• 0

Huurverhoging na contract beeindiging ??

Goede dag allemaal,

 

Wij hebben in 2007 een winkel gehuurd. Het contract liep tot 2010. Daarna hebben we de huur verlengd, en uiteindelijk op gezegd in 2013. Wij zijn sind juni 2013 verhuisd naar een ander adres. Maar onze borg van dat huurcontract is nog steeds niet aan ons terug betaald. Na dat ik meerdere keren contact zocht, kreeg ik te horen van de verhuurder dat ik maar een gedeelte van mijn borg terug zou krijgen, omdat ik al die jaren (2007 tot 2013) geen huurverhoging had betaald, en nu dat hij dat gaat verrekenen met mijn borg.

Het zit zo. In het huurcontract van 2007 staat er wel dat "de huurprijs zal jaarlijks op 1 juli worden verhoogd overeenkomstig artikel 4 van de algemene bepalingen".

Maar : al die jaren heb ik nog nooit van de verhuurder gehoord over de huurverhoging. Deze man was altijd aardig geweest. Elke keer als wij elkaar spraken, vroeg ie hoe het met de zaak gaat, en zegt altijd dat ik geen zorgen hoeft te maken, dat hij mij niet nog moeilijker gaan doen met de huur en zo, maak je maar geen zorgen.

Toen het eerst contract is afgelopen, hebben nog een verlenging bij hem gevraagd, De huur werd toen wel met €15 verhoogd. Daarover hadden we netjes een brief gekregen, en wij vonden niet erg, Dus sinds 2010 betaalden wij netjes de nieuwe huur-bedrag. Alles ging eigenlijk prima. Tot nu, half jaar later wanneer wij de borg terug vragen gaat hij het erg gemeen doen.

 

Nu mijn vraag is: heeft hij het recht om nu, (zolang achteraf, zonder van te voren iets te kondigen) zo iets nog te verrekenen met mijn borg?

Als hij mij al die tijd had verteld, zouden we dat niet erg hadden gevonden, en netjes alles hadden betaald.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

De (geïndexeerde)huurverhoging achteraf vorderen/doorberekenen kan doorgaans, tenzij er sprake is van rechtsverwerking (verhuurder heeft laten blijken de verhoging niet door te zullen voeren).

Je moet wel rekening houden met een verjaringstermijn van 5 jaar, de verhuurder kan dus alleen de verhoging terugvorderen vanaf 1-1-2009 (daarbij heb ik 1-1-2014 aangehouden als stuitingsdatum) waarbij iedere maand zijn eigen verjaringstermijn kent (dus huur over 1-2-2009 verjaart op 1-2-2014, die van 1-3-09 op 1-3-14 etc.)

 

Dus op je vraag of hij die verhoging alsnog in rekening mag brengen zou ik (zonder je overeenkomst te zien) een bevestigend antwoord geven.

Op de vraag of hij die mag verrekenen zou ik een afwijzend antwoord geven. Borg wordt doorgaans niet bedongen ter zekerheid van te betalen huurpenningen. In dat geval wordt niet voldaan aan de vereisten van verrekening.

 

De praktijk is uiteraard wat weerbarstiger.

 

Als hij mij al die tijd had verteld, zouden we dat niet erg hadden gevonden, en netjes alles hadden betaald.

 

Hoewel je juridisch wellicht een punt hebt, kun je natuurlijk afwegen hoeveel moeite (en kosten) het je waard is ook op dat punt gelijk te krijgen. Als je in principe geen moeite hebt met de indexering, dan is al die moeite je misschien wat veel van het goede.

 

p.s. de juridische overwegingen zijn gebaseerd op algemene aannames. In je huurcontract kunnen uiteraard andere afspraken gemaakt zijn. Je mag me dat contract altijd even sturen, dan lees ik er graag even voor je doorheen!

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Aangezien er tussentijds een verhoging heeft plaatsgevonden die vastgelegd is, denk ik dat de verhuurder het recht op indexering verwerkt heeft.

 

Hoezo tussentijds? Zoals ik het lees is het contract verlengd tegen nieuwe condities (nl verhoging van de huurprijs), dat de verhuurder hiermee een indexering heeft beoogd staat imho niet vast.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.