• 0

zaak overnemen zonder btw of niet ?help

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarschijnlijk is het geen kwestie van mogen maar van moeten. Vermoedelijk valt de overname onder artikel 37d wet OB 1968 en is de overname vrijgesteld van BTW.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

en waarom moet dat?

 

Artikel 37d luidt:

Bij overgang van het geheel of een gedeelte van een algemeenheid van goederen, al dan niet tegen vergoeding of in de vorm van een inbreng in een vennootschap, wordt geacht dat geen leveringen of diensten plaatsvinden en treedt, tenzij bij ministeriële regeling anders is bepaald, degene op wie de goederen overgaan in de plaats van de overdrager.

 

Hier staat, in gewoon Nederlands, dat als je een (deel van) een onderneming overneemt dat er dan geen levering of dienst plaatsvindt. Als er geen levering of dienst plaatsvindt is er ook geen basis om BTW te heffen dus die kan ook niet berekend worden.

 

ik heb op mijne wel btw moeten betalen op mijn kapsalon en mijn vriendin gaat nu in castricum iets beginnen

 

Natuurlijk afhankelijk van de feiten en omstandigheden, maar vermoedelijk is dat niet goed gegaan. Het vervelende is dat, als het niet is goed gegaan, de Belastingdienst jouw aftrek van de BTW kan weigeren - de BTW had immers nooit berekend moeten worden. In dat geval zul je bij de verkoper verhaal moeten halen. Ik zou het zeker voorleggen aan je accountant, het kan namelijk zo zijn dat er in jouw geval geen overgang was van algemeenheid van goederen en dan geldt de vrijstelling niet. In ieder zeker iets wat je na moet kijken.

 

en moet 17000 overname betalen zonder btw

 

Vermoedelijk is bij jouw vriending dus sprake van een overgang van algemeenheid van goederen en is de vrijstelling van toepassing.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.