[*]Inkoop in onderneming per 1 april 2015 (2,5%) en 1 april 2016 (2,5%)
[*]Onderneming is winstgevend. Toekomstige meerwaarde op aandelen (versus afgesproken aankoopprijs) is waarschijnlijk
Wat zijn de consequenties van werknemerschap bij eigen management BV ipv loondienst bij 'werk BV'
[*]Mogelijk fiscaal voordeel (belastingdruk van 40% ipv 52%) is mij duidelijk. Tevens dat dit dient te worden afgezet tegen de kosten van de constructie
[*]Gebruikelijk loon / wat is het minimaal uit te keren salaris in BV?
[*]Is een VAR noodzakelijk (vanuit de ‘werk’ BV)?
[*]Blijven werknemersverzekeringen van kracht? Wie draagt hiervoor de kosten ('werk bv' of management bv)?
[*]Overige afwegingen?
Fiscale consequenties i.v.m. aandeelhouderschap: Aandelen kopen in privé, in management BV of in aparte BV (stamrecht / pensioen BV)
[*]Moet VPB worden betaald over gerealiseerde meerwaarde op aandelen in de management BV?
[*]Dividend belasting betalen over meerwaarde bij eventuele onttrekking?
[*]Mogelijk aantrekkelijk om aandelen in privé te kopen i.v.m. verwachte meerwaarde?
[*]Pensioenopbouw in management BV verstandig? Of beter om daar een aparte BV voor op te zetten?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
R. van Straaten
R. van Straaten
Alhoewel ik al veel heb geleerd van de verschillende discussies, zou ik graag mijn persoonlijke situatie toetsen.
Huidige situatie / afspraken
[*]Sinds een jaar in loondienst bij ‘werk BV’.
[*]Vast inkomen EUR 100.000, (verwachte) variabele beloning EUR 50.000
[*]Geen collectieve pensioenregeling
[*]Inkoop in onderneming per 1 april 2015 (2,5%) en 1 april 2016 (2,5%)
[*]Onderneming is winstgevend. Toekomstige meerwaarde op aandelen (versus afgesproken aankoopprijs) is waarschijnlijk
Wat zijn de consequenties van werknemerschap bij eigen management BV ipv loondienst bij 'werk BV'
[*]Mogelijk fiscaal voordeel (belastingdruk van 40% ipv 52%) is mij duidelijk. Tevens dat dit dient te worden afgezet tegen de kosten van de constructie
[*]Gebruikelijk loon / wat is het minimaal uit te keren salaris in BV?
[*]Is een VAR noodzakelijk (vanuit de ‘werk’ BV)?
[*]Blijven werknemersverzekeringen van kracht? Wie draagt hiervoor de kosten ('werk bv' of management bv)?
[*]Overige afwegingen?
Fiscale consequenties i.v.m. aandeelhouderschap: Aandelen kopen in privé, in management BV of in aparte BV (stamrecht / pensioen BV)
[*]Moet VPB worden betaald over gerealiseerde meerwaarde op aandelen in de management BV?
[*]Dividend belasting betalen over meerwaarde bij eventuele onttrekking?
[*]Mogelijk aantrekkelijk om aandelen in privé te kopen i.v.m. verwachte meerwaarde?
[*]Pensioenopbouw in management BV verstandig? Of beter om daar een aparte BV voor op te zetten?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/44903-management-fee-vs-loon-aandelen-in-bv-of-prive/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
1 antwoord op deze vraag