• 0

Trek ik de stekker eruit?

Sinds een jaar ben ik lid van dit forum (onder een ander account omdat ik hier niet graag mee te koop loop - schaamte) en heb ik advies gekregen en soms gegeven. Ik ben 21 jaar en heb een eenmanszaak. Ik begon met een webshop en omdat ik het zo geweldig vond en deze steeds beter liep en daardoor wilde ik een fysieke winkel. Bij Qredits heb ik met een goed ondernemingsplan een microkrediet kunnen krijgen van 10.500 euro. Dit moet ik in 6 jaar terug betalen, de maandelijkse aflossing is €267.-

Ik ben van mening dat als ik een fulltime baan vind, dat ik dan gewoon alsnog maandelijks de aflossing kan betalen.

 

Helaas zijn de cijfers helemaal niet zoals ik me had voorgesteld en kom ik iedere maand geld tekort - wat ik overigens niet heb. Hierdoor heb ik nu een maand huurachterstand en een aantal rekeningen die stof liggen te happen omdat ik het gewoon simpelweg niet kan betalen. Ik heb het gevoel alsof ik hiervoor het uiterste uit mezelf haal, maar ik kan het gewoon niet. Het lukt niet.

Ik denk dat dit komt doordat er steeds meer winkels in het dorp sluiten. Vanaf augustus zijn er nu twee winkels gesloten, staat er 1 te koop voor overname en waarschijnlijk gaat er nog iemand dicht omdat de gemeente niets doet (helpen) om de winkelstraat te verbeteren.

 

Op het moment ben ik eigenlijk op, energieloos, hiervoor ga ik maandag naar de dokter. Ik ben bezig met de aanvraag van een BBZ uitkering, maar dit duurt nu al 2 maanden (kastje naar de muur verhaal) en hier heb ik maandagavond ook weer een afspraak.

Ook ben ik bezig met solliciteren op iedere functie die ook maar iets aansluit op mijn opleiding en werkervaring, maar dit betekent wel dat ik ermee moet stoppen.

 

Problemen:

- Huurcontract t/m juli 2015

- Qredits lening en ouders hebben mee getekend en staan dus garant. Mijn ouders hebben eerder al geprobeerd bij Qredits te vragen of ze hier vanaf konden komen, maar hier krijgen ze geen gehoor op. Ik zou het heel erg vinden als Qredits bij hun zo'n 9000 euro komt halen, wat ze niet hebben!

 

Ik wil niet op mijn geweten hebben dat ik mijn ouders meesleur 'de afgrond in' waarvan ik nu het gevoel heb dat ik zelf op het randje sta. Zij hebben het ook niet breed.

 

 

Wat moet ik doen?

Welke en extra kosten brengt het aanvragen van een faillissement met zich mee?

Of kan ik beter zelf de stekker eruit trekken, voordat ik straks helemaal mijn bed niet meer uit kan komen omdat ik werk zonder dat ik hiervan kan eten en leven?

 

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven. Ik zie het zo eigenlijk niet meer zitten. Alvast bedankt :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Hallo Mariska,

 

Naast alle algemene ondernemersadviezen die hier zijn gegeven en die je ongetwijfeld laten zien dat je niet de eerste en enige ondernemer bent met tegenvallende resultaten, denk ik dat de HL'er die jou het best vakinhoudelijk kan helpen door eens met je te bellen/praten en met je mee te denken, Sandra van CreaDream.nl is.

 

Jullie hebben deels dezelfde doelgroep, niet concurrerende producten en Sandra is al zo veel jaren bezig dat ze inmiddels veel ondernemerservaring heeft opgebouwd. Ik heb haar een berichtje gestuurd om haar op dit draadje te attenderen en te vragen of ze dat wil doen. ;)

 

Rest me je veel succes te wensen met het terugvinden van jouw weg omhoog uit dit dal!

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Goed forum.

 

 

Fantastisch forum dat HL. ;) alleen al alle kennis en info die ik hier voor mijzelf haal is onbetaalbaar. Vandaar dat ik me graag inzet om anderen te helpen.

 

Niet alleen met berichten maar ook in real-life even een uurtje sparren als daar behoefte aan is. Dus als Mariska daar behoefte aan heeft mag ze mij ook een PM sturen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Mariska,

 

Ik herken je complete gevoel en snap wat je mee maakt. Ik kan en wil je nu nog geen bedrijfsadvies geven, maar wanneer je gewoon eens wilt sparren of je verhaal kwijt wilt, mag je me altijd een PB sturen. Gewoon eens spuien wat je dwars zit, of waar je mee zit, kan al een hele opluchting geven en wellicht de druppel energie die je nodig hebt om door te gaan.

 

Marcel

Link naar reactie
  • 0

Dankzij pb van Karen heb ik deze topic gelezen. Ik begrijp dat je hobby-artikelen zoals breigarens verkoopt. Ik had er al bijna aan gedacht dat ook ooit te gaan verkopen want ieder seizoen komen er weer nieuwe hobbyboeken over breien en haken uit (ik krijg nl hobbyboeken van uitgeverijen in ruil voor reclame in mijn kralennieuwsbrieven, het is al sinds zomer 2011 dat het vooral over haken / breien gaat en ook voor komende zomer zijn ze alleen maar met haken / breien boeken bezig). Je hoeft niet bang te zijn dat ik me er ook op ga richten ;), dankzij nuttig uurtje babbelen met Karen en Nico heb ik de stap durven nemen groothandel te worden van mijn favoriete kralenmerk en dat kost heel veel tijd.

 

Ik zou zeker weer tijd stoppen in de webwinkel en ik kan evt via mail of telefoon tips geven wat je zoal kan doen.

 

Het is goed dat je naar de huisarts gaat en de tip van RIVe over werken tot 19:00 vind ik ook goed. Het zou best kunnen dat de motivatie even helemaal op is en dat werken daardoor alleen gevoel van moeheid geeft, maar ik weet zeker dat als je even doorzet en uiteindelijk weer vertrouwen erin krijgt dat de energie ook weer terug komt. Stel je zou het toch opgeven en ermee stoppen dan zou het ook hele lange traject zijn, en faillissement lijkt me niet iets wat je energie geeft, dus dan zou je alleen maar nog erger moe zijn en nog langer daarmee zitten. Je trekt nu op tijd aan de bel dus ik zou zeggen zoek toch naar oplossingen ipv mee te stoppen.

 

Ik heb geen ervaring met 'stenen winkel', misschien dat je het kan voorleggen aan de huurder en toch eerder mee kan stoppen of een medehuurder kan vinden. Ik zou wel nu al contact leggen met de huurder, al is het maar om uit te leggen waarom je nog niet kon betalen en dat je druk bezig bent met oplossingen zoeken. 'Je bereikt meer met honing dan met azijn' en door er nu al eerlijk over te zijn en te laten merken dat je het wil oplossen zal hij meer begrip hebben en wellicht mee denken voor oplossingen.

 

Hoe is het met de webwinkel, wel nog online? Je kan evt url via pb doorgeven.

 

Ik gedraag me nu even heel flauw zoals Emile Ratelband en het zal wel komen omdat mijn zoontje iedere dag naar 'Bob de Bouwer' wilt kijken maar ik denk automatisch aan het liedje van dat programma: kunnen we het maken? NOU EN OF! ;)

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sandra ,

 

Heb het 1 en ander gelezen en jouw schulden zijn nog te overzien ...ik heb een gelijk soort iets mee gemaakt

en faillissement zou ik nog even voorkomen als ik jouw was dit brengt een aardig wat hoge kosten met zich mee zoals notaris curator etc en wat ze al eerder aangaven dan kan je idd beter open kaart spelen met alle partijen en met hun onderhandelen wat nog meer mogelijk is hier hebben ze meer begrip voor als dat je eromheen blijft draaien (uit eigen ervaring),

heb je wel eens gedacht aan een BBZ?

 

 

 

Een bbz krediet (Besluit bijstandsverlening zelfstandigen) wordt verstrekt via de gemeente waar u woont. Een bbz krediet is er zowel voor starters als voor gevestigde ondernemers. Ook bij bedrijfsbeëindiging is een beroep op de bbz mogelijk.

 

 

Starten als zelfstandige

 

Starters, die vanuit een bijstandsuitkering een eigen bedrijf starten, kunnen maximaal € 34.134,- lenen, plus een uitkering voor het levensonderhoud gedurende drie jaar.

 

Krediet voor gevestigde ondernemers

 

Een gevestigd ondernemer, die 18 maanden als zelfstandige actief is, kan maximaal € 189.110,- lenen. Dit krediet kan worden gebruikt voor een schuldsanering om een doorstart te kunnen realiseren. Het is ook mogelijk uitsluitend een uitkering voor het levensonderhoud aan te vragen.

 

Stopt u met uw onderneming, dan kunt u een Bbz-krediet aanvragen als aanvulling op het inkomen.

 

Hier bij krijg je hulp bij je eigen gemeente waar je woont van het Teamzelfstandigen hierbij los je min af en hele lage rente

en zei nemen al je schuld over bij de schuld eisers,.... mits jouw bedrijf levensvatbaar is

wellicht kan je hier iets mee

 

gr kelly

Link naar reactie
  • 0

Beste Mariska,

 

Om ook in te haken op jouw verhaal. Ik las dat jij al twee maanden bezig bent om een Bbz aan te vragen. Betreft het een uitkering en/of een bedrijfskapitaal. Indien dit een uitkering betreft, kan jij een voorschot vragen op de uitkering, wellicht dat dit de financiële druk ietwat kan wegnemen. Achteraf wordt bekeken of het voorschot rechtmatig is verstrekt (met andere woorden, is je bedrijf levensvatbaar?). Indien dit niet het geval is, kan de uitkering worden omgezet in een uitkering voor een beeidingende zelfstandige (krijg je wel de verplichting om binnen 12 maanden je onderneming te beëindigen).

 

Groet,

 

Theo

Link naar reactie
  • 1

Zo jammer altijd dat er dan niet meer gepost wordt.. Mariska hoe is het?

 

Ik zit ook een beetje in jouw hoek en heb contacten met iemand die een dergelijke zaak heeft, deze zaak bestaat al 40 jaar, maar dit jaar heeft ze een werkneemster moeten ontslaan vanwege forse omzetdaling.

 

Zij heeft niet de stap naar internet gezet, dat had jij wel, zij haalt een groot deel van de omzet uit reparaties van kleding en stomerij. Dat doet ze er dus bij……. wellicht idee?

 

Een andere concullega, fournituren, stofjes en sierraden is gister gestopt na 4 jaren van verlies…..het is geen makkelijke branche! ook zij maakte geen stap naar het online gebeuren (en dat krijgt nu de 'schuld', dat vind ik dan twijfelachtig, webshop starten kan iedereen als je maar wilt).

 

Van de eigenaresse van de eerste zaak begrijp ik dat de breigarens behoorlijk seizoensgebonden zijn. En fournituren, ik heb er ook wat maar tjonge je moet flink investeren en dan heb je nog nauwelijks assortiment…… Je moet heel slim proberen te investeren….. afijn ik wil best een keer met je sparren erover, maar geen idee hoe ver je nu zit in je proces en wat er nog lukt…….. ik weet heel goed hoe zwaar het is in je eentje……. ik heb gelukkig een paar mensen die me uit de put halen als ik er even heel diep in zit.

 

Ik kwam al snel tot de conclusies dat al die workshops die ik wilde draaien niet lukt…… dus laat ik andere mensen in mijn winkel workshop geven, zij rekenen zelf af met de deelnemers en 9 van de 10 keer kopen de deelnemers hun materiaal bij mij. Mensen vinden de workshops superleuk en ik voel me gesteund door degene die workshop geven. Ze zijn betrokken en helpen me waar het kan. Broodnodig!!!

Daarnaast zorgen de workshops voor gezelligheid in de winkel en dat trekt weer mensen aan………

 

Ik hoop dat je hier nog es leest en ons wat laat weten…..(anders praat ik zo tegen mezelf hiero)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.