• 0

hoe aankopen boeken voor start eenmanszaak

Beste Forumleden.

 

ik ga mezelf 26 Februari inschrijven bij de kamer van koophandel ( eenmanszaak), ik ga een webshop beginnen d.m.v. Dropshipping ( ik weet alle voor en nadelen hiervan)

Ik heb wel enige ervaring met boekhouden.

ik heb mijn administratie als volgt ingericht:

Dit zijn mijn grootboekrekeningen

040 Eigen vermogen

041 Prive

110 bank

180 te vorderen OB

181 Te betalen OB

182 Af te dragen OB

130 Debiteuren

140 Crediteuren

401 Hosting totaal pakket XL

402 SSL certificaat

403 Domein registratie 1 jaar

404 Algemene kosten

405 Website onderhoud

406 Bankkosten

407 KVK kosten

408 Marketingkosten

700 voorraad direct geleverd door groothandel

800 kostprijs verkopen ( inkoopprijs verkopen)

840 Opbrengst verkopen

 

op me balans staat Debet ( rek. 700 voorraad direct geleverd door groothandel, 130 debiteuren, en 110 bank, en aan de Credit zijde staat, 040 eigen vermogen,140 crediteuren en 182 af te dragen OB.

Nu heb ik al van te voren wat aankopen gedaan met mijn prive bankrekening. ( ik heb nog geen zakelijke rekening)

401 Hosting totaal pakket XL

402 SSL certificaat

403 Domein registratie 1 jaar

De aankopen slaan op de bovenstaande kostenrubrieken.

Mijn boekhouding bestaan uit de beginbalans, (de dagboeken: inkoop, verkoop, zakelijke bank, ) collectieve journaaposten, grootboeken, kolommenbalans, afsluiten heropenen grootboeken.

 

Mijn vraag is nu hoe boek ik de van te voren aangekochte spullen ( de kosten van aankoop van rubriek nr's 401 ,402,403 waren ongeveer €150 ) Moet ik dan nog een grootboekrekening aanmaken privérekening bank ( en dan ook nog een dagboek privérekening bank ?

en dan boeken:

401 Hosting totaal pakket XL

402 SSL certificaat

403 Domein registratie 1 jaar

180 te vord ob

aan 120 prive bank

 

? en dan op mijn begin balans 120 prive bank bijv. € 150 debet ,en dan credit Eigen vermogen € 150 ? Maar rubriek 4 zijn toch kosten en de boekingsregel voor hulprekening van EV is -+ dus dan zou me eigen vermogen in de - komen te staan of zeg ik nu iets heel doms ?

 

Alvast bedankt,

 

Met vriendelijke groet,

 

Mike

 

 

(mod edit, titel aangepast)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij kosten die je privé betaalt boek je Kosten (en BTW) aan Privé-storting. Voor de privé-storting kan je # 041 gebruiken.

 

Je moet dit niet in de beginbalans boeken maar tijdens het boekjaar. Anders vergeet je de kosten straks.

 

Dat een rekening voor eigen vermogen credit staat is juist goed. Een creditsaldo geeft een positief eigen vermogen weer.

Link naar reactie
  • 0

Beste Erik,

 

Bedankt voor u antwoord.

Dus in mijn geval maak ik de volgende journaalpost ( het journaalpost deel is duidelijk)

401 hosting totaal xl pakket € 68

402 SSL certificaat € 49,95

403 Domein registratie € 5,94

180 Te vorderen OB € 26,02

aan 041 privé €149,91

 

En dan bewaar ik de factuur en bankafschrift hiervan in een multomap voor de belastingdienst.

maar ik neem aan dat ik het ook nog verder in de administratie moet vastleggen bijv. in een dagboek ? Maar ik snap alleen echt niet in welk dagboek ?

 

Maar nu heb ik nog een vraag:

ik heb de volgende dagboeken:

*inkoopboek ( hierin registreer ik ALLEEN de inkopen ( welke bestemd zijn voor verkoop) bij de groothandel en journaliseer ik daarna collectief met de journaalpost

700 voorraad direct geleverd door groothandel

180 Te vorderen OB

aan 140 Crediteuren

*verkoopboek ( hierin registreer ik de verkopen welke zijn ingekocht bij de groothandel ) en journaliseer ik daarna collectief

130 debiteuren

aan 840 opbrengst verkopen

aan 181 te betalen OB

+

800 kostprijs verkopen

aan 700 voorraad goederen direct geleverd door groothandel

 

*bankboek ( hierin registreer ik de rubrieken 4.. en 130 debiteuren en 140 crediteuren)

dus als ik de betaling van inkoop hebt verricht ( journaliseer ik a.d.h.v het dagboek:

140 crediteuren

aan 110 bank als de klant heeft betaald ( journaliseer ik a.d.h.v. het dagboek:

110 bank

aan 130 debiteurenals ik kosten heb gemaakt en betaald ( journaliseer ik a.d.h.v. het dagboek:

4..

180 te vord ob

aan 110 bank

Maar in welk dagboek zet ik dan de journaalpost helemaal boven aan dit bericht ( 041 prive) of hoe verwerk ik dit verder ?

Want alle kosten rubriek 4 rekeningen wil ik graag apart in het bankboek hebben. Maar omdat je nu aan 041 prive boekt i.p.v. aan 110 bank snap ik niet echt hoe je dit verder verwerkt of in welke dagboek ik dit kan plaatsen ?

 

En als ik het goed begrijp begint mijn beginbalans dan helemaal op 0 , en zie je de kosten van hosting, ssl certificaat en domeinnaam ( dit zijn mijn enigste gemaakt kosten ) nergens terug op de beginbalans ?

 

En dus aan het eind van de periode als ik de kolommenbalans op ga stellen ( ik weet dat 041 prive een bijzondere hulprek is van het EV en nooit terug komt op de W&V rekening en de balans)

en dat de regel is : * wanneer in de boekingsperiode de privetoevoegingen groter zijn dan de priveontrekkingen , dan heeft rekening 041 prive aan het eind van die periode een creditsaldo. Bij het opstellen van de kolommenbalans voegen we dit saldo rechtstreeks toe aan het creditsaldo van rekening 040 Eigen Vermogen , zonder dat we hiervan een journaalpost maken. *

Dus als we de journaalpost hebben :

401 hosting totaal xl pakket € 68

402 SSL certificaat € 49,95

403 Domein registratie € 5,94

180 Te vorderen OB € 26,02

aan 041 privé €149,91

 

komt aan het eind van het boekjaar pas het bedrag van 149,91 erbij op rek 040 eigenvermogen . ( en dus op de balans )

toch ? En als dit de enigste kosten zijn die ik tot nu toe heb gemaakt staat mijn beginbalans op 0 aan de debet en credit zijde ?

is dit juist ?

 

Alvast bedankt ,

 

Met vriendelijke groet,

 

Mike

Link naar reactie
  • 0

Hallo Mike,

 

Vooropgesteld: hoe je de administratie inricht en welke dagboeken je gebruikt is jouw keuze, wat jij gemakkelijk vindt werken. Binnen de door jou geschetste systematiek zou je de boeking in het memoriaal kunnen maken.

 

Wanneer je een administratie voert met gebruikmaking van dagboeken dan zou het mijn voorkeur hebben om alle kosten (dus zowel inkopen ten behoeve van de omzet als algemene bedrijfskosten) in het inkoopboek boeken. (Anders heb je twee systemen door elkaar heen.) De facturen die je privé hebt betaald kan je dan ook via het inkoopboek boeken (kosten en BTW aan crediteuren). Die crediteuren boek je vervolgens weer af via het memoriaal (crediteuren aan privé). Wanneer je de inkoopfacturen van een intern nummer voorziet kan je later nog eenvoudig terugvinden welke facturen je via het memoriaal hebt geboekt.

 

De meest handige manier om de boeking te maken is in mijn optiek op de eerste dag van het boekjaar. In dat geval begin je het boekjaar dus met een beginbalans van nul en ga je de kosten in het boekjaar storten. Wanneer je echter een beginbalans wilt hebben dan kan dat ook. Op de beginbalans neem je het dan op als vooruitbetaalde kosten. Debet heb je dan de balanspost vooruitbetaalde kosten (en BTW) en credit je door storting verkregen eigen vermogen. Tijdens het boekjaar boek je die balanspost via het memoriaal over naar de kosten en dan ook opletten dat je de BTW niet vergeet mee te nemen in je aangifte. Werken via de beginbalans maakt een en ander dus moeilijker.

 

Overigens zou ik niet meerdere facturen in één boeking boeken (en de BTW van meerdere facturen bij elkaar optellen). Dat maakt een en ander later veel lastiger te volgen.

 

Groeten,

Erik

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Erik,

 

Ja op die manier heb ik het eigenlijk ook geleerd om kosten en inkopen in het inkoop dagboek te boeken. Maar aangezien ik mijn boekhouding amateuristisch in Excel bijhoud. Had ik ervoor gekozen om de inkopen en kosten apart te doen dan kon ik d.m.v. de formule 'som 'in 1 keer alle inkopen van die periode op tellen en de btw en dan een collectieve journaalpost maken. Dat was eigenlijk de gedachte erachter. Maar het is inderdaad misschien handiger zoals u zei ook de kosten te boeken in het dagboek.

Maar ik ga toch u tips volgen en de kosten ook in het inkoop dagboek boeken en i.p.v. collectieve journaalposten gewoon journaalposten per financieel feit boeken. Harstike bedankt voor de uitleg van de verwerking voor de kosten welke ik prive heb betaald.

 

Oke dan begin ik de beginbalans gewoon op 0 ( ik wist niet dat dit kon ik dacht dat ik dit perse op me balans moest plaatsen)

( hoe werkt de interne nummering van de factuur precies ?, Is dit gewoon de factuur een nummer toekennen en deze ook bij elke journaalpost vermelden die ik n.a.v. de bewuste factuur maak ? ( inkoop journaalpost en daarna journaalpost betaling via bank)

 

Verder had ik nog een vraag ik weet niet of u deze kan beantwoorden, maar via de fiscale wetgeving ben ik verplicht om het kasstelsel toe te passen i.p.v. het factuur stelsel omdat ik aan meer dan 80% aan particulieren verkoop.

Dit houd dus in bij verkoop dat ik de btw pas moet boeken die daadwerkelijk op mijn bank is geboekt ( en niet de factuur datum moet hanteren ) En bij inkoop en kosten dat ik wel de factuur datum moet hanteren voor de btw.

Mijn vraag is dan eigenlijk wat er precies verandert in mijn administratie hoe ik deze voer m.b.v. de dagboeken en journaalposten enz.

 

Kan ik de journaalposten dan gewoon maken als hoe ik ze nu al maak. maar als ik dan de btw aangifte elk kwartaal invul dat ik dan in het bankboek kijk naar de journaal post van verkopen en dan deze geboekte verkopen in het bankboek alleen in de btw aangifte aangeef ( dus de journaalpost 110 bank aan 130 debiteuren. ( welke dus al betaald zijn ). En bij inkopen de journaalposten meeneem welke ik opgeboekt hebt n.a.v. het inkoopboek met de journaalpost 700 voorraad 180 te vord ob aan 140 crediteuren. ( dat ik dan al die btw meenneem ook al is deze factuur nog niet betaald. ( of is er een eenvoudigere manier en efficiëntere manier ? )

 

Ik heb eigenlijk op school alleen maar geleerd hoe je de boekhouding doet d.m.v. beginbalans, dagboeken, journaalposten grootboeken kolommenbalans, grootboek afsluiten en heropenen ? is er misschien een efficientere manier voor een eenmanszaak of heeft u verder nog algemene tips ? ( De enigste boekingen die ik zal moeten maken zijn de inkopen bij de groothandel de doorverkoop hiervan en dan de eventuele inkopen ( kosten)

 

Alvast bedankt, en bedankt voor de eerder gegeven informatie!

 

Met vriendelijke groet, Mike

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    7 leden, 317 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.