• 0

Hoe werkt het aandelenkapitaal bij ruisende inbreng?

Gegroet forumleden.

 

Ik heb een vraag waar ik zelf niet uit kom. Het gaat om mijn eenmanszaak die ruisend is omgezet in een BV. Daaruit kwam een nieuwe beginbalans en een vastgestelde verkrijgingsprijs van € 88.000. Het geplaatst en gestort ak is volgens akte oprichting en kvk uittreksel € 1.500.

Nu is mijn vraag hoe ik het kapitaal in dien te boeken als beginbalans. Is het gewoon nominaal geplaats 1.500 en de overige € 86.500 is agio? Of is alles nu soms gestort kapitaal? Ik zou graag willen weten wat voor aandelenkapitaal het nu is en waarom?

 

Warme groet,

Kris

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Idd 1500,- aandelenkapitaal en de rest is agio.

 

Waarom? Omdat het blijkbaar bij de oprichting van de B.V. en inbreng van jouw eenmanszaak zo is vastgelegd.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Idd 1500,- aandelenkapitaal en de rest is agio.

 

Waarom? Omdat het blijkbaar bij de oprichting van de B.V. en inbreng van jouw eenmanszaak zo is vastgelegd.

 

Bedankt Johan.

Het is niet in de statuten of ergens anders vastgelegd maar alleen bij de berekening van het nieuwe ak bij het verzoek geruisloze overgang en de daarbij behorende vaststelling verkrijgingsprijs door belastingdienst.. Bij de oprichting van de BV was deze nog niet geruisloos omgezet vandaar dat er een gestort ak stond van € 1.500. De splitsing dien ik dus zelf te maken tussen gestort en de rest agio.

Ik dacht ook nog dat de rest misschien een andere reserve zou worden, of eventueel bij het nominaal vermogen. Of dat het een uitgestelde fiscale claim is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.