedemorgen, een voor mij lastige boekhoudvraag, die voor anderen ongetwijfeld eenvoudig is:

 

De stille vennoot van mijn c.v. heeft recht op een rentevergoeding van € 4.500,- over 2013.

Opname van het bedrag heeft nog niet plaatsgevonden, dus ik begrijp in ieder geval dat de kapitaalstand van deze vennoot aan het eind van jaar verhoogd dient te worden met € 4.500,-.

 

Hoe verwerk ik e.e.a. zuiver in mijn boekhouding?

 

Dank!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Nanda,

 

Is dit een rente vergoeding op zijn kapitaal?

In de praktijk wordt dit geregeld via de winstverdeling in de jaarrekening.

In boekhouding boek je die winstverdeling pas in de beginbalans van het jaar erop aan de hand van de uitgwerkte winstverdeling in de jaarrekening.

 

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Beste Richard, dank voor je reactie.

 

Het betreft inderdaad een vergoeding over het kapitaal van de commandiet.

Als ik je goed begrijp ga ik met deze rentevergoeding op dezelfde wijze om als de boeking van het resultaat: aan het begin van het jaar via een memoriaalboeking naar een kapitaalrekening boeken?

 

Wat bedoel jij overigens met 'aan de hand van de uitgwerkte winstverdeling in de jaarrekening'.

 

Link naar reactie
  • 0
Als ik je goed begrijp ga ik met deze rentevergoeding op dezelfde wijze om als de boeking van het resultaat: aan het begin van het jaar via een memoriaalboeking naar een kapitaalrekening boeken?

 

Dat klopt Nanda.

 

Wat bedoel jij overigens met 'aan de hand van de uitgwerkte winstverdeling in de jaarrekening'.

 

Ik weet vanuit mijn verleden dat er in de firmaovereenkomst, soms

afwijkende afspraken gemaakt kunnen worden met betrekking tot arbeidsbeloning, rente op kapitaal en winstverdeling etc etc

 

Deze afspraken moeten namelijk meegenomen worden, vandaar dat ik duide op de uitgewerkte winstverdeling in de jaarrekening. Hierin zijn alle plussen en minnen meegenomen.

 

 

Leeg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.