Betere concurrentiepositie door gezamenlijk in te kopen!
Achtergrond
Voor kleine ondernemers is het vaak niet mogelijk om hoge inkoopkortingen bij de leverancier te bedingen omdat de afnamevolumes vaak klein zijn. Hierdoor is de kleine ondernemer genoodzaakt zijn producten te verkopen met lage marges, en heeft dus een slechte concurrentiepositie ten opzichte van zijn grotere concurrent. “Bedrijfsnaam” wil hier verandering in brengen en heeft als doel gesteld: de concurrentiepositie van de lokale ondernemer versterken in het afzetgebied van de ondernemer door gezamenlijk in te kopen.
Het concept
We leggen het concept uit aan de hand van een voorbeeld:
Klompenverkoper Jansen uit Haarlem koopt zijn klompen in bij Klompenmakerij Klompers. Een eindje verderop is ook een klompenverkoper gevestigd die vrijwel hetzelfde assortiment heeft als Jansen. Jansen weet dat zijn klanten graag de goedkoopste klompen zouden willen. Door zich aan te sluiten bij “Bedrijfsnaam” kan Jansen met klompenverkopers uit een ander afzetgebied goedkoper bij Klompenmakerij Klompers inkopen, hierdoor kan Jansen een goedkoper assortiment voeren dan zijn concurrent een eindje verderop.
De rol van “Bedrijfsnaam”
“Bedrijfsnaam” zorgt voor de contractonderhandelingen met de leverancier en heeft contact met de afnemers. “Bedrijfsnaam” koopt bij de leverancier in en de leverancier zend de bestelde producten naar de verschillende afnemers. De afnemers betalen vervolgens aan “Bedrijfsnaam”. De leverancier stuurt één factuur naar “Bedrijfsnaam” en heeft als grote voordeel dat de administratie een stuk efficiënter ingedeeld kan worden door één factuuradres te hanteren.
Voordelen voor leverancier en afnemer (win-win situatie)
Een efficiëntere administratie is niet het enige wat een voordeel is voor de leverancier. Er is sprake van een gegarandeerde afzet voor de leverancier, dit kan eventueel worden vastgelegd in een raamcontract. Een bijkomend voordeel voor de leverancier is dat “Bedrijfsnaam” als collectief een groot netwerk heeft, en zich kan focussen op marketing om hierdoor indirect nieuwe klanten bij de leverancier onder te brengen. Dit betekent nog meer afzet voor de leverancier, maar ook: nog hogere kortingen voor de mede-afnemers.
Speerpunt
Het is zeer belangrijk dat er op toegezien wordt dat er geen twee concurrenten van elkaar (in hetzelfde afzetgebied) deel uitmaken van “Bedrijfsnaam”. De visie van “Bedrijfsnaam” moet altijd centraal staan. Als er een nieuwe klant wil toetreden, moet dit altijd in overleg gebeuren met de ondernemers uit dezelfde branche in hetzelfde afzetgebied.
_____
Dit idee is gisteravond laat bij me opgekomen, het zou dus zomaar kunnen zijn dat ik bepaalde dingen totaal verkeerd zie, of over het hoofd heb gezien. Ik verneem graag jullie feedback.
Ook suggesties voor een "Bedrijfsnaam" zijn welkom! ;)
Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:
De concurrentiepositie verbeteren voor de lokale ondernemer.
Hoe is dit anders dan bestaande concepten:
Het handjevol bestaande concepten zijn veelal gericht op producten als energie, verzekeringen en facilitaire goederen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Joost_Steeg
Joost_Steeg
Omschrijving van je concept:
Betere concurrentiepositie door gezamenlijk in te kopen!
Achtergrond
Voor kleine ondernemers is het vaak niet mogelijk om hoge inkoopkortingen bij de leverancier te bedingen omdat de afnamevolumes vaak klein zijn. Hierdoor is de kleine ondernemer genoodzaakt zijn producten te verkopen met lage marges, en heeft dus een slechte concurrentiepositie ten opzichte van zijn grotere concurrent. “Bedrijfsnaam” wil hier verandering in brengen en heeft als doel gesteld: de concurrentiepositie van de lokale ondernemer versterken in het afzetgebied van de ondernemer door gezamenlijk in te kopen.
Het concept
We leggen het concept uit aan de hand van een voorbeeld:
Klompenverkoper Jansen uit Haarlem koopt zijn klompen in bij Klompenmakerij Klompers. Een eindje verderop is ook een klompenverkoper gevestigd die vrijwel hetzelfde assortiment heeft als Jansen. Jansen weet dat zijn klanten graag de goedkoopste klompen zouden willen. Door zich aan te sluiten bij “Bedrijfsnaam” kan Jansen met klompenverkopers uit een ander afzetgebied goedkoper bij Klompenmakerij Klompers inkopen, hierdoor kan Jansen een goedkoper assortiment voeren dan zijn concurrent een eindje verderop.
De rol van “Bedrijfsnaam”
“Bedrijfsnaam” zorgt voor de contractonderhandelingen met de leverancier en heeft contact met de afnemers. “Bedrijfsnaam” koopt bij de leverancier in en de leverancier zend de bestelde producten naar de verschillende afnemers. De afnemers betalen vervolgens aan “Bedrijfsnaam”. De leverancier stuurt één factuur naar “Bedrijfsnaam” en heeft als grote voordeel dat de administratie een stuk efficiënter ingedeeld kan worden door één factuuradres te hanteren.
Voordelen voor leverancier en afnemer (win-win situatie)
Een efficiëntere administratie is niet het enige wat een voordeel is voor de leverancier. Er is sprake van een gegarandeerde afzet voor de leverancier, dit kan eventueel worden vastgelegd in een raamcontract. Een bijkomend voordeel voor de leverancier is dat “Bedrijfsnaam” als collectief een groot netwerk heeft, en zich kan focussen op marketing om hierdoor indirect nieuwe klanten bij de leverancier onder te brengen. Dit betekent nog meer afzet voor de leverancier, maar ook: nog hogere kortingen voor de mede-afnemers.
Speerpunt
Het is zeer belangrijk dat er op toegezien wordt dat er geen twee concurrenten van elkaar (in hetzelfde afzetgebied) deel uitmaken van “Bedrijfsnaam”. De visie van “Bedrijfsnaam” moet altijd centraal staan. Als er een nieuwe klant wil toetreden, moet dit altijd in overleg gebeuren met de ondernemers uit dezelfde branche in hetzelfde afzetgebied.
_____
Dit idee is gisteravond laat bij me opgekomen, het zou dus zomaar kunnen zijn dat ik bepaalde dingen totaal verkeerd zie, of over het hoofd heb gezien. Ik verneem graag jullie feedback.
Ook suggesties voor een "Bedrijfsnaam" zijn welkom! ;)
Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:
De concurrentiepositie verbeteren voor de lokale ondernemer.
Hoe is dit anders dan bestaande concepten:
Het handjevol bestaande concepten zijn veelal gericht op producten als energie, verzekeringen en facilitaire goederen.
Wat voor feedback hoop je te krijgen:
Kritische noten, aandachtspunten.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
0 antwoorden op deze vraag