• 0

Exporteren naar China; vraag over aankoop

Hallo allemaal,

Hierbij mijn eerste bericht op dit forum en de situatie waarin ik mij momenteel in bevind:

Sinds enige tijd loop ik met het idee om 'luxe producten(voedingsmiddelen; Belgische chocolade, bier, snoep,..)' in België aan te kopen en vervolgens te exporteren naar China aangezien daar de desbetreffende prijzen voldoende hoog zijn om mij een goede winstmarge te bieden( heb deze kosten-baten reeds enigszins uitgewerkt).

Mijn plan bestaat uit het opstellen van een eenmanszaak en verdere stappen te ondernemen, indien ik over alle nodige info en details beschik zodat ik met voldoende zekerheid deze stap al dan niet kan zetten.

Via het 'Vlaams agentschap voor internationaal ondernemen' zou ik aan dergelijke partners kunnen geraken, wisten ze mij te vertellen. Dit onder andere vanwege de gedachte dat indien Chinese kopers via de officiële kanalen/groothandel van het product zou kopen, deze prijs rechtstreeks gebaseerd zal worden op de retailwaarde van in China. Ik zou dus mijns inziens een goedkopere weg zou kunnen aanbieden.

Nu heb ik vorige week een mail gestuurd waarin ik mijn situatie nader uitleg, met als enigste verschil dat ik reeds deze eenmanszaak beheer en potentiële partner in China heb(deze mail was trouwens enkel voor voorlopige info te verkrijgen zonder meteen verdere stappen te ondernemen waarbij ze me toch in zeker mate serieus zouden nemen vanwege de eenmanszaak).

De reactie van het bedrijf was als volgt:

"Het is ons helaas niet mogelijk uw aanvraag positief te beantwoorden. De producten van 'Bedrijf XYZ' mogen uitsluitend door wederverkopers en uitbaters van XYZ verkooppunten, die daarvoor uitdrukkelijk gemachtigd zijn door onze firma, verkocht worden. Wij hebben al enkele wederverkopers in China die onze producten van ons fabriek in België afhalen. Wij gebruiken geen ander distributiekanaal."

Nu heb ik alvast de zekerheid dat ik niet rechtstreeks via het bedrijf zelf ladingen kan aankopen, maar wilt dit meteen ook zeggen dat ze mij verbieden om via hun groothandels mijn aankoop te plegen(bv. maandelijks 500kg) en deze alsnog aan potentiële partners in China doorverkoop?

Mijn excuses voor de mogelijk slechte (zins)opbouw en dergelijke, de tijd om mijn vraag op een enigszins correcte en duidelijke manier te stellen is eerder beperkt. :P

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Hallo Hef,

De voorschriften voor de commerciele import van levensmiddelen zijn in China erg streng en worden met de dag strenger. Naast verschillende vergunningen (die vaak duur en moeilijk te krijgen zijn) geldt voor veel producten, dat de tekst op de verpakkingen en een eventuele gebruiksaanwijzing in het chinees moet zijn. Ook zijn voor sommige producten de invoerrechten erg hoog. Bier is al helemaal onmogelijk omdat alleen speciaal door de staat aangewezen bedrijven alcohol mogen importeren.

Sommige exporteurs proberen dat allemaal te omzijlen door de goederen naar Hong Kong te sturen en vandaar verder naar China. Maar ook de export van HK naar China wordt steeds moeilijker en kan alleen nog maar met kleine hoeveelheden als je de hele bureacratie wil voorkomen.

Er is een duidelijke reden waarom de prijzen in China hoog zijn. Ten eerste omdat de buitenlandse bedrijven die in China produceren van de hype naar europese goederen gebruik maken en echt goed geld verdienen en ten tweede omdat de import van "made in Europe" zo gecompliceerd en duur is.

Om direct en relatief probleemloos goederen naar China te sturen was tot voor kort de enige mogelijkheid dit in kleinere zendingen tot 20 kilo aan particulieren te doen. Ook dit is al veranderd. Zo kun je bv nog maximaal 5kg babymelk door de douane krijgen. Heb je pech, dan betaal je voor de babyvoeding ca 20 Euro invoerrechten. Dus 4 Euro per kilo. Bij de laatste monsters (geen levensmiddelen) die wij naar een privé adres in China hebben gestuurd (naar privé omdat je dan minder papierrompslomp daar hebt) kregen we van de douane te horen dat voor zulke zendingen met een waarde van boven 50 rmb (ca. 6 Euro) voortaan belasting moet worden betaald. De waarde die wij aangegeven hadden was 10 Euro en daar kwam in China voor blasting en administratie noch eens 10 Euro bovenop.

Een ander probleem zijn de verkopers in Taobao. Vaak hebben die familie in Europa die hun pakketten sturen. De Taobao verkopers verkopen dat dan op hun websites in taobao.com met een geringe winst. De prijzen liggen erg laag in vergelijking met de normale winkelprijzen daar. Kijk maar eens op www.taobao.com en geef in het zoekveld een bekend merk in. Dan zie je wat de maximale prijs is die je voor zo'n produkt bij een eventuele eigen export/import kunt vragen.

Succes bij je overwegingen.

René van Weert

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord René,

Taobao en Tmall zijn reeds voor mij vanaf het begin de prijsindicatoren geweest, m.a.w. prijzen liggen er gemiddeld 3 tot 4 keer hoger.

Ik was op de hoogte van het feit dat zowel de importeur als exporteur verschillende documenten/licenties nodig heeft voor de handel van grote hoeveelheden levensmiddelen maar had geen gedacht dat dit zo problematisch ging zijn.

Alhoewel ik hier al enige tijd mee bezig ben en de meeste zaken al had onderzocht en berekend, heb ik het idee dat ik dit plan maar beter naast mij kan leggen. Naast de hele regulatie-toestand, heb ik ook geen absolute zekerheid heb dat potentiële afnemers in China wel degelijk dit merk en deze hoeveelheid willen en tevens de benodigde papieren ter beschikking hebben(kan ik enkel te weten komen indien ik werkelijk een onderneming opstart).

Alleszins nog eens bedankt, ik ga verder op zoek naar andere ideeën en opportuniteiten, liefst van al nog met/ in China!

Hef

Link naar reactie
  • 0

Mijn excuses voor de mogelijk slechte (zins)opbouw en dergelijke, de tijd om mijn vraag op een enigszins correcte en duidelijke manier te stellen is eerder beperkt. :P

Welkom op HL!

Om niet meer van uw kostbare tijd in beslag te nemen, doe ik dit topic (dat inmiddels al tot een conclusie geleid heeft) dicht. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar