Kogowassen Geplaatst: 20 februari 2014 Kogowassen 5 0 Geplaatst: 20 februari 2014 Hallo leden, Voor mijn bedrijf heb ik wat vragen over het boekhouden en de overname van mijn bedrijf. In 2010 heb ik een wasserette overgenomen. Toendertijd heb ik 44000 duizend euro betaald. Mijn ex man deed toen mijn administratie. Hij heeft de goodwill voor 22000 op de balans gezet en de inventaris voor 22000. In 2012 heb ik ook nog voor 10000 nieuwe machines gekocht. Sinds kort doe ik zelf de administratie. In 2014 wil ik mijn zaak verkopen aan een vriendin. Zij heeft de finaciering al rond. Zij gaat mij 25000 betalen. Voor dit allemaal heb ik wat vragen. Ten eerste voor mijn aangifte IB 2013. De afschrijving van de inventaris en goodwill is in 2010, 2011 en 2012 willekeurig gegaan. Mag ik dit nu weer doen, zo nee voor welke percentages moet dan? Ik gebruik het kasstelsel. Maar ik stuur ook wel eens facturen naar vaste klanten. Dit zijn bedrijven. Hier gebruik ik voor de btw wel de factuurdatum. Mag dit, zo nee hoe dan? Nu een vraag over de overname. We willen alles op 01-04 gaan afronden. We nemen het contract over wat ik in 2010 ook heb gehad. Daarin staat dat er geen BTW hoeft worden berekent. De prijs die ik er voor krijg is 25000 euro. Op dit moment staat er voor de goodwill nog 5000 op de balans en voor de inventaris nog 10000. De afschrijving van 2013 moet ik nog doen. Stel dat de balans op 01-04-2014 hetzelfde is. Ik moet dan een stakingbalans opmaken. Wat moet ik met de goodwill en inventaris doen? Het bedrag van 25000 moet ik dat in mijn boekhouding verwerken? De staking is op 01-04-2014. Moet ik dit in de aangifte over 2014 aangeven? Mijn vriendin krijgt dan op 01-04-2014 de wasserette. Zij betaald mij een bedrag van 20000 euro en de overige 5000 is een lening. Hoe bereken je de waarde van de goodwill en de waarde van het inventaris? In mijn geval is het 1/2. Hoe bepaal je die waarde? Kunnen jullie mij een advies geven hoe ik dit het beste kan verwerken. Ook voor mijn vriendin is het belangrijk dat ze goed begint. Groetjes Karina [titel verduidelijkt - mod] Link naar reactie
1 Dennis_van_Dijk Geplaatst: 21 februari 2014 Dennis_van_Dijk 3,6k 308 Geplaatst: 21 februari 2014 In 2010 heb ik een wasserette overgenomen. Toendertijd heb ik 44000 duizend euro betaald. In 2014 wil ik mijn zaak verkopen aan een vriendin. Zij heeft de finaciering al rond. Zij gaat mij 25000 betalen. Kun je verklaren waarom de waardedaling in drie jaar tijd € 19.000,00 is? Dit ondanks het feit dat je ook nog eens voor € 10.000 in machines heb geïnvesteerd? En ligt die waardedaling dan in de machines of vooral in de goodwill - dat laatste zou impliceren dat het minder goed gaat met de winkel dan vier jaar terug. Mijn ex man deed toen mijn administratie. Hij heeft de goodwill voor 22000 op de balans gezet en de inventaris voor 22000. In 2012 heb ik ook nog voor 10000 nieuwe machines gekocht. Ik neem aan dat de verdeling goodwill/inventaris onderbouwd kan worden? Voor dit allemaal heb ik wat vragen. Ten eerste voor mijn aangifte IB 2013. De afschrijving van de inventaris en goodwill is in 2010, 2011 en 2012 willekeurig gegaan. Mag ik dit nu weer doen, zo nee voor welke percentages moet dan? Nee, de willekeurige afschrijving voor startende ondernemers geldt enkel voor die jaren dat je ook recht hebt op startersaftrek. Vermoedelijk zijn dat de jaren 2010, 2011 en 2012 en is dat recht er dus niet in 2013. Afschrijven gebeurt dus in 2013 regulier, dat wil zeggen met een maximaal percentage van 20% van het verschil tussen de aanschaf- en de restwaarde. Ik gebruik het kasstelsel. Maar ik stuur ook wel eens facturen naar vaste klanten. Dit zijn bedrijven. Hier gebruik ik voor de btw wel de factuurdatum. Mag dit, zo nee hoe dan? Wasserijen zijn verplicht het kasstelsel toe te passen. Dit geldt dus ook voor bedrijven die je factureert. Pas als de betaling ontvangen is dien je de ontvangen BTW af te dragen. Je mag voor deze facturen dus niet de factuurdatum aanhouden. Nu een vraag over de overname. We willen alles op 01-04 gaan afronden. We nemen het contract over wat ik in 2010 ook heb gehad. Daarin staat dat er geen BTW hoeft worden berekent. De prijs die ik er voor krijg is 25000 euro. Dat er geen BTW berekend hoeft te worden is correct. Waarop is de prijs van € 25.000,00 gebaseerd? Dit moet onderbouwd zijn omdat de Belastingdienst zeker wil weten dat er geen cadeautjes gegeven worden, er zakken geld onder de tafel worden betaald of dat jij te weinig inkomstenbelasting betaalt. De waarde van het bedrijf is opgebouwd uit twee delen, eerst de intrinsieke waarde van de onderneming (de waarde van de bezittingen minus de waarde van de schulden, waarbij niet uitgegaan wordt van boekwaarde maar van marktwaarde). Daarnaast is er ook de goodwill: hoeveel winst in de toekomst laat je schieten door de zaak niet zelf voort te zetten. Dit zal dus onderbouwd moeten worden. Op dit moment staat er voor de goodwill nog 5000 op de balans en voor de inventaris nog 10000. De waarde van de goodwill kan niet juist zijn. Je hebt in 2010 € 22.000,00 aan goodwill opgenomen. Op deze goodwill mag niet willekeurig afgeschreven worden. Deze wordt verplicht in 10 jaar afgeschreven tot € 0,00. Dus als je drie jaar hebt afgeschreven (2010, 2011 en 2012) mag de waarde niet minder bedragen dan (€ 22.000,00 -/- (2 x € 2.200,00) =) € 15.400,00. Het lijkt mij dat er in de voorgaande jaren dus veel te veel op de goodwill is afgeschreven. De afschrijving van 2013 moet ik nog doen. Stel dat de balans op 01-04-2014 hetzelfde is. Uit het woord stel begrijp ik dat je weet dat dit niet het geval is / kan zijn. Klopt het dat je dat weet? Ik moet dan een stakingbalans opmaken. Wat moet ik met de goodwill en inventaris doen? Het bedrag van 25000 moet ik dat in mijn boekhouding verwerken? Stakingsbalansen zijn erg lastig en die wil je goed opmaken. Ik adviseer je met klem om hiervoor de hulp van een professional in te huren. Het gaat er om dat ook de stille reserves (het verschil tussen de boekwaarde en de marktwaarde van de bezittingen) goed in beeld gebracht worden. Ga hier niet zelf mee dokteren. De staking is op 01-04-2014. Moet ik dit in de aangifte over 2014 aangeven? Ja. Mijn vriendin krijgt dan op 01-04-2014 de wasserette. Zij betaald mij een bedrag van 20000 euro en de overige 5000 is een lening. Hoe bereken je de waarde van de goodwill en de waarde van het inventaris? In mijn geval is het 1/2. Hoe bepaal je die waarde? Wederom, beroep je op de hulp van iemand die dit varkentje kan wassen. Het is niet is wat we op basis van informatie op een forum of op de achterkant van een servetje kunnen doen. Dit wil je goed doen om later gedonder te voorkomen. En niemand hier kan op basis van deze informatie zeggen of de waarde van € 25.000,00 reëel is of niet. Kunnen jullie mij een advies geven hoe ik dit het beste kan verwerken. Ook voor mijn vriendin is het belangrijk dat ze goed begint. Op zich maakt het voor je vriendin niet zoveel uit hoe jij e.e.a. boekhoudkundig en fiscaal afwikkelt. Wat wel belangrijk is is dat je moet moet realiseren dat alle langlopende contracten met de wasserette op jouw naam staan. Denk bijvoorbeeld ook het huurcontract. Is dit geregeld met de verhuurder, weet deze dat er een andere huurder komt en is deze akkoord? Zo zijn er nog veel meer punten waar je aan moet denken. Nogmaals, goede ondersteuning is essentieel om dit goed te laten lopen. Don't be penny wise poud foolish - investeer in een goede adviseur. Die kan dan ook kijken of er in jouw boekhouding over de voorgaande jaren nog wat moet veranderen en of de aangiftes gewijzigd moeten worden. De afschrijving op de goodwill is bijvoorbeeld niet goed gegaan... Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken. Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt. http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com Link naar reactie
0 Kogowassen Geplaatst: 21 februari 2014 Auteur Kogowassen 5 0 Geplaatst: 21 februari 2014 Bedankt voor de antwoorden. Wat jij aangeeft klopt. De goodwill is willekeurig afgeschreven. Ik las dat je de goodwill kan berekenen aan de hand van je eigen vermogen. En de waarde is met 19000 gedaald omdat het niet goed gaat met de onderneming. Wat ik niet snap is dit: Wanneer de waarde op 01-04 van mijn machines 10000 is, dan boek ik dat toch gewoon naar Prive? Omdat ik het voor 25000 verkoop heb ik een winst van 15000. Dat is dan toch de stakingswinst? Hoe zet ik het verkoopbedrag in de boeken? Kan het niet zo: Verkoop bedrijf 25000 Aan activa 10000 Aan winst 15000 Ik zeg maar wat hoor. De debiteuren op mijn balans, deze blijven toch gewoon van mij en het bank- en kassaldo? Boek ik dit ook naar Prive? Link naar reactie
0 Alex Geplaatst: 21 februari 2014 Alex 353 20 Geplaatst: 21 februari 2014 Beste Kogowassen, Laat je svp adviseren door iemand die kennis van zaken heeft. Uit de aard van je vragen en suggesties kan ik opmaken dat er zaken al sinds 2010 foutief zijn geadministreerd en mogelijk is er te weinig winst aangegeven in de aangiften. Ook jouw suggesties voor de boeking van de verkoop nu, klopt van geen kant. Bij dit soort transacties is het te riskant om op eigen inzicht alles te doen, laat je svp bijstaan door een accountant, administratiekantoor en/of fiscalist om dure fouten te voorkomen. Groeten, Alex Link naar reactie
0 Kogowassen Geplaatst: 21 februari 2014 Auteur Kogowassen 5 0 Geplaatst: 21 februari 2014 Ga ik ook doen. Ben me nu aan het oriënteren. Via Google kom ik al de nodige info tegen. Alleen wil ik nog graag weten naar welke rekening ik de activa weg boek ivm eindbalans. Moet er een factuur gemaakt worden zonder btw? En de overgebleven goodwill op mijn balans? En de ontvangen goodwill? Ik wil het begrijpen hoe het boekhoudtechnisch zit. De aangifte ga ik niet zomaar doen, daar heb ik wel wat advies voor nodig, Haha Link naar reactie
0 Kogowassen Geplaatst: 24 februari 2014 Auteur Kogowassen 5 0 Geplaatst: 24 februari 2014 Hallo, ik ben er weer. Ik wil nog even gebruik maken van jullie hulp. Vandaag heb ik een gesprek gehad met een adviseur. Hij gaf o.a. het volgende aan. Voor het berekenen van de goodwill zijn vele manieren. Het belangrijkste is om eerst de waarde van de activa te berekenen ( economische waarde) Dus wanneer de waarde van activa bij verkoop op de balans 10 is en de economische waarde is 8, dan kan ik er niet meer dan 8 voor vragen. De overige 2 is boekverlies. Wanneer ik er 12 voor vraag ben ik een goede handelaar.:) Vervolgens ga ik de goodwill berekenen. Dat gaat hij doen. Stel de waarde op de balans is nog 4. Hij berekent de goodwill op 5 dan heb ik een boekwinst van 1. De verkoopwaarde wordt dan 8 + 5 is 13. De waarde op de balans is 10 + 4 is 14. Er is dus geen sprake van stakingswinst. Voor de verkoop hoeft geen factuur opgemaakt te worden. Wel moet er een contract opgemaakt worden waar o.a. in staat wat de waarde van de activa is en wat de waarde van de goodwill is. Hier moet een rapport van opgemaakt worden. In het rapport moet ook staan dat het is vrijgesteld van btw. Is dit goede en betrouwbare stof? Nu de journaalposten met wat makkelijke getallen: Voorbeeld: Stel dat de balans van staking ( 01-07) zo is: Activa/ machines 8 Passiva/ EV 12 Goodwill 4 Crediteuren 1 Debiteuren 2 BTW 2 Borg 1 Ik verkoop de activa en goodwill voor 14. 9 voor de activa en 5 voor de goodwill. Wordt dit de JP voor de activa Debiteur ( vriendin) 9 Aan activa 8 Aan boekwinst 1 (w-v) Wordt dit de JP voor de goodwill Debiteur ( vriendin) 5 Aan goodwill 4 Aan boekwinst 1 (w-v) Is de stakingswinst dan 2? Ik hoef geen factuur te sturen, maar kan ik het wel als debiteur boeken? Is dit nu de stakingsbalans Debiteuren 16 ( 14 + 2 ) EV 14 ( 12 + 2) Borg 1 Crediteuren 1 Btw 2 Ik hoor graag wat tips Link naar reactie
0 Kogowassen Geplaatst: 26 februari 2014 Auteur Kogowassen 5 0 Geplaatst: 26 februari 2014 Iemand? Link naar reactie
Kogowassen
Kogowassen
Hallo leden,
Voor mijn bedrijf heb ik wat vragen over het boekhouden en de overname van mijn bedrijf.
In 2010 heb ik een wasserette overgenomen. Toendertijd heb ik 44000 duizend euro betaald.
Mijn ex man deed toen mijn administratie. Hij heeft de goodwill voor 22000 op de balans gezet en de
inventaris voor 22000.
In 2012 heb ik ook nog voor 10000 nieuwe machines gekocht.
Sinds kort doe ik zelf de administratie.
In 2014 wil ik mijn zaak verkopen aan een vriendin. Zij heeft de finaciering al rond.
Zij gaat mij 25000 betalen.
Voor dit allemaal heb ik wat vragen.
Ten eerste voor mijn aangifte IB 2013.
De afschrijving van de inventaris en goodwill is in 2010, 2011 en 2012 willekeurig gegaan.
Mag ik dit nu weer doen, zo nee voor welke percentages moet dan?
Ik gebruik het kasstelsel. Maar ik stuur ook wel eens facturen naar vaste klanten. Dit zijn bedrijven.
Hier gebruik ik voor de btw wel de factuurdatum. Mag dit, zo nee hoe dan?
Nu een vraag over de overname.
We willen alles op 01-04 gaan afronden.
We nemen het contract over wat ik in 2010 ook heb gehad. Daarin staat dat er geen BTW hoeft worden berekent.
De prijs die ik er voor krijg is 25000 euro.
Op dit moment staat er voor de goodwill nog 5000 op de balans en voor de inventaris nog 10000.
De afschrijving van 2013 moet ik nog doen.
Stel dat de balans op 01-04-2014 hetzelfde is.
Ik moet dan een stakingbalans opmaken.
Wat moet ik met de goodwill en inventaris doen?
Het bedrag van 25000 moet ik dat in mijn boekhouding verwerken?
De staking is op 01-04-2014. Moet ik dit in de aangifte over 2014 aangeven?
Mijn vriendin krijgt dan op 01-04-2014 de wasserette. Zij betaald mij een bedrag van 20000 euro en de overige 5000 is een lening.
Hoe bereken je de waarde van de goodwill en de waarde van het inventaris?
In mijn geval is het 1/2. Hoe bepaal je die waarde?
Kunnen jullie mij een advies geven hoe ik dit het beste kan verwerken. Ook voor mijn vriendin is het belangrijk dat ze goed begint.
Groetjes Karina
[titel verduidelijkt - mod]
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag