Uit een onlangs verschenen patentaanvraag van Amazon blijkt dat het bedrijf zich wil focussen op ‘anticipatory package shipping’. Met andere woorden het distribueren van mogelijke aankopen van consumenten, alvorens er überhaupt bestellingen zijn geplaatst door de consument. Het lijkt een groot risico, gezien de distributiekosten zonder ook maar één bestelling binnen te hebben. Toch slaat Amazon de spijker op de kop. Een treffend voorbeeld waar veel e-commerce bedrijven dit jaar zich op dienen te focussen. Het ligt namelijk in verlengde van de veelvuldig genoemde term van de afgelopen jaren: big data.
Nu het voor een ieder mogelijk is om met weinig middelen een goed functionerende webwinkel op te starten, zal het steeds moeilijker worden om een product of dienst te onderscheiden ten opzichte van de concurrent. Bedrijven als Coolblue bieden al aan om op dezelfde dag nog een bestelling af te leveren. Andere webwinkels leveren tevens verpakkingen voor het (gratis) retourneren van de artikelen. Het verschil is dat dit slechts een onderscheidende dienstverlening is op basis van een algemene behoefte. Met het analyseren van big data kan op maat een klant worden bediend.
Big data is geen doel, maar een middel. Er kunnen analyses worden gemaakt op basis van grote hoeveelheden ongestructureerde data. Bijvoorbeeld eerdere aankopen, zoekaanvragen, wenslijsten, ruilartikelen en winkelwagenproducten. Vervolgens kunnen verbanden worden gelegd tussen bijvoorbeeld het gedrag van consumenten op sociale netwerken en gedrag binnen de webwinkel. De analyses geven vervolgens een betrouwbare voorspelling van bijvoorbeeld het toekomstige zoek en aankoopgedrag van de consument. Kijk bijvoorbeeld naar de telecomsector. Providers koppelen het telefoon- of internetverbruik aan het gedrag van de klant in de communicatie met de provider en daarnaast het gedrag van de klant op sociale netwerken. Wat wordt er gezegd over producten en diensten? Heerst er ontevredenheid? Op basis van een analyse van deze verschillende data kunnen gerichte acties worden opgezet. Bijvoorbeeld een goedkoper telefoonabonnement afhankelijk van het individu.
Maar naar mijn mening wordt het vergaren van data uit de interne omgeving juist cruciaal voor een duurzaam concurrentievoordeel van de onderneming. Grote ondernemingen kunnen optimaal profiteren van een verdergaande digitalisering binnen de bedrijfsprocessen. Dataverzameling heeft niet alleen betrekking op de klant. Ook binnen de organisatie wordt op elk mogelijk moment nieuwe data vergaard die gevolgen heeft voor de bedrijfsvoering. Bijvoorbeeld op het gebied van workforce management. Doel van het laatstgenoemde is om de meest geschikte werknemers met de juiste kwaliteiten op de goede momenten en plekken in te zetten. Met data over de productiviteit van werknemers of bijvoorbeeld het ziekteverzuim. Processen kunnen effectiever worden aangestuurd op basis van een schat aan data die in het verleden is opgebouwd. Daarnaast leidt een efficiëntere bedrijfsvoering tot business processen die op basis van lagere kosten kunnen worden aangestuurd.
Onlangs verscheen het Accenture Technology Vision 2014. Naar aanleiding van het onderzoek zijn trends opgesteld die een digitale machtsverschuiving in het bedrijfsleven in kaart brengen. Grote ondernemingen automatiseren processen en integreren een steeds groter gedeelte van offline naar online. Bijvoorbeeld in de communicatie met de klant. Daarnaast is er een verschuiving zichtbaar van het inhouse werken naar het uitbesteden van werkprocessen via crowdsourcing. Daarmee volgen grote bedrijven niet alleen de startups die hier al in een vergevorderd stadium mee bezig zijn. Ze zullen ze inhalen, met behulp van een grote hoeveelheid informatie die geanalyseerd kan worden. Vorig jaar was het jaar van de big data. We moesten er allemaal aan geloven. Op basis van klantgegevens voorspellingen kunnen doen over toekomstig consumentengedrag. Dit jaar zullen naar mijn mening verschillen zichtbaar worden van bedrijven die succesvol big data weten in te zetten in de bedrijfsprocessen. Het inzetten van de data uit de interne omgeving zal het fundament vormen om een duurzaam concurrentievoordeel te behalen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
SebastiaanEikholt
SebastiaanEikholt
Uit een onlangs verschenen patentaanvraag van Amazon blijkt dat het bedrijf zich wil focussen op ‘anticipatory package shipping’. Met andere woorden het distribueren van mogelijke aankopen van consumenten, alvorens er überhaupt bestellingen zijn geplaatst door de consument. Het lijkt een groot risico, gezien de distributiekosten zonder ook maar één bestelling binnen te hebben. Toch slaat Amazon de spijker op de kop. Een treffend voorbeeld waar veel e-commerce bedrijven dit jaar zich op dienen te focussen. Het ligt namelijk in verlengde van de veelvuldig genoemde term van de afgelopen jaren: big data.
Nu het voor een ieder mogelijk is om met weinig middelen een goed functionerende webwinkel op te starten, zal het steeds moeilijker worden om een product of dienst te onderscheiden ten opzichte van de concurrent. Bedrijven als Coolblue bieden al aan om op dezelfde dag nog een bestelling af te leveren. Andere webwinkels leveren tevens verpakkingen voor het (gratis) retourneren van de artikelen. Het verschil is dat dit slechts een onderscheidende dienstverlening is op basis van een algemene behoefte. Met het analyseren van big data kan op maat een klant worden bediend.
Big data is geen doel, maar een middel. Er kunnen analyses worden gemaakt op basis van grote hoeveelheden ongestructureerde data. Bijvoorbeeld eerdere aankopen, zoekaanvragen, wenslijsten, ruilartikelen en winkelwagenproducten. Vervolgens kunnen verbanden worden gelegd tussen bijvoorbeeld het gedrag van consumenten op sociale netwerken en gedrag binnen de webwinkel. De analyses geven vervolgens een betrouwbare voorspelling van bijvoorbeeld het toekomstige zoek en aankoopgedrag van de consument. Kijk bijvoorbeeld naar de telecomsector. Providers koppelen het telefoon- of internetverbruik aan het gedrag van de klant in de communicatie met de provider en daarnaast het gedrag van de klant op sociale netwerken. Wat wordt er gezegd over producten en diensten? Heerst er ontevredenheid? Op basis van een analyse van deze verschillende data kunnen gerichte acties worden opgezet. Bijvoorbeeld een goedkoper telefoonabonnement afhankelijk van het individu.
Maar naar mijn mening wordt het vergaren van data uit de interne omgeving juist cruciaal voor een duurzaam concurrentievoordeel van de onderneming. Grote ondernemingen kunnen optimaal profiteren van een verdergaande digitalisering binnen de bedrijfsprocessen. Dataverzameling heeft niet alleen betrekking op de klant. Ook binnen de organisatie wordt op elk mogelijk moment nieuwe data vergaard die gevolgen heeft voor de bedrijfsvoering. Bijvoorbeeld op het gebied van workforce management. Doel van het laatstgenoemde is om de meest geschikte werknemers met de juiste kwaliteiten op de goede momenten en plekken in te zetten. Met data over de productiviteit van werknemers of bijvoorbeeld het ziekteverzuim. Processen kunnen effectiever worden aangestuurd op basis van een schat aan data die in het verleden is opgebouwd. Daarnaast leidt een efficiëntere bedrijfsvoering tot business processen die op basis van lagere kosten kunnen worden aangestuurd.
Onlangs verscheen het Accenture Technology Vision 2014. Naar aanleiding van het onderzoek zijn trends opgesteld die een digitale machtsverschuiving in het bedrijfsleven in kaart brengen. Grote ondernemingen automatiseren processen en integreren een steeds groter gedeelte van offline naar online. Bijvoorbeeld in de communicatie met de klant. Daarnaast is er een verschuiving zichtbaar van het inhouse werken naar het uitbesteden van werkprocessen via crowdsourcing. Daarmee volgen grote bedrijven niet alleen de startups die hier al in een vergevorderd stadium mee bezig zijn. Ze zullen ze inhalen, met behulp van een grote hoeveelheid informatie die geanalyseerd kan worden. Vorig jaar was het jaar van de big data. We moesten er allemaal aan geloven. Op basis van klantgegevens voorspellingen kunnen doen over toekomstig consumentengedrag. Dit jaar zullen naar mijn mening verschillen zichtbaar worden van bedrijven die succesvol big data weten in te zetten in de bedrijfsprocessen. Het inzetten van de data uit de interne omgeving zal het fundament vormen om een duurzaam concurrentievoordeel te behalen.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
29 antwoorden op deze vraag