• 0

Eindbalans niet kloppend

Hoi iedereen,

 

Ik ben momenteel bezig met het schrijven van een ondernemingsplan. Nu ben ik vrij nieuw in de wereld van de boekhouding en ik loop tegen een probleem aan. De beginbalans, exploitatiebegroting en de liquiditeitsbegroting zijn wel gelukt.

 

Echter wil ik de eindbalans op stellen na 1 jaar maar ik krijg hem maar niet kloppend. Daarom wil ik vragen of iemand mij kan vertellen hoe ik wijzigingen moet doorvoeren. Dan weet ik of ik het wel goed doe maar misschien een rekenfout maak of dat ik het verkeerd aanpak.

 

Wanneer je bijvoorbeeld op je inventaris 200 totaal afschrijft (zijn alleen voorbeeld getallen), waar laat je dan die 200 om het te compenseren en je balans sluitend te krijgen? Moet je die 200 afhalen van je banksaldo of het Eigen Vermogen.

Of als je 1000 euro aflost van een lening, gaat dan je Eigen Vermogen omlaag of je banksaldo?

 

Dan nog het nieuwe Eigen Vermogen. Daar kom ik totaal niet uit. Volgens de regel EV begin + nettowinst - prive uit + prive inkomsten, krijg ik hem niet kloppend.

 

Graag hoor ik van jullie hoe ik dit moet aanpakken, alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo kivitjeeh,

 

Welkom op HL

 

Het is toch vooral een kwestie van logisch nadenken wat er "in de echte wereld" gebeurd. Maar je vraag gaat in elk geval de lastigst te begrijpen posten van het boekhouden..

 

De basisregel is dat bedragen die je uitgeeft ook kosten zijn en bedragen die je ontvangt ook opbrengsten zijn. maar voor afschrijvingen en leningen geld dat niet.

 

Afschrijvingen zijn namelijk wel kosten, maar geen uitgaven (de bankstand muteert niet op moment van afschrijven, die is gemuteerd, daarmee gecombineerd is het ook logisch dat Investeringen (in bijv inventaris) wel uitgaven zijn, maar nog geen kosten.

Bij deze gelieerde posten werkt de balans dus als "tussenstation" tussen het moment van uitgave en het moment van verantwoorden als kosten.

 

Een lening is wat simpeler, dat word nooit kosten of ziet nooit de winst en verliesrekening, Bij het aangaan van een lening heb je dus wel een ontvangst, maar geen opbrengst, je neemt het op als schuld op de balans, bij de aflossing heb je wel een uitgave maar geen kosten. Alle mutaties op de lening gebeuren dus op de balans tussen de rekeningen "lening" en "bank", alleen de rente die je op de lening betaald gaat van de bank af en komt in de kosten.

Kortom een lening muteert nooit het eigen vermogen maar altijd de bank. (en soms de kosten waar het om rente gaat)

 

wat gebeurd er met afschrijvingen?

Die gaan als kosten naar de winst en verliesrekening. aan het eind van het jaar gaat het totaal saldo van de winst en verliesrekening naar het eigen vermogen.. kortom indirect muteren afschrijvingen het eigen vermogen, maar pas op dat je niet eerst je verwachte winst of verlies muteert op het eigen vermogen en daarna nog een keer je balansposten gaat salderen met het EV want dan gaan dingen dubbel.

 

Je moet dus opletten dat je alle posten maar 1x telt en niet allerlei vage dubbeltellingen krijgt.

 

prive stortingen en prive opnames muteren ook altijd alleen over de balans, als jij geld stort gaat je bank saldo omhoog (of word minder negatief) en je eigen vermogen ook. Als jij geld opneemt voor priveuitgaven werkt het andersom.

 

Het opstellen van een sluitende eind balans kan een behoorlijke opgave zijn.

Belangrijk om te onthouden zijn de basis regels.

- De balans registreert de ontvangsten en uitgaven en overbrugt evt tijdsverschillen tussen de feitelijke uitgave (of ontvangst) en moment van verantwoorden als kosten (of opbrengst)

- De winst en verlies rekening geeft de kosten en opbrengsten weer op het juiste moment

- Gedurende het jaar is de balans niet in evenwicht, het verschil moet de winst (of verlies) van het lopend boekjaar zijn. en op het einde van het jaar boek je dat saldo over naar je eigen vermogen, daarna staat je winst en verlies dus weer op 0 en is je balans weer in evenwicht.

 

Je zult voor elke post in je begroting dus vast moeten stellen wat waar verantwoord is. met bovenstaande regels in gedachte.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Erg bedankt voor het uitgebreide antwoord! Ik ben er erg mee geholpen en nu heb ik hem kloppend!

 

Alleen nog een vraag over debiteuren en crediteuren.

Wanneer ik bij de beginbalans €0,- debiteuren heb en bij de eindbalans €120,-, hoe moet ik deze dan weer verwerken?

Bij een toeneming van de debiteuren, muteert dan het Eigen vermogen? Gaat dit bij crediteuren per bank? Dus als ik bij de beginbalans €100,- heb en bij de eindbalans €600,- , muteert dan het bank/kassaldo met €500 of moet ik dit anders verwerken.

Alvast bedankt voor de moeite!

Link naar reactie
  • 0

Hallo kivitjeeh,

 

Welkom op HL

 

Het is toch vooral een kwestie van logisch nadenken wat er "in de echte wereld" gebeurd. Maar je vraag gaat in elk geval de lastigst te begrijpen posten van het boekhouden..

 

De basisregel is dat bedragen die je uitgeeft ook kosten zijn en bedragen die je ontvangt ook opbrengsten zijn. maar voor afschrijvingen en leningen geld dat niet.

 

Afschrijvingen zijn namelijk wel kosten, maar geen uitgaven (de bankstand muteert niet op moment van afschrijven, die is gemuteerd, daarmee gecombineerd is het ook logisch dat Investeringen (in bijv inventaris) wel uitgaven zijn, maar nog geen kosten.

Bij deze gelieerde posten werkt de balans dus als "tussenstation" tussen het moment van uitgave en het moment van verantwoorden als kosten.

 

Een lening is wat simpeler, dat word nooit kosten of ziet nooit de winst en verliesrekening, Bij het aangaan van een lening heb je dus wel een ontvangst, maar geen opbrengst, je neemt het op als schuld op de balans, bij de aflossing heb je wel een uitgave maar geen kosten. Alle mutaties op de lening gebeuren dus op de balans tussen de rekeningen "lening" en "bank", alleen de rente die je op de lening betaald gaat van de bank af en komt in de kosten.

Kortom een lening muteert nooit het eigen vermogen maar altijd de bank. (en soms de kosten waar het om rente gaat)

 

wat gebeurd er met afschrijvingen?

Die gaan als kosten naar de winst en verliesrekening. aan het eind van het jaar gaat het totaal saldo van de winst en verliesrekening naar het eigen vermogen.. kortom indirect muteren afschrijvingen het eigen vermogen, maar pas op dat je niet eerst je verwachte winst of verlies muteert op het eigen vermogen en daarna nog een keer je balansposten gaat salderen met het EV want dan gaan dingen dubbel.

 

Je moet dus opletten dat je alle posten maar 1x telt en niet allerlei vage dubbeltellingen krijgt.

 

prive stortingen en prive opnames muteren ook altijd alleen over de balans, als jij geld stort gaat je bank saldo omhoog (of word minder negatief) en je eigen vermogen ook. Als jij geld opneemt voor priveuitgaven werkt het andersom.

 

Het opstellen van een sluitende eind balans kan een behoorlijke opgave zijn.

Belangrijk om te onthouden zijn de basis regels.

- De balans registreert de ontvangsten en uitgaven en overbrugt evt tijdsverschillen tussen de feitelijke uitgave (of ontvangst) en moment van verantwoorden als kosten (of opbrengst)

- De winst en verlies rekening geeft de kosten en opbrengsten weer op het juiste moment

- Gedurende het jaar is de balans niet in evenwicht, het verschil moet de winst (of verlies) van het lopend boekjaar zijn. en op het einde van het jaar boek je dat saldo over naar je eigen vermogen, daarna staat je winst en verlies dus weer op 0 en is je balans weer in evenwicht.

 

 

Als ik aanneem dat de winst bij de debet zijde komt te staan gedurende het jaar, zal het overboeken ervan naar de credit zijde, er toch voor zorgen dat er geen balans meer is?

Link naar reactie
  • 0

Nee de winst wordt gedurende het jaar geparkeerd. Pas bij de afsluiting wordt de winst toegevoegd (passief geboekt) naar het eigen vermogen. Simpel voorbeeld:

 

Balans 1-1 is leeg

Winst boekjaar is 100 (100 omzet, geen kosten)

Privé opnames 50

Banksaldo 31-12 is 50

 

Dan boek je:

 

Bank 100

Aan omzet 100

 

Privé 50

Aan bank 50

 

Op dat moment is de winst onderaan de W&V: 100

 

De 'balans' is

Actief: Passief

Bank 50 EV -50

 

Door nu die 100 van de W&V te boeken op het EV klopt de eindbalans en is de W&V weer schoon voor de start van het nieuwe jaar.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.