• 0

DGA salaris bij aanvang

Beste allen,

 

Ik heb momenteel een eenmanszaak waar ik ongeveer 4 dagen per week mee bezig ben en wil nu om die ene andere dag te vullen (werken in de avond ook geen probleem) een ander idee uitvoeren. Na wikken en wegen is de aard van deze nieuwe werkzaamheden te gevoelig voor failliete debiteuren en zie ik geen andere optie dan een b.v. op te richten. Nou prima, alles onderzocht etc.

Ik loop alleen tegen 1 punt aan en dat is het welbekende minimum DGA salaris. Ik zou tenminste ongeveer 15k aan omzet per jaar moeten binnenhalen wil het interessant genoeg zijn om die andere dag niet gewoon met freelance werk te vullen, met eventuele leegstand meegerekend. Het dubbele lijkt me momenteel wel haalbaar in elk geval, maar zit nog steeds onder de 43k. Ik heb commentaar gezien dat je dan bij de belastinginspecteur in overleg moet gaan over gereduceerd inkomen etc.

 

Nou ook prima, ik zit alleen met de tijdsvolgordelijkheid van dit alles. Ik zou graag gewoon 'nu beginnen' met de business. Moet ik nu eerst met de inspecteur aan de gang voor ik begin? Ik verwacht er namelijk mogelijk de eerste maanden geen inkomsten uit te hebben en het lijkt me wat vreemd mezelf al die tijd een salaris/loonbelasting uit eigen zak te moeten gaan betalen, waar ik al belasting over betaald heb.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste RStraatman,

 

Een DGA-salaris verlagen kan wel, maar gaat niet zomaar.

Je zult dan echt met een goed verhaal moeten komen bij de inspecteur.

Dit wil zeggen oa een begroting en onderbouwing hoe jouw werkweek eruit ziet.

 

Kan je meer openheid geven over je activiteiten? Zijn deze nu echt zo gevoelig?

Een BV oprichten kan snel genoeg, maar om van een BV en alle rompslomp af te komen is een stuk lastiger.

Kan het niet gewoon in de eenmanszaak?

 

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie.

De rompslomp is inderdaad wat me nu even tegenhoudt om naar de notaris te stappen. Tja, wat ik wil doen is ook niet superbijzonder, het is het brokeren van zpp'ers, in een specifieke nis van de markt. Ik loop zelf als projectmanager rond bij klanten, dus het wordt op gegeven moment een schot in open doel als er weer eens extra mensen op het project nodig zijn. Ik ga geen deta doen of payrolling, te veel gedoe met de eisen (certifcaten nodig voor de branchevereniging, audits, etc.). Ik ga dus wederzijds inhuurcontracten aan voor bepaalde tijd, voor een bescheiden marge. Ik heb vaak ook te maken met kleinere externe partijen die voor mijn eigen opdrachtgever bezig zijn en capaciteit te kort komen; ook weer zo'n open doel.

 

Punt is alleen dat met name die kleinere partijen een risico vormen bij wanbetaling of failliet gaan, terwijl aan de andere kant de claim blijft staan. Nou kan je dat contractueel misschien dichttimmeren, maar ik weet niet hoe risicovol dat is, als het zelfs al rechtsgeldig is. Dan maar een extra laagje risicospreiding met een B.V. was de gedachte.

 

Punt is nu even, dat als ik deze week een B.V. opricht, er blijkbaar dan van me verwacht wordt dat ik per 1 maart, pak hem beet 1800 euro aan loon aan mezelf uitkeer en daarbovenop nog de loonbelasting? Wat ik dan fijn zelf kan voorschieten. En dit terwijl mijn pronose bij voorbaat al lager ligt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Punt is nu even, dat als ik deze week een B.V. opricht, er blijkbaar dan van me verwacht wordt dat ik per 1 maart, pak hem beet 1800 euro aan loon aan mezelf uitkeer en daarbovenop nog de loonbelasting? Wat ik dan fijn zelf kan voorschieten. En dit terwijl mijn pronose bij voorbaat al lager ligt.

 

Een gebruikelijk loon van € 44.000,- bruto komt neer op meer dan € 2.000,- netto. Maar het zal de fiscus worst zijn of je het netto salaris ook uitkeert ( dat is niet verplicht, vordering opnemen in rekening courant mag ook) . Het enige dat je moet doen - als je niet vooraf anders overeen komt - is de loonbelasting over 44.000,- afdragen

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Een gebruikelijk loon van € 44.000,- bruto komt neer op meer dan € 2.000,- netto. Maar het zal de fiscus worst zijn of je het netto salaris ook uitkeert ( dat is niet verplicht, vordering opnemen in rekening courant mag ook) . Het enige dat je moet doen - als je niet vooraf anders overeen komt - is de loonbelasting over 44.000,- afdragen

 

 

Tja, na mijn eigen verhaal nog eens te hebben overpeinsd, was dat inderdaad ook de conclusie die ik trok. Uiteraard zit ik er mee dat ik er weinig voor voel om loonbelasting te betalen zonder dat ze gedekt zijn door inkomsten, of dat je weet of het gaat lopen. Ik begrijp het wel, dat is het ondernemersrisico. Ik zit meer te zoeken naar iets waaruit je meer richting het einde van het jaar kan zien hoeveel winst je maakt en dat dan als DGA salaris uit te keren (iig de belasting erover te betalen dan), icm. met een discussie met de belastingdienst. Punt is alleen dat je loonbelasting per maand moet opgeven/betalen en op het missen daarvan staat geloof ik een aardige boete. Mja, voor een dubbeltje op de eerste rij besef ik me wel.

 

Misschien kan ik het toch beter starten onder een eenmanszaak met lage risico partijen/contracten en als het loopt de boel overzetten naar een BV. Tenzij iemand nog ideeën heeft?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Punt is alleen dat je loonbelasting per maand moet opgeven/betalen

 

Waar haal je al die verkeerde aannames toch vandaan? ;)

 

Ik zit meer te zoeken naar iets waaruit je meer richting het einde van het jaar kan zien hoeveel winst je maakt en dat dan als DGA salaris uit te keren

 

Leg dat dan voor aan de belastingdienst.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Punt is alleen dat je loonbelasting per maand moet opgeven/betalen

 

Waar haal je al die verkeerde aannames toch vandaan? ;)

 

Ik weet niet beter dan dat mijn ouders de loonbelasting per maand doen en het 0 uren contract dat met iemand heb ook per maand moet. Het kan ook per kwartaal of meer weet ik, maar het werd mij eenzijdig medegedeeld. En anders zal het inderdaad toch weer worden:

 

Leg dat dan voor aan de belastingdienst.

 

Tis alleen dat er hopelijk dan geen 2+ maanden overheen gaan voordat dit allemaal geregeld is.

 

Bedankt in elk geval!

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet beter dan dat mijn ouders de loonbelasting per maand doen en het 0 uren contract dat met iemand heb ook per maand moet.

 

Voor werknemers moet het per maand, maar een DGA is geen werknemer: uitkering en aangifte loonbetasting kan ook jaarlijks aan het eind van het (kalenderjaar)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet beter dan dat mijn ouders de loonbelasting per maand doen en het 0 uren contract dat met iemand heb ook per maand moet.

 

Voor werknemers moet het per maand, maar een DGA is geen werknemer: uitkering en aangifte loonbetasting kan ook jaarlijks aan het eind van het (kalenderjaar)

 

Wat ik begrepen had/heb, is dat de aangiften van het hele jaar al in januari gedaan konden worden. Dat blijven dus 12 aangiften en vooruit in plaats van achteraf. Of loop ik achter?

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.