• 0

Management fee vs. loon, aandelen in BV of prive

Alhoewel ik al veel heb geleerd van de verschillende discussies, zou ik graag mijn persoonlijke situatie toetsen.

Huidige situatie / afspraken

[*]Sinds een jaar in loondienst bij ‘werk BV’.

[*]Vast inkomen EUR 100.000, (verwachte) variabele beloning EUR 50.000

[*]Geen collectieve pensioenregeling

[*]Inkoop in onderneming per 1 april 2015 (2,5%) en 1 april 2016 (2,5%)

[*]Onderneming is winstgevend. Toekomstige meerwaarde op aandelen (versus afgesproken aankoopprijs) is waarschijnlijk

Wat zijn de consequenties van werknemerschap bij eigen management BV ipv loondienst bij 'werk BV'

[*]Mogelijk fiscaal voordeel (belastingdruk van 40% ipv 52%) is mij duidelijk. Tevens dat dit dient te worden afgezet tegen de kosten van de constructie

[*]Gebruikelijk loon / wat is het minimaal uit te keren salaris in BV?

[*]Is een VAR noodzakelijk (vanuit de ‘werk’ BV)?

[*]Blijven werknemersverzekeringen van kracht? Wie draagt hiervoor de kosten ('werk bv' of management bv)?

[*]Overige afwegingen?

Fiscale consequenties i.v.m. aandeelhouderschap: Aandelen kopen in privé, in management BV of in aparte BV (stamrecht / pensioen BV)

[*]Moet VPB worden betaald over gerealiseerde meerwaarde op aandelen in de management BV?

[*]Dividend belasting betalen over meerwaarde bij eventuele onttrekking?

[*]Mogelijk aantrekkelijk om aandelen in privé te kopen i.v.m. verwachte meerwaarde?

[*]Pensioenopbouw in management BV verstandig? Of beter om daar een aparte BV voor op te zetten?

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

@RvanStraaten, allereerst welkom op Higherlevel!

Een hoop vragen en niet allemaal in mijn expertisegebied. Ik ga een gedeelte beantwoorden:

Gebruikelijk loon / wat is het minimaal uit te keren salaris in BV?

Niet van toepassing bij aandelen belang van minder dan 5%

Vanaf 5% gebruikelijk loonregeling, minimaal net zo hoog als de best verdienende werknemer

Is een VAR noodzakelijk (vanuit de ‘werk’ BV)?

Nee, je bent geen zelfstandige.

Blijven werknemersverzekeringen van kracht?

Ja. Je blijft gewoon werknemer, alleen niet met een arbeidsovereenkomst met de werkmij. Je bent verplicht sociaal verzekerd en de werkmij houdt ook de loondoorbetalingsverplichting

Wie draagt hiervoor de kosten ('werk bv' of management bv)?

De werkmij.

Pensioenopbouw in management BV verstandig? Of beter om daar een aparte BV voor op te zetten?

Niet mogelijk zolang je voor de Pensioenwet geen DGA bent (pas vanaf een aandelenbelang in de werkmij van 10% of meer)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar