ik ga mezelf 26 Februari inschrijven bij de kamer van koophandel ( eenmanszaak), ik ga een webshop beginnen d.m.v. Dropshipping ( ik weet alle voor en nadelen hiervan)
Ik heb wel enige ervaring met boekhouden.
ik heb mijn administratie als volgt ingericht:
Dit zijn mijn grootboekrekeningen
040 Eigen vermogen
041 Prive
110 bank
180 te vorderen OB
181 Te betalen OB
182 Af te dragen OB
130 Debiteuren
140 Crediteuren
401 Hosting totaal pakket XL
402 SSL certificaat
403 Domein registratie 1 jaar
404 Algemene kosten
405 Website onderhoud
406 Bankkosten
407 KVK kosten
408 Marketingkosten
700 voorraad direct geleverd door groothandel
800 kostprijs verkopen ( inkoopprijs verkopen)
840 Opbrengst verkopen
op me balans staat Debet ( rek. 700 voorraad direct geleverd door groothandel, 130 debiteuren, en 110 bank, en aan de Credit zijde staat, 040 eigen vermogen,140 crediteuren en 182 af te dragen OB.
Nu heb ik al van te voren wat aankopen gedaan met mijn prive bankrekening. ( ik heb nog geen zakelijke rekening)
402 SSL certificaat
De aankopen slaan op de bovenstaande kostenrubrieken.
Mijn boekhouding bestaan uit de beginbalans, (de dagboeken: inkoop, verkoop, zakelijke bank, ) collectieve journaaposten, grootboeken, kolommenbalans, afsluiten heropenen grootboeken.
Mijn vraag is nu hoe boek ik de van te voren aangekochte spullen ( de kosten van aankoop van rubriek nr's 401 ,402,403 waren ongeveer €150 ) Moet ik dan nog een grootboekrekening aanmaken privérekening bank ( en dan ook nog een dagboek privérekening bank ?
en dan boeken:
402 SSL certificaat
180 te vord ob
aan 120 prive bank
? en dan op mijn begin balans 120 prive bank bijv. € 150 debet ,en dan credit Eigen vermogen € 150 ? Maar rubriek 4 zijn toch kosten en de boekingsregel voor hulprekening van EV is -+ dus dan zou me eigen vermogen in de - komen te staan of zeg ik nu iets heel doms ?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
mikestabilo
mikestabilo
Beste Forumleden.
ik ga mezelf 26 Februari inschrijven bij de kamer van koophandel ( eenmanszaak), ik ga een webshop beginnen d.m.v. Dropshipping ( ik weet alle voor en nadelen hiervan)
Ik heb wel enige ervaring met boekhouden.
ik heb mijn administratie als volgt ingericht:
Dit zijn mijn grootboekrekeningen
040 Eigen vermogen
041 Prive
110 bank
180 te vorderen OB
181 Te betalen OB
182 Af te dragen OB
130 Debiteuren
140 Crediteuren
402 SSL certificaat
404 Algemene kosten
405 Website onderhoud
406 Bankkosten
407 KVK kosten
408 Marketingkosten
700 voorraad direct geleverd door groothandel
800 kostprijs verkopen ( inkoopprijs verkopen)
840 Opbrengst verkopen
op me balans staat Debet ( rek. 700 voorraad direct geleverd door groothandel, 130 debiteuren, en 110 bank, en aan de Credit zijde staat, 040 eigen vermogen,140 crediteuren en 182 af te dragen OB.
Nu heb ik al van te voren wat aankopen gedaan met mijn prive bankrekening. ( ik heb nog geen zakelijke rekening)
402 SSL certificaat
De aankopen slaan op de bovenstaande kostenrubrieken.
Mijn boekhouding bestaan uit de beginbalans, (de dagboeken: inkoop, verkoop, zakelijke bank, ) collectieve journaaposten, grootboeken, kolommenbalans, afsluiten heropenen grootboeken.
Mijn vraag is nu hoe boek ik de van te voren aangekochte spullen ( de kosten van aankoop van rubriek nr's 401 ,402,403 waren ongeveer €150 ) Moet ik dan nog een grootboekrekening aanmaken privérekening bank ( en dan ook nog een dagboek privérekening bank ?
en dan boeken:
402 SSL certificaat
180 te vord ob
aan 120 prive bank
? en dan op mijn begin balans 120 prive bank bijv. € 150 debet ,en dan credit Eigen vermogen € 150 ? Maar rubriek 4 zijn toch kosten en de boekingsregel voor hulprekening van EV is -+ dus dan zou me eigen vermogen in de - komen te staan of zeg ik nu iets heel doms ?
Alvast bedankt,
Met vriendelijke groet,
Mike
(mod edit, titel aangepast)
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag