• 0

brochure opstellen

ik ben bezig met het opstellen van een brochure voor mijn bedrijf. Omdat ik hier geen ervaring mee heb, zou ik graag willen weten of er iemand tips of suggesties heeft waar ik aan moet denken en waar ik rekening mee moet houden.

 

Ook heb ik weinig zicht op de kosten van het drukken van een brochure en welke kosten ik zou mogen verwachten.

 

Iemand een idee>?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Communiceer in termen van "wat wil een lezer weten", en niet in termen van "wat wil ik vertellen".

2. Don't waste anyone's time

3. Maak er wat leuks, inspirerends, onderscheidends van! Saaie flutfolders zijn er genoeg op dees' Aarde!

 

Kun je de volgende vragen eens beantwoorden?

-Wat wil je gaan doen met je folder, en wat is je reden om er één te gaan maken?

-Wat is je budget, of heb je dat nog niet omlijnd?

-Wat is je plan? Of wil je gewoon een folder en heb je er nog geen strategie omheen geknutseld?

-Wat wil je gaan uitstralen met je folder? Hier hangt natuurlijk veel vanaf, ook voor de drukkosten. Voor een paar tientjes laat je een stapel inferieure kleurenflyers drukken, voor een paar duizendjes een stapeltje prachtige hoogstandjes.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reactie. Ik zal je vragen zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.

 

-Wat wil je gaan doen met je folder, en wat is je reden om er één te gaan maken?

 

We organiseren actieve vakanties door Ierland, waarbij de nadruk ligt op het op eigen niveau kunnen ondernemen van activiteiten binnen een groep. De reden om een folder te maken is vooral omdat mensen mijn website bekijken, nog eens bekijken, en vervolgens een folder willen om de eindbeslissing te maken en te kunnen vergelijken.

 

 

-Wat is je budget, of heb je dat nog niet omlijnd?

 

Er is geen budget vastgesteld, mede omdat ik te weinig inzicht heb in de kosten om een goed oordeel te geven.

 

-Wat is je plan? Of wil je gewoon een folder en heb je er nog geen strategie omheen geknutseld?

 

Het plan is een folder te maken die in redelijk korte termen weergeeft waar het bedrijf voor staat, wat we doen, waarom we onderscheidend zijn en wat de mogelijkheden zijn om een unieke vakantie te beleven in Ierland.

 

 

-Wat wil je gaan uitstralen met je folder? Hier hangt natuurlijk veel vanaf, ook voor de drukkosten. Voor een paar tientjes laat je een stapel inferieure kleurenflyers drukken, voor een paar duizendjes een stapeltje prachtige hoogstandjes.

 

Het moet niet te 'glossy' zijn, mensen moeten niet afgeschrikt worden door een overdreven schreeuwerige tekst. Aan de andere kant wil ik heel duidelijk neerzetten wat uniek is, hoe ontzettend gezellig een groepsvakantie kan zijn en hoe het mogelijk is om toch je eigen dingen te doen tijdens een vakantie.

 

Het moet mensen het idee geven dat de reizen deskundig georganiseerd zijn ( zijn ze ook natuurlijk :) ), dat het een gezellig en menselijk bedrijf is, dat het unieke kansen biedt om een eigen uitdaging te hebben.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ Deskundigheid:

 

Heb je al een professionele uitstraling, identity? Want dit kan een hoop schelen (en dat zeg ik niet uit beroepsdeformatie ;))

Een mooi en goed ontwerp op een gewoon A4'tje kan net zo effectief zijn als een gedrukte kleurenfolder; je kunt een hoop credibility 'winnen' daarmee.

Een low budget oplossing zou een PDF op je site kunnen zijn, die mensen zelf kunnen afdrukken.

Een duurdere oplossing is (inderdaad) een mooie folder. Overigens begrijp ik de meerwaarde van mensen een folder toesturen uiteraard wel :-)

 

Die kosten kunnen dus echt variëren van een paar tientjes tot een paar duizendjes (en/of meer, als je pallets vol laat maken ;-)

 

Je zult echt je strategie even na moeten lopen denk ik; de 'wijze' investering kan zijn in een goed ontwerp in plaats van in duur drukwerk, of als je al een goed design en tekst hebt in een goede distributie en aandacht vragen voor je folder, enzovoorts.

 

Op eigen niveau: impliceert dat ook mensen met een handicap , of bedoel je meer dat mensen gewoon zelf mogen kijken of ze een klein heuveltje opwandelen of drie dagen door de rotsen gaan hiken?

Link naar reactie
  • 0

Een PDF is iets waar ik nog niet eens aan gedacht heb, maar wat zeker iets is dat in overweging te nemen is. Hoeven ze ook niet te wachten ;)

 

 

Op eigen niveau zou ik iets moeten nuanceren. De groepen worden opgesplitst in een aantal 'niveaus', van vrij rustig tot vrij extreem. Daarnaast hebben mensen individueel de mogelijkheid vooraf een portfolio door te geven, waarin ze hun ervaringen kunnen meedelen. Hierdoor kunnen we beter inspelen op de specifieke wensen en ervaringen van een persoon.

 

dankjewel :)

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ook voordrukken laten maken bij een drukkerij en dan vervolgens de zwarte tekst inprinten met een laserjet.

Bij een hoge oplage daalt de prijs van drukwerk gigantisch, denk dan ook eens aan een ander papiergewicht en/of kleur.

Je kunt op deze manier meerdere folders maken zonder elke keer naar de drukker of kopieeerboer te moeten.

Verder heb je op deze manier de mogelijkheid om de folder te personaliseren ! Ook de inhoud zou je aan kunnen passen op iemands profiel.

Een beetje shoppen kan behoorlijk geld schelen.

 

Link naar reactie
  • 0

Voordrukken laten maken lijkt vaak een oplossing die voordelig is. Vaak wordt alleen vergeten dat een laserprints vrij kostbaar zijn als je uitgaat van de stuksprijs. Tel daarnaast je eigen uurtarief bij op om de machine aan de gang te houden, het eventuele vouwen, etc. etc.

 

Tegenwoordig zijn er voldoende mogelijk heden om tegen een redelijk tarief kleine oplages in FC te laten drukken. Denk aan ca. € 250,- per 2500. (Dit is echter een ruw tarief!)

 

Maar, zoals gezegd; het is vooral erg belangrijk om te weten waarvoor de brochures dienen en hoe ze toegepast worden (versrpeiding huis aan huis of alleen op verzoek).

 

Tot slot; vormgeving doet veel. Je kan voor veel geld prachtige brochures laten drukken maar als het bericht crappy weergegeven wordt bereik je er nog niets mee. Hou daar dus ook rekening mee!

 

En dan nu écht tot slot; Wat ik mijn eigen klanten in deze branche altijd meegeef: functionaliteit van brochure in combinatie met een internetsite kun je zo op elkaar afstemmen dat je echt top resultaten behaalt!

 

Good luck!

 

 

ps

(Was jij ook de persoon die laatst hier een vraag had gesteld over het starten van een reisbureau in NL en wonen in Ierland -of net anders om-?)

http://www.studio4.nl

freelance vormgeving & dtp

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.