• 0

Waarde bepaling VOF, winstuitkering en salaris

Beste lezer,

Samen met een vennoot ben ik in 2012 een VOF gestart op basis van een 50/50 verdeling op alle gebieden. In de praktijk is de situatie echter anders: zij werkt 3 dagen in de vof en is in 2013 veelvuldig uitgevallen ivm een zware zwangerschap. Zij heeft in 2013 4 maanden verlof opgenomen, in die maanden heeft zij geen slaris uitgekeerd gekregen. De overige 8 maanden heeft zij hetzelfde bedrag aan salaris uit de vof ontvangen.

Ik werkte in 2013 meer dan een fulltime werkweek. En dat doe ik nog steeds, ik werk ook vaak s avonds omdat ik degene ben die ons netwerk uitbreidt via events die vaak s avonds plaatsvinden.

We zijn nu bezig om het vof contract te herzien en onze samenwerkingsvoorwaarden opnieuw vast te leggen. Op een aantal punten zijn we het niet eens:

1. Winstuitkering

2. Waarde vof (we willen in 2015 overgaan op een BV constructie als dit fiscaal voordeliger is)

3. Ziekteverzuim

4. Ratio obv uren

1. Zij stekt dat de kosten nu ook 50/50 verdeeld zijn en dat zij dus onevenredig veel kosten draagt, die afgaan van haar winst. Daarom wilt zij gewoon 50/50 mee delen in de winst.

2. Hoe wordt de waarde van de vof bepaald? Staat dit los van de gewerkte uren en energie die je steekt in het bouwen van het bedrijf?

3. Zij was in 2013 veevuldig ziek en het risico bestaat dat deze trend zich voortzet omdat ze een klein kind heeft die regelmatig ziek is. Dit heeft een negatief effect op de groei/omzet van onze onderneming en ik wil dat zij daar zelf de verantwoordelijkheid voor neemt ipv dat de vof dit draagt. Hoe kan ik dit vertalen naar een praktische regeling qua salaris?

4. Zij werkt 3 dagen op kantoor of bij de klant en ook wat uren op haar 2 mamadagen thuis, gemiddeld 28-30 uren per week. Ik werk gemiddeld zo'n 45-50 uur per week en 2 avonden per week. Zij vindt een 3:5 verhouding niet eerlijk, maar wil 3,5:5 ratio aanhouden voor ons salaris. Wat is redelijk?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 1

Beste Zonnetje,

Je zou je partner even bij het UWV moeten laten kijken, want voor zelfstandigen kan gebruik gemaakt worden van een Zwangerschap Uitkering Zelfstandigen. Link met informatie UWV Ik weet niet of dit nu nog kan, maar wijs je er voor de zekerheid toch op.

Voor de winstverdeling is het inderdaad, verstandig om een basis gewerkte uren mee te nemen. Dit om te voorkomen dat jij voor de ander aan het werk bent. Je kan echter wel kleine marges inbouwen, dat als de verhouding 3/5 is het iets aanpast zoals jij nu aangeeft. Als ik naar de situatie kijk en de vele ziekteperiodes zie zou ik wel goed met partner overleggen of het wel verstandig is om zo verder te gaan.

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Je zou je partner even bij het UWV moeten laten kijken, want voor zelfstandigen kan gebruik gemaakt worden van een Zwangerschap Uitkering Zelfstandigen. Link met informatie UWV Ik weet niet of dit nu nog kan, maar wijs je er voor de zekerheid toch op.

De Zelfstandige en Zwanger (ZEZ) regeling kan met maximaal 1 jaar terugwerkende kracht worden aangevraagd. Is de onderneemster in 2013 bevallen dan kan - als dat nog niet is gedaan - dus alnog een ZEZ uitkering worden aangevraagd. Die uitkering is winstafhankelijk en bedraagt maximaal het wettelijk minimum loon over 16 weken.

Gebaseerd op minimumloon 01-01-2013 is dit 16 x 339,10 = € 5.425,-

De ZEZ regeling is een bevallingsverlofdekking, geen dekking voor arbeidsongeschiktheid tijdens of na de zwangerschap: daarvoor had de ondernemer een verzekering bij UWV of private partij moeten regelen.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Link naar reactie
  • 0

Beste Zonnetje81,

Het is mogelijk om in de vennootschapsakte een precies op jullie situatie en wensen toegesneden afsprakenpakket vast te leggen. Jullie hebben zo te zien de volgende discussiepunten:

1. Winstuitkering

Het argument van je partner begrijp ik niet goed. De winst is het verschil tussen omzet en andere opbrengsten (boekwinsten bijvoorbeeld) enerzijds en de kosten en uitgaven van de vof anderzijds. Bij een winstverdeling wordt dus niet afzonderlijk bepaald welk percentage van de kosten door de vennoten wordt gedragen en welk percentage van de omzet aan ieder van hen wordt “toegerekend”, maar wordt gewoon de winst - het resultaat “onder de streep” - verdeeld. Of anders gezegd, de vennoot die 40% van de winst deelt, draagt 40% van de kosten en ontvangt 40% van de omzet.

Het is wel mogelijk om niet een winstverdelingsafspraak maar uitsluitend een kostenverdelingsafspraak te maken, dat zie je bijvoorbeeld bij de zogenaamde kostenmaatschap. Bij een kostenmaatschap genereren de maten hun eigen omzet (die niet wordt verdeeld) maar delen zij wel de kosten van gezamenlijke voorzieningen, zoals bijvoorbeeld de kosten van een kantoorpand of een secretaresse.

Bij jullie is een discrepantie ontstaan tussen de inbreng van beide vennoten (in de vorm van tijd en energie). Kennelijk wordt dit verschil niet goed gemaakt door een aanvullende inbreng van je partner (bijv. een relatienetwerk waar veel nieuwe opdrachten uitkomen). In een dergelijk geval kan je het verschil in inbreng compenseren door middel van een aangepaste winstverdeling of met een verhoging van het salaris van de vennoot die de meeste werkzaamheden verricht (dat salaris is een kostenpost en een verhoging vermindert dus de te verdelen winst). Welke optie de voorkeur verdient is afhankelijk van allerlei factoren en met name van jullie plannen in de toekomst (als jij een leidende rol zal hebben in de onderneming, dan zal je dat vertaald willen zien in de winstverdelingsregeling). Fiscale overwegingen zullen hierbij ook een rol spelen.

Maar welke optie je ook kiest, het is goed om te realiseren dat jullie in een vof-akte ook flexibele afspraken kunnen maken. Op die manier kan je samenwerkingspartner straks ook de draad weer oppakken en fulltime gaan werken zonder dat de onderliggende afspraken gewijzigd hoeven te worden. Als jullie nu of later voor een BV zouden kiezen kan dat wat lastiger zijn (de winstverdeling is daar bijvoorbeeld in principe gekoppeld aan het aandeelhouderschap).

2. Waardering vof

Bij de waardering van de vof wordt in beginsel geen rekening gehouden met inbreng van tijd en energie door de vennoten. Laat je bij de overgang van een vof naar een besloten vennootschap overigens assisteren door een fiscalist (bijvoorbeeld over het verschil tussen ruisende en geruisloze inbreng). Bij de overgang zal de nieuwe BV aandelen uitgeven aan de ex-vennoten. Doorgaans wordt bij die uitgifte van aandelen gekeken naar de winstverdelingsregeling in de vof: was die 50%-50% dan worden de aandelen ook 50%-50% verdeeld. Dit is dus een punt van aandacht als jullie het (nog) niet eens zijn over de winstverdeling.

3. Ziekteverzuim

Ik vraag me af waarom jullie in dienst van de vennootschap onder firma zijn en dus salaris uitkeren. Jullie kunnen overwegen in plaats daarvan een voorschot op jullie aandeel in de winst op te nemen. Jullie zouden in aanvulling daarop ook kunnen afspreken dat iedere vennoot – wat er ook gebeurt – een maandelijks “basisvoorschot” krijgt (uiteraard zolang de winst c.q. liquiditeitspositie van de vof dat toelaat). Zoals Richard Overweg al aangeeft, is het ook mogelijk om te bepalen dat jullie winstaandeel gebaseerd is op het aantal gewerkte uren, waarbij het overigens wel gebruikelijk is om elkaar – in ieder geval gedurende een zekere periode – te steunen in geval van ziekte en arbeidsongeschiktheid zodat niet alle inkomsten in een klap weg vallen. Misschien is het ook een goed idee om te kijken of deze risico’s voor de toekomst verzekerd kunnen worden (daar weet Norbert Bakker alles van).

4. Ratio uren

Ik vermoed dat jullie beiden niet iedere maand exact dezelfde uren maken. In dat geval lijkt het redelijk om op basis van de werkelijk bestede tijd met elkaar af te rekenen (die afrekening kan bijvoorbeeld jaarlijks plaatsvinden, dit kan worden gecombineerd met maandelijkse voorschotten en eventueel een “basisvoorschot”): een flexibele afspraak dus. Daarvoor is natuurlijk wel nodig dat jullie de tijd die jullie besteden nauwkeurig registreren (met een beschrijving van de verrichte werkzaamheden). Ik adviseer om de urenverantwoording op regelmatige basis met elkaar te bespreken om latere discussie te voorkomen.

Succes!

Caroline Malmberg

email: caroline.malmberg@malmbergwaling.nl

GSM: +31 (0)61 30 945 64

http://malmbergwaling.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar