• 0

Tanken over de grens - zinvol voor ondernemer?

Posts met combinaties 'tanken in het buitenland', 'BTW' en 'auto van de zaak' komen hier vaak aan bod en er is ook al veel nuttige informatie over te vinden.

 

Maar nu sinds 01/01/2014 de prijsverschillen van diesel, benzine en LPG tussen Nld. en Bel./Dld weer verder zijn gegroeid houdt mij een specifieke vraag bezig: Heeft het zin om als ondernemer en even afgezien van de eventuele km's die je moet omrijden, voor een volle tank de - in mijn geval Duitse - grens over te steken?

 

Volgens mij heeft dat geen zin (in tegendeel) maar ik leg jullie voor de zekerheid graag het sommetje voor.

 

Situatie:

- auto is 'van de zaak' ;

- ondernemer/-ing zijn in Nld. BTW-plichtig ;

- het zal per bedrijf zeker om minder dan EUR 500 /jaar aan MwSt. gaan ;

- er kan in Dld. geen MwSt. worden teruggevraagd, althans zal dat niet zinvol zijn ;

- tankbonnen mogen dus incl. de MwSt. van het bedrijfsresultaat worden afgetrokken (Vpb / IB).

 

Stel:

- liter benzine in Nld EUR 1,77 / in Dld EUR 1,55

- BTW 21% (MwSt. 19% maar niet relevant)

- Vpb 20% / IB 42%

 

Nettokosten voor de BV:

- in Nld: (1,77 -/- BTW) -/- 20% Vpb = EUR 1,17 /liter

- in Dld: (1,55 -/- BTW) -/- 20% Vpb = EUR 1,24 /liter

(IB is hier buiten beschouwing gelaten; het gaat alleen om het verschil D/NL)

 

Als ik dit goed becijfer heeft tanken in Dld. voor de BV dus geen zin.

 

 

Kosten netto/privé als EZ-ondernemer:

- in Nld: (1,77 -/- BTW) -/- 42% Vpb = EUR 0,85 /liter

- in Dld: (1,55 -/- BTW) -/- 42% IB = EUR 0,90 /liter

 

Ook hier dus geen besparing te behalen.

(Voor wat betreft het voor-/nadeel in de literprijs maakt het natuurlijk niet uit of je als IB-ondernemer in de 52%, 42% of 36,25% schaal valt.)

 

 

Delen jullie mijn conclusie eens dat je - zeker vanuit fiscaal/bedrijfseconomisch oogpunt - als ondernemer dus beter in NL kunt blijven tanken?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom is het niet zinvol om de btw uit duitsland terug te vragen?

Is toch 19 euro per tank (bij bestelbus) en bij een vrachtwagen nog meer, vooral als je hem aftankt kom je ruim over die 500 per jaar heen.

Om diefstal te verkomen, wordt onze vrachtwagen nooit afgetankt. Maar als je dit wel doet kom je zo tegen de 200 euro BTW aan.

Link naar reactie
  • 0

Waarom is het niet zinvol om de btw uit duitsland terug te vragen?

Is toch 19 euro per tank (bij bestelbus) en bij een vrachtwagen nog meer.

 

Omdat de drempelbedragen nogal hoog zijn. Pas vanaf een tankbonnetje met 250 euro of meer aan brandstof kan je de BTW terugvragen. Zo'n grote tank heeft een gemiddelde bestelbus niet.

Link naar reactie
  • 0

sorry had mijn post nog even aangepast.

Een vrachtwagen moet daar namelijk wel aan komen en je mag bonnen toch opsparen?

Een vrachtwagen komt daar ook aan, en daar is die regeling ook voor bedacht. Het gaat om het factuurbedrag, niet om het totaalbedrag aan alle bonnetjes die je verzameld hebt.

Link naar reactie
  • 0

Waarom is het niet zinvol om de btw uit duitsland terug te vragen?

Is toch 19 euro per tank (bij bestelbus) en bij een vrachtwagen nog meer.

 

Omdat de drempelbedragen nogal hoog zijn. Pas vanaf een tankbonnetje met 250 euro of meer aan brandstof kan je de BTW terugvragen. Zo'n grote tank heeft een gemiddelde bestelbus niet.

 

Volgens mij gaat hier iets niet goed. Brandstofbonnen met een bedrag van € 250,00 of meer moeten bij de aanvraag gevoegd worden. Als de factuur lager is hoeft deze niet bijgevoegd te worden, maar kan de BTW wel teruggevraagd worden.

 

De BTW-drempelbedragen bedragen € 400,00 per kwartaal of € 50,00 per (deel van een volledig) jaar. Daar kom je als grensondernemer dus al vrij vlot aan.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie bijdrage heren, alleen drijven we een beetje van het topic af.

 

Ik ging er (zie tekst, begrijpelijk) van uit dat er geen buitenlandse BTW wordt teruggevorderd. Ik weet dat dat onder voorwaarden mogelijk is maar dat is toch vrij veel gedoe* en dat willen de meeste ondernemers niet.

 

De vraag is dus: klopt mijn berekening (bij de gegeven aannames), dus wanneer de buitenlandse BTW niet wordt teruggevraagd, maar het tankbedrag incl. buitenlandse BTW van de winst wordt afgetrokken.

 

 

 

 

*) ik zal me a.g.v. van jullie antwoorden hoe dan ook nog eens verdiepen in aftrek van Eur. BTW. Misschien minder toch lastig dan ik vermoed, ook omdat ik weet dat daar inmiddels een EU-portaal voor is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

tsja, voor die vraag heb je geen half a4 tje aan berekeningen nodig toch..

 

prijs benzine in Duitsland = 1,55

prijs brnzine in NL 1,77 / 1,21 *100 = 1,46

 

dus als je geen Duitse btw wil terugvragen is NL benzine goedkoper,

 

De Vpb of IB zijn niet relevant voor de berekening want zullen het verschil maar marginaal vergroten of verkleinen. omdat de belastingdruk op de brandstofkosten bij beide keuzes (in NL tanken of in DE tanken) gelijk zijn.

 

Enige factor die het gat nog kan dichten is dat als je in NL de btw terugvraagt voor je autokosten dan moet je ook een correctie privegebruik toepassen en die zou het (positieve) prijsverschil weer kunnen doen doorslaan naar DE tanken zonder btw terugvraag.

 

Als je wel btw terug gaat vragen in DE word de prijs ex btw ca 1,30 en dan is het dus ca 16 cent per liter goedkoper

maar zonder btw teruggaaf is het 9 cent duurder.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie bijdrage heren, alleen drijven we een beetje van het topic af.

 

Ik ging er (zie tekst, begrijpelijk) van uit dat er geen buitenlandse BTW wordt teruggevorderd. Ik weet dat dat onder voorwaarden mogelijk is maar dat is toch vrij veel gedoe* en dat willen de meeste ondernemers niet.

 

De vraag is dus: klopt mijn berekening (bij de gegeven aannames), dus wanneer de buitenlandse BTW niet wordt teruggevraagd, maar het tankbedrag incl. buitenlandse BTW van de winst wordt afgetrokken.

 

 

 

 

*) ik zal me a.g.v. van jullie antwoorden hoe dan ook nog eens verdiepen in aftrek van Eur. BTW. Misschien minder toch lastig dan ik vermoed, ook omdat ik weet dat daar inmiddels een EU-portaal voor is.

 

 

 

Meer gedoe dan omrijden?

Link naar reactie
  • 0

Btw op benzine in niet in alle landen 100% terug te vorderen.

 

Verder is het totaal geen gedoe, waar is dat op gebaseerd?

Als je al je nota 's digitaal heb 10 minuten.

 

Verder zijn er legio bedrijven die dergelijke service verzorgen.

 

Misschien wil je boekhouder het voor een zacht prijsje doen.

 

Gr

Link naar reactie
  • 0

Los van het BTW aspect, lijkt het me goed om ook te benoemen dat het voor ondernemers (in het grensgebied) die hun privé auto ook zakelijk gebruiken, wel degelijk zinvol kan zijn om in Duitsland te tanken. Daarvoor is de afweging of de omrijkilometers opwegen tegen het voordeel in brandstoftarief.

 

Groet,

Alex

Link naar reactie
  • 0

Mensen die nu voor 5 of 10 voordeel euro een half uur of meer omrijden en flink wat tijd kwijt zijn zijn aan de BTW administratie zouden zich toch eens achter de oren moeten krabben. Tijd lijkt gratis maar is dat natuurlijk niet.

 

Natuurlijk zullen er mensen zijn die over de grens gaan tanken uit een soort van protest. Maar lang vol houden is een andere zaak. En daar gokt de regering op. Dit in ogenschouw nemend zouden de grensondernemers er beter aan doen om het stil te houden en met klantvriendelijke en creatieve acties de concurrentie aan gaan ipv te klagen.

Link naar reactie
  • 1

Woon (net als Hans v Nijnatten) vlakbij België en vind het ook dom als ondernemers tijd stoppen in over de grens gaan tanken. Juist om bedrijfseconomische redenen. Gebruik de ruimte in je hoofd niet om over dit soort dingen na te denken, maar gebruik die om te ondernemen. Dat levert echt veel meer op.

 

Om nog maar te zwijgen over de mensen die hier op de weg naar België worden geflitst omdat ze 'even snel' goedkoop willen gaan tanken (en bier en/of bonbons halen). Voor velen is het uiteindelijk helemaal niet goedkoper. ::)

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.