• 0

Winst uit onderneming / startende boekhouder

Goedendag,

 

Hieronder heb een aantal vragen opgesteld, maar eerst een schets van de situatie van een startende onderneming / zzp'er. Mijn bron van inkomsten zijn uit loondienst. Ik start werkzaamheden daarnaast.

 

Volgens mij voldoe ik niet aan de eisen om m'n onderneming in te gaan schrijven bij de KvK, aangezien ik echt een starter ben en eigenlijk één klant heb. Wat ik wel begrijp vanuit de website van de belastingdienst, is dat ik een ondernemer voor de inkomstenbelasting ben. Omdat de 'winst' niet voortvloeit uit een hobby of de familiesfeer. Waar mijn tijd nu in zit, is de voorbereiding. Dit is in principe vorig jaar augustus gestart, omdat ik toen zelf een website ben gaan maken. Voor het domein en de hosting heb ik een factuur. Ook heb ik toen een laptop en printer aangeschaft. Eerlijk gezegd is het gebruik gemixt. Van privé, studie en zakelijk. Ik werk vanuit huis. Daar dacht ik aan de kosten van internet, de energie en wellicht Office 365 (wel de Home Edition), maar dit lijkt me meer iets voor toekomstige kosten, omdat ik amper tijd aan de onderneming kwijt ben geweest in 2013.

 

Hieronder heb ik een aantal vragen opgesteld en heb indien van toepassing mijn eigen idee daarover erachter geplaatst:

 

• Heb ik een var nodig? Nee.

• Mag ik aangifte omzetbelasting doen? Nee.

• Moet ik zolang ik geen btw aangifte hoef te doen, een factuur aanmaken inclusief btw? Ja. Want dit betreffen geen vrijgestelde werkzaamheden.

• Hoe bereken ik de winst die voortvloeit uit de onderneming? Misschien door de gemaakte kosten -inclusief btw- van de omzet te minderen. Lijkt me logisch, maar niet helemaal doordat ik nog geen btw aangifte hoef te doen.

• Zal deze winst opgeteld worden bij het verzamelde inkomen uit loondienst en daarover -als totaal- een berekening worden gemaakt?

• Mag ik bijvoorbeeld laptop en printer nog minderen van de inkomsten bij de IB aangifte 2014?

• Is er ergens iets terug te vinden over kosten die gedeeld zijn voor zowel privé als zakelijk? En met welk % deze zakelijk geboekt mogen worden?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

• Heb ik een var nodig? Nee.

 

Eens. Een VAR heb je nooit nodig. Het kan wel zijn dat de opdrachtgever er om vraagt. Je hoeft de VAR dan niet te overleggen. Of de opdrachtgever dan nog met je wil samenwerken valt dan te bezien.

 

• Mag ik aangifte omzetbelasting doen? Nee.

 

Sterker nog, zonder een OB-nummer kun je niet eens aangifte Omzetbelasting doen.

 

• Moet ik zolang ik geen btw aangifte hoef te doen, een factuur aanmaken inclusief btw? Ja. Want dit betreffen geen vrijgestelde werkzaamheden.

 

Ho, hier even stoppen. Zonder omzetbelastingnummer kun je nooit met BTW factureren, of de diensten nu vrijgesteld zijn of niet. Het antwoord is luidt dus "nee", voor zolang als je nog geen ondernemer voor de OB bent.

 

• Hoe bereken ik de winst die voortvloeit uit de onderneming? Misschien door de gemaakte kosten -inclusief btw- van de omzet te minderen. Lijkt me logisch, maar niet helemaal doordat ik nog geen btw aangifte hoef te doen.

 

Winst = omzet -/- kosten, waarbij de BTW vooralsnog kostprijsverhogend werkt.

 

• Zal deze winst opgeteld worden bij het verzamelde inkomen uit loondienst en daarover -als totaal- een berekening worden gemaakt?

 

Ja, tenzij er nog bijvoorbeeld een beroep gedaan kan worden op de MKB-winstvrijstelling.

 

• Mag ik bijvoorbeeld laptop en printer nog minderen van de inkomsten bij de IB aangifte 2014?

 

De kosten mogen op de omzet in mindering gebracht worden. Dus ook de zakelijke kosten voor een laptop en een printer. De vraag is of je deze kosten in één keer mag nemen of dat je moet afschrijven op de aanschafkosten.

 

• Is er ergens iets terug te vinden over kosten die gedeeld zijn voor zowel privé als zakelijk? En met welk % deze zakelijk geboekt mogen worden?

 

Dit gaat naar verbruik. Dus afhankelijk van de hoeveelheid zakelijk gebruik kun je de kosten in mindering brengen.

 


 

Wat mij meer zorgen baart is je inleiding:

 

Volgens mij voldoe ik niet aan de eisen om m'n onderneming in te gaan schrijven bij de KvK, aangezien ik echt een starter ben en eigenlijk één klant heb.

 

Ga je ook maar één klant houden? Vermoedelijk zal de BD dit beschouwen als een (al dan niet verkapt) dienstverband. Met één opdrachtgever kun je heel moeilijk een onderneming drijven. Dit is een groot potentieel probleem voor jouw opdrachtgever, weet hij waaraan hij gaat beginnen?

 

Wat ik wel begrijp vanuit de website van de belastingdienst, is dat ik een ondernemer voor de inkomstenbelasting ben.

 

Dat is dus maar de vraag. Wel pleeg je veel handelingen die je zouden kunnen kwalificeren als ondernemer (website, reclame etc.). Lijkt mij een gevalletje maatwerk om dit fiscaal in goede banen te leiden. Bij een (verkapt) dienstverband kan er nooit sprake zijn van ondernemerschap voor de inkomstenbelasting.

 

Ik begrijp dat je boekhoudkundige werkzaamheden gaat verrichten. Met de huidige stand van jouw kennis, en dit bedoel ik niet rot maar reëel, zou ik mij verre houden van fiscale advisering. Dat hoeft dus niets te betekenen voor de kwaliteit van jouw boekhoudkundig werk, die kan uitstekend zijn.

 

Edit: en de vraag of je ondernemer voor de OB bent of niet is aan de belastingdienst voor te leggen - deze vind al heel snel iemand ondernemer voor de OB. Dit zou ook je standpunt over het ondernemerschap sterker maken.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw uitgebreide reactie. :)

 

• Heb ik een var nodig? Nee.

 

Eens. Een VAR heb je nooit nodig. Het kan wel zijn dat de opdrachtgever er om vraagt. Je hoeft de VAR dan niet te overleggen. Of de opdrachtgever dan nog met je wil samenwerken valt dan te bezien.

 

Dat is duidelijk.

 


 

• Mag ik aangifte omzetbelasting doen? Nee.

 

Sterker nog, zonder een OB-nummer kun je niet eens aangifte Omzetbelasting doen.

 

Ook dat is duidelijk.

 


 

• Moet ik zolang ik geen btw aangifte hoef te doen, een factuur aanmaken inclusief btw? Ja. Want dit betreffen geen vrijgestelde werkzaamheden.

 

Ho, hier even stoppen. Zonder omzetbelastingnummer kun je nooit met BTW factureren, of de diensten nu vrijgesteld zijn of niet. Het antwoord is luidt dus "nee", voor zolang als je nog geen ondernemer voor de OB bent.

 

Dat is ook duidelijk, dan zal ik vooralsnog zonder btw factureren.

 


 

• Hoe bereken ik de winst die voortvloeit uit de onderneming? Misschien door de gemaakte kosten -inclusief btw- van de omzet te minderen. Lijkt me logisch, maar niet helemaal doordat ik nog geen btw aangifte hoef te doen.

 

Winst = omzet -/- kosten, waarbij de BTW vooralsnog kostprijsverhogend werkt.

 

Dat is ook duidelijk.

 


 

• Zal deze winst opgeteld worden bij het verzamelde inkomen uit loondienst en daarover -als totaal- een berekening worden gemaakt?

 

Ja, tenzij er nog bijvoorbeeld een beroep gedaan kan worden op de MKB-winstvrijstelling.

 

Interessant, dat ga ik uitzoeken.

 


 

• Mag ik bijvoorbeeld laptop en printer nog minderen van de inkomsten bij de IB aangifte 2014?

 

De kosten mogen op de omzet in mindering gebracht worden. Dus ook de zakelijke kosten voor een laptop en een printer. De vraag is of je deze kosten in één keer mag nemen of dat je moet afschrijven op de aanschafkosten.

 

Mag dit alsnog bij de aangifte inkomstenbelasting voor 2014 worden opgegeven? Ik heb de inkomstenbelasting voor 2013 al ingediend. De laptop en printer zijn in 2013 aangeschaft. De laptop kostte meer dan € 450,00, de printer niet. Mag het volledige bedrag van de printer in mindering worden gebracht? Ook al gebruik(te) ik de laptop ook voor privé? De laptop zal in 5 jaar worden afgeschreven. Behalve als 3 jaar ook mag, aangezien ik het liefst per 3 jaar een nieuwe laptop koop.

 


 

• Is er ergens iets terug te vinden over kosten die gedeeld zijn voor zowel privé als zakelijk? En met welk % deze zakelijk geboekt mogen worden?

 

Dit gaat naar verbruik. Dus afhankelijk van de hoeveelheid zakelijk gebruik kun je de kosten in mindering brengen.

 

Gaat dit om een % verbruik per 24/7 of over bijvoorbeeld 40 uur per week?

 


 

Wat mij meer zorgen baart is je inleiding:

 

Volgens mij voldoe ik niet aan de eisen om m'n onderneming in te gaan schrijven bij de KvK, aangezien ik echt een starter ben en eigenlijk één klant heb.

 

Ga je ook maar één klant houden? Vermoedelijk zal de BD dit beschouwen als een (al dan niet verkapt) dienstverband. Met één opdrachtgever kun je heel moeilijk een onderneming drijven. Dit is een groot potentieel probleem voor jouw opdrachtgever, weet hij waaraan hij gaat beginnen?

 

Nee, de bedoeling is om voor een aantal ZZP’ers de administratie te boekhouden. Ik heb toevallig net één klant en om die reden ben ik nu extra actief om alles helder te krijgen. Het plan is om één keer per maand deze administratie te boekhouden. Ik hoop er snel een paar klanten bij te krijgen, maar het hoeven er niet al te veel te zijn. Drie tot vijf klanten zou ik voorlopig prima vinden. Doelende op het komende half jaar.

 


 

Wat ik wel begrijp vanuit de website van de belastingdienst, is dat ik een ondernemer voor de inkomstenbelasting ben.

 

Dat is dus maar de vraag. Wel pleeg je veel handelingen die je zouden kunnen kwalificeren als ondernemer (website, reclame etc.). Lijkt mij een gevalletje maatwerk om dit fiscaal in goede banen te leiden. Bij een (verkapt) dienstverband kan er nooit sprake zijn van ondernemerschap voor de inkomstenbelasting.

Ik begrijp dat je boekhoudkundige werkzaamheden gaat verrichten. Met de huidige stand van jouw kennis, en dit bedoel ik niet rot maar reëel, zou ik mij verre houden van fiscale advisering. Dat hoeft dus niets te betekenen voor de kwaliteit van jouw boekhoudkundig werk, die kan uitstekend zijn.

 

Volgens mij ben ik ondernemer voor de inkomstenbelasting, maar niet voor de btw, aangezien mijn werkzaamheden niet uit hobby zijn of voor familie gedaan worden. Daarnaast zou ik er winst mee willen maken. Zo zijn er meer punten die er naar mijn idee op wijzen dat ik wel ondernemer voor de inkomstenbelasting ben.

Dat over het fiscale gedeelte lijkt mij ook reëel. Ik ben nog niet lang boekhouder en ik doe er nu studie voor. Dit geef ik aan bij klanten. Wat ik aangeef is dat ik de boekhouding te doen en eventueel de btw aangifte te verzorgen. Dan hou ik rekening met een mogelijk beroep op de KOR. Een schatting maken van de af te dragen inkomstenbelasting en ZVW wordt een stuk lastiger. Ik adviseer klanten mijn boekhouding door een ervaren boekhouder te laten controleren.

 


 

Edit: en de vraag of je ondernemer voor de OB bent of niet is aan de belastingdienst voor te leggen - deze vind al heel snel iemand ondernemer voor de OB. Dit zou ook je standpunt over het ondernemerschap sterker maken.

 

Dat ga ik ze voorleggen. Ook is er binnenkort een KvK startersdag hier dichtbij. Ik ben van plan om die bij te wonen.

 


 

Link naar reactie
  • 0

Excuses voor een nieuwe post en geen edit op de vorige. Ik ga na wat denkwerk, eerst richten op een complete voorbereiding. Daarnaast kan ik me intussen beter kwalificeren om deze dienst voor iemand te voldoen. Dat kan ik nu ook, maar met meer ervaring des te beter. Ik zou ook graag meer fiscale kennis opdoen om gaten te dichten die tot de basis behoren. De combinatie van werkervaring, studie en voorbereiding lijkt me een stuk geschikter dan enthousiaste haast.

Link naar reactie
  • 0

Ja, en ik vind het tof dat hij zich niet geremd voelt om ze te stellen.

Op fiscaal gebied is er nog een wereld voor hem te ontdekken (leuk!), maar zoals Dennis ook al opmerkte:

 

Dat hoeft dus niets te betekenen voor de kwaliteit van jouw boekhoudkundig werk, die kan uitstekend zijn.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.