• 0

Omzet- en inkomstenbelasting reserveren en betalen

Beste leden,

 

Enige tijd geleden heb ik een vraag gesteld over de omzet en belastingen die ik dien af te dragen. (ik heb een startende eenmanszaak die sinds juni vorig jaar actief is.)

Echter; de kaarten liggen nu (positief) anders voor.

 

De kosten die ik heb zijn hoger dan verwacht ca € 600,00 (excl btw) per maand tegen een omzet van ca €2800 per maand ( excl btw)

Dat betekend dat ik dus aan het einde van het jaar een omzet heb van €33.600 en €7200 kosten.

Dit komt uit op een totaal inkomsten van €26.400.

 

Ik houd nu van mijn omzet (van €33.600) 35% apart. (deze wordt op een aparte rekening gezet)

Daarnaast wordt de btw die over die €33.600 ook apart gezet (dat is 33.600*0.21= €7056)

 

Nu ben ik benieuwd wat ik in 2014 aan belasting moet betalen. Ik hoorde dat er veranderingen zijn doorgevoerd op o.a. de heffingskortingen. Dus ik heb geen idee wat ik over 2014 aan belasting moet gaan betalen.

 

Waarom wil ik dit weten?

Ik wil een aantal investeringen doen, maar niet later in de shit komen bij de BD.

 

Heeft iemand enig idee wat ik moet gaan betalen aan belasting over 2014?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Daarnaast wordt de btw die over die €33.600 ook apart gezet (dat is 33.600*0.21= €7056)

 

Deze snap ik niet. De btw draag je namelijk ieder kwartaal af. En dat is het verschil tussen door jou in rekening gebrachte btw en door jou betaalde btw.

 

Als je winst ongeveer 26.400 is en je kunt gebruik maken van zelfstandigenaftrek, startersaftrek en mkb-winstvrijstelling, houd dan rekening met een bedrag van ongeveer (afhankelijk van andere aftrekposten) 15.000 euro dat belast is. Op de te betalen belasting en premies (ca. 33%) kun je dan nog de heffingskortingen verrekenen. Er zal dan niet veel over blijven aan te betalen belasting. Wel moet je rekening houden met de Zvw premie over 26.400 euro. Ik weet niet uit mijn hoofd wat die is in 2014 maar ik vermoed rond de 5,5%.

 

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Dag Lukas,

 

2800 per maand ex btw is €33.600 ex btw, dus dan is de BTW er al af. Laat ik er even vanuit gaan dat je bedragen ex BTW zijn. Je winst is dan 33.600-7.200=26.400. Met zelfstandigenaftrek (er vanuit gaande dat je daar recht op hebt) en mkb-winstvrijstelling maar zonder for of startersaftrek betaal je dan in een standaardsituatie door alle vrijstellingen ongeveer 2.000 euro inkomstenbelasting (incl ZVW) heb ik uitgerekend. Echter... de aangifte bevat meer ingredienten, zoals je persoonlijke situatie, andere inkomsten, hypotheekrenteaftrek enzovoorts.

 

Daarnaast werk je waarschijnlijk geen 12 maanden, waardoor de rekensom niet klopt. Aan de andere kant zijn er waarschijnlijk meer aftrekbare kosten dan de maandelijkse bedragen. Denk aan verzekeringen, boekhouder, mobiele telefoon, afschrijvingen enzovoorts. Een pasklaar antwoord is dus niet zomaar te geven.

 

Wat je kunt doen is het particuliere aangifteprogramma van de Belastingdienst downloaden en je persoonlijke situatie invullen. Je kosten en opbrengsten kun je er ook in kwijt. Het eindresultaat geeft je een aardige indicatie hoeveel je apart moet houden. Dit programma houdt echter geen rekening met de ondernemersaftrek en mkb winstvrijstelling, dus in werkelijkheid zal het alleen maar gunstiger uitvallen. Dat is dan je speelruimte.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 56 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.