• 0

Overnemen boot van zaak naar privé

Sinds 2009 hebben wij een boot op onze zakelijke balans (man/vrouw firma) staan. Deze is gebouwd voor de verkoop. Bouwkosten zijn geboekt in de zaak.

Omdat verkoop niet is gelukt, gebruiken wij de boot privé.

De financiering van de boot is geheel afbetaald vanuit privé. (43/m ingebracht)

 

Nu spelen er een aantal zaken:

-de boot staat nog steeds te koop bij een bemiddelaar

-de waarde van de boot is flink gedaald: balanswaarde 50/m, vraagprijs 44,5/m incl. BTW = 36,8/m ex.

- ik wil afwaarderen in boekjaar 2012 met 10/m

Nu zegt mijn boekhouder dat ik alleen mag afwaarderen met een taxatierapport, terwijl ik denk dat de verkoopwaarde bepalend is.

Verder wil ik graag weten of we de boot ook naar privé kunnen overboeken en wat daarvan de fiscale consequenties zijn. Moet ik dan bv. meteen BTW afdragen?

En voor welk bedrag kan ik de boot dan overnemen?

 

Ik heb op het internet gezocht maar kan over deze materie niets vinden.

 

Wie weet hier meer van?

 

Bedankt alvast!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb hier, gelukkig voor u, niet veel verstand van maar dit is een vraag die ik wel interessant vind vanwege de specifieke omstandigheden. U heeft dus een boot laten bouwen bij een werf om die zelf te gaan verkopen. In de tussentijd gebruikt u de boot privé en houdt alle kosten zakelijk. Ik ben geen fiscalist maar het lijkt mij überhaupt heel sterk dat dit mag.

 

Indien u zelf een werf heeft en voor uw boterham boten bouwt of regelmatig in- en verkoopt en dus bestendig handelaar bent is het zakelijke bezit normaal en gerechtvaardigd. Maar elders een boot laten bouwen en te koop zetten via een bemiddelaar om er vervolgens jaren zelf in te varen lijkt mij onwettig. En dan denk ik niet eens in een grijs gebied maar donker zwart.

 

Dan vraag ik me vervolgens af waarom de fiscus het activeren van de boot op de balans heeft toegestaan, als dat al is gebeurd?

 

Ben heel benieuwd wat onze fiscalisten/accountants/boekhouders hier over te melden hebben. Want als het toch mag dan laat ik dit jaar nog een Camper bouwen die ik vervolgens voor veel geld te koop zet. ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Omdat Hans zo nieuwschierig is zal ik een poging tot een antwoord doen, met het risico dat ik verbeterd wordt ;D maar dat neem ik maar voor lief :)

 

De eerste vraag die bij mij opkomt is: wat zijn jouw activiteiten, want heel vaak mag je een boot niet eens op de zaak zetten.

Daar zul je toch echt een hele goed reden voor hebben, want anders ga je direct al de boot ;D in.

Sorry voor het woordgrapje. Het kan zelfs zo erg zijn dat als de boot onterecht op zaak is gezet dat alles dmv de foutenleer gecorrigeerd wordt.

 

Volgens mij gelden er overigens ook diverse aftrekbeperkingen als de überhaupt boot al op de zaak mag staan, zeker vanwege het privé-karakter. (Ik denk zowel voor de IB als de BTW; dit is echter specialistenwerk)

 

Beantwoording van je vragen: voor afwaardering is denk ik inderdaad een onafhankelijke taxatie nodig ook gezien het belang zal je dan moeten aantonen dat de boot echt zoveel minder waard is geworden. Als accountant zou ik dat zelfs willen om iets niet te hoog in de boeken te zetten.

 

Als de boot inderdaad voor veel minder daadwerkelijk is verkocht aan een derde (let op: reële marktprijs) dan mag je wel afwaarderen, maar nu is nog niets zeker over de opbrengst.

 

Als het toegestaan is om de boot zowel voor inkomstenbelasting en de btw op de zaak te zetten, dan vraag ik mij af of je de boot zo maar even over kunt gaan halen naar privé fiscaal. Dit heet een keuzeherziening en daar moeten dan gegronde redenen voor zijn, die er in praktijk vaak niet zijn. (als het zou kunnen zou dit betekenen btw afdragen en ook het verlies in mindering brengen) Overbrengen gaat tegen de waarde in het economisch verkeer en dat zal dan waarschijnlijk de taxatiewaarde zijn.

 

Leeg

Link naar reactie
  • 0

In grote lijnen is het als volgt:

Hoofdregel is kostprijs minus afschrijvingen, tenzij de bedrijfswaarde lager is. Dan waardeer je af. Als je afwaardeert doe je dat op lagere bedrijfswaarde.

 

Als je de onderneming zelf voortzet en het productiemiddel niet vervangt moet je de bedrijfswaarde afleiden uit de opbrengst van de productie waar het productiemiddel zijn bijdrage aan levert; de waarde als onderdeel van het productieproces.

 

De verkoopwaarde (wat levert het op op de markt) in relatie tot de afwaardering is niet bepalend omdat die uitgaat van losse verkoop van het activum; niet als onderdeel van het productieproces.

 

Wat voor onderneming is het, wat is de functie van de boot in jullie productieproces? Vervoer je toeristen op de Biesbosch, heb je een zeilschool? Dan zal de boot best onderdeel van het productieproces kunnen zijn.

 

Heeft de boot niets met de activiteiten van jullie vof uit te staan dan zie ik niet zo snel dat waarom de boot ondernemingsvermogen zou moeten zijn; ze had op de balans niet thuisgehoord.

 

Is er voor het privegebruik een vergoeding betaald, een rentevergoeding voor de financiering, is er uberhaupt iets verrekend voor het privevoordeel dat je gehad hebt?

 

Succes met de afwikkeling.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben een paar dagen niet op de zaak geweest, daarom mijn late reactie op alle speculaties :)

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

 

Wij hebben een jachtservicebedrijf (techniek voor boten dus) en mijn man heeft eenmalig een sloep laten ontwerpen en zelf gebouwd, met de bedoeling deze te verkopen.

Als demoboot hebben wij hier mee gevaren. Verkoop lukt helaas niet en wij willen de boot wel in privé overnemen om te gebruiken.

Het gaat mij er met name om of ik bij verkoop aan onszelf meteen de btw moet afdragen en tegen welke prijs ik kan overnemen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat werpt inderdaad een heel ander ligt op de zaak. Je boot behoort niet tot de bedrijfsmiddelen (dus geen keuzeherziening etc), maar tot de voorraad.

Ik verwacht dan dat je de boot waarschijnlijk (weet ik niet zeker) tegen de kostprijs/inkoopwaarde over kunt brengen naar privé en dat er vervolgens over deze inkoopwaarde BTW afgedragen moet worden.

 

 

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Dat werpt inderdaad een heel ander licht op de zaak. Ik begrijp dan weer niet waarom de boot tot de voorraad gerekend zou moeten worden. Met de toelichting zou ik, nogmaals als niet ter zake kundige, de boot bestempelen als prototype.

Dan had je volgens hier moeten afschrijven in 5 jaar en bij tussentijdse verkoop afhankelijk van de opbrengst een boekverlies of winst gekregen. Waarom zou je de boot willen overbrengen naar privé? Wederom benieuwd hoe anderen hier naar kijken. :

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Hans,

 

De link waar je naar verwijst gaat over het kopje immateriële vaste activa.

Dit zijn niet tastbare producten. Zoals goodwiil, concessie/licenties, onderzoek en ontwikkeling (is een geheel nieuw product op de markt brengen), software.

 

Een boot is een tastbaar product en zal daar dus in ieder geval niet onder vallen.

 

De regel is dat als je iets aan houdt voor de verkoop, dan heb je niet de intentie om het duurzaam aan je bedrijf ter beschikking te stellen. Derhalve moet rubicering plaats vinden van vast activa ( > 1 jaar) naar vlottende activa (< 1 jaar).

Ik hoop dat dit mijn redenatie iets verduidelijkt.

Leeg

Link naar reactie
  • 1

Ik heb gezocht op "ontwikkeling en vervaardiging van prototypes" en vond die tekst vrijwel letterlijk in bovenstaande link.

 

Overeenkomstig het besluit van 8 oktober 1976 kunnen als kosten van onderzoek en ontwikkeling onder de immateriële vaste activa worden geboekt de kosten van onderzoek, vervaardiging en ontwikkeling van prototypes en van produkten, uitvindingen en know-how, die nuttig zijn voor de ontwikkeling van de toekomstige activiteiten van de onderneming.

 

Deze kosten van onderzoek en ontwikkeling kunnen slechts op het actief worden geboekt voor zover hun kostprijs niet hoger is dan een voorzichtige raming van hun gebruikswaarde of hun toekomstig rendement voor de onderneming (artikel 25, eerste lid).

 

Worden deze kosten geactiveerd dan moeten ze worden afgeschreven volgens de normale regels (artikel 28, § 2, eerste en tweede lid). Een afschrijving over meer dan vijf jaar moet in de toelichting worden verantwoord (artikel 28, § 2, vierde lid).

 

Hier lees ik dan weer dat het prototype ondergeschikt is aan de kennis (immaterieel) die er in vervat zit.

 

Maar ik moet hier gewoon wegwezen en het aan de "echte" deskundigen overlaten. Snap best dat de boot zelf materieel is maar het is te ingewikkeld voor mij. ;D

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Hans,

 

Complimenten voor je uitstekende vraag. Theoretisch zouden er wellicht nog mogelijkheden kunnen liggen.

Ik ben altijd dol op externe verslaggeving en jaarrekeningrecht geweest en daarom geef ik voor de liefhebber graag wat meer uitleg. Ik wil nog even aangeven dat mijn antwoorden primair zijn ingegeven vanuit het verslaggevingskader in BW 2 Titel 9 en de Richtlijnen voor de Jaarverslaggeving. Dit is in eerste instantie waar een BV zich aan moet houden, maar deze worden ook vaak bij eenmanszaken en vof's als algemeen geaccepteerde grondslagen voor de jaarrekening gebruikt. Ik verwacht hier dat de fiscale waardering de waardering in de jaarrekening volgt.

 

Theoretisch kader

Bij het ontwikkelen van een nieuw product wordt er eerst vaak onderzoek gedaan. Deze kosten zijn vaak te algemeen om te activeren. De kosten van ontwikkeling hangen vaak direct samen met een product wat op de markt wordt gebracht. Theoretisch gezien zouden er wellicht zaken geactiveerd kunnen worden. Hiertoe dient echter een uitgebreide analyse gemaakt te worden van de ontwikkelingskosten en onderzoekskosten. Ik zal proberen wat voorbeelden te bedenken om het wat meer handen en voeten te geven. Er zou bijvoorbeeld een analyse plaats kunnen hebben gevonden van de markt voor boten om na te gaan of het zinvol is om aan dit project te beginnen. (Dit neigt meer naar onderzoekskosten en kosten die direct naar het resultaat gaan.) Als vervolgens is vastgesteld dat er een markt is voor een bepaalde soort boot en die wordt bijvoorbeed de komende in series geproduceerd, dan zullen er in dit bijvoorbeeld ontwerptekeningen en prototypes gemaakt worden (dit neigt naar ontwikkelingskosten en deze kunnen inderdaad zoals jij zegt geactiveerd kunnen worden als er voldoende toekomstige economische voordelen zijn. Lees hier winst)

 

Praktische uitwerking in deze casus

In mijn afweging om de boot over te brengen naar de voorraden heb ik mede overwogen dat de boot niet verkoopbaar is. Voor het ontwikkelde product is eigenlijk helemaal geen markt. Als je namelijk kosten van onderzoek en ontwikkeling wilt activeren dan moeten er voldoende toekomstige economische voordelen zijn die deze kosten die op de balans gezet worden goed maken. Anders dan 'blaas' je namelijk je balans op en laat je een te hoog eigen vermogen zien. Maar in dit specifieke geval zou ik ook de uitgebreide analyse maken zoals hierboven is beschreven.

 

Stel gerust nog een vraag :)

 

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen heren,

 

Dank voor uw reacties.

Als ik bovenstaande goed begrijp zou de boot dan moeten worden overgebracht naar de vlottende activa. Maar dan is er geen afschrijvingsmogelijkheid meer.

Als we de boot tegen kostprijs over moeten boeken naar privé dan kan het voor mij niet uit, want de inkoopwaarde is inmiddels hoger dan de huidige waarde. Ook de boekwaarde is hoger van de huidige waarde.

Dan zou er dus een taxatierapport moeten komen neem ik aan. Om ofwel de boekwaarde aan te passen, ofwel over te nemen in privé.

 

Met vriendelijke groet,

Karin

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Warb,

 

Ik weet niet of de belastingdienst het toe staat om een boot met verlies naar privé over te boeken.

Ik denk dat ze waarschijnlijk een ondergrens als inkoopwaarde/kostprijs gaan stellen, anders financiert de belastingdienst voor een gedeelte jouw boot en het verlies op jouw boot, zodat jij er in privé je voordeel mee kunt doen, ik denk niet dat ze dat van plan zijn als ze daar achter komen.

 

Als je boot wel op de zaak laat staan, dan zie ik wel mogelijkheden om de boot af te waarderen, inderdaad op basis van taxatie.

Leeg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    6 leden, 295 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.