Sinds 2009 hebben wij een boot op onze zakelijke balans (man/vrouw firma) staan. Deze is gebouwd voor de verkoop. Bouwkosten zijn geboekt in de zaak.
Omdat verkoop niet is gelukt, gebruiken wij de boot privé.
De financiering van de boot is geheel afbetaald vanuit privé. (43/m ingebracht)
Nu spelen er een aantal zaken:
-de boot staat nog steeds te koop bij een bemiddelaar
-de waarde van de boot is flink gedaald: balanswaarde 50/m, vraagprijs 44,5/m incl. BTW = 36,8/m ex.
- ik wil afwaarderen in boekjaar 2012 met 10/m
Nu zegt mijn boekhouder dat ik alleen mag afwaarderen met een taxatierapport, terwijl ik denk dat de verkoopwaarde bepalend is.
Verder wil ik graag weten of we de boot ook naar privé kunnen overboeken en wat daarvan de fiscale consequenties zijn. Moet ik dan bv. meteen BTW afdragen?
En voor welk bedrag kan ik de boot dan overnemen?
Ik heb op het internet gezocht maar kan over deze materie niets vinden.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Warb
Warb
Sinds 2009 hebben wij een boot op onze zakelijke balans (man/vrouw firma) staan. Deze is gebouwd voor de verkoop. Bouwkosten zijn geboekt in de zaak.
Omdat verkoop niet is gelukt, gebruiken wij de boot privé.
De financiering van de boot is geheel afbetaald vanuit privé. (43/m ingebracht)
Nu spelen er een aantal zaken:
-de boot staat nog steeds te koop bij een bemiddelaar
-de waarde van de boot is flink gedaald: balanswaarde 50/m, vraagprijs 44,5/m incl. BTW = 36,8/m ex.
- ik wil afwaarderen in boekjaar 2012 met 10/m
Nu zegt mijn boekhouder dat ik alleen mag afwaarderen met een taxatierapport, terwijl ik denk dat de verkoopwaarde bepalend is.
Verder wil ik graag weten of we de boot ook naar privé kunnen overboeken en wat daarvan de fiscale consequenties zijn. Moet ik dan bv. meteen BTW afdragen?
En voor welk bedrag kan ik de boot dan overnemen?
Ik heb op het internet gezocht maar kan over deze materie niets vinden.
Wie weet hier meer van?
Bedankt alvast!
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
13 antwoorden op deze vraag