• 0

Alcoholverkoop bij een snackbar

Mag een cafetaria/snackbar zwak alcoholisch drank verkopen voor gebruik elders?

Zo ja, valt de zaak dan automatisch onder de winkeltijden wet?

En zo niet? Kan de gemeente naar aanleiding van een melding ( van een concurrent, die veel contacten heeft bij de gemeente ) bij èèn zaak handhaven en de rest van de zaken in de gemeente met rust laten? Het gaat om meer dan 60 zaken in dezelfde gemeente en duizenden zaken over het hele land.

Als deze wet bestaat dan hebben we het over een wet die niemand kent en die nooit eerder is toegepast ( de woorden van de gemeente )!!!!

Mijn zaak is gevestigd in het centrum, heb ik 16 jaar geleden overgenomen en nooit van zo iets gehoord!!!!

Alvast bedankt voor de interesse en de reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Als deze wet bestaat dan hebben we het over een wet die niemand kent en die nooit eerder is toegepast ( de woorden van de gemeente )!!!!

 

Hebben ze je ook de naam van deze wet doorgegeven?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Als deze wet bestaat dan hebben we het over een wet die niemand kent en die nooit eerder is toegepast ( de woorden van de gemeente )!!!!

 

Dat valt toch "gewoon" binnen de drank- en horecawet?!

 

De wet maakt verschil tussen:

 

- drank met minder dan 15% alcohol, zoals bier en wijn (inclusief port en sherry, ook wanneer het alcoholpercentage hoger is dan 15%);

- sterke drank met 15% alcohol of meer.

 

En voor cafetaria/snackbar geldt

 

Hebt u een supermarkt, levensmiddelenwinkel, snackbar, traiteurszaak, tabakspeciaalzaak of slijterij? Dan mag u bier, wijn, port en sherry verkopen. U hebt hiervoor geen vergunning nodig. U hebt ook geen vergunning nodig als u alleen bier, wijn, port of sherry verkoopt. In uw winkel mag u geen drank laten proeven.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

volgens mij hebben wij hier het antwoord?

 

QUOTE

Hebt u een supermarkt, levensmiddelenwinkel, snackbar, traiteurszaak, tabakspeciaalzaak of slijterij? Dan mag u bier, wijn, port en sherry verkopen. U hebt hiervoor geen vergunning nodig. U hebt ook geen vergunning nodig als u alleen bier, wijn, port of sherry verkoopt. In uw winkel mag u geen drank laten proeven.

UNQUOTE

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Bij Antwoord voor Bedrijven hebben we Ninos verwezen naar de informatie over verkoop van alcohol

Hier staat dat een snackbar licht-alcoholische dranken mag verkopen. Van een verband met de winkeltijdenwet is bij ons niets bekend. Er zouden nog wel regels in de Algemene Plaatselijke Verordening kunnen staan.

De gemeente zou in ieder geval moeten kunnen aangeven om welke regel (naam regeling plus artikel) het precies gaat.

 

Vriendelijke groet, Miki

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dan voor de reacties, het is duidelijk dat een snackbar zwak alcoholisch drank mag verkopen, maar valt de zaak dan onder de winkeltijden wet?

En wat betreft handhaven? Kan de gemeente zo selectief handhaven, dat ze naar aanleiding van een melding bij èèn zaak gaan optreden ( mocht het kloppen )?

 

Alvast bedankt

Gr. Ninos

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Gaat het hier misschien om een verordening APV?

 

Met een verordening (APV) kan de gemeente anders bepalen omtrent de openingstijden op werkdagen voor cafetaria's die vallen onder het Winkeltijdenwetregime. Vrijstellingen of ontheffingen kunnen onder beperkingen worden verleend. Bijvoorbeeld dat er na een bepaalde tijd geen alcohol meer verstrekt mag worden.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

T.a.v. Stevenk......het gaat hier alleen om de verkoop van alcohol voor gebruik elders en niet om schenken.

T.av. TwaBla .... In mijn eerste vraag staat duidelijk dat het om een cafetaria/snackbar gaat.

T.a.v. Qoute.....het staat niet in de verordening, de meneer van de vergunningen wijst naar de Horeca en drankwet en de winkeltijden wet. Volgens hem is elke cafetaria/snackbar die alcohol verkoopt om voor gebruik elders geen horeca meer en daarom valt het onder winkeltijden wet. En dit willen ze alleen bij onze zaak handhaven omdat er een melding is!!!!! Dat hebben ze namelijk nergens anders geconstateerd!!!!!!!!

 

Groetjes

Link naar reactie
  • 0

 

Wat willen ze handhaven?

 

Je mag geen alcohol meer verkopen!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

en nog eentje !

 

Je mag na een bepaalde tijd geen alcohol meer verkopen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Je mag geen papat meer in een puntzak stoppen??????????????

 

Leg nou eens rustig uit wat er aan de hand is. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bijgaand de antwoorden voor zover ik deze weet, ik ben geen vergunningsdeskundige:

Mag een cafetaria/snackbar zwak alcoholisch drank verkopen voor gebruik elders?

Je dient daarvoor bij de gemeente een vergunning voor te hebben. (als voorbeeld, de cafetaria mijn ouders mochten van de gemeente destijds geen bier meer verkopen maar de gemeente ernaast wel. Niet handig, drink en drive)

 

Zo ja, valt de zaak dan automatisch onder de winkeltijden wet?

Je kan ook bij de gemeente vragen om je openingstijden te verruimen.

En zo niet? Kan de gemeente naar aanleiding van een melding ( van een concurrent, die veel contacten heeft bij de gemeente ) bij èèn zaak handhaven en de rest van de zaken in de gemeente met rust laten? Het gaat om meer dan 60 zaken in dezelfde gemeente en duizenden zaken over het hele land.

Als je verkoopt zonder vergunning dan kan de gemeente een boete opleggen. Zoals je wellicht ook wel weet, krijg je alleen een boete als je gepakt wordt. Ja, dat niet iedereen gepakt wordt dat is nu eenmaal inherent aan het leven. (ik rijd ook wel eens te hard ZONDER dat ik een bekeuring krijg).

 

Het is niet leuk maar neem gewoon contact op met de gemeente (of laat iemand anders, een zogenaamde starter, dat doen).

 

Sterkte

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Beste Herafin,

 

Om verwarring te voorkomen: ik vermoed dat jij het over schenken van alcohol hebt (waar je een drank- en horecavergunning voor nodig hebt). Waar Ninos het over heeft is verkoop (om mee te nemen). Daar heb je geen vergunning voor nodig. Zie verder de link in mijn eerdere bericht.

 

Vriendelijke groet, Miki

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Is het een feit dat je concurrent de melding heeft gedaan? Of een aanname.

 

Verder zie ik door de antwoorden die je hier krijgt, slechts gegis naar wat mogelijk is. Of beter gezegd, wat er mogelijk mis gaat.

 

Echt duidelijk wordt jouw verhaal daardoor niet. Temeer omdat je zelf eigenlijk geen idee hebt waar het nu aan ligt en degenen die je aan de telefoon hebt bij de gemeente hier ook niet duidelijk in is richting jou.

 

Ga inderdaad een persoonlijk gesprek aan met een gemeente ambtenaar. Achterhaal onder welke wet of verordening nu precies jouw verbod geldt en waar je je aan dient te houden. Vraag dan direct welke aanvragen/vergunningen je nodig hebt om dit verbod op te heffen.

 

Ik stel het op prijs als je de uitkomsten daarvan met ons wilt delen.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Beste Mikky,

 

Het is een feit, dat hebben de gemeente ambtenaren namelijk tegen mij gezegd, de concurrent is een vereniging die tijdens de zomer allerlei evenementen organiseert en vindt het niet leuk dat er drank ook bij ons wordt gekocht. Ik heb een persoonlijk gesprek gehad en wacht op een afspraak met de stadsdeel manager. Tijdens dat gesprek bleek heel sterk waar het eigenlijk omdraait, ik probeer niet veel details te vermelden zodat het verhaal niet onoverzichtelijk wordt. De opties die ik volgens hem heb zijn;

1. Laag drempelig café...openingstijden tot 04:00. Dus schenken en niet slijten.

2- alcohol vrije cafetaria, dus totaal geen verkoop van alcohol...openingstijden tot 04:00

3- cafetaria die wel alcohol verkoopt voor gebruik elders....openingstijden tot 22:00 en zondag dicht.

 

En nogmaals hij verwijst enkel naar de DHW en de winkeltijden wet, dus hij koppelt het verkoop van alcohol aan de winkeltijden wet. Verder zijn in Enschede waar wij gevestigd zijn meer dan 60 zaken die alcohol verkopen voor gebruik elders, zij worden niet aangepakt, ik moest maar een lijst maken en melding van maken.

 

Groetjes,

Ninos

Link naar reactie
  • 0

Deze heb ik ook gelezen, hieronder haal ik zelf uit, dat als een cafetaria geen zitgelegenheid heeft dan kan het als winkel beschouwd worden. Bij ons worden drink-en eetwaren hoofdzakelijk ter plaatse genuttigd, behalve alcohol natuurlijk.

 

Hoofdactiviteit bepalen

 

Stap één is de hoofdactiviteit bepalen van de cafetaria/snackbar. Een cafetaria kan als horecabedrijf worden aangemerkt in de APV maar kan, indien in hoofdzaak wordt gebruikt voor meeneemconsumptie, vallen onder het regime van de Winkeltijdenwet. Uit jurisprudentie is gebleken dat bepalend is waarvoor het bedrijf is opgericht. Worden hoofdzakelijk de ter plaatse gekochte waren direct genuttigd, dan is er sprake van een horecabedrijf en gelden de sluitingstijden van de APV.

Winkeltijden

 

Horecagelegenheden waar in hoofdzaak drink- en eetwaren worden verkocht om mee te nemen worden aangemerkt als winkel en daarvoor geldt het sluitingstijdenregime van de Winkeltijdenwet. Een voorbeeld uit de rechtspraak is dat een cafetaria als detailhandel in etenswaren en dranken wordt beschouwd als de klant niet uitdrukkelijk de gelegenheid wordt geboden om het gekochte onmiddellijk te nuttigen. Deze cafetaria's worden gezien als detailhandelszaak en mogen in beginsel niet geopend zijn op werkdagen voor 06.00 uur en na 22.00 uur.

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

En nogmaals hij verwijst enkel naar de DHW en de winkeltijden wet, dus hij koppelt het verkoop van alcohol aan de winkeltijden wet.

 

Volgens de geldende wet- en regelgeving informeert hij je dus goed. Jij wilt licht alcoholische drank verkopen, welke men niet in jouw zaak nuttigt. Dus... conform de regels.... DHW en sluitingswet.

 

Verder zijn in Enschede waar wij gevestigd zijn meer dan 60 zaken die alcohol verkopen voor gebruik elders, zij worden niet aangepakt, ik moest maar een lijst maken en melding van maken.

 

En daar wordt ook de drank niet genuttigd? En deze zijn gezien je ergernis, wel doordweeks na 22.00 uur open en ook op zondag? Tsja... dat is wel een rare gewaarwording dan! Ik zou toch vooral ook aan de gemeente-ambtenaar vragen onder welke voorwaarden die ca. 60 anderen wel langer open mogen blijven.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Maar dat zou dus betekenen dat er geen enkel cafetaria,afhaal restaurant, pizzeria......... ( meer dan tien duizend zaken in Nederland) in het land dat mag doen of ze moeten allemaal op zondag dicht. En dat terwijl het al tientallen jaren gebeurt!!!!!

 

Over de andere zaken zei hij dat het niet geconstateerd was en dat ik altijd een klacht kan indienen over de desbetreffende zaken ??? ??? Dat terwijl de verkoop van alcohol heel vaak zelfs op de site van die zaken staat.

 

Groetjes

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Maar dat zou dus betekenen dat er geen enkel cafetaria,afhaal restaurant, pizzeria......... ( meer dan tien duizend zaken in Nederland) in het land dat mag doen of ze moeten allemaal op zondag dicht. En dat terwijl het al tientallen jaren gebeurt!!!!!

 

De sluitingswet verschilt per gemeente. In Enschede is deze vastgesteld tot 22.00 uur en gesloten op zondag?

 

Over de andere zaken zei hij dat het niet geconstateerd was en dat ik altijd een klacht kan indienen over de desbetreffende zaken.

 

Heel zuur, maar helaas constateer ik dan: die zaken overtreden dus de wet! Dat de wet niet gecontroleerd wordt en dus niet gehandhaafd wordt is in basis het probleem waar jij nu mee zit. Met klagen over je mede-ondernemers haal je ook niets binnen. Misschien je bedrijfsvoering aanpassen en wel de alcohol laten nuttigen in je zaak? Of betreft de hoofmoot van de consumptie de mensen die met name ophalen en het liever ergens anders nuttigen?

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Helaas, in ons geval wordt alcohol liever meegenomen naar huis.

Dus eigenlijk komen we weer bij de vraag of een cafetaria alcohol mag verkopen? Want als de cafetaria dat mag en dan weer op zondag dicht moet, wat heeft voor zin?

 

Maar kan de gemeente zo erg selectief gaan handhaven? ik spreek niemand die dat logisch of normaal vindt.

Groetjes

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.