• 0

Auto aanschaffen d.m.v. lening stamrecht BV

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en zal me daarom eventjes kort introduceren. Ik ben Vincent, 43 jaar uit Utrecht.

Ik ben in het bezit van een stamrecht B.V. waar begin 2013 mijn ontslagvergoeding van €80.000 is gestort door mijn ex-werkgever. Na mijn ontslag ben ik een éénmanszaak gestart die zich bezig houdt met de handel, meer specifiek het handelen in elektronica. Het opstarten van de onderneming heb ik uit eigen zak betaald, hiervoor ben ik geen lening aangegaan bij de stamrecht BV.

Nu wil ik de werkzaamheden van de onderneming uitbreiden met een ophaal- en bezorgservice en hiervoor heb ik een auto op het oog die ik zowel voor deze zakelijke doeleinden als voor privé doeleinden uiterst geschikt is. Ik ben niet in het bezit van voldoende vermogen om de auto namelijk uit eigen zak aan te schaffen.

Mijn vraag aan jullie, mede forumleden, is als volgt: is het verstandig om het geld (circa €55.000) voor de aanschaf van deze auto te lenen van de stamrecht BV? Welke haken en ogen zitten er aan de zo'n lening? (Ik ken de eisen van een zakelijke lening). En wat kunnen de gevolgen zijn m.b.t. de Belastingdienst mocht ik het geleende bedrag in de toekomst niet (volledig) terug te kunnen betalen doordat de onderneming niet zo'n succes is als verwacht?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Snoelie

Lenen van je BV voor je eenmanszaak is heen probleem zolang je het zakelijk houdt. Rente, aflossing en zekerheden dus vastleggen en daarbij marktconform handelen, denk aan een zakelijke 3 tot 5 jaars lening.

Als het geld niet retour BV komt dan moet je kunnen aantonen dat de lening zakelijk was en dat de BV er alles aan gedaan heeft om die lening te incasseren, net als een bank zou doen. Dus uitwinnen van zekerheden en verhaal zoeken op ander bezit van jou. Maak niet de denkfout dat de BV van jou is. De BV is de BV en heeft een toekomstige LB plicht aan de fiscus!

De bus in onderpand geven en de lening aflossen gelijk aan de waardedaling van de bus zou dan ook de meest logische route zijn.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost voor je snelle reactie. Ik maakte inderdaad de denkfout dat de BV mijn eigendom is.

Indien de onderneming onverhoopt enkel rode cijfers gaat draaien met een staking tot gevolg, kan de Belastingdienst de lening voor het aanschaffen van de bestelbus dan zien als een uitdeling met een naheffingsaanslag in de loonbelasting als gevolg?

Indien het antwoord op de volgende vraag bevestigend is, welke argumenten zou ik kunnen gebruiken om de Belastingdienst ervan te overtuigen dat er geen sprake is van een uitkering?

Misschien denk ik te ver en te negatief door, maar ik wil er zeker van zijn dat ik niet onnodig financieel getroffen wordt door de Belastingdienst indien het slecht gaat met mijn onderneming.

Link naar reactie
  • 0

Weet iemand het antwoord op mijn laatste vragen? Alvast bedankt.

Zo te zien heeft Joost die vragen al beantwoord voordat je ze stelde:

Als het geld niet retour BV komt dan moet je kunnen aantonen dat de lening zakelijk was en dat de BV er alles aan gedaan heeft om die lening te incasseren, net als een bank zou doen. Dus uitwinnen van zekerheden en verhaal zoeken op ander bezit van jou

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar