• 0

Deel van factuur als lening laten betalen

Hallo,

Voor een startende opdrachtgever werk ik aan een project en krijg betaald per uur. Omdat de middelen van de opdrachtgever nog beperkt zijn hebben we afgesproken dat de opdrachtgever per maand mij maximaal een bedrag van XXXX euro kan betalen. Het verschil met wat ik anders zou krijgen (aantal uur * tarief) word omgezet in een achtergestelde lening en krijg ik later in termijnen terugbetaald. Of niet, als het bedrijf failliet gaat natuurlijk.

Nu vraag ik mij af hoe ik dit moet aanpakken met factureren.

Moet ik het bedrag van (aantal uur * tarief) factureren en die gedeeltelijk laten betalen en het restant als lening in de boekhouding opnemen?

Of zou ik de maand verdelen over twee facturen: 1 met het afgesproken bedrag van XXXX euro en een andere factuur voor het bedrag dat aan de lening wordt toegevoegd?

Ik heb begrepen dat is sowieso de BTW van het gehele bedrag moet betalen. Kan ik dat later dan weer terugvragen als de lening niet kan worden terugbetaald?

Of is er misschien een betere manier om dit aan te pakken?

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik zou gewoon het totaalbedrag factureren en dan met de opdrachtgever afspreken wanneer hij het betaalt. Lijkt mij het makkelijkste in de boekhouding. Met leningen krijg je toch al gauw te maken met rente enzo. Nadeel van alvast factureren zonder dat er wordt betaald, is dat je de btw al moet afdragen. Daar tegenover kan de opdrachtgever de btw ook weer terugvragen, dus wellicht kun je afspreken dat hij wel alvast de btw betaalt.

Zelfstandige loonslaaf

• 0

Moet ik het bedrag van (aantal uur * tarief) factureren en die gedeeltelijk laten betalen en het restant als lening in de boekhouding opnemen?

Of zou ik de maand verdelen over twee facturen: 1 met het afgesproken bedrag van XXXX euro en een andere factuur voor het bedrag dat aan de lening wordt toegevoegd?

Ik zou één factuur maken waarop je alle werkzaamheden in beeld brengt.

Ik heb begrepen dat is sowieso de BTW van het gehele bedrag moet betalen. Kan ik dat later dan weer terugvragen als de lening niet kan worden terugbetaald?

Als de factuur (gedeeltelijk) betaald is met een lening dan is de factuur voldaan. Er is dan ook geen BTW meer terug te vorderen - het enige wat niet voldaan is is namelijk de lening en hier zit geen BTW op.

In jouw plaats zou ik:

[*]het hele bedrag factureren;

[*]jouw klant betaalt het afgesproken bedrag én de volledige BTW - die krijgt de klant immers ook weer terug;

[*]een deel van de factuur blijft open staan - dit is dan geen lening maar een openstaande debiteur;

[*]indien het openstaande deel van de facturen onibaar blijkt te zijn is de BTW (gedeeltelijk) terug te vorderen, dit beperkt het verlies dus nog meer.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

Hallo Dennis,

Bedankt voor de informatie. Ik heb uiteindelijk alle uren gefactureerd met 21% BTW en daar een bedrag zonder BTW vanaf getrokken: het deel dat in de lening gaat.

Openstaande facturen waren niet gewenst, en uiteindelijk gaat ontvangen BTW toch direct door naar de Belastingdienst :)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar