• 0

Niet in staat IB te betalen....wat nu?

Ervaringsdeskundigen gevraagd!

Om een lang verhaal in 't kort weer te geven.....

Ik heb een belastingaanslag IB 2012 liggen die ik niet kan betalen. Heb lange tijd hoop gehad dat ik met een paar nieuwe opdrachten de boel zou kunnen redden, maar na de laatste 2 afwijzingen zie ik het niet meer zitten.....

Door omstandigheden, privesores, uitblijvende omzet, ingezakte markt etc etc heb ik de afgelopen jaren telkens met moeite de IB kunnen betalen en lukte het mij niet om maandelijks te reserveren. In 2012 een leuke klapper gemaakt en direct 2011 kunnen aftikken maar wederom te weinig om voor 2012 te reserveren.

Daarnaast viel de omzet dramatisch terug waardoor ik een flinke omzet in 2012 heb, maar geen liquide middelen om die aanslag nu te betalen.

Ik zie geen andere mogelijkheid om naar de fiscus te stappen met het verhaal dat ik van de 40k nu zo'n 10k zou kunnen betalen en de rest hopenlijk in een later stadium. Ben niet het type persoon die zegt: zet er maar een streep door ik stop ermee....neen, ik wil doorvechten en alles tot de laatste cent betalen als ik daar de mogelijkheid voor zou krijgen.

Prive en zakelijk valt er niet tot nauwelijks iets te halen bij mij.

Hoe gaat de fiscus hiermee om?

Wat kan ik verwachten? Zijn ze rücksichtlos en zeggen ze dat ik dan maar moet stoppen met ondernemen en in de bijstand moet gaan of kan ik ergens op hopen (bijv. betalingsregeling als ik ze duidelijk maak dat ik wel wil maar niet kan betalen en er op termijn zeker wel verbetering qua omzet te verwachten is).

heb ergens eens gelezen dat fiscus wat coulanter is in ivm crisis, weet niet in hoeverre dat van toepassing is.

Hoor graag van jullie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoe gaat het nu met je bedrijf? Zit er weer een stijgende lijn in of blijft de omzet dalen? Zijn er meer schuldeisers?

Danny

Geen andere schuldeisers.....Ik werk op provisiebasis en een enkele keer inkoop/verkoop maar die inkopen zijn dan altijd afgedekt door de reeds binnengehaalde opdracht.

Omzetverwachting is geen peil op te trekken eiglk, vooruitzichten zijn gematigd positief maar aangezien ik projectmatig werk heb ik maar een paar grote opdrachten nodig om de aanslag opnieuw af te tikken.

Ik kan momenteel geen stukken overleggen dat er een paar grote opdrachten aan zitten te komen.

Link naar reactie
  • 0

Kan aan mij liggen, maar als je IB 40K bedraagt dan is je winst ook niet misselijk geweest, toch? En dan zeg je vervolgens dat er prive niets bij jou is te halen. Ik vraag me af of je dit naar de BD wel kunt verkopen.

Ik wou dat ik 40K IB moest betalen. Maar tot op heden kom ik nog niet eens tot 1/10de en dan heb ik niet echt een slecht jaar achter de rug ofzo.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Kan aan mij liggen, maar als je IB 40K bedraagt dan is je winst ook niet misselijk geweest, toch? En dan zeg je vervolgens dat er prive niets bij jou is te halen. Ik vraag me af of je dit naar de BD wel kunt verkopen.

Ik wou dat ik 40K IB moest betalen. Maar tot op heden kom ik nog niet eens tot 1/10de en dan heb ik niet echt een slecht jaar achter de rug ofzo.

Winst destijds gebruikt om IB van 2 jaar af te tikken, priveschuld af te lossen en prive een nieuwe huisraad gekocht ivm echtscheiding.

Ben me er volledig van bewust dat ik iets te luxe geleefd heb, maar zeker geen exceptionele zaken gekocht of gedaan. Had destijds meer moeten reserveren, teveel gefocussed om oud zeer weg te werken. Had ik meer gereserveerd of die wintersportvakantie niet gedaan, dan hebben we het nog maar over een fractie van het nu te betalen bedrag......

Link naar reactie
  • 0

Goede morgen Jan 72.

Mijn ervaring is dat de belastingdienst niet zit te wachten op een beëindiging van de onderneming.

De tot voor kort gebruikelijke termijn van een betalingsregeling van 6 maanden wordt meer en meer verlaten.

Natuurlijk zal er een inventarisatie plaats vinden van de mogelijkheden om direct de vordering te innen.

(Een bolide voor de deur zal dan eventueel ten gelde worden gemaakt.)

Daarnaast dient er inzicht verstrekt te worden in de maandelijkse inkomsten en lasten en wordt op basis daarvan een afspraak tot terugbetaling gemaakt.

Indien echter duidelijk kan worden gemaakt dat je je inzet om de schuld op termijn te voldoen en het lukt je om de gemaakte afspraken na te komen dan zal de belastingdienst je zeker in staat stellen om de onderneming voort te zetten.

Het is in deze periode wel van belang dat er geen nieuwe belastingschulden ontstaan.

Hierbij te denken aan o.a. BTW en motorrijtuigenbelasting.

Mijn advies is dan ook om zo snel mogelijk contact op te nemen met de belastingdienst en een betalingsregeling te treffen.

Succes.

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik begrijp het. Maar dan nog vraag ik me af of het verdedigbaar is richting de BD. Paar weken terug had ik een verzoek tot uitstel van betaling van de OB ingediend van de BD, aangezien ik door een ernstige sportblessure een zeer slecht jaar achter de rug had. Het ging niet eens om een echt hoog bedrag (3500,-), maar ik had het gewoon even niet. Het verzoek werd echter gewoonweg van de tafel geveegd. Uiteindelijk heb ik mijn pensioenpotje maar aangesproken om de OB te kunnen betalen en daarbovenop ook nog een boete, omdat ik te laat was. Mijn ervaring: De BD is gewoon keihard. Je kunt het altijd proberen, maar ik geef je weinig kans, hoe vervelend het ook is.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Goede morgen

Ook dit komt overeen met mijn ervaringen.

Een BTW schuld wordt anders behandeld dan een schuld inzake de IB.

Je hebt immers het geld wat voor de belastingdienst bestemd is en wat jij aan je klant in rekening hebt gebracht en, vermoedelijk, ook ontvangen hebt voor jezelf aangewend.

Dit is voor de belastingdienst meer een principezaak.

Nogmaals bij een IB schuld is het zaak om zelf of via je boekhouder zo spoedig mogelijk contact op nemen met de belastingdienst en mijn ervaring is dat deze constructief met je mee denkt.

Link naar reactie
  • 0

Uiteindelijk heb ik mijn pensioenpotje maar aangesproken om de OB te kunnen betalen en daarbovenop ook nog een boete, omdat ik te laat was. Mijn ervaring: De BD is gewoon keihard. Je kunt het altijd proberen, maar ik geef je weinig kans, hoe vervelend het ook is.

Mijn ervaring is dat de BD juist redelijk soepel is als het gaat om betalingsregelingen voor de inkomstenbelasting. Ik heb meerdere malen voor cliënten kunnen regelen dat gespreide betaling mogelijk was, en zelfs ook tussentijds uitstel kunnen regelen omdat de betaling er even niet in zat.

De fiscus wil echter wel inzicht hebben in de financiële situatie an zeker weten dat een betaling niet gedaan kan worden. Als het voor een belastingschuldige mogelijk is om uit zijn pensioenpotje te betalen en dan in termijnen dit potje weer aan te vullen zien zij geen reden om van positie te wisselen en zelf voor bank te gaan spelen. Dat is natuurlijk ook niet de rol van de fiscus.

Je kunt met dit formulier een verzoek tot uitstel indienen. Voor IB-ondernemers geldt dat ze ook gebruik moeten maken van het particulier formulier.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar