• 0

Leverancier geeft geen (BTW-)factuur. Waar kan ik een klacht indienen?

Een van mijn leveranciers reageert totaal niet op mijn vraag (inmiddels eis) om een BTW-factuur te sturen voor via internet bestelde software. In het verleden hadden we hier al moeite mee, maar is het nog steeds gelukt om hiervoor facturen te krijgen, maar nu niet meer.

 

Volgens mij is elk bedrijf verplicht om BTW-facturen af te geven voor bestellingen, zéker als de aankoop door een bedrijf is gebeurd.

Waar kan ik hierover een klacht indienen? Bij de Belastingdienst???

Peter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Batum,

 

Je zou 21 procent achter kunnen houden zijnde de BTW (21/121 * factuurbedrag), wellicht dat dit helpt

om de leverancier te dwingen een factuur op te stellen en jij schiet de BTW niet voor.

 

Heb je al nagevraagd waarom hij geen btw rekent? Soms kan de BTW ook verlegd zijn namelijk.

 

Groet,

Richard

 

 

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Ik vrees alleen dat je geen enkele juridische basis hebt om 21/121e achter te houden, dus als het bedrijf een incassoboer achter je aan jaagt, zou je nog wel eens duurder uit kunnen zijn.

Als het een EIS is dat er btw-facturen uitgereikt worden, dan leg je dat vast en neem je dat als voorwaarde voor betaling. Als leverancier daar niet aan wil voldoen, dan ga je naar een ander.

 

Eerste punt voor een klacht zou een branche-organisatie zijn, lijkt mij. Wie is de branche-organisatie van software-leveranciers? Facebook zeker? ::)

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ik was kennelijk niet duidelijk. Ik heb via Bol.com een artikel gekocht en natuurlijk gelijk betaald. Bol treedt op als platform en verkoopt niet zelf het artikel. Van Bol krijg je dus geen btw-factuur; die verwijst je door naar de échte leverancier en die reageert dus nergens op.

Er is dus al betaald waardoor ik geen enkel machtsmiddel meer heb. Een klacht indienen bij??? De Belastingdienst?

Peter

Link naar reactie
  • 0

Je bent duidelijk genoeg:

 

- je stelt aanvullende eisen NADAT een overeenkomst tot stand is gekomen (je hebt immers al besteld en betaald)

- je wil ontzettend graag een klacht indienen bij de Belastingdienst

 

Misschien is je wens heel redelijk, maar als ik een softwareboer was en ik kreeg bestellingen via bol.com, dan ging ik er vanuit dat het om particulieren ging, en stuur ik dus geen btw-facturen. Je hebt gelijk dat in geval van een levering aan een ondernemer de leverancier een correcte factuur dient uit te reiken (ergens rond art. 35 Wet Omzetbelasting). Maar in dit specifieke geval heb je er niet zo veel aan dat je gelijk hebt, omdat ik vermoed dat je niet zo snel gelijk zult krijgen.

 

Ik heb nog nooit gehoord dat de Belastingdienst iets deed met zulke klachten, maar ik laat me graag verrassen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Voglens mij kun je hier niet over klagen bij de overheid, vergelijk het een beetje met een snelheidsovertreding, als jij word ingehaald door iemand die te hard rijd is het vrij duidelijk dat in formele zin de wet overtreden word toch kun je als gewone burger geen actie nemen of aangifte doen om dit "vergrijp" te (laten) bestraffen.

Zo is het ook met de plicht tot het uitreiken van een factuur, als individue kan je daarvan geen aangifte van doen en een klacht bij de belastingdienst zal niet leiden tot een onderzoek, ik zou bijna zeggen gelukkig niet..

 

Meeste kans geef ik je om bij bol.com op het commerciele gevoel in te spelen en te klagen over jou negatieve ervaring met het systeem van alternatieve aanbieders die zich niet aan de wet houden. Qua compensatie zou ik niet teveel verwachten (die komt er niet schat ik in) maar wellicht dat bol.com op termijn toch verscherpt gaat kijken naar wie ze toelaten op hun platform omdat de afhandeling door die partij weldegelijk terugslaat op de (online)reputatie van bol.com

Link naar reactie
  • 0

Je gaat een overeenkomst aan met en betaalt aan Bol.com maar die geeft geen factuur, ook niet op verzoek. Daar moet je zelf achteraan gaan jagen en maar hopen dat de verkoper die wil geven. Die krijgt vervolgens een ander bedrag (koop minus commissie) op de rekening, niet van de koper (factuur) maar van Bol.com. Vreemd dat dit is toegestaan.

 

Link naar reactie
  • 0

Er is dus al betaald waardoor ik geen enkel machtsmiddel meer heb.

 

Volgende keer per acceptgiro betalen. Dan kun je eerst reclameren over de factuur.

 

Achteraf betalen

Deze betaalmethode is alleen mogelijk voor bestellingen binnen Nederland (niet mogelijk voor leveringen op een afhaalpunt). U ontvangt standaard een e-mail met betaalmogelijkheid via DigiAccept (iDEAL). U kunt bij de betaalmethode ook kiezen voor een fysieke acceptgiro per post. U ontvangt de acceptgiro dan bij het pakket of via de post.

De acceptgiro kunt u invullen en bij uw bank afgeven. Als u internetbankiert, kunt u direct gebruik maken van iDEAL. U voldoet de openstaande factuur dan via de DigiAccept knop. Deze vindt u in de verzendbevestiging van uw artikelen, de factuur per e-mail en bij de betreffende factuur in uw account. U kunt het factuurbedrag ook handmatig overmaken op IBAN rekeningnummer NL27INGB0000026500 t.n.v. bol.com in Utrecht. Vergeet niet het factuurnummer te vermelden. Zo kunnen wij uw betaling snel en correct afhandelen.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Waarom klagen omdat iemand zich niet aan de regels houdt? Als jij die factuur wilt hebben en je krijgt hem niet, dan sommeer je ze anders dagvaard je ze.

 

Overigens is er in het geval van bol.com geen sprake van 'aanvullende eisen na de overeenkomst'. Bol zegt zelf: 'BTW factuur krijg je van leverancier'.

Link naar reactie
  • 0

Je krijgt licentiesleutels via de e-mail; de software kan je gewoon downloaden op het internet.

 

Dan zou ik toch eens even controleren via de belastingdienst (tool op de website) of dit niet een elektronische dienst is die bij jou belast is. Ook in dat geval moet een leverancier dit trouwens vermelden op de factuur, staat er uberhaupt iets op over BTW?

Link naar reactie
  • 0

Een aantal geleden hetzelfde verhaal hier.

 

Van Bol.com hoef je niets te verwachten: die zeggen dat ze een BTW factuur mogen versturen met daarop 0% BTW (ook op een zakelijk account). Als ik een BTW factuur wou hebben dan maar melden bij de leverancier van bol.

Maar weke factuur moet je dan betalen ?? Die van bol.com of van de verzender van de spullen. De verzender zag het probleem ook maar bol.com blijkbaar tot op heden nog steeds niet.

 

Hier was de factuur nog niet betaald maar de zichttermijn ondertussen verstreken dus retour bol.com ging niet meer. Gelukkige een creatieve leverancier die de bestelling bij bol ongedaan heeft gemaakt met als smoes dat het apparaat binnen de garantie kapot wat en er geen vervanging leverbaar was. Factuur rechtstreeks aan de verzender betaald.

 

 

november 2019 R.I.P. - Rust in Vrede Tiny - Met dank voor al je bijdragen aan ons forum.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.