• 0

Afschrijven of toch niet

Hallo

 

Wie wilt mij helpen.

Ik heb in 2013 diverse spullen gekocht voor de inrichting en verbouwing van mijn bedrijfshal.

Over de inrichting heb ik al een overzicht:

Aanschafdatum Prijs Wat

05-04-2013 240 Stoel

08-04-2013 750 Bureau

10-04-2013. 400 Lampen

20-05-2013 650 Website laten maken

 

Ook voor de verbouwing heb ik een overzicht

 

Aanschafdatum Prijs Wat

01-03-2013 413 Laminaat

08-03-2013. 350 Laminaat

10-03-2013 850 Laminaat

 

Nu mijn vragen:

1. Mag ik deze kosten als een geheel activeren en een gemiddelde datum gebruiken of moet ik ze een voor op de balans zetten.

2. Sommige bedragen zitten ook onder de 450 euro.

Mag ik deze wel op de balans zetten? Ik zie dit als een geheel. Stel ik ga iets verbouwen/ verfen en heb 500 bonnen van ieder 1 euro. Maar wel met een andere datum. Hoe gaat dat in zijn werk?

3. Mag ik ook investeringsaftrek gebruiken voor deze kosten. Dus ook wat onder de 450 valt ( als het dus als een geheel mag worden gezien.) Valt de website daar ook onder?

 

Bedankt voor de moeite alvast.

 

Piet B

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Piet

 

De website mag je niet activeren dus naar de kosten.

Bureau, stoel en lampen zou ik als dit enigszins mogelijk samen zien en activeren voor één bedrag, kom je ook boven € 454 voor de investeringsaftrek. Laminaat ook alles samen in één bedrag activeren.

 

Onder de € 454 mag je geen investeringsaftrek claimen, maar in de praktijk help ik mijn klanten als het verdedigbaar is om iets als één geheel te zien. Dit lijkt mij bij jou ook het geval.

 

Ik hoop dat ik het nu voor je verduidelijkt heb.

 

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Hallo Richard

 

Ten eerste: bedankt!

Ten tweede: moet ik de factuurdatum aanhouden als activeringsdatum of mag ik een datum aanhouden.

Ik boek de stoel, bureau en lampen op het grootboek inventaris.

 

Welke datum moet ik aanhouden als afschrijving?

 

Op de afschrijvingsstaat heb ik alles apart genoteerd.

Is dat goed, ik twijfel omdat het bedragen onder de 450 zijn.

 

Groetjes piet

 

Link naar reactie
  • 0

En als de datum nu bijvoorbeeld voor de lamprn 01-04 is en het bureau 01-06 is.

De prijzen zijn beide 400. Is het dan ook nog te verdedigen?

Je zit dan wel op de 800 voor de investeringsaftrek.

 

En wanneer ik ga verbouwen voor 1000 euro en ik heb veel facturen en bonnen van onder de 450 euro.

Laminaat, verf etc, mag dit ook onder een investering vallen,

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Piet

 

Ik denk dat de lampen en het bureau nog wel te verdedigen zijn, maar het moet natuurlijk niet te gek worden.

Dus ik zou het dan ook hierbij laten als ik jou was.

Te veel kleine facturen worden gewoon onderhoud en gaan naar de kosten.

 

Groet,

Richard

Leeg

Link naar reactie
  • 0

En wanneer ik ga verbouwen voor 1000 euro en ik heb veel facturen en bonnen van onder de 450 euro.

Laminaat, verf etc, mag dit ook onder een investering vallen,

 

Volgens mij geldt er alleen investeringsaftrek voor bedrijfsmiddelen. Of je verbouwingen hieronder mag betrekken betwijfel ik.

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht dat je dat verplicht op de balans moet zetten.

Wanneer je voor 1000 euro verbouwd aan je kantoor.

Dit bedrag bestaat uit 50 kleine bonnen, lijkt het me toch dat je dit verplicht op de balans moet zetten en niet direct in de kosten.

 

Je geeft aan dat het moet gaan om verbetering van het pand.

Het is een huurpand. Wanneer ik er uitga neem ik het laminaat uiteraard mee naar een eventueel ander pand.

Is er nog wel sprake van de investeringsaftrek?

Link naar reactie
  • 0

De term 'accountant' is beschermd, alleen de mensen die de opleiding tot RegisterAccountant (RA) of Accountant-Administratieconsulent (AA) hebben afgerond, mogen die titel gebruiken (wellicht dat er nog een trits van voorwaarden is m.b.t. inschrijving in register, PE-punten, maar dat weet ik niet uit mijn hoofd).

 

Elke stukadoor of interim-HR-adviseur mag morgen een administratiekantoor beginnen. Hij/zij mag zichzelf zelfs ongestraft boekhouder, belastingadviseur, fiscalist of acrobaat noemen.

 

 

Als hulp bij de rest van mijn antwoord: ik ben geen accountant, ik noem mezelf meestal 'belastingadviseur'.

 

Je vraag is onmogelijk te beantwoorden zonder te weten wat je precies met je onderneming doet en wat je van plan bent. Een accountant wordt VERPLICHT als je onderneming een bepaalde grootte heeft (die grootte ken ik niet uit mijn hoofd, maar denk aan miljoenen-omzetten).

Dat wil overigens niet zeggen dat een accountant niet heel veel waarde kan toevoegen, ook als ie niet verplicht is.

In grote lijnen geldt volgens mij 'hoe groter je toko, hoe meer waarde een accountant zou kunnen toevoegen'

 

Uit je posts krijg ik de indruk dat je een eenmanszaak hebt. Dan is een accountant volgens mij niet snel van toegevoegde waarde, maar ik laat me heel graag op andere gedachten brengen. Er zijn weinig accountants actief op HL.

 

 

Zoek in elk geval iemand uit wiens expertise aansluit op jouw huidige bedrijf en het bedrijf in de nabije toekomst. Het heeft niet zoveel zin om iemand in de arm te nemen die gewend is om internationale miljoenenconstructies op te tuigen als je daar toch niks mee wil. Maar een administrateur die helemaal geen kaas heeft gegeten van fiscale zaken (eigen-parochie-alert ;-)) zou ik je ook afraden, voor je het weet zit je alsnog zelf op een internetforum uit te zoeken hoe het ook al weer zat met investeringsaftrek, omdat je boekhouder het ook niet weet.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 1

Tja het is een beetje vreemd om mezelf hier nu te gaan aanprijzen, omdat er ook hele goede administratiekantoren zijn.

 

Een accountant is echter een wettelijk beschermde titel naar een bepaalde opleidingsniveau.

Namelijk HEAO-AA of de Universitaire RA opleiding met drie jaar verplichte praktijkstage, welke afgerond wordt met een scriptie te verdedigen voor een commissie. Als accountant ben ik ook onderworpen aan voorshriften hoe ik mijn werkzaamheden moet uitvoeren (een soort van ISO). Voor mijn eigen praktijk heb ik daartoe het afgelopen jaar ook een kwaliteitstoetsing gehad van de Nederlandse Beroepsvereniging van Accountants (NBA) Bovendien ben ik verplicht om elk jaar 40 uur aan cursussen te volgen per jaar.

 

Voor het administratiekantoor is er het NOAB keurmerk, maar deze heeft toch duidelijk veel minder van de bovenstaande verplichtingen en niet alle administratiekantoren hebben dit keurmerk. Deze bovenstaande verplichtingen zijn in het leven geroepen, vanwege het feit dat je van een accountant meer kwaliteit mag verwachten dan een administratiekantoor. Op basis van de opleiding en praktijk denk dat ik dat dat ook zo is, maar zoals overal zijn er goeden en slechten ook bij accountants- en administratiekantoren.

 

Een tip is in ieder geval verdiep je goed in je eigen situatie aan de hand van informatie, beschikbaar via KvK belastingdienst en ga niet over één nacht ijs. Overleg met meerdere kantoren en vraag ook een duidelijke prijs met urenindicatie op. Let bijvoorbeeld goed op hoe vlot iemand zijn antwoord formuleert. Moet hij lang over simpele vragen na denken dan zou mij dat geen goed gevoel geven. Ik denk dat je nu wel even voldoende bagage hebt om de komende week over na te denken.

 

Ik wens je heel veel succes bij het ondernemerschap.

Dan volgt hier ook nog even de Ster met reclame voor accountants

Leeg

Link naar reactie
  • 1

Nu wordt het helemaal mooi:

De belastingdienst gebeld met mijn vragen.

Ze zeiden dit over de investeringsaftrek voor de verbouwing:

Laminaat valt onder onderhoud en moet direct op de kosten geboekt worden.

Het is geen verbetering van het pand...... Dus ook geen investeringsaftrek.

 

Wat is nu wijsheid??

Link naar reactie
  • 0

Beste Piet,

 

Ik kan je gerust stellen ;D

 

Link naar belastingdienstsite

 

Kijk even onder het kopje kosten aftrekken. Je ziet vervolgens dat de belastingdienst zelf aangeeft dat je de kosten moet afschrijven. Dit ondersteund mijn verhaal en uitgangspunten. Je zou de belastingdienst nog eens kunnen bellen en dit voorleggen.

 

Ik zou het overigens op prijs stellen als iemand in een reus commentaar geeft op mij en mijn beroepsgroep, dat hij mij eerst de mogelijkheid geeft om uitleg te geven of verantwoording af te leggen.

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Wel investeringsaftrek inderdaad, want het is gewoon een verbetering aan je pand.

 

Als je het dan zakelijk blijft gebruiken in bijvoorbeeld een nieuw pand dan kan je het daar gewoon weer in leggen en laten staan op je balans.

 

Verkoop je het of breng je het over naar prive (bijvoorbeeld bij stoppen met de zaak):

 

Als je binnen 5 jaar het laminaat uit het pand haalt naar prive of verkopen dan kan dit wel consequenties hebben als het moeten bijtellen van de investeringsaftrek (desinvesteringbijtelling) en eventueel het moeten nemen van een boekwinst. Maar in de praktijk zal laminaat na een jaar of 2 of 3 toch al nauwelijks meer iets waard zijn en dan zijn de fiscale consequenties nihil.

Leeg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.