• 0

VIES BTW-database bevat foutieve gegevens

Goedendag,

 

Kan iemand mij duidelijkheid verschaffen over wat Vies nu wel en niet mag.

Zij stellen zelf geen naam en adres te mogen tonen. Dit zeggen zij op hun homepage en in hun vraagbak.

Echter doen zij dit wel.

Probleem in mijn geval is dat zij de gegevens tonen van toen ik nog geen kantoor had, mijn privegegevens dus (woonhuis).

Ik ben hier uiteraard niet van gediend, ik heb inmiddels meerdere maken verzocht of zij dit aan willen passen maar zij reageren niet eens.

 

Mogen hun volgens de wet nu wel of niet adressen tonen? (Zelf zeggen zij dus van niet)

Zo ja , zijn zij dan niet verplicht dit aan te passen, of tenminste zorg te dragen dat het juiste adres word getoont?

 

Wat kan ik nu verder doen?

 

Dank u vriendelijk.

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

VIES is niet een “ding”. De gegevens in de database zijn de gegevens van de verschillende belastingdiensten in de lidstaten.

 

Kennelijk sta je voor de omzetbelasting (BTW) geregistreerd op je “oude” adres (dus je thuisadres).

Mijns inziens moet je een brief naar je belastingkantoor sturen met een verzoek om ook voor de omzetbelasting je adresgegevens te wijzigen in je nieuwe zakelijke adresgegevens. Het handigst is natuurlijk om eerst te bellen met de belastingtelefoon (ware het niet dat zij meestal onbereikbaar zijn tegenwoordig!) om te checken wat precies het adres (en ter attentie van wat/wie) is waar je het naar toe moet sturen.

 

@Jeroen: VIES = VAT Information Exchange System (van de EU).

 

Link naar reactie
  • 0

Dank u voor de reacties.

 

Ik heb even uitgezocht hoe het zit met zakelijke adreswijziging, na wijziging bij KvK geven zij de wijziging (normaliter gezien) door aan de Belastingdienst. (Bron site Belastingdienst).

 

Wellicht is er iets misgegaan.

 

Ik vind het niet netjes van Vies ik zou bijna zeggen "ik vind het een beetje vies van Vies" om niet te reageren op mijn mails. Ik heb ze in NL en Engels geschreven met inhoudelijke informatie.

 

Wat me nu nog steeds niet duidelijk is is waarom zij zeggen geen adresgegevens te tonen, maar dat dus toch wel doen.

Zij zeggen letterlijk zelfs dat de Belastingdienst niet gerechtigd is ivm privacywet dergelijke gegevens door te geven.

En dat het enigst doel van hun database is het verifieren van het BTW nummer of het in orde is en dat dat dan ook het enigste is waar hun database geschikt voor is.

 

Ik neem de letters van de wet erg serieus en zet hier dus echt mijn vraagtekens bij of wat zij doen niet in strijd is met de wet.

Ik hoop dat iemand hier dit kan ophelderen voor me , anders ga ik hier toch even met de jurist over overleggen.

Waar ik ook problemen mee heb is dat als men mijn btw nummer nu checkt men een ander adres ziet dan bij mijn bedrijf hoort, dit kan eventueel wantrouwen opwekken, met als uiteindelijk resultaat minder inkomsten. Vergezocht maar het is een potentiele mogelijkheid.

Dit euvel oplossen gaat me sowieso tijd (en dus geld) kosten want ik moet er allemaal zelf achteraan gaan blijkbaar. Jammer van mijn tijd want dit hoort niet nodig te zijn.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit is iets dat de belastingdienst moet oplossen.

 

VIES is een een systeem waarmee je de geldigheid van een europees BTW nummer kunt verifieren, maar ze zijn daarvoor wel afhankelijk van correcte aanlevering van gegevens door de (belastingdiensten van) de lidstaten.

 

Een verzoek tot aanpassing zullen ze waarschijnlijk niet honoreren, bedenk dat dit een systeem is met tientallen miljoenen ingeschreven partijen.

Link naar reactie
  • 0

Dit euvel oplossen gaat me sowieso tijd (en dus geld) kosten want ik moet er allemaal zelf achteraan gaan blijkbaar. Jammer van mijn tijd want dit hoort niet nodig te zijn.

 

Ik ben er zeker van dat jouw BTW aangiften naar je huisadres gestuurd worden.

Schrijf een brief naar je belastingkantoor en verzoek om een wijziging in je bedrijfsadres (heb ik al gezegd).

 

Klaar, opgelost.

 

Link naar reactie
  • 0

Dit euvel oplossen gaat me sowieso tijd (en dus geld) kosten want ik moet er allemaal zelf achteraan gaan blijkbaar. Jammer van mijn tijd want dit hoort niet nodig te zijn.

 

Ik ben er zeker van dat jouw BTW aangiften naar je huisadres gestuurd worden.

Schrijf een brief naar je belastingkantoor en verzoek om een wijziging in je bedrijfsadres (heb ik al gezegd).

 

Klaar, opgelost.

 

 

Daar kunt u zeker van zijn maar dan moet ik u toch teleurstellen.

BTW aangiftes komen tegenwoordig niet meer per post maar per mail.

 

 

Ik begrijp dat het om grote getallen en vele verwerkingen gaat en dat er dan wel eens iets mis kan gaan inderdaad.

Gelukkig zag ik het toevallig en kan het nu alsnog in orde gemaakt worden.

 

Probleem is verder opgelost inmiddels. Ik ga ervanuit dat het spoedig verwerkt zal zijn door de partijen.

 

Dank u voor uw hulp en tijd.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.