• 0

Paar vraagjes inkomenstenbelasting (eerste jaar)

Hallo,

 

Na mijn eerste jaar met eigen (klein) bedrijfje moet ik nu mijn inkomstenbelasting opgeven.

Ik loop vast bij een paar dingetjes:

 

1. Ik maak gebruik van de KOR regeling, dus bij netto omzet tel ik mijn BTW erbij op. Dit is correct neem ik aan. De inkoopkosten zijn die wel excl btw?

 

2. Bij activa/passiva. Ik heb verder geen bezit of schulden. Ik verleen alleen een dienst (websites maken vanuit thuis). Enige 'investering' is een externe hardeschijf geweest (42 ex btw). Vul ik bij activa liquide middelen gewoon het saldo van de winst en verliesregeling (€4171) in en bij passiva EV van (€4171) , eventueel activa nog opslitsen in die hardeschijf en de rest bij liquide?

 

3. Moet ik bij Box 1 iets doen met Prive ontrekkingen of Prive stortingen? Al mijn inkomsten worden gewoon op mij prive rekening bijgeschreven en die zet ik naar mijn spaarrekening waar het blijft staan.

 

4. Hoe ik het nu heb ingevuld moet ik ~200 euro bijdrage zvw betalen en geen inkomstenbelasting. Die bijdrage zvw moet je dus altijd betalen, ongeacht het inkomen (heb verder geen ander werk)?

 

Bijgevoegd nog mijn aangifte vanuit belasting programma.

 

Bij voorbaad dank!

temp.txt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Of er een voorgeschreven veld is weet ik niet. Zelf zet ik het meestal onder overige opbrengsten of andere kosten.

 

2./3 Als je geen activa en passiva hebt is je balanstotaal nul. Als privé-onttrekking vul je het bedrag van je winst in, dan is je kapitaalsvergelijking ook weer sluitend.

Die harde schijf mag je gelijk als kosten nemen en komt dan niet terug als activum.

 

4. De manier waarop de te betalen inkomstenbelasting en premie ZVW worden berekend is inderdaad verschillend en de door jou aangegeven uitkomst is heel goed mogelijk.

Link naar reactie
  • 0

1. Of er een voorgeschreven veld is weet ik niet. Zelf zet ik het meestal onder overige opbrengsten of andere kosten.

En dat is ook precies waar de Belastingdienst de KOR-opbrengst verwacht. Dus niet bij je netto-omzet optellen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties. is al een stuk helderder zo.

Nog een dingetje, je zegt:

 

Die harde schijf mag je gelijk als kosten nemen en komt dan niet terug als activum.

Die snap ik alleen niet, ik begrijp eruit dat mijn totale balans 0 is. Maar waar komt die harde schijf (42 euro) verder dan terug behalve op de winst/verlies rekening? Is dit geen materiele activa? Of kan ik die ook opvoeren bij prive stortingen?

 

Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

waarom zou ie nog ergens anders terug moeten komen.. er zijn 2 mogelijkheden voor goederen die je meerdere jaren in je bedrijf gebruikt.

 

grofweg:

- als ze minder als 450 euro kosten neem je ze als kosten in de winst en verlies rekening

- als ze meer als 450 euro kosten dan zet je ze op de balans als vaste activa en schrijf je af in 5 jaar.

 

het is dus altijd of het een of het ander en nooit beide..

 

 

Link naar reactie
  • 0

waarom zou ie nog ergens anders terug moeten komen.. er zijn 2 mogelijkheden voor goederen die je meerdere jaren in je bedrijf gebruikt.

 

grofweg:

- als ze minder als 450 euro kosten neem je ze als kosten in de winst en verlies rekening

- als ze meer als 450 euro kosten dan zet je ze op de balans als vaste activa en schrijf je af in 5 jaar.

 

het is dus altijd of het een of het ander en nooit beide..

 

 

 

Ok dat is duidelijk bedankt. Moet ik hem wel bij prive stortingen opgeven aangezien ik hem wel vanuit mijn prive vermogen heb gekocht?

Link naar reactie
  • 0

yep

 

Als ik die 42 euro van de hardeschijf bij zowel kosten bij winst/verlies rekening opgeef als bij prive storingen, krijg ik op het einde de melding dat het 'saldo fiscalewinstberekening' niet gelijk is aan het 'saldo winst-en-verliesrekening.'

Als ik de prive storting weg haal, geeft hij geen foutmelding. Wat doe ik fout?

 

Bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Heb je die 42 wel afgetrokken van je eigen vermogen?

 

Groet

Joost

 

Hoi Joost,

 

Nu snap ik hem niet helemaal meer, ik was in de veronderstelling dat ik helemaal niets in moest voeren bij activa/passiva.

Als ik mijn EV invul zou ik dus ook bij passiva mijn winst bij liquide middelen moeten plaatsen?

 

Edit: Of moet ik mijn prive ontrekkingen met 42 verminderen? (maar dan heb ik het gevoel dat ik het 2x doe, namelijk bij winst/verliesrekening onder 'Inkoopkosten' en bij de prive ontrekkingen.)

 

Gr,

 

Thomas

Link naar reactie
  • 0

Je hebt per 1 januari een vermogen van € 0. De harde schijf zet je als kosten in de winst en verliesrekening. Je maakt daardoor een verlies van € 42 en dus denkt de software dat je vermogen met € 42 afneemt. Maar je hebt geen balansposten en dus is je vermogen per 31 december ook weer € 0. Wanneer je de € 42 aanmerkt als privé-storting (of van je privé-opnamen afhaalt) ziet de software het vermogen weer toenemen en is de cirkel weer rond. Je doet daarbij niets dubbelop. Als het een journaalpost zou zijn had je kosten aan storting geboekt.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik hem snap. Ik moet die 42 euro dus wel bij mijn priveontrekkingen optellen (winst + prive stortingen = prive ontrekkingen, klopt dat als ik alles uit mijn bedrijf haal?) Het programma klaagt in ieder geval niet.

 

Nu het toch over die stortingen gaat, moet/mag ik die benzinekosten (die ik nu ook bij winst/verlies onder kosten heb) ook als storting opvoeren?

 

In ieder geval alvast heel erg bedankt voor alle hulp.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik hem snap. Ik moet die 42 euro dus wel bij mijn priveontrekkingen optellen (winst + prive stortingen = prive ontrekkingen, klopt dat als ik alles uit mijn bedrijf haal?) Het programma klaagt in ieder geval niet.

 

De formule winst + privé-stortingen = privé-onttrekkingen klopt in jouw geval.

 

(Maar dat houdt dus in dat je de € 42 van de onttrekkingen afhaalt en niet erbij optelt. Door die kosten heb je een lagere winst en dan moet het bedrag aan de andere kant van het =-teken dus ook lager worden.)

 

Nu het toch over die stortingen gaat, moet/mag ik die benzinekosten (die ik nu ook bij winst/verlies onder kosten heb) ook als storting opvoeren?

 

Dit begrijp ik niet. Als je de benzinekosten hebt opgevoerd, dan moet je die toch al als storting hebben verwerkt? Maar je kunt alleen benzinekosten aftrekken als je een auto op de zaak hebt (huur etc. daargelaten), en je hebt geen activa?! Wel zou je jezelf de zakelijke kilometers kunnen vergoeden. Dat is dan wel een storting.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik hem snap. Ik moet die 42 euro dus wel bij mijn priveontrekkingen optellen (winst + prive stortingen = prive ontrekkingen, klopt dat als ik alles uit mijn bedrijf haal?) Het programma klaagt in ieder geval niet.

 

De formule winst + privé-stortingen = privé-onttrekkingen klopt in jouw geval.

 

(Maar dat houdt dus in dat je de € 42 van de onttrekkingen afhaalt en niet erbij optelt. Door die kosten heb je een lagere winst en dan moet het bedrag aan de andere kant van het =-teken dus ook lager worden.)

 

Nu het toch over die stortingen gaat, moet/mag ik die benzinekosten (die ik nu ook bij winst/verlies onder kosten heb) ook als storting opvoeren?

 

Dit begrijp ik niet. Als je de benzinekosten hebt opgevoerd, dan moet je die toch al als storting hebben verwerkt? Maar je kunt alleen benzinekosten aftrekken als je een auto op de zaak hebt (huur etc. daargelaten), en je hebt geen activa?! Wel zou je jezelf de zakelijke kilometers kunnen vergoeden. Dat is dan wel een storting.

 

 

Je zegt:

(Maar dat houdt dus in dat je de € 42 van de onttrekkingen afhaalt en niet erbij optelt. Door die kosten heb je een lagere winst en dan moet het bedrag aan de andere kant van het =-teken dus ook lager worden.)

 

Voel me nu wel dom, maar dat snap ik niet. Mijn onttrekkingen verhogen toch juist door die storting, anders zou die formule niet kloppen. Zou je dit toe willen lichten (eventueel met simpel voorbeeld).

En ik was in de veronderstelling dat ik de kosten (19 ct per km) van mijn prive auto ook kon opgeven (bij auto en transportkosten heb ik ze staan).

Link naar reactie
  • 0

Er wordt een harde schijf gekocht. Dat zijn kosten. Kosten komen aan de verlies (kosten) kant. Schematisch gezien staan deze aan de linkerkant, net zoals het bezit (activa). Aangezien er aan de linkerkant een stijging is, moet er rechts ook een stijging zijn. Aan de schuld kan dus. Dat is niet een storting, maar juist een onttrekking. Het eigen vermogen neemt af.

 

Je kunt per kilometer inderdaad declareren. Aan de verlies (kosten) kant en ook wederom aan de schuld kant via het eigen vermogen. Het is handiger dat je een nummer maakt speciaal voor bijvoorbeeld vervoerskosten en zakelijke kosten die je privé betaald. Zolang ze maar gekoppeld zijn aan het eigen vermogen.

 

Wanneer je je de kilometerstand aan het begin en eind van het jaar weet, kun je het percentage zakelijke kilometers in verhouding tot de privé kilometers van de betaalde btw aan vervoerskosten terugvorderen. In ieder geval voor de brandstof, ik weet niet of dit ook zo is voor overige vervoerskosten.

Link naar reactie
  • 0

Sorry, maar het is nog niet helemaal helder voor me.

 

Ik ben in de veronderstelling dat ik de activa/passiva aangifte kan overslaan (heb daar helemaal niks ingevuld).

Nu wordt er wel over het eigen vermogen gepraat hier, maar daar staat bij mij niets. Aangezien ik alle winst wil ontrekken lijkt het me dat er ook geen EV meer overblijft.

Die 42 euro van de harschijf is toch wel een storting (van prive naar bedrijf), ik snap niet goed waarom ik die ook bij de winst moet optellen en dus ook bij ontrekkingen op schrijf..

Zou iemand aan de hand van dit simpele voorbeeld kunnen uitleggen hoe hoog de storting en ontrekkingen zijn (er van uitgaande dat ik alles onttrek):

 

Omzet: 150 euro

Kosten: 50 euro (harde schijf bv)

Winst: 100 euro

 

In mijn optiek zijn stortingen dan: 50 euro en Ontrekkingen: 100 euro, maar dit zou dan volgens het programma 150 aan ontrekkingen moeten zijn..

Link naar reactie
  • 0

Als voorbeeld indien je de BTW niet meeneemt:

 

De omzet is in principe door jou opgenomen = PO

De kosten zijn in principe door jou gestort in het bedrijf = PS

De winst is 150-50 =100 (omzet -- kosten)

 

Het Eigen vermogen = EV(eind) = EV(begin) -PO+PS+Winst = 0-150+50+100=0

Volgens dit heb je geen balans (activa = passiva =0) nodig.

 

De BTW maakt een balans formeel wel nodig, omdat er daarmee een schuld of vordering kan zijn op 31-12-2013. Maar je kunt dit ook omzeilen bij het veronderstellen dat je alle BTW vereffend hebt gedurende het jaar.

 

Ik houd me verder door je kleine bedrijf even buiten de adviezen die er zijn om op een andere manier aangifte te doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry, maar het is nog niet helemaal helder voor me.

 

Ik ben in de veronderstelling dat ik de activa/passiva aangifte kan overslaan (heb daar helemaal niks ingevuld).

Nu wordt er wel over het eigen vermogen gepraat hier, maar daar staat bij mij niets. Aangezien ik alle winst wil ontrekken lijkt het me dat er ook geen EV meer overblijft.

Die 42 euro van de harschijf is toch wel een storting (van prive naar bedrijf), ik snap niet goed waarom ik die ook bij de winst moet optellen en dus ook bij ontrekkingen op schrijf..

Zou iemand aan de hand van dit simpele voorbeeld kunnen uitleggen hoe hoog de storting en ontrekkingen zijn (er van uitgaande dat ik alles onttrek):

 

Omzet: 150 euro

Kosten: 50 euro (harde schijf bv)

Winst: 100 euro

 

In mijn optiek zijn stortingen dan: 50 euro en Ontrekkingen: 100 euro, maar dit zou dan volgens het programma 150 aan ontrekkingen moeten zijn..

 

Dat kan zo zijn, maar het eigen vermogen komt dan bijvoorbeeld wel uit op 100 euro. Doordat 150 - 50 = 100 is. Maar de winst en verlies rekening is wat anders dan de balans waar het eigen vermogen op staat.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.