• 0

BTW op verzendkosten

Hallo,

 

Even een vraag, ik lees op het internet veel verschillende antwoorden:

 

Hoe wordt de BTW op verzendkosten berekend? Als ik een order binnenkrijg met 2 producten (1 met BTW 6% en 1 met BTW 21%), hoe dient de BTW dan berekend te worden?

 

Ik hoor verschillende ondernemers die standaard het hoog tarief hanteren, klopt dit?

 

Jeroen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

btw op verzendkosten volgt in principe het tarief van de goederen die geleverd worden. Je zou de btw mogen spitsen naar verhouding van geleverde goederen.

 

Dat er toch vaak gekozen word om het hoge btw tarief te berekenen heeft waarschijnlijk te maken met praktische zaken. Zoals op je website een vast bedrag incl btw voor verzendkosten te kunnen vermelden. Voor consumenten is dat duidelijker 1 tarief (of een staffeltje met meerdere tarieven afhankelijk van bestelhoeveelheid) en voor bedrijven maakt het niet uit want die vragen het toch terug.

 

Ander argument zou kunnen zijn dat de hoofdregel in de btw wetgeving is dat het hoge (standaard) tarief van toepassing is en alleen als een uitzonderingsregel of vrijstelling van toepassing is er een ander tarief of geen btw kan worden toegepast.

 

Kortom, je mag splitsen naar verhouding van geleverde goederen maar het is vaak in de communicatie (van kosten) of administratief (elke factuur niet praktisch

 

edit: en ik zie dat de link die ik zocht door logical al geplaatst is..

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.